ISRA punt verplaatsen/oude KPN leiding??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.460 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 21:26
Hallo mensen,

Ik doe hierbij een beroep op jullie kennis.

Mijn broertje heeft een huis (jaren 50) gekocht waarbij de kpn leiding nog in de woonkamer binnen komt.
Er is nog geen telefoonaansluiting en het is de bedoeling om een gecombineerd telefoon/adsl abo van Speedlinq o.i.d. af te sluiten (zelf aansluiten).

De kpn kabel is een gewapende loden leiding met 2 aders (rood en bruin/zwart). Nu zat er aan het eind van de leiding een loden 'prop' waarin de 2 aders van de dikke hoofdkabel aan 2 dunnere kabels gesoldeerd waren waarna het geheel naar een wandcontactdoos liep.

De dunne (loden) kabel binnenshuis heeft echter een breuk opgelopen en we willen de kabel verlengen naar de meterkast, maar de originele kabel is niet lang genoeg (vanaf de woonkamer ca 8 a 10 meter).

Nu wil ik het aansluitpunt verleggen naar de meterkast. Ik wil hiervoor een ronde telefoonkabel (waarvan ik 2 aders gebruik, rood en blauw) direkt aan de KPN kabel solderen.
Die kabel voer ik naar de meterkast waar ik een nieuwe lasdoos maak.
(ik weet het: mag eigenlijk niet maar goed....uit kostenoverweging...... :P )

KAN DIT??? Voorzien jullie problemen?

Graag uw commentaar!! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:38

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

ik voorzie inderdaad problemen. Je mag van KPN geen aanpassingen maken aan het IS/RA. Mocht er ooit iets mis zijn met de verbinding, en daarvoor wordt KPN ingeschakeld om bij jullie thuis dingen na te kijken, dan zal men zien dat er aan het IS/RA is geknutseld. De boetes die je daarvoor kunt krijgen zijn niet mals, evenals de rekening die je krijgt omdat KPN alles in orde moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-12-2020

10us

Quila

KPN bellen en zeggen dat je het inra punt wilt laten verplaatsen. Monteur kosten zijn dan voor jou maar het scheelt je een hoop problemen. Reken op 130 euro

Will work for food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is het niet zo dat het eerste aansluit punt je isra-punt is? In dat geval zit er in het kpn deel een kabelbreuk en zullen ze dat moeten repareren. Ik dacht zelfs kosteloos, maar dat weet ik niet zeker. Als er voor de breuk een monteur komt kun je die over het algemeen ook gelijk vragen om het punt te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Zorg er voor dat je een IS/RA punt koopt, mischien kanje broertje via bv de "Technische Unie" of welke technische groothandel wel aan een IS/RA punt komen.
Verleg de kabel sluit het aan op de IS/RA en niemand kraait er na.

Mocht er een storing zijn gewoon naar KPN bellen en als men dit ziet (met een officiele IS/RA punt) doen ze niet moeilijk.

Hou er wel rekening mee dat de binnenkomende kabel (de dikke) de aders vaak onderling ook beschermd zijn met een laklaag over de koperaders heen.
Ik heb ook zovaak bij vrienden de kabel verlegd van de kamer naar de meterkast, ik weet mag officieel niet maar het scheelt wel qua kosten.

Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Zoals al meerdere mensen gezegt hebben, hem kan zeer zeker :)
Maar inderdaad de vraag is dan weegt het risico op tegen de rest?
Ik denk zelf van wel, heb al veel gedaan op het gebeid van telefonie, maar er kan weinig gebeuren, gewoon ergens een ISRA punt op duikelen en die in de meterkast zetten en dan gewoon de orginele kabel verlengen naar het nieuwe irsa punt, gewoon netjes solderen (niet met een kroonsteentje).
Je moet dan gewoon de kleuren aanhouden die nu ook gebruikt worden. Er kan eigenlijk heel weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-07 11:20

Gover

Seti@home Classic: Wiep

En goed solderen met de juiste spullen, een slechte las kan allerlei interessante line sync problemen opleveren |:(

[ Voor 1% gewijzigd door Gover op 02-11-2006 09:11 . Reden: typo's ]

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En mocht er ooit wel iemand over vallen: jij weet van niks, hebben de vorige bewoners waarschijnlijk gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjerkpolle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-07 21:26
Ok,

euhhh queenfanmichel, hoe kan ik die laklaag op de aders verwijderen?

en wat voor 'juiste spullen' moet ik nog meer gebruiken? Ik krijg een origineel isra lasdoos van kpn voor de meterkast. Vandaar uit kan ik straks dan makkelijk de splitter/modem aansluiten.

Ik wou de kabel inderdaad solderen en 'gewoon' met krimpkousjes isoleren.
De kabel/soldeerverbinding ligt binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
tjerkpolle schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:14:
Ok,

euhhh queenfanmichel, hoe kan ik die laklaag op de aders verwijderen?

en wat voor 'juiste spullen' moet ik nog meer gebruiken? Ik krijg een origineel isra lasdoos van kpn voor de meterkast. Vandaar uit kan ik straks dan makkelijk de splitter/modem aansluiten.

Ik wou de kabel inderdaad solderen en 'gewoon' met krimpkousjes isoleren.
De kabel/soldeerverbinding ligt binnenshuis.
Der laklaag kan je heel simpel met een mesje of iets dergelijks verwijderen. Is gewoon een kwestie van krabben en de laklaag is verwijderd.

Deze laklag is trouwens vaak rood dus bij verwijderen van deze laag zal je het koper zien en is de laag verwijderd.

je kan de invoerkabel ook rechtstreeks op een lasdoos of een IS/RA monteren hoef je ook niet te solderen.

Succes er mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk er aan dat je geen standaard telefoonkabel gebruikt voor de verlenging, maar getwiste en afgeschermde kabel. (STP of FTP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
joopv schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 08:57:
Denk er aan dat je geen standaard telefoonkabel gebruikt voor de verlenging, maar getwiste en afgeschermde kabel. (STP of FTP)
Bij een verlenging vanaf de invoerkabel is een standaard telefoonkabel (1x4) voldoende, maar eerst op een IS/RA afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Queenfanmichel schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 10:54:[...]Bij een verlenging vanaf de invoerkabel is een standaard telefoonkabel (1x4) voldoende, maar eerst op een IS/RA afwerken.
De TS wil ADSL over het koper gaan transporteren. Standaard - niet getwiste - telefoonkabel gaat de snelheid en betrouwbaarheid van het ADSL signaal niet bepaald ten goede komen. Daar zijn al genoeg topics over geweest hierzo.

Een en ander is afhankelijk van de signaalmarge natuurlijk. Als je op 500 meter van de centrale zit en je werkt met 512kbit down zal het niet veel uitmaken, maar als je op 3km zit en je werkt met 6Mbit down wil je echt geen standaard ongetwiste telefoonkabel gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
joopv schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 11:17:
[...]
De TS wil ADSL over het koper gaan transporteren. Standaard - niet getwiste - telefoonkabel gaat de snelheid en betrouwbaarheid van het ADSL signaal niet bepaald ten goede komen. Daar zijn al genoeg topics over geweest hierzo.

Een en ander is afhankelijk van de signaalmarge natuurlijk. Als je op 500 meter van de centrale zit en je werkt met 512kbit down zal het niet veel uitmaken, maar als je op 3km zit en je werkt met 6Mbit down wil je echt geen standaard ongetwiste telefoonkabel gebruiken...
Ben ik helemaal met jouw eens, maar ik bedoel dat je voor een las op een invoerkabel heb jke geen UTP/FTP nodig dan is een 1x4-tje genoeg.
En als ik TS goed begrijp wil hij zijn invoer verplaatsen en een kael er op aan lassen.
Vanaf een ADSLmodem moet je uiteraard verder met een UTP kabel daar ben ik het helemaal met jouw eens.
Pagina: 1