Toon posts:

[advies] iBook aanschaffen (2e hands)

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al sinds mijn 12e loop ik te denken aan een Apple, de keuze was toen een C64 of een Apple, heb toen t eerste gekozen omdat mijn "vriendje" er ook 1 had....toch dat gemis van die Apple blijft vreten..

dus t volgende :

om een beetje te "spelen" met een apple, mijn horizon te verbreden, eens kijken of t wat voor mij is, zien wat ik al die jaren gemist heb, zit ik op marktplaats rond te neuzen om een ibook te kopen.

Ik heb absoluut geen kennis van ibooks dus al die processor snelheden zeggen mij niks ook de combinatie met geheugen/hd sschijf ruimte... helemaal geen flauw idee...
daar heb ik jullie hulp bij nodig, wat voor een ibook heb ik nodig (qua proc/geheugen/hd ruimte)
om te surfen (draadloos), tekstverwerken, mailen, beetje photoshoppen de standaard shit dus?

Waar moet ik opletten bij de aanschaf?

budget pas ik aan naar aanleiding van wat ik nodig heb, maar om nou direct een macbook pro te kopen gaat mij iets te ver :)

alvast bedankt voor jullie reacties!

(waarschijnlijk zit ik op de verkeerde plek, kan een mod mijn post dan ff naar de juiste plek trappen?)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 11:59 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iedere iBook kan dat zou alleen de clamshell links laten liggen en zorgen voor voldoende geheugen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

je kan prima met een macbook uit de voeten, te krijgen voor 1099 euro, zie ook het macbook topic.

en als je een 2e hands g4 12" wil hebben met alles erop en eraan, hoor ik het wel. :)

[ Voor 31% gewijzigd door pjottum op 01-11-2006 14:05 ]

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Voor m'n eerste Macje heb ik geopteerd voor een tweedehands 12" G4, 1.2ghz iBookje. Een nieuwe MacBook kon er wel af maar ik voel me toch iets beter bij een 'voorzichtige' kennismaking met Apple en OSX, daarom zocht en vond ik een iBook voor minder dan 600euro met massa's software, 512MB ram en 30GB harde schijf, een budgetsysteempje dus voor een Apple switcher. Het bevalt prima natuurlijk, ik kijk nauwelijks terug naar m'n Windows notebook.

Als je wilt Photoshoppen raad ik toch ietsje meer aan dan een 12" scherm, webdesign, surfen en office toepassingen werken prima op zo'n scherm. Een upgrade naar 1GB ram doe ik binnen de maand, OSX werkt veel beter met wat extra geheugen. Van opslagcapaciteit lig ik niet wakker, ik sluit gewoon mijn externe Lacie harddisc van 160GB aan. Zowel de iBook als de nieuwe MacBook is een echte aanrader: lichtgewicht, ziet er goed uit, goed scherm, keyboard, the works...

Ik verkoos ook de aanschaf van een iBook boven een MacBook omdat nog te weinig software 'native' draait en dus geëmuleerd moet worden. Maar dat horen de meeste eigenaars van Apple's latest and greates vast niet zo graag ;)
My 2 cents...

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:55
Verwijderd schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 00:50:
Ik verkoos ook de aanschaf van een iBook boven een MacBook omdat nog te weinig software 'native' draait en dus geëmuleerd moet worden. Maar dat horen de meeste eigenaars van Apple's latest and greates vast niet zo graag ;)
My 2 cents...
Zolang het geflame wordt zullen weinig mensen er moeite mee hebben :)
Maar ik denk dat nogal uitmaakt wat voor soort software je gebruikt. Ik gebruik geen software als software ed. Ik heb zover ik weet, nu 1 stuk software wat nog PowerPC is en dat is een variant van tetris :P (Quinn btw, mooiste tetris variant die bestaat zover ik weet)

Verwijderd

Zonder een enige indicatie van een budget is het altijd lastig om een goed advies te geven.

Toch zou ik minimaal voor een iBook G4 gaan met voldoende RAM. Hou er rekening mee dat iBooks een gedeelte RAM vast op het mobo hebben zitten (128, 256 of 512 afhankelijk van het model). Daarnaast heb je nog maar een slot over waar je zelf geheugen in kan zetten. Vaak is dit slot al in gebruik. Maximum is 1,12, 1,25 of 1,5 GB afhankelijk van het model. Een minimum van 512 MB is ten zeerste aan te raden. Hoe meer hoe beter.

De processorsnelheden lopen uiteen van 800 MHz t/m 1.33 GHz voor de 12" en 933 MHz t/m 1.42 GHz voor de 14" variant.

Wanneer je de iBook veel wilt meenemen dan moet je voor een 12" gaan en voor een accuduur die nog goed is. Nieuw was 5 a 6 uur haalbaar. De 14" variant heeft dezelfde resolutie (1024x768) als de 12" maar de pixels staan dus verder uit elkaar (hogere dotpitch).

Voor het draadloos gebruik heb je een Airport Extreme kaartje nodig. Dit zit of is er vaak ingezet aangezien een laptop met draadloos internet vaak noodzakelijk is.

De gehele iBook G4 serie is nagenoeg gelijk. De enige verschillen bevinden zich op het gebied van procesoren, hoeveelheid standaard geheugen, grootte harde schijven, CDbrander/DVDbrander, wel of niet standaard Airport/BT en alleen de laatste revisie heeft een betere videokaart. Maar dit is allemaal niet schokkend. De verschillen zijn vrij minimaal gebleven mijn inziens.
Voor alle specs zie http://www.everymac.com/systems/apple/ibook/index.html

Kijk ook op http://www.tweedehandsmac.nl/ voor veel aangeboden Apple spullen. De prijzen zijn echter meestal te hoog zeker wanneer je het gaat vergelijken met een MacBook.
Pagina: 1