Toon posts:

ADSL + Speedtouch + Cisco 851

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik heb de volgende situatie:

Solcon via Bitstream ADSL verbinding, getermineerd op een Speedtouch 546 in DHCP-SPOOF stand. Vervolgens achter deze speedtouch een Cisco 851w voor de NAT ea routerings kwesties.

Mijn IP gegevens zoals ik die van mijn ISP ontvang zijn de volgende:

IP: 83.247.102.xxx
MASK: 255.0.0.0
DG: 212.45.33.133

Op zich al niet zo heel erg "TCP/IP"-wise ingesteld bij mijn ISP, daar mijn DG in een volledig ander subnet valt dan mijn eigen IP adres. Dit kunnen ze echter met iets like Proxy-ARP hebben opgelost.

De speedtouch in DHCP-SPOOF modus hanteert volgens mij ook een dergelijke Proxy-ARP principe, daar wanneer mijn Cisco een pakket naar buiten moet sturen, een arp broadcast request de lijn opgooit, waar vervolgens de Speedtouch op antwoord met zijn eigen MAC adres. Dit kun je goed zien in de arp cache.

Mijn vraag is nu in feite of dit verbindingtechnisch tot kwaliteitsproblemen kan leiden, om op deze manier twee "proxy-arp's" achter elkaar te hebben staan. Ik heb zelf nog geen problemen geconstateerd wanneer ik bijv. traceroutes uitvoer richting internet vanuit mijn Cisco. Ik heb echter nog geen NAT geconfigged voor mijn interne clients, dit ga ik vandaag nog configureren. Ik heb een gevoeld dat dit op een of andere manier tot onnodig veel ARP broadcasts/replies gaat zorgen in mijn LAN/WAN. Zou het misschien een oplossing zijn om op mijn Cisco statische ARP entries te creeeren?

Hopende hiermee jullie een beeld te schetsen, en evt enkele adviezen _/-\o_

Mvg

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Ik zou eens mailen naar je helpdesk, het ziet er niet echt logisch uit zo.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op woensdag 01 november 2006 @ 12:53:
Ik zou eens mailen naar je helpdesk, het ziet er niet echt logisch uit zo.
Wat ik vergeten ben te vertellen, is dat de huidige apparatuur, niet de apparatuur is die ik vanuit Solcon heb ontvangen natuurlijk;)

Van solcon heb ik een SMC router ontvangen, waar normaal de ADSL aansluiting binnenkomt, en waar ook de NAT plaatsvindt. Echter wilde ik het geheel omgooien dmv een Cisco router. En daar ik een aansluiting heb ik op KPN/Bitstream, ben ik gedwongen om middels PPPoA het geheel aan te sluiten, vandaar dus de Speedtouch in spoof modus.

Alles werkt tot noch toe zonder problemen, het enige wat ik wilde weten is of er niet onnodig veel ARP broadcasts nu worden verstuurd, mede doordat mijn gateway adres in een ander subnet zit dan mijn IP en dus al bij voorhand constant ARP broadcasts verstuurd.