Toon posts:

[Macbook PRO] valt uit en herstart

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik zit met een probleem. Ik doe een opleiding TI waarvoor ik een macbook pro heb gekocht.
Deze heb ik nu zo'n 3 maanden in mijn bezit. een maand geleden (bootcamp) was een een game met een vriend (via lan) aan het spelen. Spontaan viel mijn macbook pro uit en herstarte zich weer.
Dit was best vervelend omdat we al heel ver waren in het spel, maar goed. Ik dacht hij word te warm in windows.
Na nog een paar gevallen waaronder dvd kijken via windows viel hij uit, en reboote zichzelf.

Toen ik maar besloot om alles via mac te doen, leek het goed te gaan. Maar plotseling tijdens het kijken van een DVD gebeurde precies hetzelfde.

Nu heb ik het probleem vooral bij het repareren van rar bestanden met het process PAR2, via macpar deluxe.

Elke keer als jij wil gaan repareren en het process is een paar seconde actief, valt mijn laptop uit, en en herstart zich.

Ik dacht eerst, een hitte probleem. Dus ik bellen met de applecare en mijn probleem uitgelegd.
Na een half uur stomme vragen (soms 3x hetzelfde) en een leuke gsm rekening (heb geen vaste lijn) kwam ik bij lijn 2, die mij vertelde dat het allemaal vrij vervelend was, en dat ik hem ter reparetie kon brengen bij macmaniac in etten-leur.

Hij kon helaas geen vervangend toestel aanbieden (daar betaal je dan meer dan 2000 euro voor)
Ik moet mijn macbook pro dus gewoon 2 weken kwijt zijn.

Na wat verder onderzoek van mezelf, kwam ik erachter dat mijn laptop (door in terminal 'yes' in te typen) wel tot de 100% celsius kan gaan, en dat hij vanaf 80 graden mijn fans aanzet.

Terwijl als de laptop uitvalt is hij "SLECHTS" 75 graden.

Ik heb verder een hardware test gedaan, die vertelde mij dat alles goed was inc. geheugen.
Schone installatie gedaan, en weer par2 gedraaid, waarna hij weer uitviel, en reboote.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen, of iemand een idee waar het aan licht?
En nog een klein vraagje, ik kan nergenst op de site van apple een klachten formulier of email vinden om te klagen, dat je voor zo'n bedrag een te warm wordende laptop krijgt, en dan nog je laptop voor 2/3 weken kwijt bent, zonder een tegemoet koming van ze.

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-02 16:13
Wat is het precies je probleem? Je moet gewoon je laptop ter reparatie aanbieden, en dan een paar weken wachten. Of je nou een laptop van apple, sony, dell of whatever koopt, standaard krijg je nooit een vervangende laptop als hij gerepareerd word. Je kan wel een klachtenformulier gaan zoeken, maar je kan 'm beter ter reparatie afgeven, en dan hopen dat 'ie zo snel mogelijk gerepareerd wordt.

Verder zou ik even kijken of hij behalve bij macpar deluxe ook nog bij andere (osx) applicaties vast loopt. Je kan ook nog even kijken of er iets bijzonders in je system logs staat.
Mijn advies zou zijn: je laptop (lijkt) defect, breng 'm gewoon weg om te laten repareren, nou is 't alleen maar ergenis.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is dat ik niet weet wat het is precies.
Ik kan niet echt zonder mijn laptop, zonder laptop kan ik bijna niet werken.

Ik ben momenteel een rar bestand (dvd) aan het uitpakken, en de temp loopt nu tot de 81% en hoger.
Maar bij par2 (73%) valt hij wel uit. Een beetje een rare situatie.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:09

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:06:
Mijn probleem is dat ik niet weet wat het is precies.
Ik kan niet echt zonder mijn laptop, zonder laptop kan ik bijna niet werken.

Ik ben momenteel een rar bestand (dvd) aan het uitpakken, en de temp loopt nu tot de 81% en hoger.
Maar bij par2 (73%) valt hij wel uit. Een beetje een rare situatie.
maar met een kapotte laptop kun je toch ook niet werken ?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar ik wil graag weten wat het dan is.
Waarom bij bepaalde dingen wel, en bij iets dat heel veel warmte produceert niet.
Maar ik zal vanmiddag denk ik maar richting etten-leur gaan :'(

Verwijderd

Misschien gewoon stoppen met het belasten van je CPU, door zulke zwaarvretende programma's niet te draaien?

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-02 16:13
Daarom vraag ik me af of het toch niet aan macpar deluxe ligt, aangezien dat het enige programma is waarmee hij vast loopt?

Verwijderd

Topicstarter
maar wat is een vervanger van par2?
Note, in windows gebeurde het ook tijdens het spelen van een spel.
En later ook tijdens andere dingen zoals word gebruiken.
In macos X ook door dvd te bekijken na een tijd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:11:
Klopt, maar ik wil graag weten wat het dan is.
Waarom bij bepaalde dingen wel, en bij iets dat heel veel warmte produceert niet.
Maar ik zal vanmiddag denk ik maar richting etten-leur gaan :'(
Niet overal is een verklaring voor, het is en blijft hardware, bestaande uit honderden componenten. Gewoon terug brengen en te reparatie aanbieden. En ik kan me je frustratie's voorstellen dat je even zonder moet zitten, maar dat is nu standaard. Misschien ben jij straks wel diegene die een verhuur bedrijfje begint met laptop's, vul je een gat in de markt mee ;)

En tsjah, of dat ding nu 200 of 2000 kost maakt verder weinig uit, het blijft altijd vervelend als je maar van 1 systeem afhankelijk bent. Ik ken dat, je bent gelijk onthand. Maar je komt er wel over heen, dan maar ff 3 weken niks doen en nadien je werk inhalen, het is even niet anders :)

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
probeer sowiso eens het programma smcFanControl :)
http://81.169.182.62/~eidac/software/page5/page5.html

hiermee kan je de fanspeed omhoog gooien (werkt op mijn MacBook top, zelfs weer werkbaar op schoot :D) waardoor ie koeler zou moeten blijven...

tuurlijk je blijft waarschijnlijk kampen met hitteproblemen, maar misschien helpt dit al genoeg :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:12:
Misschien gewoon stoppen met het belasten van je CPU, door zulke zwaarvretende programma's niet te draaien?
En jij legt je pc vast elke avond naast je in bed? Kijk uit dat hij er niet uit valt :P

Maargoed, ontopic: je geeft zelf aan dat hij in Windows EN OS X uitvalt. De ene keer bij het kijken van een dvdtje, de andere keer bij het gebruiken van PAR. Verder geef je zelf ook al aan dat je het systeem hardware-matig hebt laten controleren en dat hier geen fouten gevonden zijn.

Verder heb je OOK nog OS X opnieuw geinstalleerd dus een software probleem lijkt me ook al uitgesloten. Doe nou gewoon niet zo eigenwijs en breng dat ding gewoon even weg :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

@ domi235,

Nee, mijn Macbook moet nog binnenkomen. Maar ik ben niet van plan om allerlei zware reparatieprogramma's te gaan draaien.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:52:
@ domi235,

Nee, mijn Macbook moet nog binnenkomen. Maar ik ben niet van plan om allerlei zware reparatieprogramma's te gaan draaien.
wat is dan 't nut van een dualcore cpu? zover ik me kan herinneren zijn die dingen bedoeld voor rekenwerk...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-02 13:46
Dat klappen klinkt gewoon naar een brak logicboard...
Heb het wel eens eerder gezien bij MB Pro's.
Toevallig was dat vanmorgen nog, staat hier naast mij op het bureau waar ik achter zit.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
teh_twisted schreef op woensdag 01 november 2006 @ 12:01:
[...]

wat is dan 't nut van een dualcore cpu? zover ik me kan herinneren zijn die dingen bedoeld voor rekenwerk...
Het hele concept CPU is voor rekenwerk ;)

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:03

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

dschoft doelde op zwaar rekenwerk. Dat is heel wat anders dan 1+1=2, toch?
tenzij je dat weer heeeel vaak gaat doen..

ping 127.212.23.124

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen afgegeven.
Het bleek iets te zijn als de adapter er in zit.

En euhmm de tip om de processor niet te veel te laten doen.
Waarom heb je dan een pc? beetje nutteloze opmerking

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:24
is waarschijnlijk een brak ramreepje. ik had exact hetzelfde, ram omwisselen in de winkel lostte al mijn problemen op.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:28
Mijn MBP crashte onder langdurig zwaar gebruik van de GPU (als in: games, die ene keer dat ik het speel...). Aangegeven bij mijn lokaal Apple Center, minstens 5 dagen weg, te lang. Gebeld naar Apple Support, minstens 14 dagen weg, veeeeeeeeel te lang. Vervanglaptop was onmogelijk bij beide.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij Apple Centre Maastricht (maar een halfuurtje rijden van hier). Ik wou een nieuw logic board, aangezien dat ook een nieuwe GPU omvat. En tegelijk zou het probleem van hoge CPU temps opgelost worden (65 graden idle, 86 graden onder 10 minuutjes 90% belasting). Het was voldoende om screenshots te maken van mijn CPU temps om dit te bewijzen. (Apple vereist dat een probleem eerst bewezen is, voor je in aanmerking komt voor reparatie/vervanging onder garantie) Vervolgens bestelde die winkel in Maastricht mijn logic board bij Apple (wat overigens goed afgesproken moet worden, want een winkel mag een logic board slechts 3 dagen bij houden in stock, indien langer, moet het weer terug naar Apple) en toen het binnen was, bracht ik mijn laptop binnen, om 9 uur 's morgens. Om 14 uur in de 's anderendaags was het al klaar! Geheel kostenloos!

Thumbs up voor Apple Centre Maastricht! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Vanaf nu bestel ik alles daar :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 07:56
Ik heb een oude powerbook, maar een collega heeft een Macbook, met precies dezelfde klachten. Ondertussen is die 3 keer teruggeweest, en krijgt ze nu een nieuw moederbord ++ heat-sink.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Uberprutser
Bashrat schreef op woensdag 01 november 2006 @ 23:27:
bracht ik mijn laptop binnen, om 9 uur 's morgens. Om 14 uur in de 's anderendaags was het al klaar! Geheel kostenloos!

Thumbs up voor Apple Centre Maastricht! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Vanaf nu bestel ik alles daar :)
Ik doe het in een uur terwijl je wacht :+

Goed teken dat meer Apple Centre's zo te werk gaan, werd inmiddels moe van al die negatieve verhalen!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ballebek schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:53:
[...]

Goed teken dat meer Apple Centre's zo te werk gaan, werd inmiddels moe van al die negatieve verhalen!
Ik ook maar ik werk niet meer in een AC. Waar werk jij? ;)

Launching containers into space

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 23:28
Ballebek schreef op donderdag 02 november 2006 @ 12:53:
[...]

Dat had ik ook al ergens gelezen hier op GoT, maar zij beweerden dat dit niet mogelijk was omdat ze nog allerlei tests moesten runnen? Dit is dus onzin?

En ja, waar werk jij? Dan kom ik volgende keer (hopelijk komt die wel niet :P) bij jou. Het is echter wel zo dat ik in Hasselt, België woon en dat Maastricht slechsts 35 minuutjes rijden is. Waarschijnlijk zit jij heel wat verder :P

• Uberprutser
Bashrat schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:37:
[...]

Dat had ik ook al ergens gelezen hier op GoT, maar zij beweerden dat dit niet mogelijk was omdat ze nog allerlei tests moesten runnen? Dit is dus onzin?
Vroegah met de G5's kon het idd niet om erop te wachten, toen moest je de CPU('s) calibreren met je logicboard (als je die moest vervangen dan) dat duurde nogal eens een tijdje...

Enige test die ik doe na vervanging is of ie aangaat en of ie herstart met de hardwaretest DVD.

Verwijderd

Topicstarter
Het was dus een kapotte geheugen module.
Het grapje koste mij 70 euro aan onderzoekskosten

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Door jezelf geplaatste geheugen ?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die van flashman.
Ze raade mij aan, om allebij de geheugen modules te vervangen.
Maar ik heb het getest en er is er idd 1 module waar hij op vast loopt.
De andere geeft geen problemen.

• Digistorm
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Goedkoop is duurkoop... :S

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
Dat is zo'n nutteloze opmerking.
Goedkoop is niet per definitie duurkoop

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 19:18
in dit geval wel.. en vaak gaat het wel op... mensen die voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten krijgen vaak het deksel op de neus.

maar goed het gaat ook wel eens goed!

Verwijderd

Topicstarter
Bij dure aankopen gaat het ook zo vaak mis.
Dus vandaar dat ik zeg dat het een nutteloze uitspraak is

• Digistorm
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Dat vind ik niet. Je bent niet de eerste met problemen met het "geweldige" flashman geheugen. En ik neem aan dat je met een beetje gezond verstand zelf ook wel kunt bedenken dat het nooit helemaal zuiver kan zijn als iemand op een eBay site met spotgoedkoop geheugen aan komt zetten.

Ik moet ineens denken aan die Aziatische fabrikant die het recept voor een condensator gestolen had, en die vervolgens aan iedereen die condensators verkocht. Een paar jaar later gingen tv's, computers en noem maar op kapot. Wat bleek? Recept niet volledig gejat.

Er is een verschil tussen goedkoop en "too good to be true"...

Hier stond achterhaalde informatie…

• Uberprutser
DiGiSTORM_ schreef op zondag 12 november 2006 @ 11:35:
Er is een verschil tussen goedkoop en "too good to be true"...
Jammergenoeg wordt ik er dagelijks schijtziek van dat ik mensen niet wijs kan maken dat geheugen wat ik verkoop echt wel een stuk beter is dan zooi die via Ebay wordt verkocht.
Zal dit maar weer even bookmarken :D

Dane Elec verkoopt perfect geheugen, krijg ik nooit een module van terug en ik verkoop er filnk wat!

• GREENSKiN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-01 13:01
Een paar tientjes besparen op de mogelijke kwaliteit van zo'n cruciaal component van je machine klinkt mij ook niet verstandig in de oren... ik heb ooit gehoord dat sommige fabrieken afgekeurde batches van RAM-chips gewoon verkopen, zodat 3rd parties ze kunnen 'recyclen' (laag-geklokte DIMMetjes of helft onadresseerbaar). Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige 3rd parties ze gewoon gebruiken, en verkopen alsof 't goed spul is.

Goedkoop is vaak duurkoop :)

Verwijderd

De mijne klapt onder Windows dicht tijdens het spelen van een game. Is het normaal dat windows zo dichtklapt? In OSX nog geen problemen gehad. Het crashen van windows zal wel aan de game hebben gelegen. Heb net de update geinstalleerd en dat liep wel vlot. Maar het verbaast me wel enigzins dat Windows zo snel crasht. Onder OSX lijkt deze machine vlot te lopen. geen problemen bvb met games in OS X.

• Uberprutser
GREENSKiN schreef op zondag 12 november 2006 @ 20:49:
Ik heb ooit gehoord dat sommige fabrieken afgekeurde batches van RAM-chips gewoon verkopen, zodat 3rd parties ze kunnen 'recyclen' (laag-geklokte DIMMetjes of helft onadresseerbaar). Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige 3rd parties ze gewoon gebruiken, en verkopen alsof 't goed spul is.
Ik had dus vroeger een leverancier die die Kzooi verkocht, 70% van de modules was in sommige batches verrot en het lag altijd aan ons dat we het niet goed inbouwde => statische electriciteit.

Toen hebben we voor de grap een batch van Dane Elec ingekocht waarvan er 0 kapot gingen of al waren; vonden wij die 21 gulden per module meer dan waard!

Pagina: 1