nu gpu upgraden of later nieuwe pc?

Pagina: 1
Acties:

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
Ik ben sinds kort weer een beetje aan het gamen, en zou graag op een hogere resolutie overschakelen. nou vroeg ik me af of er veel verbetering te halen valt als ik aan deze configuratie iets verbeter. En wat ik volgens jullie zou kunnen verbeteren om op een hogere resolutie ook een speelbare framerate te krijgen. momenteel speel ik half life 2 (episode 1) op 1024*768, met alles op high en geen AA/AF. De framerate ligt dan op 30-40

cpu:Athlon XP 2800+ (op asus a7n8xe MB)
ram:1,5 GB (dual channel)
video: radeon 9800 agp.

is het zinvol om de videokaart te upgraden? ik las ook juist ergens dat HL2 voornamelijk processor afhankelijk is. Wat voor verbetering denken jullie dat er mogelijk is als ik een X1600(agp) zou nemen? is dat de moeite? of is het misschien beter te wachten totdat de dx10 kaarten uitkomen waarvan ongetwijfeld toch ook agp versies van gemaakt zullen worden. (tot nu toe lijkt nog steeds van elke nieuwe kaart alsnog een agp variant uit te komen)

cpu zou maximaal athlon xp 3200+ kunnen zijn, maar die zijn volgens mij niet zo heel makkelijk (nieuw) te krijgen.

ps. ik heb dit maar in complete systemen gezet omdat ik niet zeker weet of ik nou de videokaart, of de cpu of iets anders (hele pc) zou moeten vervangen.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
2800 naar 3200 zal niet veel winst opleveren.
9800 upgraden naar een van de nieuwe kaarten zal wel helpen.
DX10-kaarten zullen alleen voor nieuwe (dx10-spellen) spellen beter zijn: heb je dus weinig aan.

Het nadeel aan videokaart upgraden is dat je die in je volgende computer niet kan gebruiken (agp vs pce-e). Of je dit waard vind is natuurlijk jouw keuze.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• pianoman
tja je kunt een een nieuwe x1600 krijgen voor rond de €100,-, nieuw mobo,geheugen cpu en graka zal toch al snel het vijfvoudige kosten, voor een bescheiden set-up.

uitgaande van mijn huidige set-up die zonder AA/AF 1024*768 op 30fps draait, is er dan iemand die een gok durft te wagen wat ik zou halen met een X1600? (bij benadering hoor, ik probeer voor mezelf uit te maken of ik die aankoop tegenover mezelf kan verantwoorden, of dat ik beter nog even kan wachten om het hele systeem te upgraden)

Verwijderd

Verkoop je processor voor 30-40 euro en verkoop je moederbord voor 25-30 euro. Voor dat geld haal je een 2de hands 3000+/3200+ en een moederbord met PCI-E. Je kan gewoon je oude geheugen blijven gebruiken. En dan kan je dus wel een PCI-E videokaart kopen :)

• pianoman
hmmm... dat kan altijd nog, maar dan moet ik wel windows weer opnieuw installeren, daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Ik vroeg me echt af wat ik ongeveer kan verwachten als ik gewoon voor €100 een nieuwe kaart er in prik. Ik gebruik deze pc namelijk voornamelijk voor een hele hoop andere dingen, en heb nog niet zo'n zin om alles opnieuw te installeren

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
pianoman schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:38:
hmmm... dat kan altijd nog, maar dan moet ik wel windows weer opnieuw installeren, daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in. Ik vroeg me echt af wat ik ongeveer kan verwachten als ik gewoon voor €100 een nieuwe kaart er in prik. Ik gebruik deze pc namelijk voornamelijk voor een hele hoop andere dingen, en heb nog niet zo'n zin om alles opnieuw te installeren
ik heb slechte ervaringen met een videokaart upgraden, zonder nieuwe windows-installatie.
Misschien toch verstandig om dit dus wel te doen.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17

BertV

Handgemaakt

Je kan je 2800 vaak met gemak op 3200 laten lopen... zelf heb ik een 6800gt en daar wil het allemaal best mee. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door BertV op 01-11-2006 11:52 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• pianoman
het draait nu ook prima (en gewoon speelbaar), maar ik weet dat het zoveel mooier zou kunnen, en ik vroeg mij voornamelijk af of ik echt een sprong in prestatie zou maken bij alleen het upgraden van de videokaart. Dus de vraag is echt hoeveel het vervangen van de videokaart zou uitmaken als de rest gelijk blijft.

Verwijderd

Weinig, en binnen een half jaartje zou je dan toch aan upgraden toe zijn.

Verwijderd

Yep, het zal niet al teveel schelen. Voor 100 euro heb je geen goede AGP kaart die beter is dan degene die je nu hebt. Dan zul je toch echt voor een 6800GT of een 7800GS moeten gaan. Maar dan is misschien je cpu/mobo combo een bottleneck.
Als ik jou was zou ik echt een verkoop van je cpu/mobo/vga overwegen en dan een 2dehands setje socket 939 kopen. Deze is ten eerste dan sneller. Ten tweede kan je een PCI-E kaart erin doen. PCI-E kaarten zijn goedkoper dan AGP kaarten (zelfde type). Ten derde kan je je oude geheugen blijven gebruiken.
een 2dehands setje socket 939 hoeft echt niet duur te zijn. Je hebt misschien zelfs nog wel kans dat je evenveel kwijt ben als dat jouw oude Socket A moederbord+cpu opbrengt! (aangezien hoge socket A processoren schaars zijn).

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:17

BertV

Handgemaakt

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:14:
Je hebt misschien zelfs nog wel kans dat je evenveel kwijt ben als dat jouw oude Socket A moederbord+cpu opbrengt! (aangezien hoge socket A processoren schaars zijn).
Omdat er met een socket A nog prima te werken is en het zonde is om al dat DDR weg te doen voor DDR2.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Pagina: 1