Hulp gewenst: FSC Amilo Xi 1526 <-> ACER Aspire 5684 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CarLL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02-2021
Beste tweakers,

Sinds enkele enkele maanden ben ik op zoek naar een laptop, deels ter vervanging van mijn huidige desktop. Vanaf de introductie van de Merom (aug. '06) lees ik regelmatig de nieuwe berichten die op tweakers.net verschijnen en heb ik al verschillende topics doorlezen op 'notebookreview.com' en 'notebookforums.com' zodat ik hier niet met domme vragen hoef af te komen die niemand interesseren.

Ik ben op zoek naar een laptop voor mijn studies marketing (numeriek klavier is daarbij interessant), multimediagebruik (dvd kijken, beeldscherm/beamer via VGA of DVI aansluiten voor presentaties), nu en dan Photoshop, multitasken en geregeld gamen op medium/high settings met race -en actiegames als ‘Need for Speed Most Wanted, Half Life 2, Castle Wolfenstein, F.E.A.R., Testdrive Unlimited,.. Mijn budget voor dit alles ligt max. op €1600. Is het mogelijk om met 2 onderstaande laptops de komende 3-4jaar deftig te werken? (cfr.: mijn huidige Pentium 3 1Ghz, 384MB SD RAM, WIN XP desktop doet het nog steeds relatief goed, maar tegelijk Firefox en dvd kijken lukt hem niet meer...)

Aanvankelijk was mijn oog gevallen op de Fujitsu-Siemens Xi 1526 met een Core 2 Duo T5600, maar toen ik recent een bezoekje bracht aan Mediamarkt Antwerpen verschoot ik van het toch wel kolossale :/ scherm en aangezien ik hem toch af en toe mee zal nemen naar de les
om aan projecten te werken, vraag ik me af of een 15.4” niet interessanter zou zijn? :/ Dell biedt mooie laptops, maar na een online laptopconfiguratie kom ik op iets boven € 1700 uit :? Tevens zag een Toshiba Satellite P100-413 met een Core 2 Duo en een nVidia 512MB VRAM graf. kaart me er ook knap uit, maar helaas is $ 1999 boven mijn budget… |:(

* Overzicht van de laptops die ik in gedachte had:

Fujitsu-Siemens Xi 1526:

Intel Core 2 Duo T5600 OF Core 2 Duo T7200 (?)
1024MB OF 2048MB DDR2 RAM (?)
120GB HD
Geforce 7600 256MB GDDR3 RAM
17" TFT Crystalview scherm (1400x900)
VGA, DVI, Bluetooth, 4xUSB2.0 poorten, Irda + remote receiver, NUMERIEK klavier ( _/-\o_ )

In onderstaande link naar een frans hardware forum komt het grotere broertje (Xi 1546) er blijkbaar goed uit: http://forum.hardware.fr/...-Xi1546-sujet-30281-1.htm

OF

Acer Aspire 5684:

Intel Core 2 Duo T5600
2048MB DDR2 RAM
120GB HD
Geforce 7600 256MB GDDR2 RAM (512MB Turbocache)
15,4" TFT
VGA, DVI, 3xUSB2.0 poorten, ...

VRAGEN/BEDENKINGEN:

1) Is het interessanter uit te kijken naar een C2D T7200 (4MB L2-cache) ipv een C2D T5600 (2MB L2-cache) toekomstgericht gezien of maakt die 4MB L2-cache slechts het verschil in games/zware rekenprogramma’s als CAD?

2) Heb je aan 1024MB DDR2 RAM genoeg OF is het interessanter uit te kijken naar een 2048MB DDR2 RAM (cfr. nieuwsbericht van CEO Microsoft ivm Windows Vista --> 2GB RAM= efficienter)

3) Volstaat 256MB VRAM om op een vloeiende manier te komende 2-3 te kunnen gamen? Enkele dagen geleden merkte ik op dat de Toshiba Satellite P100-413 reeds een nVidia 7900GS? grafische kaart op de markt heeft met 512MB VRAM voor 'de echte gamers'. Ik veronderstel dat dit slechts voor de heavy users bestemd is (cfr.: Dell XPS 1710)?

4) Zijn er hier FSC gebruikers die me kunnen vertellen of je de standaard laptopbatterij kan uitbreiden naar een groter exemplaar? Ik merk bvb. bij sommige andere merken op als Dell dat je de batterij kan upgraden naar een 9 of 12-Cell type.

5) De bovengenoemde Fujitsu-Siemens Xi 1526 met Core 2 Duo T5600 is reeds beschikbaar op pixmania.be vanaf €1213. Na rondvraag in andere winkels, blijkt deze prijs makkelijk €400 hoger te liggen. Hoe zit het met de reputatie mbt "dienst na verkoop" van Pixmania? Of geef ik beter enkele honderd euro's meer uit bij een gewone computerboer waar ik betere? service ontvang? :?

6) Hoe zit het met de "dienst na verkoop" van Mediamarkt? Ik merkte op dat de laptops daar interessanter qua prijs waren.

Met vriendelijke groeten, hartelijk dank om het te lezen en hopelijk tevens een antwoord na te laten :)

CarLL

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gezien de snelheid van de ontwikkelingen bij computers, games etc is 3-4 jaar "zeker" zijn niet mogelijk. Echter, dat ligt grotendeels aan jezelf: als je nu iets koopt en je het bovenstaande voorhoud, dan kan je vaak 3-4 perfect op die machine werken, zolang je maar niet de allernieuwste OS of software blijft installeren. Wat je ook doet, een laptop loopt altijd nog wat verder achter op desktops. Laat je gewoon niet gek maken.

Aangaande Mediamarkt: je moet daar gewoon geen service verwachten. Het is een dozenschuiver en het personeel weet er meestal niet veel van. Als je daar geen probleem mee hebt, dan kun je er rustig kopen. Heb je zelf geen verstand van de materie, koop dan niet bij de MM.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CarLL
gambieter schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:08:
Gezien de snelheid van de ontwikkelingen bij computers, games etc is 3-4 jaar "zeker" zijn niet mogelijk. Echter, dat ligt grotendeels aan jezelf: als je nu iets koopt en je het bovenstaande voorhoud, dan kan je vaak 3-4 perfect op die machine werken, zolang je maar niet de allernieuwste OS of software blijft installeren. Wat je ook doet, een laptop loopt altijd nog wat verder achter op desktops. Laat je gewoon niet gek maken.

Aangaande Mediamarkt: je moet daar gewoon geen service verwachten. Het is een dozenschuiver en het personeel weet er meestal niet veel van. Als je daar geen probleem mee hebt, dan kun je er rustig kopen. Heb je zelf geen verstand van de materie, koop dan niet bij de MM.
Ik wil Windows XP gewoon behouden en later misschien Vista en Ubuntu installeren. Ivm de "service" bij Mediamarkt/Pixmania: Als er iets stuk is gegaan aan je laptop doe je hem (meestal) binnen bij de winkel waar je hem kocht, die hem dan naar de fabriek stuurt of mogelijk zelf repareert? Bij Mediamarkt/Pixmania sturen ze hem direct naar de fabriek neem ik aan?

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 15:49
Kijk in de shop survey maar eens naar Pixmania. Mij te veel negatieve verhalen over levertermijnen. Ik probeer meestal een webshop te vinden met ongeveer dezelfde prijs maar dan een betere beoordeling.

2048 zal vooral bij Vista interessant zijn of als je echt zwaar werk doet in XP. Tot nu toe heb ik genoeg aan 1024 op m'n desktop, dus daar wil ik het voor de laptop waarna ik op zoek ben ook maar bij laten. Kan ik bij behoefte later nog wel eens upgraden. 1 en ander hangt natuurlijk ook van de meerprijs af. Kan je 2048 voor een lage meerprijs krijgen, zou ik het wel doen.

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als ik kijk naar wat je wil en wat je budget is dan zou ik je bij deze graag wijzen op de volgende mogelijkheid: Ahtec XEL 80

Ahtec XEL80:

15.4' 1280x800 extrabrite widescreen + 1.3mp Webcam
2.0 Ghz, 4mb cache, T7200
2048MB DDR2 667 Mhz
Geforce 7600 256 MB
120Gb 5400 rpm
DVD +-R Dual Layer Brander
Wireles Intel 3945 abg
Bluetooth
9 Cell

2 Jaar garantie waarvan 1 jaar collect&return

1299 Euro Incl. Btw

Ik heb deze laptop nu een week en hij bevalt me goed, zeker voor de prijs die ik ervoor betaald heb. Persoonlijk heb ik de 120 GB 5400 rpm omgewisseld voor een 80 GB 7200 rpm wat niets extra koste en windows XP Pro erbij toen onder rembours verzonden en was 1460-1480 Euro kwijt.

Ik zou geen ACER aanschaffen vanwege de vaak slechte bouwkwaliteit, maar goed je hebt zelf ook al je huiswerk gedaan. Het uitbreiden van je batterij moet kunnen mits je hetzelde type kan bemachtigen.

• CarLL
birdie_man schreef op woensdag 01 november 2006 @ 14:35:

2048 zal vooral bij Vista interessant zijn of als je echt zwaar werk doet in XP. Tot nu toe heb ik genoeg aan 1024 op m'n desktop, dus daar wil ik het voor de laptop waarna ik op zoek ben ook maar bij laten. Kan ik bij behoefte later nog wel eens upgraden. 1 en ander hangt natuurlijk ook van de meerprijs af. Kan je 2048 voor een lage meerprijs krijgen, zou ik het wel doen.
@ Birdie man: Welke (Belgische) webshops kan je mij aanraden (de ene die ik hier in Belgie ken is Pixmania)? Ivm het geheugen: Het lijkt me interessanter om naar een laptop met 2048MB RAM uit te kijken toekomstgericht gezien, daar later upgraden waarschijnlijk een duurdere aangelegenheid/operatie wordt(?)

@ Lukin: Ik heb je topic ivm de "Ahtec Xel80" eens bekeken. Buiten het gebrek aan een numeriek klavier ziet het er me een heel knappe laptop uit voor die prijs! Als ik het goed heb gelezen, is Ahtec nog niet zo lang op de Nederlandse markt vertegenwoordigt, laat staan de Belgische markt. :'( Die Core 2 Duo T7200 met 4MB L2-cache bevalt me wel (maar weer): zou er veel verschil in performance tussen de T7200 en een T5600 zitten?? Ik veronderstel dat de batterij het ietsje minder lang zal trekken.

Na even googlen ahv de zoekterm: "T5600 vs T7200" stootte ik op volgend bericht (CNET) Is dit bericht betrouwbaar?

"not really but 2 ghz is more future proof
T5600-2mb L2-1.8GHZ
T7200-4MB L2-2.0ghz
T7400-4MB L2-2.16ghz
T7600-4MB L2-2.33ghz

ya, t5600 (1.83ghz)is the high end of the core 2 processor with 2mb L2, where as t7200 (2ghz)is the one with 4mb L2, so above t7200, it's just higher multipler number, ya, the performance gap is relatively big compare to difference between t7200 and 7400, if you want to play high res games or editing video on a laptop, t7200 is the one, while t5600 doesn't have as much L2 cache, but the core achititure is very similar, if you want to get vista, then is t7200 the starter choice, any more speed you want come in premium, t5600-unless you are on tight budget don't get it."

Posted by: junchao8 (see profile) - 10/21/2006 2:44 PM
In reply to: 1.83ghz vs 2.00ghz by cooldude_rj

http://reviews.cnet.com/5...=213809&messageID=2285730

Mijn laptop zal vnl. op mn bureau staan en slechts soms eens mee naar de les genomen worden, dus als de batterij ong. 2u meegaat of ietsje langer met een krachtigere batterij zou dat een mooie zaak zijn :9 !! Aan die HD heb ik ook gedacht, maar ik ben al blij dat die FSC geen 4200rpm HD is :) Ik denk dat ik me met een 5400rpm model wel kan verzoenen, of zit er (echt) zoveel verschil t.o.v. een 7200rpm model?

Terzijde: Daarnet las ik in een franse bespreking dat er vlak boven het touchpad een klein knopje zit - dat blauw oplicht als je het indrukt - waarmee het touchpad en de 2 knoppen eronder kunnen worden uitschakeld als je bvb. wil gamen. Eveneens zit er een kleine smalle infrarood afstandbediening verstop in de rechtervoorkant de die FSC. Handige features :9~ !!

[ Voor 22% gewijzigd door CarLL op 02-11-2006 01:46 ]

• Lukin
  • Niet online
Volgens mij kan je het touchpad ook op de Ahtec uitschakkelen alhoewel ik dat nog nooit heb geprobeerd moet ik zeggen, ik zal eens kijken vanavond.

En CNET is wel een betrouwbare site, maar die forum post is door een gebruiker gepost en niet door een medewerker van CNET als ik het zo lees. Wat de gebruiker in kwestie zegt klopt denk ik wel. Die 2 uur "normaal" gebruik, internet, beetje word enzo moet makkelijk te doen zijn met een 9 cell.

Ik heb nog geen identieke laptops naast elkaar vergeleken maar 7200 RPM helpt wel met het lezen en schrijven naar je HD.

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 15:49
@ Birdie man: Welke (Belgische) webshops kan je mij aanraden (de ene die ik hier in Belgie ken is Pixmania)? Ivm het geheugen: Het lijkt me interessanter om naar een laptop met 2048MB RAM uit te kijken toekomstgericht gezien, daar later upgraden waarschijnlijk een duurdere aangelegenheid/operatie wordt(?)
2048 kan natuurlijk nooit kwaad, als je het geld ervoor hebt zou ik het wel doen. Hoe het met de prijzen van geheugen gaat lopen, blijft een gok. Misschien is het over 2 jaar wel een stuk goedkoper, en als je dan pas naar Vista over wilt...

Belgische webshops weet ik niet, ik woon in Nederland. Behalve bij Proxis.be heb ik nog nooit wat in een Belgische webshop besteld.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 22:51
Ik heb zelf net een A7T besteld met een 7600 Go ik verwacht dat die volgend jaar weer te langzaam zal worden. Zeker omdat er ook DX 10 games aan zitten te komen. Ik ga in ieder geval voor 2 GB ram want ik gebruik op me desktop ook al vaak 69% van me 2 GB en top zit ik op 89%. Dus binnen de kortste keren heb je 2 GB nodig vooral met Vista.

Eind volgend jaar kijk ik wel naar een laptop met een K8L cpu en een DX 10 kaartje van ATI :P

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• CarLL
gambieter schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:08:
@ gambieter: Ik ben vandaag bij Mediamarkt Antwerpen langsgeweest en ff een gesprek gehad met 2 verkopers. Een oudere verkoper vertelde me dat er om de aantal weken nieuwe laptops binnenkomen en het personeel daar niet altijd van op de hoogte kan blijven. Toen ik hem vroeg achter het verschil tussen 2MB en 4MB L2-cache", antwoordde hij dat er weinig verschil merkenbaar, buiten meer Mhz van je core 2 duo dan. :/ Zij konden die FSC Amilo Xi 1526 wel bestellen, maar konden me tezelfdertijd niet zeggen wat hij zou kosten met een C2D T7200 (ipv de C2D T5500 die er stond...)
"U doet er beter aan de fabrikant zelf te contacteren en hem daar via te bestellen blablabla...." |:(
birdie_man schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:03:
2048 kan natuurlijk nooit kwaad, als je het geld ervoor hebt zou ik het wel doen. Hoe het met de prijzen van geheugen gaat lopen, blijft een gok. Misschien is het over 2 jaar wel een stuk goedkoper, en als je dan pas naar Vista over wilt...
@ birdie_man: Zoals ik mijn eerste bericht, had ik een budget van €1500 voorop gesteld. Daar kan natuurlijk nog wel van afgeweken worden zolang het niet te exorbitant wordt (bvb. € 300 extra)
Als ik nu een laptop koop, is dat met de intentie dat ik er deftig mee kan werken tot na mijn studies (nog zo'n 2 à 3 jaar minstens..) :)
Astennu schreef op donderdag 02 november 2006 @ 16:09:
Ik heb zelf net een A7T besteld met een 7600 Go ik verwacht dat die volgend jaar weer te langzaam zal worden. Zeker omdat er ook DX 10 games aan zitten te komen. Ik ga in ieder geval voor 2 GB ram want ik gebruik op me desktop ook al vaak 69% van me 2 GB en top zit ik op 89%. Dus binnen de kortste keren heb je 2 GB nodig vooral met Vista.

Eind volgend jaar kijk ik wel naar een laptop met een K8L cpu en een DX 10 kaartje van ATI :P
@ Astennu: Mmhh, is Direct X een hardware/softwarematig iets op je grafische kaart dat je niet kan updaten? (of toch wel via firmware?)
Vandaag was ik in Antwerpen en ben ik naast Mediamarkt ook eens binnengestapt bij Vandenborre, waar ik op een nieuw entertainment laptop model stootte dat pas van begint oktober uit was in Belgie volgens de verkoper. Het gaat om een "HP Pavilion DV 9064 EA" of het vlaggenschip inzake entertainment laptops met exact DIE configuratie die ik voor ogen had _/-\o_ voor de FSC Xi 1526 dan (uitgezonderd de grote HD):

- Intel Core 2 Duo T7200 ipv Core 2 Duo T5600
- 240GB HD (2 x 120GB HD 5400rpm in RAID 0) ipv 120GB HD 5400rpm
- 2048MB DDR2 667 Mhz RAM ipv 1024MB DDR2 533 Mhz RAM
- webcam (een gadget dat ik weinig zal gebruiken)
- HD DVD drive met Lightscribe technology :*) ipv DVD drive
- geen DVI
- Windows Media Center
- slank design, mat zwarte bovenkant en stijlvoller zilvere afwerking

Kostprijs bij Vandenborre/Photohall: € 1699

Afbeeldingslocatie: http://www.photohall.be/product/a86872.jpg

Dat scheelt hem meteen meer dan €400 in vergelijking met die FSC Amilo Xi 1526 van €1213 (natuurlijk heeft die HP een iets sterkere configuratie..). Nu begin ik sterk te twijfelen... 8)7 8)7 8)7
Na de shopsurvey te hebben gelezen zoals een poster me aanraadde inzake leveringstermijnen... :/ Hoewel die HP € 199 duurder is, dan budgettair vooropgesteld denk ik dat ik voor die HP Pavilion DV 9064 EA ga gaan. Buiten die DVI poort is er niets dat me echt stoort. De idee achter een DVI poort bij mij was om een laptop aan onze Samsung LCD tv aan te sluiten of aan een beamer op mijn hogeschool, maar daar die dingen (EPSON toestellen) al 3 à 4jaar oud zijn, zou het me verbazen mochten ze een DVI poort hebben...

Ik las reeds op een frans discussieforum dat er een heel aantal problemen waren met de (eerste?) FSC Amilo Xi 1546 laptops :? (http://forum.hardware.fr/...-Xi1546-sujet-30281-1.htm)

Links naar bespreking van de HP Pavilion DV 9064 EA (waaronder Hardware.fr en CNET video review):
http://forum.hardware.fr/...40Go-DD-sujet-33970-1.htm
http://reviews.cnet.com/H...21_7-6649379.html?tag=vid
http://h10010.www1.hp.com...41-12435704-77974459.html

Er restte me nog 2 vragen:

1) In de video review door CNET is er sprake van een HD DVD drive. Zit ik juist als ik zeg dat dit de tegenhanger is van de Sony? Blue-ray DVD en dat het te vergelijken valt met HD TV zoals sommige LCD/Plasma tv's al ondersteunen??
2) Waarvoor dient een SPDIF uitgang exact?

Tevens vond ik daarnet nog een "Notebook Video Graphics Card Guide 2006" (http://www.notebookreview...=Graphics+Card+Guide+2006). Ik veronderstel dat ik aan 256MB VRAM wel genoeg zal hebbben deftig te kunnen gamen in medium settings. :9

nVidia GeForce Go 7600

* Shader Model 3
* 8 Pipelines
* 128-bit Memory Bus
* Clocks: 450MHz Core, 500MHz Memory (1GHz DDR Effective)

Comparable in performance to a desktop 7600GS, the Go 7600 is a little crippled next to its desktop cousin, which has a full 12 pipelines. Performance wise, it's slightly slower than the X1600 and thus not as desirable, but as I've stated before with nVidia parts, if your favorite games run off of the Doom 3 engine, this is going to be the better choice. This part is still a very strong performer, blowing away competitors in the lower classes, and can be found in the same notebook segments as the X1600. Thus, it remains easy to recommend.

IK ga het nog paar dagen laten bezinken en dan eens opnieuw erover nadenken wat het zal worden.. :O .

Alvast bedankt voor de talrijke antwoorden!

[ Voor 8% gewijzigd door CarLL op 03-11-2006 02:39 ]

• Lukin
  • Niet online
Een opmerking wat betreft de videokaart, die core en memory snelheden die daar worden aangegeven zijn niet "standaard" elke leverancier hanteert namelijk zijn eigen snelheden, sommige underclocken en sommige overlocken ze.

Voor wat real life benchmarks : Real life benchmarks

En ja HD DVD is de tegenhanger van Blue Ray.

• CarLL
Lukin schreef op vrijdag 03 november 2006 @ 09:24:
Een opmerking wat betreft de videokaart, die core en memory snelheden die daar worden aangegeven zijn niet "standaard" elke leverancier hanteert namelijk zijn eigen snelheden, sommige underclocken en sommige overlocken ze.

Voor wat real life benchmarks : Real life benchmarks

En ja HD DVD is de tegenhanger van Blue Ray.
@ Lukin: Ik had ook zo'n verhalen gelezen ergens op tweakers. een Graf. kaart van een laptop overclocken lijkt me op het eerste zicht niet zo'n snugger idee inzake de koeling. Thanks voor je link, maar die had ik ook al eens doorgenomen eerder :)

Ik ben deze voormiddag eens langgeweest bij Vandenborre te Leuven en de wachttijd voor die HP Pavilion DV 9064EA bedraagt 10 - 14 dagen omdat de winkelketen ze nog maar sinds 24/10 in Belgie binnen had en de prijs bedraagt €1699. Heb daarstraks ook ff wat meer info errond opgezocht en op CNET een video bespreking gevonden met daaronder een heel uitgebreide bespreking van een CNET medewerker zelf. In de PDF documentatie stond er geen vermelding van DVI-poort maar nu blijkt dat daar de opvolger (HDMI) op zit die video en audio in één signaal neemt. Handig als ik mn laptop eens aan onze LCD Tv wil koppelen.

Met de batterijlevensduur heb ik het toch wat moelijk: volgens die CNET medewerker: "When it comes to battery life, though, the dv9000t triumphed: its battery held out for 3 hours, 19 minutes--longer than both the Dell's and the Gateway's and above average for a desktop replacement. Drie uur lijkt me ontzettend lang (gezien het 17" scherm); tenzij er natuurlijk een kanjer van een batterij in steekt... Op een videofilmpje tevens op CNET met een Intel vertegenwoordiger zouden Core 2 Duo t.e.m. 5u uit een notebookbatterij krijgen (wss dan een 12" scherm ofzo)

Link:
http://reviews.cnet.com/H...064897.html?tag=pdtl-list

User opinion:
http://reviews.cnet.com/H...43&cval=2299943&tag=uolst

Verwijderd

Heb zelf een 5684 en het bevalt me erg goed, Zelf draai ik Solid Works veel, (3d tekenprogramma) en het gaat allemaal soepel.
Ook AutoCad 2007 draait supper goed, vooral met de 2gb ram.
En de T5600 is supper snel, Heb hem getest met SandraSoft en is net zo snel als een T2600-T2700 (geen 7200). En ja je hebt ''maar'' 2mb L2, Maar dit merk je eigenlijk niet.

Als het om games gaat, is het probleem vooral de GPU in plaats van de CPU, Bij de acer is dit ookzo.
Maar alle games kun je op hig-res spelen!

De accu is super gaat max. 3,5 uur mee, met max. Verlichting van het display.
Pagina: 1