[ALSA]snd-hda-intel endless loop ellende

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Specs:
Athlon64 X2 3800+
Asus M2NPV-VM moederbord (nForce6150+430) met daarop nVidia's implementatie van de Intel Azalea HD Audio, met een AD1986 5.1 codec erbij.
Simpele stereo speakers via Line Out aangesloten.

Gentoo 2006.1 x86 (niet amd64!)
Kernel 2.6.17-gentoo-r8 (zonder alsa meegebakken)
Alsa los gecompileerd (alsa-driver package), versie 1.0.13
gaim 1.5.0

History:
Ik hou niet van losse modules. Aanvankelijk heb ik support voor snd-hda-intel in de kernel ingebakken. Dat werkte bij een eerder bord met nVidia Azalea audio en Realtek codec prima, maar ik kreeg bij dit geval in het geheel geen geluid. Na lezen van enkele tips bleek de alsa versie in de kernel te oud te zijn en heb ik toch alsa los geinstalleerd. Na compileren heb ik alsaconf gedraaid en snd-hda-intel gekozen. Hierna werkte geluid prima zolang er maar een app geluid hoefde te maken, maar er werd duidelijk niet gemixed.

Vanavond dus geprobeerd om de ALSA incl dmix howto op de gentoo wiki te volgen om toch meerdere apps tegelijk geluid te laten maken. Dat liep ergens halverwege vast toen ik na een ~./asoundrc bestand (identiek aan die in de howto) aangemaakt te hebben het volgende moest doen:
code:
1
aoss mpg321 some.mp3

Hij gaf de volgende fout:
code:
1
2
ALSA lib pcm_dmix.c:864:(snd_pcm_dmix_open) unable to open slave
No default libao driver available.

Hier begon ik dus de fout in te gaan en ben ik gaan prutsen aan mijn /etc/modules.d/alsa file. Op gegeven moment stuurde iemand mij een icq message via Gaim en werd ik wakkergeschud door een endless loop van de gaim 'ploink'-geluid. *iets* wat ik had gedaan had dat veroorzaakt, want voor ik begon te prutsen maakte Gaim normale geluiden (mits ik geen andere audio-app gebruikte).

Bij zoekwerk ben ik op meerdere mensen met een vergelijkbaar probleem gestuit bij de snd-hda-intel, ook anderen bij wie het spontaan ontstaan is. Adviezen die ik geprobeerd heb:

~/.asoundrc verwijderen
options snd-hda-intel position_fix=x (waarbij x=0,1,2,3)
options snd-hda-intel model=basic index=
• deze regel toevoegen:
code:
1
remove snd-hda-intel { /usr/sbin/alsactl store 0 >/dev/null 2>&1 || : ; };  /sbin/modprobe -r --ignore-remove snd-hda-intel

• gaim via alsa laten werken ipv ESD door command = aplay %s te doen.

Netto heeft het me helaas niets opgeleverd. Muziek afgespeeld via bijv. Audacious speelt perfect, maar (hardware) mixing gebeurt niet en zodra ik geploinkt wordt in gaim komt er een endless loop die ik alleen kan stoppen door /etc/init.d/alsasound restart te doen.

Mijn /etc/modules.d/alsa ziet er zo uit momenteel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
alias char-major-116 snd
alias snd-card-0 snd-hda-intel
alias char-major-14 soundcore
alias sound-slot-0 snd-card-0
alias sound-service-0-0 snd-mixer-oss
alias sound-service-0-1 snd-seq-oss
alias sound-service-0-3 snd-pcm-oss
alias sound-service-0-8 snd-seq-oss
alias sound-service-0-12 snd-pcm-oss
options snd-hda-intel index=0 model=basic position_fix=1
remove snd-hda-intel { /usr/sbin/alsactl store 0 >/dev/null 2>&1 || : ; };  /sbin/modprobe -r --ignore-remove snd-hda-intel

Vragen:

1) heeft iemand een idee hoe ik die wangedrag van gaim (of beter gezegd van mijn geluidschip zodra gaim een geluid maakt) kan verhelpen?
2) alsa zou hardware- danwel softwarematig moeten mixen zonder zodat meerdere apps sound kunnen maken. Dat werkte prima bij mijn eerdere plank met snd-hda-intel met Realtek codec. Heeft iemand tips voor dat ook met dit gedrocht aan de praat te krijgen?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Mixing heet dmix, ga eens zoeken over hoe je dmix als default output kan opzetten.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Dmix als default instellen is makkelijk:
* Recente alsa gebruiken (kernel en lib)
* asoundrc weggooien

Voor goede software mix support moet je dit doen en laten:
* Nooit meer OSS (Open Sound System) apps gebruiken, dus geen oude versies van Skype en Flash en geen Vmware etc. Het beste is zelfs OSS compleet uitzetten in je kernel configuratie. Hiermee voorkom je dat kernel based OSS emulatie gebruikt wordt en dmix stopt met werken.
* Nooit direct een hw device aanspreken en dus voorkomen dat "slimme" applicaties zelf gaan kijken welk device ze gaan gebruiken.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Is 1.0.13 recent genoeg? Dat is de nieuwste die via Portage te krijgen is

OSS heb ik volledig verbannen (emerge -C alsa-oss en in /etc/modules.d/alsa alle OSS-related zaken verwijderen), asoundrc was al verwijderd, maar voor de zekerheid nogmaals gedaan.

Toch is dmix duidelijk niet default:
- als ik via audacious iets afspeel (wat goed gaat), krijg ik als ik tegelijk aplay probeer te gebruiken de volgende error:
code:
1
2
ALSA lib pcm_dmix.c:864:(snd_pcm_dmix_open) unable to open slave
aplay: main:550: audio open error: Device or resource busy

Als ik daarentegen als eerste probeer om via aplay iets te doen, krijg ik geen error meldingen, maar blijft de eerste seconde van het geluid in een endless loop spelen. Als ik terwijl dat gebeurt probeer iets met audacious te draaien krijg ik daar deze fout:
code:
1
2
3
4
5
6
Couldn't open audio.

Please check that:
1. You have the correct output plugin selected.
2. No other programs is blocking the soundcard.
3. Your soundcard is configured properly.

Verder mbt het opzoeken van hoe dmix te gebruiken - ik vind ronduit tegenstrijdige adviezen; de meeste officiele wiki's (waaronder de link waar ik in mijn TS naar refereerde) adviseren om OSS support te activeren en die in .asoundrc te voor dmix te configureren, terwijl anderen zoals irondog juist aanraden dat alles weg te gooien. Ik heb beide geprobeerd, vooralsnog zonder resultaat.

Edit:
Nog een paar grafische zaken die zijn opgevallen in verband hiermee

- sinds dit probleem speelt ben ik mijn xfce4 dock kwijt
- bij opstarten xfce4 is er behalve de ontbrekende dock niets raars te zien, maar zodra die hanging loop optreedt lijkt het erop alsof gtk2 eruit knalt, alle gtk-themed windows worden opeens hoekig
- als de hanging loop bezig is en ik restart alsasound, dan knalt firefox er ook uit

Geen idee waarom gtk, firefox en alsa verband houden...

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 03-11-2006 01:07 ]

Oslik blyat! Oslik!