[mysql] karaktersets

Pagina: 1
Acties:
  • 314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Topicstarter
ik snap er helemaal niks van.

ineens kan ik bepaalde bijzondere karakters net als umlaut en dergelijke niet meer gebruiken. MySql filtert ze er gewoon uit en vervangt ze door een vraagteken of laat ze gewoon weg.

Ik weet echt niet waar ik het probleem moet zoeken, dus ik hoop dat iemand het herkent of een oplossing weet.

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-11 13:14
Wat is de huidige karakterset van phpmyadmin? (login, gelijk op homepage Karaktersets te zien)

Wat is de collatie van de desbetreffende tabel? Probeer eens een nieuwe Database / tabel aan te maken om te zien of deze tekens daar wel toegestaan worden?

Probeer met de hand eens een query binnen phpmyadmin uit te voeren? Zien of het toevallig een probleem is in je script?

• Matthijs1982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06-2021
Je kunt in de beginpagina van phpmyadmin de charset instellen.
Deze moet je instellen op unicode_utf-8

• PeterSelie
Matthijs1982 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:14:
Je kunt in de beginpagina van phpmyadmin de charset instellen.
Deze moet je instellen op unicode_utf-8
De MySQL Karakterset is niet door iedereen zomaar in te stellen, dit wordt per host bepaald of de gebruiker deze machtiging niet dan wel heeft... Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de host waar deze site gehost wordt een klein foutje gemaakt heeft waardoor de charset veranderd is..

TS: kijk eens of deze aan te passen is :) (niet je MySQL verbindingscollatie, maar je MySQL Karakterset direct op de home page na inloggen, wanneer mogelijk, beide voor de zekerheid terug zetten naar UTF-8 Unicode*)

• Tjeemp

Tjeemp

BEER N TEA

Topicstarter
er staat geen unicode bij, maar heb hem toch echt op UTF8 staan...
gedetailleerd staat dit er: utf8_general_ci

en ik zit sowieso al de hele tijd in mysql in te voegen, maar ik voer hem in in het veld, sla hem op en dan is de 'ë' weg...

hij is trouwens wel gewoon op mijn eigen server gehost...

• PeterSelie
en de karakterset van je tabel? probeer eens te kijken of daar dezelfde karakterset staat ingesteld, of probeer eens een nieuwe database / tabel aan te maken en zien of daar hetzelfde probleem de kop opsteekt :)

[ Voor 3% gewijzigd door PeterSelie op 31-10-2006 22:26 ]

• Tjeemp

Tjeemp

BEER N TEA

Topicstarter
mysql is goed ingesteld, de database karakterset staat goed, de tabel karakterset staat goed, heb zelfs nog geprobeerd per veld karakterset goed te zetten...

dus alles wat er maar goed kan staan zou nu goed moeten staan...

• PeterSelie
Hele vreemde Situatie idd, misschien het proberen waard om je MySQLsoftware opnieuw te installeren?

Verwijderd

SoaDmaggot schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:50:
Hele vreemde Situatie idd, misschien het proberen waard om je MySQLsoftware opnieuw te installeren?
hehe niet zo snel

tjeemp,
1. waarmee lees je het uit mysql (taal)?
2. waarheen worden de gegevens gestuurd (IE? ) en in welk formaat (HTML,XHTML,XML)?
dat zou even handig zijn.

• Tjeemp

Tjeemp

BEER N TEA

Topicstarter
dat is allemaal randinformatie aangezien ik al tegen het probleem aanliep in phpmyadmin...

en sowieso in mijn scripts heeft het altijd gewerkt dus zou het ook niet aan moeten liggen, maar zoals ik al zei, dat is niet aan de orde...

Verwijderd

heb je mischien een andere pc of nieuwe windows? dan kun je nog in configuratiescherm-landinstellingen extra set voor windows toevoegen. (is bedoeld voor compatibelitijd met andere talen)

maar heb nog nooit gehoord dat dat nodig is voor een engels of nederlandse tekst

• PeterSelie
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 22:55:
[...]

hehe niet zo snel

tjeemp,
1. waarmee lees je het uit mysql (taal)?
2. waarheen worden de gegevens gestuurd (IE? ) en in welk formaat (HTML,XHTML,XML)?
dat zou even handig zijn.
Probleem was idd al in phpmyadmin ontstaan ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:08:
heb je mischien een andere pc of nieuwe windows? dan kun je nog in configuratiescherm-landinstellingen extra set voor windows toevoegen. (is bedoeld voor compatibelitijd met andere talen)

maar heb nog nooit gehoord dat dat nodig is voor een engels of nederlandse tekst
Wat zou hierbij de verandering zijn voor het toevoegen van speciale characters? De letters verdwijnen op zijn server, maar verschijnen wel op scherm, dus kunnen wel weergegeven worden :)

[ Voor 47% gewijzigd door PeterSelie op 01-11-2006 17:03 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb gemerkt dat karakersets in de 4.x-reeks een beetje brak werken, je kan beter direct upgraden naar MySQL 5.x. En UTF8 is ook niet alles, ben zelf fan van latin1_swedish_ci.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• PeterSelie
Is het probleem al opgelost? Ben best benieuwd naar de uitkomst moet ik zeggen :)
Pagina: 1