Aanloggen op een nieuw gemaakt 2003 domein...

Pagina: 1
Acties:

• Clyde Barrow
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-03-2022
zit mee een probleem hier, ik probeer een client/server domein op te zetten.

heb win2003server op pc geinstalleerd op pc en ingesteld als domain controller...

win2003server staat op laptop. Door verbinding te maken met een crosskabel kan ik pingen en de laptop is zichtbaar in de verkenner als workgroup.

de computer en useraccount zijn goed ingesteld voor het domein op de DC. AD, DNS, IP settings, DNS servers, dns suffixen enz... staan allemaal goed. Service netlogon is geactiveerd enz...

Alles moet goed staan.
Als ik de laptop client echter in het domein wil zetten krijg ik de melding: ACCESS is denied. De account wordt volgens mij ook herkend op de server, want als ik een foutief paswoord ingeef krijg ik de melding dat het paswoord fout is en als ik het juiste ingeef niet...

herkent mss iemand dit? Ben al een paar uur aan het prutsen en op enkele computerforums gezet, maar raak er niet uit

Verwijderd

log je in als de administrator van de DC?

• Clyde Barrow
nee, als administrator van de client die lid moet worden van het domein.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Je moet tijdens het joinen van een AD de user en password van een administrator van de server opgeven.

Overigens waarom heb je gekozen voor windows 2003 voor op de laptop? waarom niet gewoon XP?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Clyde Barrow
omdat ik op de laptop nog virtueel een subdomein wil aanmaken met vmware (of virtual pc server)...

maar bij het joinen is het toch zo dat ik gewoon de useraccount en paswoord moet ingeven, die ik als leden van het domein aangemaakt heb op de server?

of niet?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die leden moeten nog wel de rechten hebben om een computer te kunnen toevoegen op het domein. Op mijn vorige school konden wij dat met ons eigen gebruikersnaam en wachtwoord, even later niet meer, toen hadden we de hulp nodig van een leraar. Je moet specifiek aangeven dat ze computers mogen toevoegen, anders heeft het geen nut. Aangezien je alles zelf hebt ingesteld, kan je net zo goed het administrator account gebruiken van de server waar je de laptop in wilt hangen. Tenslotte maakt hij met de server contact, niet met je laptop.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

En wanneer je in VMWare een server wil draaien hoeft het guest-OS echt niet ook een server-OS te zijn hoor.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Clyde Barrow
Hero Of Time schreef op woensdag 01 november 2006 @ 00:27:
Die leden moeten nog wel de rechten hebben om een computer te kunnen toevoegen op het domein.

Je moet specifiek aangeven dat ze computers mogen toevoegen, anders heeft het geen nut.
hoe kan ik dat eigenlijk instellen op de domain controller?

• Clyde Barrow
CodeCaster schreef op woensdag 01 november 2006 @ 00:29:
En wanneer je in VMWare een server wil draaien hoeft het guest-OS echt niet ook een server-OS te zijn hoor.
bedoeling is eigenlijk op de server zelf(laptop dus) een subomein aan te maken(die dan weer client is van het domein van de pc), en dan in virtual PC(of vmware) een xp client te laten inloggen op dat subomein.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Robinski schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:37:
Je moet tijdens het joinen van een AD de user en password van een administrator van de server opgeven.

Overigens waarom heb je gekozen voor windows 2003 voor op de laptop? waarom niet gewoon XP?
Hero Of Time schreef op woensdag 01 november 2006 @ 00:27:
Die leden moeten nog wel de rechten hebben om een computer te kunnen toevoegen op het domein. Op mijn vorige school konden wij dat met ons eigen gebruikersnaam en wachtwoord, even later niet meer, toen hadden we de hulp nodig van een leraar. Je moet specifiek aangeven dat ze computers mogen toevoegen, anders heeft het geen nut.
Standaard kan een user ook gewoon joinen hoor, maar alleen een bepaald aantal keer (ik meen 10x)
Clyde Barrow schreef op woensdag 01 november 2006 @ 00:58:
[...]

hoe kan ik dat eigenlijk instellen op de domain controller?
In de Default domain policy (kan niet op een standaard policy, dat werkt niet meen ik maar dat kan ik mis hebben.).

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar WSS :)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

weijl schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:20:
[...]

[...]

Standaard kan een user ook gewoon joinen hoor, maar alleen een bepaald aantal keer (ik meen 10x)
Zoveel ervaring heb ik nog niet met server. Ben net begonnen met mijn vervolgopleiding voor systeembeheerder, maar op het MBO heb ik er wel even mee gestoeit. Op school hadden ze ook een domein en alleen aan het begin van het jaar mochten we onze installatie in het domein hangen, halverwege het jaar kon dat niet meer, dus dat een standaar user kan joinen, prima maar ik heb echt geen 10 computers in het domein gehangen met mijn account dus moeten die rechten ergens in te stellen zijn. Ik heb nu geen server om te kijken, maar in de AD is alles te vinden.
Clyde Barrow schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:00:
bedoeling is eigenlijk op de server zelf(laptop dus) een subomein aan te maken(die dan weer client is van het domein van de pc), en dan in virtual PC(of vmware) een xp client te laten inloggen op dat subomein.
Als je een subdomein wilt toevoegen, dus een child domein, moet je dat via dcpromo uitvoeren. Van wat ik begrijp probeer je je server in het domein te hangen alsof je een werkstation in een domein hangt. Dat gaat dan niet werken als je een subdomein wilt maken.

• Clyde Barrow
Hero Of Time schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:13:
[...]

Als je een subdomein wilt toevoegen, dus een child domein, moet je dat via dcpromo uitvoeren. Van wat ik begrijp probeer je je server in het domein te hangen alsof je een werkstation in een domein hangt. Dat gaat dan niet werken als je een subdomein wilt maken.
ik kan als de server in het domein hangt deze toch opwaarderen naar een DC via dcpromo en dan gewoon het childdomein aanmaken?
Of sla ik de bal mis?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
weijl schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:20:
[...]
[...]
En dan kan het alleen maar met computers waarvan het computeraccount al bestaat.

Pvouput live

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Clyde Barrow schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:43:
[...]

ik kan als de server in het domein hangt deze toch opwaarderen naar een DC via dcpromo en dan gewoon het childdomein aanmaken?
Of sla ik de bal mis?
Voor zover ik weet moet je server niet in een domein hangen als je dcpromo uit gaat voeren, want in de stappen die je daar krijgt meld je hem al aan in het domein met de juiste entries in de AD. Nu sta je erin als zegmaar een client en je wilt een DC ervan maken. Dus eerst uit het domein halen, dan dcpromo draaien. Dat zou moeten werken. Op MSDN staat ook het een en ander, al heb ik zelf niet gezocht daar.

• Clyde Barrow
Krypt schreef op woensdag 01 november 2006 @ 16:47:
[...]

En dan kan het alleen maar met computers waarvan het computeraccount al bestaat.
computeraccount had ik ook al aangemaakt hoor.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hero Of Time schreef op woensdag 01 november 2006 @ 17:50:
[...]

Voor zover ik weet moet je server niet in een domein hangen als je dcpromo uit gaat voeren, want in de stappen die je daar krijgt meld je hem al aan in het domein met de juiste entries in de AD. Nu sta je erin als zegmaar een client en je wilt een DC ervan maken. Dus eerst uit het domein halen, dan dcpromo draaien. Dat zou moeten werken. Op MSDN staat ook het een en ander, al heb ik zelf niet gezocht daar.
Correct

http://technet2.microsoft...7745a051033.mspx?mfr=true

DCpromo dient altijd gedraaid te worden als een systeem zich niet in een domein bevindt

• Clyde Barrow
dat is goed voor mijn volgende stap...

Maar hiermede is mijn oorspronkelijke vraag nog niet opgelost :-(

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Wat wil je nou dan? Alsnog die PC in het domein hangen?

Dat moet dus met een account die lid is van de domain admins.

• Clyde Barrow
ja, die laptop(met 2003 server erop) moet gewoon in het domein van de pc.

Moet ik dan de computeraccount EN de useraccount lid maken van de domain admins?
en waar kan ik dit doen?

Allemaal erg bedankt voor de uitleg hoor, maar het ging ff erg off-topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Clyde Barrow op 01-11-2006 18:41 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Heb je de netwerkwizard wel eens gevolgd?

Hierbij moet je eerst een domein kiezen, daarna de user/pass van een Domain Admin opgeven, en dáárna kun je een Domain User (dus niet per sé dezelfde user als de vorige stap) toevoegen aan de computer.

Deze netwerkwizard start je door rechts te klikken op Deze Computer, Eigenschappen te kiezen en een kijkje te nemen op het tabblad 'Netwerk'.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De Windows Help is ook een aardige bron voor dit soort vragen. Neem ook eens een kijkje in je Active Directory (start > administrative tools > Active Directory users and computers, even zo uit het hoofd). Daar vind je in de map users alle gebruikers, de Administrator staat bij de Build-in users, net als de groepen.

Maar als je nu al zoveel problemen tegenkomt, wat moet je dan als je DNS wilt gaan draaien (gaat dan wel redelijk eenvoudig via dcpromo, maar handmatig is het wat lastiger) en voor DHCP is het nog leuker. Wellicht dat als je hier meer mee wilt doen, een boek meer uitkomst bied dan telkens hier te gaan vragen. Op Google vind je ook een hoop handleidingen, net als hier bij Guides.

• Clyde Barrow
Maar als je nu al zoveel problemen tegenkomt, wat moet je dan als je DNS wilt gaan draaien
dns draait al hoor.
maar ok, ik zal elders verderzoeken!

toch bedankt!

• Clyde Barrow
CodeCaster schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:08:
Wat wil je nou dan? Alsnog die PC in het domein hangen?

Dat moet dus met een account die lid is van de domain admins.
Ik heb alles nog eens gelezen en ik denk dat het probleem is dat ik de aangemaakte user niet bij de domain admins had gezet...

thx, ik ga dit binnenkort eens proberen!
Pagina: 1