OC MSI K8N Neo4

Pagina: 1
Acties:

• NeilForeal
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
AMD Athlon 64 3000+ @ 1.8 Ghz
1024MB DDR @ 400 Mhz
Geforce 6600GT

Ik probeer al tijden mijn systeem te overclocken en mijn BIOS heeft een mooi 'Cell Menu' om allerlei dingen te wijzigen. Voltages omhoog gooien, FSB verhogen etc. Ik heb nu de FSB op 222 staan, dus ik draai op 2.0 Ghz. Nu is het zo dat als ik de FSB op 223 zet ik niet meer kan opstarten de BIOS moet resetten. Ik zou niet weten waar dit door komt, maar ik dacht dat het te maken had met het moederbord.

Een vriend van mij heeft exact dezelfde setup. Hij heeft alleen een Zalman Cooler ipv de standaard boxed cooler. Bij hem zette ik de FSB op 205 en de andere opties exact hetzelfde als bij mij, en hij startte niet meer op. Hoe kan dit? Ik snap niet precies waarom hij dat bij mij wel doet en bij hem niet. En ik snap ook uberhaupt niet waarom hij bij mij niet verder gaat dan 222. Mn processor werd amper 40 graden.

Ik weet verder ook niet zo gek veel van overclocken, maar kan iemand mij misschien wat meer vertellen over wat de reden hiervan is, en hoe ik dit kan omzeilen om nog meer te overclocken.

Bij voorbaat dank!

Afbeeldingslocatie: http://www.domeofwar.com/Backup/bios.jpg

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De reden is dat geen enkele processor gelijk is. Je laat hem buiten de specificaties lopen dus je hebt geen enkele garantie op wat je kunt halen.

Verwijderd

Geheugen multiplier?
HT multiplier?
Voltages?
Iets uitgebreidere specs?

Verwijderd

222 komt mij persoonlijk redelijk bekend voor

je mobo heeft een nVidia NF4 chipset.
222 met een niet verlaagde HT-MP geeft 1110 MHz HTT
dat vind de NF4 chipset niet zo leuk
zet de MP ff op 4x (ik had op mijn oude MSI K8N Diamond ook een HTT-limit van ongeveer 1.1 GHz)

ik kan iig niet uit je verhaal opmaken dat je dat niet gedaan hebt

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Daarnaast kan het ook nog te maken hebben met het gebruikte geheugen. Als je geen geheugen-divider in hebt gesteld, wordt je geheugen ook mee overgeklokt. Als je goedkoop budget geheugen hebt kun je inderdaad een niet meer opstartende computer krijgen.
Door je geheugen in te stellen op bijv. 166 MHz i.p.v. 200, en dan verder te clocken, krijgt 166+22= 188MHz. Op die manier draait je geheugen wat onder zijn kunnen, en heb je kans dat je misschien wel een FSB van 235 of 240 kan halen.
Mocht je dit al hebben geprobeerd, sorry, mijn glazen bol staat al een paar weken bij de winkel voor reparatie, ik kon er niet in zien wat mensen al wel en niet hadden geprobeerd zonder dit in de posts te vermelden.

• NeilForeal
Afbeeldingslocatie: http://www.domeofwar.com/Backup/bios.jpg

Zo heb ik het ingesteld.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

HT Frequency naar 4x zetten zoals dTwIzzy al vermeld.

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

zet ook eerst ff je vcore weer op standaard... scheelt weer warmte... niet stabiel? meer voltage :)

succes

Verwijderd

Ja je mist wat dingetjes... Zowiezo als je op 222MHz (htt) FSB gaat zitten verhoog dan at least je V-core van je CPU. 222MHz is behoorlijk wat zonder verhogen van je Voltage. Verders geef je aan in TS dat je met 200MHz reepjes werkt (400MHz ddr), 222MHz is een behoorlijke stap voor geheugen dat geen naam draagt.

Probeer je divider van je geheugen eens op 83% te zetten, dan loopt weliswaar je geheugen langzamer dan normaal, maar door de OC' van je HTT naar 222MHz, loopt dat ongeveer weer gelijk.

Zo heb ik zelf m'n A64 3000+ (2.0GHz) op 240MHz HTT draaien met geheugen op 83% (200MHz) , 2400Mhz corespeed. Werkt als een speer :) (en core voltage op 1.60)

Verwijderd

Zijn geheugen staat toch op 83%?

Verwijderd

Ja 222MHz HTT is in verhouding 83% als z'n mem op 185MHz loopt B)

Verwijderd

Is dat een neo4-f?
D'r zit een bug in 't mobo waardoor hij niet goed start bij een fsb freq boven een bepaalde waarde. Heb hier precies 't zelfde probleem.
Ik clock 'm over met clockgen, dat werkt wel, alleen moet je dan wel zaken als geheugen en ht multiplier in 't bios goedzetten (nadeel is dus dat als je linux ofzo draait en clockgen dus niet werkt, je met een trager systeem zit).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Zullen we deze maar even naar Tweaking & Cooling Algemeen zetten? Heeft nog weinig met Die-Hard overclocking te maken :)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Zet nou eerst eens de HT multiplier op 4x. Het heeft bijna (1% ofzo) geen effect op de snelheid waarmee je computer werkt. Het is het beste om die rond de 1000Mhz te houden. Momenteel zit jij daar ruim overheen. 222*5=1110 MHz.
Ik zie op die screenshot niet je geheugendivider staan of kijk ik er overheen. :X
Die zou ik ook eerst even laag zetten om het maximum van je processor te vinden.
Ik zou elk onderdeel apart aanpakken met overclocken en niet zoals jij doet alles tegelijk overclocken.

Verwijderd

Arno E schreef op woensdag 01 november 2006 @ 07:59:
Ik zie op die screenshot niet je geheugendivider staan of kijk ik er overheen. :X
Die zou ik ook eerst even laag zetten om het maximum van je processor te vinden.
Ik zou elk onderdeel apart aanpakken met overclocken en niet zoals jij doet alles tegelijk overclocken.
Bovenaan de screenshot staat current DDR clock: 185Mhz, dus dat zit al goed.

• NeilForeal
Met de HT Freq op 4 haal ik maximaal 233 FSB en met de HT Freq op 3 haal ik maximaal 239 FSB. Als de Ram Speed terugzet op 100 en de HT Freq op 1x haalt ie nog steeds 239 FSB max. Guess that's it :)

Ik wilde eerst een andere cooler voor mijn processor gaan aanschaffen, maar als deze met de boxed cooler niet boven de 39 uitkomt is dat niet echt nodig haha. Toch vind ik het wel raar dat ie niet verder wil gaan. Weet iemand mss een methode om er nog meer uit te halen?

• ikbengoofy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-01 13:02
wel extra voltage aan de cpu gegeven?

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• NeilForeal
Maximale voltage, en ook maximale extra voltage (16.6%) geprobeerd. Tevens mem voltage gemaxed.

• ikbengoofy
vaag.. ikzelf heb voor de gein men cpu ratio ingesteld op 9x. zie dat die bij jou op auto staat..

mss dat ff instellen op 9x.

anders lijkt me me toch iets met het geheugen..

ik heb alles ongeveer het zelfde staan als jou.. (zelfde bios) en ik krijg 2.8ghz..

• NeilForeal
Zo krijg ik het maximale resultaat. Ram op 166.
Afbeeldingslocatie: http://www.domeofwar.com/Backup/Bios1.jpg

Als ik de FSB ook maar op 241 zet crashed ie al. Het gekke is dat ik de Ram Clock wel op 183 kan zetten zonder dat hij crashed:
Afbeeldingslocatie: http://www.domeofwar.com/Backup/Bios2.jpg

Heel vreemd. Kan me niet voorstellen dat het aan de processor ligt, die word nog geen 40 graden.

• NeilForeal
Momenteel draai ik zo. Meer krijg ik er niet uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.domeofwar.com/Backup/Cpuz.jpg

Ik vind overigens dat mijn HD vrij heet word. Kan dat geen kwaad?

Waar is trouwens het exacte effect van het verhogen van de PCIe Clock?

[ Voor 16% gewijzigd door NeilForeal op 02-11-2006 12:09 ]

• ikbengoofy
HDD wordt gewoon verkeerd uitgelezen. maak je daar maar niet druk om.

mocht die 200 graden zijn had je wellicht op het moment met emmertjes aan het rennen geweest.

Over de overclock..

Kijk bij cpuz is bij de memory. Probeer hem alsnog is iets lager te zetten.. en zorg er zeker voor de je voltage niet over de 1.55 volt gaat. dit is namelijk schadelijk voor je cpu.. 1.55v is echt wel de max voor luchtkoeling. ik kan ook 2900 draaien op 1.60V maar voor 24/7 doe ik dat zeker niet.

En waar draait je geheugen in? in 1T of in 2T? en hoe heb je je geheugen in je moederbord zitten? toch wel in de dual channel? ( bedenk ook maar iets)

je doet toch echt ergens iets verkeerd. hardwarematig of softwarematig. je cpu hoeft niet perse keihard te gaan maar 2200 niet aankunnen heb ik nog nooit gezien.

Als je de moeite wilt nemen. maak even een pic van je geheugeninstellingen in de bios.

goofy

[ Voor 5% gewijzigd door ikbengoofy op 03-11-2006 09:39 ]

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
Raar..ik heb exaxt hetzelfde moederbord en krijg mn 4000+ tot 3 Ghz maar stabiel op 2.9 Ghz
samen met een setje corsair XMS ddr400
ook heb ik de NF4 chip meer voltage gegeven toen ik bij 2.6 Ghz zat..toen wou ie ook niet verder...dat deed het dus bij mij

ohja je kan je geheugen bij dat moederbord ook locken op 200 Mhz , 1e scherm van bios het derde menu en dan zie je van alles over je RAM en instellingen .
doe je gewoon 200 Mhz dan gaat ie met overklokken ook niet hoger

[ Voor 30% gewijzigd door glangeveld op 03-11-2006 11:22 ]

• -NRG-
  • Laatst online: 03-12-2025
Misschien handig om hier is te kijken hier staat alles wel zo'n beetje uitgelegd.

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=74799.0
Pagina: 1