Toon posts:

HDD wil niet formatteren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.710 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

mijn oude windows install is volledig naar de knoppen. Niet meer te booten. De data op diezelfde schijf heb ik gebackupt en op een andere partitie een nieuwe windows geinstalleerd. Nu wil ik de oude schijf leegmaken. Maar als ik m formatteer zegt ie vanuit windows na het langzame formatteer proces kan formatteren niet voltooien. En alle bestanden staan er nog altijd op. Bij et formatteren vanuit CMD zegt ie dat er koppelingen zijn. War vrij raar is want ik heb nu alles draaien op mn D partitie en de C staat alleen die corrupte windows en een zooi bestanden op. Dan zeg ik loskoppelen, dat doet ie en daarna alsnog formatteren, doet ie ook maar op het eind weer, kan formatteren niet voltooien. Hoe krijg ik nou die partitie leeg? Simpelweg deleten van windows gaat ook niet.

grtz, Snuur

• Piels
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Boot vanaf de Windows installatie CD-Rom, ervan uitgaande dat je Windows XP gaat installeren. (even in de bios aangeven dat je vanaf CD wil booten)

Gooi vanuit de setup de partitie weg, maak deze openieuw aan en laat de setup de nieuwe partitie formateren. :)

Windows Phone Apps: Belstatus, Pinautomaten

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:38

bonzz.netninja

Niente baffi

of gebruik een willekeurige andere fdisk tool

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:54

Xof

Dan doe je het via Dos :)
Simpelste manier is door bijv. powermax te downloaden van de site van Maxtor (maakt niet uit of je een Maxtor schijf hebt) en die op diskette te zetten/cd en dan kun je in powermax zelf kiezen voor een low level format en dan is de schijf voor windows weer leeg.

Een 2e optie is om Ultimate Bootcd te downloaden en dan met de tooltjes die op die cd staan je schijf leeg te maken :)

Edit: wat hierboven staat met windows xp setup laten formatten of fdisken is ook een goede optie :)

[ Voor 11% gewijzigd door Xof op 31-10-2006 17:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ik probeer wel ff met de windows cd eerst, maar ff ter interesse wat is fdisk precies?

• Xof

Xof

Partitietool van Microsoft.. zit ook in de setup van xp, moet je naar herstelmodus gaan kun je commando's uitvoeren en daar zit fdisk ook bij :)

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Let op wanneer je een low level format uitvoert alle partities en data op die (iclusief moegelijke data partities ) zijn dan weg!

Fdisk is een tool van microsoft en stamt uit de dos tijd. Hiermee kan je partities aanmaken en verwijderen.

[ Voor 30% gewijzigd door The Wrecker op 31-10-2006 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke formatteren via windows cd lukt, maarja, jullie vertellen er niet bij dat je dan verplicht ook windows erachteraan moet installeren. Nu zit ik dus met 2 windows installs. Moet ik dus nog steeds die schijf formatteren, al staat er nu wat minder op, enkel een lege windows install. Kan ik daarna nog wer gaan uitvogelen hoe ik dat bootschermpje wegkrijg die automatisch naar die nieuwe windows install gaat. Waar vind ik dat fdisk, ik kan het niet vinden. En kan ik daarmee formatteren naar ntsc of nfts ofzo ho heet dat?

grtz, Snuur

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:11:
oke formatteren via windows cd lukt, maarja, jullie vertellen er niet bij dat je dan verplicht ook windows erachteraan moet installeren. Nu zit ik dus met 2 windows installs. Moet ik dus nog steeds die schijf formatteren, al staat er nu wat minder op, enkel een lege windows install. Kan ik daarna nog wer gaan uitvogelen hoe ik dat bootschermpje wegkrijg die automatisch naar die nieuwe windows install gaat. Waar vind ik dat fdisk, ik kan het niet vinden. En kan ik daarmee formatteren naar ntsc of nfts ofzo ho heet dat?

grtz, Snuur
De truuk is om na die format op reset te drukken zodat er geen windows geinstalleerd wordt. Probleem als je dat nu doet zie je nog wel met een bootscherm met 2x windows.
Dus als je nu weer een format gaat doen via winxp install rebooten en dan weer setup ingaan, dan rescue modus (of hoe het ook heet) in gaan en dan fixmbr en eventueel fixboot intikken. Dan is dat probleem ook opgelost :)

Verwijderd

Topicstarter
ik drukte na die format op reset, toen ging ie vrolijk verder, en wou niet opstarten voordat windows geinstalleerd is. Zijn er andere opties om die disc leeg te krijgen?

• Xof

Xof

Dan heb je waarschijnlijk veel te laat op reset gedrukt (dus na het kopieren van alle bestanden). Als de schijf leeg is gaat Windows echt niet verder na een reboot.

Andere opties zijn al gegeven, fdisk etc.

Verwijderd

Topicstarter
ja, hoe kom ik in fdisk? ik zie dat programma nergens staan.

• Xof

Xof

Als je de windows cd geboot is dan krijg je na het laden van alle drivers een scherm waar je een keuze kan maken. Enter om windows te installeren en 'r' om in rescue mode te komen.

Ik weet niet welke windows versie je hebt, maar het kan zijn dat Home dit niet heeft, maar dat weet ik neit zeker.
Anders kun je altijd nog een low lvl format doen, MAAR dan gaat het dus idd zoals al eerder gezegd om de hele schijf (geen idee waar je backup staat)

Verwijderd

Topicstarter
nee ik moet alleen de partitie geformatteerd hebben. Een low lvl doet dus de hele harde schijf?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:14

pistole

Frutter

Ik vermoed dat je c: de boot partitie is - het is dan onverstandig (en vanuit windows onmogelijk) om die weg te gooien / formatteren.

Controleer dat eerst even via Disk Management (start -> run -> diskmgmt.msc), je ziet dan "(Boot)" staan achter de status van de partitie.

Als er geen (Boot) staat dan kan je aldaar door een rechtermuisklik een format doen, of de partitie even weggooien en opnieuw aanmaken. Vergeet het vinkje 'Quick Format' niet ;)

[ Voor 24% gewijzigd door pistole op 31-10-2006 21:15 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
achter c: staat (systeem) achter d: staat (opstarten) lijkt me goed dus. Echter bij allebei is onder de rechtermuisklik formatteren greyed-out.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als je toch een backup hebt kun je dan niet eenvoudiger alle partities verwijderen en 2 nieuwe aanmaken en op de C weer een nieuwe installatie doen?

Het posten en zoeken naar een oplossing duurt waarschijnlijk langer dan de hele installatie. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:11:
nee ik moet alleen de partitie geformatteerd hebben. Een low lvl doet dus de hele harde schijf?
ja lowlevel wist alles!, maar word niet door elke computer bios onderstuent.

Dit zal alle parities wissen. dit kan door sommige bios tegengehouden worden (MBR protect functie)

als je alleen een wilt formateren kun je dat ook doen (geen NTFS)

PASOP: ALLE Gegevens gaan verloren!!!
in het geval van meerdere hardeschijven raad ik dit af als je geen expert bent. ga niet spelen!

Als het echt niet meer lukt met formateren en nieuw instaleren.
http://www.ultimatebootcd.com/

brand UBCD en boot daarvan.
druk in het hoofd menu op F3 en dan de toets die bij Ranish Partition Manager hoort

dan krijg je na het laden een scherm,
als er rode tekst in de lijst staat is er iets niet goed in de opbouw (een niet juist/standaard opmaak van de MBR) dan kun je beter je pc naar een expert brengen voor het formateren van je primair partitie

Formateren: geef dan eerst een ander bestandssysteem aan als je NTFS gebruikt (selecteer de Partietie en druk op INSERT selecteer een fat formaat) druk dan op F om te formateren!

Alles weg: wis alles en druk op F2 (save) dan druk je de PC gewoon uit en start je hem met je windows cd nu heb je geen partities meer en is de installatie gedwongen een nieuwe aan te maken. in geval van windows versies ouder dan W2000 (win 95,98,Me)zal dat moeten met fdisk die meegelevert is op een diskette of recovery cd.

Ranish Partition Manager valt ook appart te downloaden en op diskette te zetten http://www.ranish.com/part/

op deze cd staan ook veel harddisk programmas voor bijv. maxtor die een lowlevel wipe kunnen uitvoeren (alles word op 0 gezet) bij parities wissen of quick format worden alleen verwijzigen gewist (mbr/fat tabel) een wipe kan dan ook afankelijk van de grrote van de schijf meer dan een uur duren!

• pistole

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:45:
achter c: staat (systeem) achter d: staat (opstarten) lijkt me goed dus. Echter bij allebei is onder de rechtermuisklik formatteren greyed-out.
system betekent dat daar je boot.ini en dergelijke staan. Die kan je dus niet formatteren.
Waarom niet gewoon alle folders eraf poeieren? Dan kan je evt. je data ff op D: laten staan in windows opnieuw installeren op je C: schijf.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
het is zo simpel, windows staat al netjes op d, ik wil enkel c leeghebben. Gaat blijkbaar erg lastig :S

• Xof

Xof

Volg dan de stappen van hiddenmagics, 100% zeker dat het daarmee gaat lukken. En Ultimate Bootcd is sowieso superhandig om te hebben als je pc raar doet en je wat moet testen etc. (geheugen testen, hdd's testen)

Als je het daarna nog niet lukt dan geef ik het op iig :P (er staan iig zo'n 8-10 partitie tools op, er is er sowieso wel 1 die moet werken)

[ Voor 13% gewijzigd door Xof op 31-10-2006 23:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja die snapte ik niet helemaal, werd ik ook een beetje bang van :p heb het nu maar zo gedaan als jullie zeiden, alle partities verwijdert en opnieuw gemaakt. Zag daar gewoon een beetje tegenop omdat k net mn windows install netjes voor elkaar had op D: . Maar nu heb ik op mn externe hdd een mapje gemaakt met alle benodigdheden erin voor een verse install, dan gaat het best snel.

• pistole

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 23:05:
het is zo simpel, windows staat al netjes op d, ik wil enkel c leeghebben. Gaat blijkbaar erg lastig :S
Lees je wel wat ik schrijf?

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1