Data opslaan op A4

Pagina: 1
Acties:
  • 409 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik zit met een gek idee in me hoofd om data op te slaan op A4'tjes. Je kunt ze namelijk uitprinten en ook weer inscannen, en er staat data op, en je kunt ongelofelijk klein printen.

Dan moet het toch ook lukken om op een A4 een bestand te kunnen opslaan door alle gekke tekentjes bijvoorbeeld om te zetten in een code die je uit print, en op een andere inscant en met behulp van een soort OCR het weer terug omzet naar een bestand.

Bestaat dit al, of is het theoretisch niet haalbaar, want zo kun je wel heel makkelijk gegevens mee nemen, en vernietigen. (okee een USB stick is makkelijker, maar een tweaker moet zich kunnen onderscheiden, he! ;) )

Dus de vraag is of je data kan opslaan op een A4 op deze methode, want zo kun je zonder dat iemand het zo kan lezen data transporteren, en heel goedkoop is. Je zou het bijvoorbeeld kunnen beveilingen met een code o.d.

Dus, bestaat zo'n soort iets al?

Ik hoop dat jullie het snappen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heel gek maar al nagedacht over eenvoudige dingen als steepjescodes waarvan alleen jij de reverse-key weet?

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 31-10-2006 16:45 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

De kans dat de data niet meer leesbaar is is heel hoog.
Ten eerste is het papier heel kwetsbaar en de OCR software waarschijnlijk niet goed genoeg om er veel voordeel uit te halen.

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

LOL dat is best een leuk idee, ga je een DVDtje kijken, scan je eerst een A4tje in :D :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm , we wilde toch juist dat papiertje kwijt? ...nu ga je de gegevens die op het document staan kleiner printen omdat je het dan op papier kwijt kan ?? beetje wazig standpunt .... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:44:
Heel gek maar al nagedacht over eenvoudige dingen als steepjescodes waarvan alleen jij de reverse-key weet?
|:( , dat ik er nu pas achterkom. Idd dat idee, alleen is bij streepjes code het geloof ik alleen maar een link naar een bestand in de kassa zelf, en staat niet alle info op de streepjescode zelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:38
moet mogelijk zijn, echter dient wel iedereen over een scanner en de juiste software te beschikken anders werkt het al niet meer. Tevens kan je op een a4-tje natuurlijk niet echt veel data kwijt wil je het systeem nog een beetje werkende houden (foutcorrectie, nauwkeurigheid verschillende printers en scanners) tevens is de snelheid natuurlijk ook een stuk minder dan bij een floppie/usbstick/cd-r etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ja.. zo iets bestaat al en heet een barcode. Er zijn ook nog wel andere systemen die dergelijke dingen doen (soort van propiatary barcodes in de vorm van blokjes).
Je zou een hele lange mini-barcode kunnen weg schrijven welke ge-encrypt is met een public key (RSA ofzo). (Of printen met onzichtbare inkt :+)

Echter, hoeveel info denk je te gaan opslaan op een A4tje?

Het grootste probleem zal snelheid zijn.
Stel je krijgt 1MB aan data op een papiertje geprint. Het uitlezen kost dan al snel 60 seconden ofzo (mijn scanner is niet veel sneller). Volgens mij gaat een USB stick iig sneller.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Het zou theoretisch wel mogelijk zijn.

Maar mij lijkt het efficiënter om een bestandje met een zeer stevige encryptie op een usb key te plaatsen.

Omwille van de volgende redenen:
- heel wat goedkoper: 1 usb stick tegenover 1000en vellen papier.
- makkelijker: paar grammetjes en geen kilo's papier
- sneller om op de pc te plaatsen: geen x-aantal velletjes inscannen
- sneller van een pc te halen: geen x-aantal velletjes afdrukken.
=> praktisch is het niet echt haalbaar

Het is mogelijk.
Maar je hebt natuurlijk dus ook te maken met de volgende beperkingen:
- afdrukkwaliteit van de printer, deze zal bepalen hoe groot 1 pixel is => maximum aantal tekens op een pagina
- kwaliteit van de scanner, deze moet al de pixels kunnen zien => bij een grote dichtheid kan een stofdeeltje ook al rare resultaten geven
- kwaliteit van de software, bij een code moet elk tekentje perfect geïnterpreteerd worden, anders is je data waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat je wel de a4tjes een bladzijdenummer geeft... niet dat ze door elkaar raken :P

oops is I/O

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een hele tijd terug is er bij een of ander tech programma op de BBC exact zoiets gedemonstreerd. Dat was software die bestanden omzette naar een zwartwit bitmap patroon, wat je dan kon printen en scannen en met de andere helft van de sofware weer kon omzetten naar het oorspronkelijke bestand.

Daar zat meteen een boel foutcorrectie ingebouwd. Je kon dat papier gewoon verfrommelen zonder dat het onbruikbaar werd, en zelfs met een pen ofzo een gat er in prikken.

Nadeel was wel dat je er per A4tje niet heel veel data opgeslagen kon worden geloof ik.

Daar was toen ook een demo versie van waar ik nog wel wat mee gespeeld heb, maar geen flauw idee hoe dat heette.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 31-10-2006 16:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

F*ck; inderdaad... Je hebt toch wel van die pakketten van TPG Post of UPS... Zit meestal zo'n sticker op van 10x3 cm. met een random patroon aan witte & zwarte blokjes. Daar staat echt onwijs veel info in; geen idee of het alleen een teruglees-aktie is of dat alle omschrijving erop staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
jochie79 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:48:
moet mogelijk zijn, echter dient wel iedereen over een scanner een de juiste software te beschikken anders werkt het al niet meer. Tevens kan je op een a4-tje natuurlijk niet echt veel data kwijt wil je het systeem nog een beetje werkende houden (foutcorrectie, nauwkeurigheid verschillende printers en scanners) tevens is de snelheid natuurlijk ook een stuk minder dan bij een floppie/usbstick/cd-r etc.
Het was ook maar gewoon een hersenspinsel van een 16 jarige. Ik dus ;)

Maar ik dacht er eigenlijk net aan dat als je gewoon iets uitprint het al informatie draagt in de zin van letters, dus in principe bestaat het al, maar het moet toch ook gewoon kunnen met programma's? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

MAX3400 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:50:
F*ck; inderdaad... Je hebt toch wel van die pakketten van TPG Post of UPS... Zit meestal zo'n sticker op van 10x3 cm. met een random patroon aan witte & zwarte blokjes. Daar staat echt onwijs veel info in; geen idee of het alleen een teruglees-aktie is of dat alle omschrijving erop staat.
Dat is vermoedelijk inderdaad een van de huidige toepassingen van wat er toen gedemonstreerd werd ja :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:50:
Een hele tijd terug is er bij een of ander tech programma op de BBC exact zoiets gedemonstreerd. Dat was software die bestanden omzette naar een zwartwit bitmap patroon, wat je dan kon printen en scannen en met de andere helft van de sofware weer kon omzetten naar het oorspronkelijke bestand.

Daar zat meteen een boel foutcorrectie ingebouwd. Je kon dat papier gewoon verfrommelen zonder dat het onbruikbaar werd, en zelfs met een pen ofzo een gat er in prikken.

Nadeel was wel dat je er per A4tje niet heel veel data opgeslagen kon worden geloof ik.

Daar was toen ook een demo versie van waar ik nog wel wat mee gespeeld heb, maar geen flauw idee hoe dat heette.
Kan ik dat ergens vandaag toveren O+
Zoiets bedoel ik idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

in een random patroon zal je naturlijk geen info inzitten natuurlijk.

overigens zeg dat je 100 dpcc (dots per centimeter^2) 8)
je papiertje is ongeveer 20x25 dit is dus 500 vierkante centimeter. 500 *100 kortom 50kbits. Echer we hebben tegenwoordig kleur dus 8 kleuren moet kunnen kom je op een amazing 400kbits per kantje zitje al bijna om een megabit per A4tje

[ Voor 24% gewijzigd door TrailBlazer op 31-10-2006 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TrailBlazer schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:52:
[...]

in een random patroon zal je naturlijk geen info inzitten natuurlijk
Lol... Voor de leek is het random; voor de scanner of whatever apparaat staat er natuurlijk wel leesbare info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarvoor hebben ze floppy's en CD's en USB sticks en DVD's en FTP servers en mail inboxen en harde schijven.

;)

sorry moest er even uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Semacode is toch precies wat jij bedacht hebt :?

[ Voor 6% gewijzigd door AtleX op 31-10-2006 16:56 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:54:
Daarvoor hebben ze floppy's en CD's en USB sticks en DVD's en FTP servers en mail inboxen en harde schijven.

;)

sorry moest er even uit
Owja, jij gaat met een harde schijf langs de deur, zet er 2 seconden een scanner op en je weet precies of/wie/wat er met het pakket van 9kg moet gebeuren, for instance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:54:

;)

sorry moest er even uit
Tweakers moeten zich kunnen onderscheiden van de rest ;) , je moet trots op iets zijn wat vrijwel niemand anders heeft. Anders heeft casemodden ook geen zin, want het is er al. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Je gaat nooit de data-dichtheid halen die zelfs maar op een ouderwetse floppy past, maar goed :) Het idee bestaat al. Met o.a. DataMatrix/SemaCode etc. (zie Google) kan je korte stukjes tekst coderen.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
AtleX schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:54:
Intresant :) zoiets zoek ik idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

FiXeR.nl schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:47:
[...]

|:( , dat ik er nu pas achterkom. Idd dat idee, alleen is bij streepjes code het geloof ik alleen maar een link naar een bestand in de kassa zelf, en staat niet alle info op de streepjescode zelf ;)
Uhm er zijn ook barcodes waar een hoop info in kan hoor...
ben de naam ff kwijt maar mocht je eens een pakketje via DHL verstuurd krijgen, moet je eens kijken naar die high density barcode die op het shippinglabel staat... Daar zit serieus minstens 1KB aan data in.
Rek dat ding uit en dan kan je best een MB of wat op een A4tje kwijt.

Edit: het heeft wel wat weg van de hier voor gemelde Semacode patronen.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 31-10-2006 16:59 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Orion84 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:50:

Oftwel. Maak van je bestand eerst een RAR met n 10% recovery record en als het even kan nog wat PARretjes erbij. Daar heb je je foutcontrole en redundancy.
Converteer je RAR bestand naar ASCII (of whatever) en print die karaktertjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[niks-toevoegend]
Ahh je wilt een page-file.
[/niks-toevoegend]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 16:45
Kom net ook toevallig dit topic tegen: Quick response code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:02:
[niks-toevoegend]
Ahh je wilt een page-file.
[/niks-toevoegend]
offtopic:
LOL, te grappig :+

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:38
AtleX schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:54:
Dit is toch alleen maar voor telefoons die van de juiste software voorzien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Dus de vraag is of je data kan opslaan op een A4 op deze methode, want zo kun je zonder dat iemand het zo kan lezen data transporteren, en heel goedkoop is. Je zou het bijvoorbeeld kunnen beveilingen met een code o.d.
Je zou het ook om kunnen draaien, zou je een encryptie sleutel in de vorm van een bar-code of semacode kunnen uitprinten om daarna in te scannen.
Dit zodat je iemand een encrypted bestand op een snelle wijze kunt toesturen, maar zonder het A4-tje dat je op goedkope wijze kunt versturen(alhoewel 39c duurder is dan "gratis" e-mail) waardeloos is.
Je hebt dan een digitaal/analoog scheiding van data en encryptie sleutel, want ik denk met een beetje data het omgekeerd doen is nogal papiervretend.

if you pay peanuts, you get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

printen op papier voor data opslag is natuurlijk een beetje te vergelijken met ponskaarten.

leuk idee trouwens, maar de waarde ervan is zo laag. echter lijkt het me wel leuk om een word documentje uitgeprint encrypt per post te krijgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:46:
printen op papier voor data opslag is natuurlijk een beetje te vergelijken met ponskaarten.

leuk idee trouwens, maar de waarde ervan is zo laag. echter lijkt het me wel leuk om een word documentje uitgeprint encrypt per post te krijgen :D
leuk idee idd.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 22:34
Wat jij zoekt bestaat al heel lang, ik heb een antiek programma Paperdisk (google daar maar eens op) wat precies doet wat jij bedoeld. Het werkt heel aardig, en als ik het goed heb stamt het uit de Windows 3.1 tijd. Laatst nog weer eens geprobeert, het werkt ook onder XP nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

We hadden toevallig maandag tijdens een les een stukje info over de maker van PGP. Er waren wetten dat je programma's met sterke encrypty niet mocht exporteren vanuit America, zonder dat er een backdoor voor de CIA/FBI/etc is. Hij heeft daarom een boek geschreven met de eerste pagina's een stuk perl code waarin een eigen OCR zit die dan de rest van het boek scant en omzet naar de PGP source.

Linkje (eerste link hier)
http://www.philzimmermann.com/EN/essays/index.html

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 09:59
Grappig zeg, toch weer een beetje actueel dit :D:

nieuws: Student claimt 256GB-opslag op A4-velletje

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Niet online
:'( Had ik er maar snel patent op genomen.

Tsja, ik zou het wel eens willen proberen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG_G
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01-2024

BiG_G

Master of Gods

Nu hebben ze het in de reacties op dit nieuwsbericht over het opslaan....
Stel je hebt een backup gemaakt van je 250Gb hd op dat velletje papier. Dat scan je in als een plaatje van (ff een getal) 100 mb, dan heb je dus 250 Gb in 100 mb gestopt. Mensen reageerde meteen met: "Dat kan niet".

Maar volgens mij kan het wel...

Als je het bestand als plaatje scant, dan wordt er geen waarde aan de symbolen gegeven, en is de 250Gb aan data opslag gewoon een plaatje met een hoop kleurenpixels...

Of is dit stom geredeneerd?

You can either agree with me or be wrong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

MAX3400 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:44:
Dan zou je nog met statistische analyse kunnen beginnen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:10

Beugelfles

I love rusty spoons

BiG_G schreef op maandag 27 november 2006 @ 09:28:
Nu hebben ze het in de reacties op dit nieuwsbericht over het opslaan....
Stel je hebt een backup gemaakt van je 250Gb hd op dat velletje papier. Dat scan je in als een plaatje van (ff een getal) 100 mb, dan heb je dus 250 Gb in 100 mb gestopt. Mensen reageerde meteen met: "Dat kan niet".

Maar volgens mij kan het wel...

Als je het bestand als plaatje scant, dan wordt er geen waarde aan de symbolen gegeven, en is de 250Gb aan data opslag gewoon een plaatje met een hoop kleurenpixels...

Of is dit stom geredeneerd?
Daar dacht ik dus ook aan. De mensen die van mening waren dat het niet kon gooiden gelijk datacompressietechnieken in de strijd. Als je echter een dergelijk a4-tje heb kan je het toch gewoon inscannen? of bijvoorbeeld direct printen naar PDF?

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
Beide zal niet opgaan. Om zoveel data kwijt te kunnen op papier zal dat zeer nauwkeurig beschreven moeten worden. Die nauwkeurigheid verdwijnt zodra je het opslaat als iets als .jpg of .pdf

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

lrietveld schreef op maandag 27 november 2006 @ 10:08:
Beide zal niet opgaan. Om zoveel data kwijt te kunnen op papier zal dat zeer nauwkeurig beschreven moeten worden. Die nauwkeurigheid verdwijnt zodra je het opslaat als iets als .jpg of .pdf
Die verdwijnt niet per definitie. Als je al die info die op de a4tje staat in een .jpg of .pdf bestand wilt stoppen krijg je gewoon een enorm groot bestand terug ook.

Om zoveel data op een a4te te proppen moet je gewoon op hele hoge resoutie kunnen printen en dan ook nog met een zo hoog mogelijke kleurdiepte. Dat betekent dat je dus na scannen ook een plaatje hebt van enorme afmetingen (in pixels gezien) en een hoge kleurdiepte. En dus een grote bestandsgrootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 13:54
Dit is wat je zoekt 450GB op 1 a4 papier.
http://www.cdfreaks.com/n...ogy-for-data-storage.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:10

Beugelfles

I love rusty spoons

Orion84 schreef op maandag 27 november 2006 @ 14:30:
[...]

Die verdwijnt niet per definitie. Als je al die info die op de a4tje staat in een .jpg of .pdf bestand wilt stoppen krijg je gewoon een enorm groot bestand terug ook.

Om zoveel data op een a4te te proppen moet je gewoon op hele hoge resoutie kunnen printen en dan ook nog met een zo hoog mogelijke kleurdiepte. Dat betekent dat je dus na scannen ook een plaatje hebt van enorme afmetingen (in pixels gezien) en een hoge kleurdiepte. En dus een grote bestandsgrootte.
Maar stel je maakt een a4 pdf of iets anders dergelijks van 4,5 GB, past dus mooi op een DVDtje.

Ik neem aan dat als je een A4 hebt van 4,5 GB dat je dan een behoorlijke kleurrijke en pixelrijke a4 hebt.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar niet per definitie eentje met genoeg resolutie / diepte om het A4-tje in zijn volledigheid te capturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

grolschbeugel schreef op maandag 27 november 2006 @ 16:17:
[...]

Maar stel je maakt een a4 pdf of iets anders dergelijks van 4,5 GB, past dus mooi op een DVDtje.

Ik neem aan dat als je een A4 hebt van 4,5 GB dat je dan een behoorlijke kleurrijke en pixelrijke a4 hebt.
Met een PDF van 4,5GB zul je een a4 kunnen 'opslaan' waar voor maximaal 4,5GB aan informatie op staat. mijn punt was dus dat je niet een pdf of jpg kan maken die substantieel kleiner is dan de oorspronkelijke data die je op dat a4tje hebt gezet.

Even er van uitgaande dat er bij het opslaan van die informatie op het a4tje al maximale lossless compressie wordt toegepast.

Je kunt dus best data bestaande uit bits representeren door een a4tje vol gekleurde pixels, maar als je vervolgens een scan van dat a4tje weer wilt representeren door bits (wat je doet als je het opslaat op een pc) dan heb je daarvoor natuurlijk gewoon minstens net zo veel bits nodig als waar je mee begon.

Tenzij je de oorspronkelijke omzetting van bits naar pixels op een domme manier is gedaan, maar dat lijkt me niet handig als je een techniek ontwikkelt om zoveel mogelijk data op een a4 te proppen.

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 27-11-2006 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Orion84 schreef op maandag 27 november 2006 @ 22:05:
[...]

Met een PDF van 4,5GB zul je een a4 kunnen 'opslaan' waar voor maximaal 4,5GB aan informatie op staat. mijn punt was dus dat je niet een pdf of jpg kan maken die substantieel kleiner is dan de oorspronkelijke data die je op dat a4tje hebt gezet.

Even er van uitgaande dat er bij het opslaan van die informatie op het a4tje al maximale lossless compressie wordt toegepast.
En even vergetend dat je vanwege scanner inefficentie / software upscaling al een boel ruimte op je a4'tje kwijt bent aan error-correction. Daar nog mee niet eens mee genomen dat als je een a4tje van 4,5 Gb inscant dat je last gaat krijgen van de kleurverschillen die er al in het papier zelf zitten. Plus het feit dat een a4tje hardstikke kwetsbaar is dus hier moet ook weer error correctie voor komen, al met al denk ik dat blij mag zijn als je uit een ingescand a4tje met 4,5 Gb data nog 2,25 Gb zinvolle data kan halen, de rest is allemaal error correction.
Je kunt dus best data bestaande uit bits representeren door een a4tje vol gekleurde pixels, maar als je vervolgens een scan van dat a4tje weer wilt representeren door bits (wat je doet als je het opslaat op een pc) dan heb je daarvoor natuurlijk gewoon minstens net zo veel bits nodig als waar je mee begon.
Klopt, maar ik denk dat TS meer zit te denken aan een map met duizend a4'jes ipv een aantal cd-mappen met daarin 1000 dvd's Als iemand het goed voor elkaar krijgt is het misschien een mooi archiveringsmedium ( als je even vergeet dat a4 hardstikke kwetsbaar is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gomez12 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 00:29:
[...]

En even vergetend dat je vanwege scanner inefficentie / software upscaling al een boel ruimte op je a4'tje kwijt bent aan error-correction. Daar nog mee niet eens mee genomen dat als je een a4tje van 4,5 Gb inscant dat je last gaat krijgen van de kleurverschillen die er al in het papier zelf zitten. Plus het feit dat een a4tje hardstikke kwetsbaar is dus hier moet ook weer error correctie voor komen, al met al denk ik dat blij mag zijn als je uit een ingescand a4tje met 4,5 Gb data nog 2,25 Gb zinvolle data kan halen, de rest is allemaal error correction.

[...]

Klopt, maar ik denk dat TS meer zit te denken aan een map met duizend a4'jes ipv een aantal cd-mappen met daarin 1000 dvd's Als iemand het goed voor elkaar krijgt is het misschien een mooi archiveringsmedium ( als je even vergeet dat a4 hardstikke kwetsbaar is,
True, ik betwist ook niet dat een A4tje met de juiste technieken niet een interessant opslagmedium is door dat het weinig plek in neemt. Ik ging enkel in op het wat wilde plan om dat a4tje in te scannen en dan in een jpg/pdf op de slaan die dan op magische wijze veel kleiner zou kunnen zijn dan de oorspronkelijke info.

Pagina: 1