Wat voor hd? (vervanging)

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Stefmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 15:06
Ik wil de hd van mijn 2ehands laptop vervangen omdat die (waar ik net achter kwam) de veroorzaker is van een gaar geluid. Ik heb geen ervaring met laptop hd's (en standaarden) en weet daarom niet precies wat voor type ik nu moet aanschaffen. Op de hd staat zoals te zien is ata/ide, maar op pricewatch zie ik alleen maar ata-6 e.d.

Afbeeldingslocatie: http://www.xeroxhero.com/images/hd.jpg

Dus mijn vraag is, welke low-budget hd (type) kan ik hier in hangen?
(het is een toshiba 4600)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het gaat om een notebook diskje moet je een 2.5" ATA disk kopen.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/336 hier staan er meer dan genoeg :)

• Stefmeister
Dus elke ata is goed? (ata-5, 6 , 100) ?

Verwijderd

Stefmeister schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:29:
Uhm... dit weet ik zo nog neit...waarschijnlijk zit die laptop op een limiet qua schijf groote.
Als je er een 40 gig schijfje in drukt, dan ziet hij denk ik maar 32GB door een bios limiet.

Dus als ik jou was zou ik hier nog even naar kijken....

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Stefmeister schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:29:
Ja, het zijn gewoon IDE diskjes met een ATAconnector. Enige waar je tegen kunt lopen is een 32GB limiet, maar dat is ook makkelijk zat op te lossen.

• Stefmeister
ok bedankt, zal morgen een vervangende hd kopen

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Oke, vanaf hier laten we je dan het een en ander even zelf uitvinden, om het even plat te brengen. :P In de FAQ van dit subforum kun je het een en ander vinden over harddisk limieten (LBA 48 is het keyword).

In princiepe zijn laptops net als gewone IDE harddisken; een ATA133 schijf in een "ATA100 laptop" plaatsen geeft gewoon ATA100 snelheid, wat niets meer betekent dan een maximum van 100MB/s of 133MB/s. Aangezien een harddisk op z'n maximum zo rond de 60MB/s haalt (dat is al vrij veel voor een laptop-HD!), zal dit dus geen prestatieverschil opleveren. ATA-5 en ATA-6 zijn niets anders dan andere benamingen voor respectievelijk ATA66 en ATA100. Een overzichtje hierbij kun je hier vinden.

Veel succes! :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.