Toon posts:

Asus P5B met nieuwe bios wilt niet meer booten

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een splinternieuwe pc aangeschaft.

Korte specs:
- Asus P5B Deluxe Wifi-AP mobo
- EE 6600 cpu
- 2 x 1024mb Kingston Hyperx, pc 6000

- Originele bios (voor deze flash)
- Bios settings onveranderd
- Niet overclocked

Alles werkte perfect, maar ik dacht toch laat ik maar eens de BIOS updaten.
Kan geen kwaad leek me en het wordt zelfs sterk aangeraden door Asus zelf.
Ik heb er nauwelijks ervaring mee, maar met het Asus update programma kon ik gewoon makkelijk de laatste officiële rom via windows in het bios laden. Bij het flashen geen problemen, wilt u uw computer opnieuw opstarten "ja".

Tot mijn grote verbazing (o nee het zal niet waar zijn he, dacht ik), kwam ik na het logoscherm van het mobo en de detectie van de cd-rom in een zwart scherm met de volgende boodschap: CMOS Checksom Bad, Overclocking failed. Press F1 for edditing bios settings, Press F2 for loading default setting. Maar ik heb niets overclocked?!?

Ik heb toen F1 ingedrukt en vervolgens de default setting geladen in het bios. Maar toen kwam ik weer in hetzelfde scherm. Toen heb ik F2 gedaan, maar dat werkte ook niet. Toen kreeg ik de boodschap: A disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart. Als ik hem nu restart zie ik constant die laatste boodschap.

Ik zit werkelijk met mijn handen in het haar, want ik had net alles geïnstalleerd op deze bak en ik heb er veel werk op te doen. Ook liep alles als een zonnetje.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb er al veel over gevonden, maar ik zie geen unanieme oplossing.
De BIOS clearen via het moederbord zou bijvoorbeeld een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik zou dit toch graag softwarematig willen oplossen als dat mogelijk zou zijn :'(

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 16:12
als je in de bios kijkt, staat je cpu/mem dan op de juiste snelheid/fsb?

anders misschien eens proberen om de vorige bios terug te flashen, want eigenlijk heb je niks aan een bios-flash, tenzij er iets niet werkt...snelheid win je er niet mee

je hebt geen hdd's in raid draaien neem ik aan ?

[ Voor 124% gewijzigd door Mr. Detonator op 31-10-2006 16:28 ]

Verwijderd

Deafult settings zijn niet altijd de juiste settings.
Stel de boot priority eens in.
Asus legt de instelling van het bios altijd stap voor stap uit.
Dus lees de manual even door, en loop alles weer bij langs.

Deze melding komt door de biosflash:

CMOS Checksom Bad, Overclocking failed. Press F1 for edditing bios settings, Press F2 for loading default setting

Standaard wordt de bios dan gereset en moet je het weer opnieuw configureren.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
waarom wil je geen bios reset uitvoeren ?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stap 1:

Load Default settings

Stap 2:

Stel het nodige in. Voor jouw is belangrijk je boot priority

Daarnaast kun je eventueel proberen bij het opstarten F10 oid te gebruiken wat misschien een boot menu oproept.

• nowell
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Hij blijft roepen: "A disk error occurred, press ctrl+alt+del to restart."??

Hang er eens een andere HDD aan (als je die hebt) en probeer daar eens Windows opnieuw op te zetten...
Of probeer eens van CD te booten.

Herkent de bios nog wel al je onderdelen zoals HDD, CDrom ed?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat er bij de IDE configuration staat: configure SATA as IDE.
Terwijl ik een RAID setup draai. Zou ik daar nu gewoon voor configure SATA as RAID moeten kiezen? OMG, mijn raid tabellen gaan er toch niet aan hierdoor he?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:25:
Standaard wordt de bios dan gereset en moet je het weer opnieuw configureren.
Oke dan, dus dan zou het idd aan die SATA configuratie kunnen liggen.

Verwijderd

Terwijl ik een RAID setup draai. Zou ik daar nu gewoon voor configure SATA as RAID moeten kiezen? OMG, mijn raid tabellen gaan er toch niet aan hierdoor he?

Stel raid in en dan zie je het wel.
Moet gewoon biljven werken

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 16:32 ]

• nowell
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:31:
[...]
Oke dan, dus dan zou het idd aan die SATA configuratie kunnen liggen.
Dikke kans dat dat je probleem is... Staat nl ook zo in je handleiding dat als je een raid gaat draaien dat je dat om moet zetten....

Volgende keer wel even in je OP zetten dat je een RAID config draait he? :P

[ Voor 12% gewijzigd door nowell op 31-10-2006 16:33 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-05 15:28
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:29:
Nee gewoon raid weer instellen....

Je schijven zijn nog nooit gebuikt sinds je bios flashen, dus zijn ze nog identiek.

Zorg wel dat je raid 0 of 1 weer hetzelfde instelt.

[ edit ]
als het goed is en je stelt raid weer in, dan zou je raidset vanzelf weer gevonden moeten worden
[ /edit ]

[ Voor 10% gewijzigd door rdfeij op 31-10-2006 16:34 . Reden: zie blak ]

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:31:
je ''tabellen'' gaan er niet aan nee :)

gewoon op raid zetten dus

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het weer!!!

Jullie/ik hadden dus gelijk dat het iid daar aan lag.
Ik snap ook dat die RAID instelling noodzakelijk was, maar ik wist niet dat hij hem geresset had.
Door jullie opmerkingen ben ik er achter gekomen dat de default settings, dus niet hetzelfde hoeven te zijn als die ik had. Bij de computershop hebben ze zelf die RAID ingesteld, daarom was het toch niet helemaal default.

Met mijn RAID tabel is zo te zien idd niets gebeurt, ik heb nog steeds een gedeelte RAID 0 en een gedeelte RAID 1 (kheb mixed raid).

Thanks ;)

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:53
Zolang je nog in de bios kunt, is hij iig nog niet kapot denk ik. (zoals ik een keer een mobo heb gemold met een bios update maar toen kreeg ik geen geluid beeld, helemaal niks.) dus om je gerust te stellen zolang je nog in de bios kunt is het probleem denk ik nog op te lossen.

edit: niet meer nodig dus :P

[ Voor 5% gewijzigd door dewil1990 op 31-10-2006 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mr. Detonator schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:22:anders misschien eens proberen om de vorige bios terug te flashen, want eigenlijk heb je niks aan een bios-flash, tenzij er iets niet werkt...snelheid win je er niet mee
Ik zou graag dit topic nog even willen gebruiken om te discussiëren over bovenstaande quote.

De stelling is dus:
Als je een goed werkend systeem hebt moet je niet een bios update gaan uitvoeren, dit zal dan nooit iets zinnigs toevoegen.

Zijn jullie het er mee eens of niet.

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 14:36
een beetje tweaker update hem wel. Maar het is inderdaad niet direct noodzakelijk (of er moet een mogelijkheid zijn toegevoegd / unlocked die je graag wilt gebruiken).

Strava

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Als je precies weet wat je doet, en het levert je voordelen op (extra functies die je best wel wilt hebben), dan kun je het best doen.
Het blijft echter eigen risico, het kan fout gaan (echt fout) en dan heb je er meer moeite mee om het te herstellen. Als je je dat realiseert en incalculeert, is er niets op tegen.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:49:
[...]

De stelling is dus:
Als je een goed werkend systeem hebt moet je niet een bios update gaan uitvoeren, dit zal dan nooit iets zinnigs toevoegen.

Zijn jullie het er mee eens of niet.
Ja...ben het er mee eens...

alleen als je met overklokken bezig bent, kan het wel eens zijn dat je met de ene bios ''verder'' komt dan met de andere...

dus het is niet altijd nutteloos :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke nou dan laat ik het, totdat ik hem eventueel wil overclocken, vanaf nu aan me voorbij gaan :)

Verwijderd

Mja ik heb ook problemen met mijn gewone P5B ik had ook de laatste bios geupdate, toen begon hij redelijk tramelant te geven, later downgrade naar eerdere versie, maar doet nogsteeds vaag.. i.c.m E6600, clocken is niet zijn sterkste kant en opstarten al helemaal niet :S

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:53
Mr. Detonator schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:04:
[...]

Ja...ben het er mee eens...

alleen als je met overklokken bezig bent, kan het wel eens zijn dat je met de ene bios ''verder'' komt dan met de andere...

dus het is niet altijd nutteloos :)
Het is niet altijd nutteloos, maar ik voer ze zelf niet meer uit nadat ik zelf een moederbord heb gemold met een bios update en toen een nieuw mobo moest betalen:P

• Mr. Detonator
whiplash1990 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:16:
[...]

Het is niet altijd nutteloos, maar ik voer ze zelf niet meer uit nadat ik zelf een moederbord heb gemold met een bios update en toen een nieuw mobo moest betalen:P
Het is de eeprom (herschrijfbaar geheugen) die op het moederbord zit, die dan de geest geeft..

Beetje vergelijkbaar met een geheugenkaartje wat 't ''ineens'' niet meer doet......normaal gesproken is dat meer dan 1000x hérschrijfbaar, maar het kan wel eens fout gaan

• Viper®
  • Niet online
ik antwoord de stelling met een quote

"if the shit ain't broke, don't try to fix it"

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:44
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:38:

Met mijn RAID tabel is zo te zien idd niets gebeurt, ik heb nog steeds een gedeelte RAID 0 en een gedeelte RAID 1 (kheb mixed raid).
Eventjes offtopic, maar ik ben benieuwd hoe dat eigenlijk bevalt! Ik wil zelf een ASUS P5B-E gaan kopen en ook mixed RAID gaan gebruiken op 2 HD's, om zo het beste van twee werelden te hebben, dus snelheid voor games en pagefile, zekerheid voor documenten.!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1