File balancing over 2 servers

Pagina: 1
Acties:

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-03 16:12
Hallo iedereen,

ik wil hier een opstelling van 2 windows 2k3 servers maken, hier komen home directory's van ongeveer 900 users op te staan. Nu wouden we kijken hoe we de volle 640 gb van deze servers konden benutten.

we hadden zoiets bedacht:

Server 1 Server 2
User 1 User 1
-> document 1 -> document 2
-> document 3 -> document 4

dus de map structuur bestaat op beide servers, alleen de data wordt verspreid over 2 server. Weet iemand hoe dit te realiseren valt? Ik heb de search al hevig gebruikt alleen niks kunnen vinden, wat hierbij in de buurt kwam.

alvast bedankt _/-\o_

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Volgens mij is jou oplossing niet echt mogelijk.

Ik denk dat je het meer moet zoeken in een SAN/NAS oplossing.....

Suc6 met zoeken.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zet de persoonlijke data op één server (mapping 1) en zet de gemeenschappelijke op de andere (mapping 2).
Is dat geen oplossing? Zoiets doen wij hier met 2 Netware data servers.

Wouden is de verleden tijd van bos?

This footer is intentionally left blank

• Alm4riC
Er is geen gemeenschappelijke data, dus dat zal niet gaan lukken helaas.
Maar is verder niet iets van een tooltje ofzo iets dat data verdeeld over 2 servers. Hoeft niet perse gratis te zijn.

Verder zal ik eens een kijkje gaan nemen naar SAN/NAS

bedankt voor snelle reacties :)

Verwijderd

Kan je niets met het standaard Distributed File System van Microsoft?

http://www.microsoft.com/dfs :)

• Andre_J
  • Nu online
Waarom eigenlijk verdelen over 2 servers ?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
the_nowhereman schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:51:
Waarom eigenlijk verdelen over 2 servers ?
Dat heet load balancing ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Andre_J
  • Nu online
Ik weet wat load balancing is, maar was 't dan niet makkelijker geweest als de TS 't ook zo had gevraagd.....

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
the_nowhereman schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:56:
[...]

Ik weet wat load balancing is, maar was 't dan niet makkelijker geweest als de TS 't ook zo had gevraagd.....
Dat is ook weer waar!
@TS: Mischien is dit wat!
Je zet op server1 gewoon alle files van elke user, op server2 maak je een synchronisatie(elk uur ofzo) van server1 en andersom server2 naar server1!
Als er op server1 bijv, 100 gebruikers zitten worden ze doorverwezen naar server2 en omgedraaid!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Alm4riC
omdat we al 2 servers hadden draaien onder linux. hier waren echter teveel problemen meej en zo doende zijn we gemigreerd naar windows.

Ik heb net gekeken naar DFS, en dit is eigenlijk precies wat we willen,, hartelijk bedankt daarvoor :9~ _/-\o_
dennus2006 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:01:
[...]

Dat is ook weer waar!
@TS: Mischien is dit wat!
Je zet op server1 gewoon alle files van elke user, op server2 maak je een synchronisatie(elk uur ofzo) van server1 en andersom server2 naar server1!
Als er op server1 bijv, 100 gebruikers zitten worden ze doorverwezen naar server2 en omgedraaid!
dit was ook de bedoeling maar we hebben hier een aparte backup server voor, dus daarom wouden we de volle 640 gig van de 2 servers gebruiken voor de useraccounts. Er wordt naa elke dag een backup gemaakt maar DFS is denk ik precies wat ik zoek nog even wat verder in verdiepen.

dank aan allen.

[ Voor 59% gewijzigd door Alm4riC op 31-10-2006 16:07 ]

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met DFS maak je contact met het tld van je 2003 domein. Je synced je data inderdaad netjes op 2 servers, dat wel, maar volgens mij maak je als je contact maakt met een share, nog altijd een connectie naar 1 server. Van loadbalancen is dan toch nogsteeds geen sprake? Of heb ik het mis?

(je loadbalanced in zeker zin hetzelfde als met een DNS loadbalance oplossing.. je krijgt (meestal) om de beurt een andere server)

edit:
volgens mij beantwoord ik nu net mijn eigen vraag :+

[ Voor 26% gewijzigd door weijl op 01-11-2006 00:55 ]

• Alm4riC
Het is ook de bedoeling dat je maar met 1 server connect. Namelijk de server waar het door jou gevraagde bestand op staat. Wil je een ander bestand dan connect je met de andere server.

En de 2 server worden niet gesyned met elkaar. Daarvoor hebben we een aparte backup server draaien. Maar dat heb ik nog een vraag: hoe kan ik er voor zorgen dat als de gebruiker een nieuw bestand aan maakt dat hij dit dan doet op de server met de meeste vrije ruimte, om zo beide servers optimaal te gebruiken?

Verder als mijn uitleg niet duidelijk zeg het maar :P

Bedankt :)
Pagina: 1