online backupservice (gratis)

Pagina: 1
Acties:
  • 611 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:35
Om mijn data regelmatig te backuppen ben ik opzoek naar gratis online backup services.

Waarom: Backuppen op dvd is tijdrovend, een externe hdd gaat al sneller maar is al een stuk duurder, tevens ben je, bijvoorbeeld, bij brand (of diefstal) alsnog al je data kwijt.
Dus lijkt online me de beste oplossing.

Wat wil ik backuppen: i.i.g. prive documenten en documenten van/voor m'n studie en werk. (dit is denk ik max 250 MB). Tevens zou ik graag m'n digitale foto's backuppen (enkele GB's).

Gratis opslagruimte voor m'n bestanden is niet zo'n probleem (momenteel gebruik ik XXXX die biedt 2GB aan gratis ruimte en heeft naar mijn idee goede software.

Naast mozy zou ik graag nog een service gebruiken zodat ik een dubbele backup heb. Tevens ben ik benieuwd of jullie nog meer services kennen die ook gratis zijn en eventueel meer ruimte bieden.
Een Gmail-account gebruiken als backup is voor mij niet echt een optie omdat je dan steeds een volledige beackup moet maken (en het niet automatisch gaat).

[ Voor 10% gewijzigd door Xandrios op 31-10-2006 18:57 . Reden: Referal link weg ]

Verwijderd

Ik zou nooit een gratis backup dienst vertrouwen met mijn documenten en gegevens. Gratis kan gewoon niet. (PUNT!!!).

http://www.google.com/sea...ackup+service&btnG=Search

Iig genoeg hits als je een beetje zoekt.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 15:19 ]

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

Inderdaad.. voor niets gaat de zon op.
Bekijk toch eens naar een betaald alternatief of vraag vriendin of je daar wat mag storen

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• jochie79
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:18:
Ik zou nooit een gratis backup dienst vertrouwen met mijn documenten en gegevens. Gratis kan gewoon niet. (PUNT!!!).
Daarom wil ik ook twee diensten naast elkaar gebruiken, zodat als er een wegvalt ik terug kan vallen op de ander. Tevens maak ik ongeveer maandelijks een backup op dvd's, maar een automatische online dienst werkt gewoon veel makkelijker, ik ben tot nu toe erg blij met mozy, dus als er nog zo'n dienst bestaat zou ik die er graag naast draaien.

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:13
Blackspot bedoeld meer dat hij zijn vertrouwelijke documenten/gegevens niet toevertrouwd aan zo'n bedrijf denk ik.

Een oplossing hiervoor zou zijn om alles in password protected rar files te dumpen.

[ Voor 31% gewijzigd door GeniusJennis op 31-10-2006 15:27 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

Verwijderd

GeniusJennis schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:25:
Blackspot bedoeld meer dat hij zijn vertrouwelijke documenten/gegevens niet toevertrouwd aan zo'n bedrijf denk ik.

Een oplossing hiervoor zou zijn om alles in password protected rar files te dumpen.
Ja, en daar heb je client site redelijk professionele software voor nodig wat geld kost om te ontwikkelen en dus vast niet gratis is.

Maar dat terzijde zou je die links op google eens door kunnen kijken.

• jochie79
GeniusJennis schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:25:
Hij bedoeld meer dat hij zijn vertrouwelijke documenten/gegevens niet toevertrouwd aan zo'n bedrijf denk ik.

Een oplossing hiervoor zou zijn om alles in password protecten rar files te dumpen.
Zo intressant zijn m'n bestanden niet voor derden denk ik, zeker m'n foto's niet en inderdaad kan je je bestanden altijd nog encrypten. (ik gebruik omnipass voor vertrouwelijke bestanden)

[ Voor 5% gewijzigd door jochie79 op 31-10-2006 15:39 ]

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 22:37
ik hoop dat je een goede upload hebt want als wij de server (projectdata) willen backuppen dan zijn we met 200 gig minimaal en een upload van 1024 kbit/sec nog wel effe bezig.

dus voor een beetje bedrijf / persoon is online niet te doen als je over GB's gaat praten. Wij werken nu met meerdere hd's (minimaal 3) zodat we het volgende hebben :

- 1 HD thuis
- nr 2 in de tas
- en de 3de is voor de backup van die nacht.

totale kosten per HD ongeveer 99 eurie

Dit zorgt ervoor dat de verzekering niet kan klagen aangezien er altijd een backup BUITEN het pand blijft.

• jochie79
Cpt00kirk schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:30:
ik hoop dat je een goede upload hebt want als wij de server (projectdata) willen backuppen dan zijn we met 200 gig minimaal en een upload van 1024 kbit/sec nog wel effe bezig.

dus voor een beetje bedrijf / persoon is online niet te doen als je over GB's gaat praten. Wij werken nu met meerdere hd's (minimaal 3) zodat we het volgende hebben :

- 1 HD thuis
- nr 2 in de tas
- en de 3de is voor de backup van die nacht.

totale kosten per HD ongeveer 99 eurie

Dit zorgt ervoor dat de verzekering niet kan klagen aangezien er altijd een backup BUITEN het pand blijft.
De eerste backup duurt inderdaad wat lang, maar daarna hoeft de backup alleen maar bijgewerkt te worden. Mozy heeft hier eigenlijk nooit meer dan 1 a 2 minuten nodig om m'n bestanden bij te werken dus juist voor privegebruik is dit naar mijn idee een goede oplossing.

Dat het voor foto's al een wat ander verhaal wordt begrijp ik, dan zal het backuppen(uploaden) wel enkele uren duren, maar dat is bij mij maar een paar keer per maand.

Verwijderd

Voor die 250MB aan opslag die je vereist kun je toch gewoon een USB sleutelhanger gebruiken :? En mjah, je foto's store je het beste gewoon in drievoud, 1 maal op je bestaande interne schijf, DVD en 1 maal op een externe schijf. Zat gevallen meegemaakt dat mensen na een crash hun collectie verloren waren en dan beginnen te piepen dat ze het kwijt zijn. Ontwikkelkosten vroeger was duurder dan nu een externe schijf erbij aanschaffen ;) maar vaak word deze logica niet gezien.

En ook extern backuppen, gratis nog wel, bied al helemaal geen zoelaas. Bedrijfje kan ineens failliet gaan of daar kan ook gewoon een schijf crashen, wat dan ? Weg data, en jij maar denken dat je het goed doet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ;) Mensen die niet willen investeren in een beetje secure storage verdienen imo niet beter, no offence.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
jochie79 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:36:
[...]

De eerste backup duurt inderdaad wat lang, maar daarna hoeft de backup alleen maar bijgewerkt te worden. Mozy heeft hier eigenlijk nooit meer dan 1 a 2 minuten nodig om m'n bestanden bij te werken dus juist voor privegebruik is dit naar mijn idee een goede oplossing.
Klopt, ik heb sinds een jaar een online backup oplossing gemaakt voor een bedrijf (90 GB aan data), het syncen duurt niet langer dan 5-10 minuten en dat elke 2 uur (overdag). En dat is dan met een ADSL Lite verbinding (512kbps upload).

• jochie79
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:38:

En ook extern backuppen, gratis nog wel, bied al helemaal geen zoelaas. Bedrijfje kan ineens failliet gaan of daar kan ook gewoon een schijf crashen, wat dan ? Weg data, en jij maar denken dat je het goed doet, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten ;) Mensen die niet willen investeren in een beetje secure storage verdienen imo niet beter, no offence.
jochie79 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:21:

[...]

Daarom wil ik ook twee diensten naast elkaar gebruiken, zodat als er een wegvalt ik terug kan vallen op de ander. Tevens maak ik ongeveer maandelijks een backup op dvd's, maar een automatische online dienst werkt gewoon veel makkelijker, ik ben tot nu toe erg blij met mozy, dus als er nog zo'n dienst bestaat zou ik die er graag naast draaien.

• jochie79
Arnout schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:40:
[...]

Klopt, ik heb sinds een jaar een online backup oplossing gemaakt voor een bedrijf (90 GB aan data), het syncen duurt niet langer dan 5-10 minuten en dat elke 2 uur (overdag). En dat is dan met een ADSL Lite verbinding (512kbps upload).
Dat bedoel ik, het werkt eigenlijk zonder dat je er naar om hoeft te kijken, dus met twee van zulke diensten zit je wel redelijk safe denk ik.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Cpt00kirk schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:30:
Dan moet je het ook maar professioneel aanpakken... Bij verschillende bedrijven en instellingen kun je zondermeer hele terabytes backuppen. Dan krijg je de fiber naar de server er practisch gratis bij. Vaak word er ook nog iSCSI gepraat, dus schalen gaat echt goed!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• jochie79
_DH schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:07:
[...]

Dan moet je het ook maar professioneel aanpakken... Bij verschillende bedrijven en instellingen kun je zondermeer hele terabytes backuppen. Dan krijg je de fiber naar de server er practisch gratis bij. Vaak word er ook nog iSCSI gepraat, dus schalen gaat echt goed!
Maar volgens mij praten we dan niet meer over een gratis service... :P

Heeft trouwens niemand ervaringen met een gratis dienst? Ik kom namelijk wel veel trials tegen maar nergens een dienst die zich, in mijn ogen, kan meten met Mozy.

[ Voor 15% gewijzigd door jochie79 op 31-10-2006 20:52 ]

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zet een simpel pctje met grote hd in je schuur, bij je (schoon)ouders of andere familie. Ik heb een simpele pc in de schuur staan die voor dat doel gebruikt gaat worden (hopelijk binnenkort, voordat ik data kwijt ben op m'n laptop).
Simpel, goedkoop en gemakkelijk!
Uiteraard niet voor bedrijven, maar voor privé lijkt me dat prima geschikt.

• jochie79
koelkast schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:50:
Zet een simpel pctje met grote hd in je schuur, bij je (schoon)ouders of andere familie. Ik heb een simpele pc in de schuur staan die voor dat doel gebruikt gaat worden (hopelijk binnenkort, voordat ik data kwijt ben op m'n laptop).
Simpel, goedkoop en gemakkelijk!
Uiteraard niet voor bedrijven, maar voor privé lijkt me dat prima geschikt.
Dat zal nog wel het een en ander aan stroom kosten zo'n pc die 24/7 aan staat.

Verwijderd

Wat dacht je van Carbonite? Is een betrekkelijk nieuwe service waar ik al veel goede reacties van heb gehad toen ik in de bay area werkte. Het mooie van deze service is dat het je folders met documenten die je zelf hebt aangegeven automatisch backupt (synchroniseerd) wanneer je pc idle is.

Het is niet gratis maar voor 45 euro per jaar lijkt het me een prima optie.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 19:19 ]

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:53
Maak een backup op een harde schijf en leg die in een kluis in de bank.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
jochie79 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:59:
[...]

Dat zal nog wel het een en ander aan stroom kosten zo'n pc die 24/7 aan staat.
Dan hang je er een tijdklok aan, die je pctje één keer per dag of week een uurtje van prik voorziet. Hoe simpel kan het zijn ...?

• jochie79
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:11:
Wat dacht je van Carbonite? Is een betrekkelijk nieuwe service waar ik al veel goede reacties van heb gehad toen ik in de bay area werkte. Het mooie van deze service is dat het je folders met documenten die je zelf hebt aangegeven automatisch backupt (synchroniseerd) wanneer je pc idle is.

Het is niet gratis maar voor 45 euro per jaar lijkt het me een prima optie.
Dit ziet er inderdaad wel goed uit, vooral die onbeperkte ruimte.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:00

rg-mohwa

Phoe Hé

Ik BLAAAT BLAAAT

sorry niet goed gelezen

[ Voor 73% gewijzigd door rg-mohwa op 02-11-2006 15:17 ]

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou http://www.mydatabus.com kunnen proberen. :)

5 GB ruimte, een bestand mag maximaal 500 MB groot zijn en geen download limits. :)

• jochie79
magnifor schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:33:
Je zou http://www.mydatabus.com kunnen proberen. :)

5 GB ruimte, een bestand mag maximaal 500 MB groot zijn en geen download limits. :)
http://www.mydatabus.com/features.php
"Upload up to 10 files at once" 8)7

Volgens mij is dit meer een storage en share dienst dan een backup dienst.
maar toch bedankt voor de tip!

[ Voor 4% gewijzigd door jochie79 op 02-11-2006 15:58 ]

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jochie79 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 15:57:
[...]

http://www.mydatabus.com/features.php
"Upload up to 10 files at once" 8)7

Volgens mij is dit meer een storage en share dienst dan een backup dienst.
maar toch bedankt voor de tip!
Je kan het gewoon als backup gebruiken voor onbelangrijke bestanden. Doe ik ook en het werkt perfect imo. :)

• jochie79
magnifor schreef op donderdag 02 november 2006 @ 17:57:
[...]

Je kan het gewoon als backup gebruiken voor onbelangrijke bestanden. Doe ik ook en het werkt perfect imo. :)
Dat is zo, maar als ik een keer wat foto's heb geschoten dan ben ik een week bezig om die foto's daar op te zetten.

Het fijne aan Mozy is dat al je nieuwe bestanden (dagelijks) automatisch online worden gebackupt zonder verdere beperkingen.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Hoe zit het eigenlijk met rechten?

Stel je voor ik zet bestanden op de Carbonite server, vallen ze dan onder Amerikaans rechtsysteem of Nederlands rechtsysteem?

Volgens mij valt het onder het amerikaans rechtsysteem, dan loop je toch wel onnodig extra risico.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• jochie79
LuCarD schreef op donderdag 02 november 2006 @ 18:24:
Hoe zit het eigenlijk met rechten?

Stel je voor ik zet bestanden op de Carbonite server, vallen ze dan onder Amerikaans rechtsysteem of Nederlands rechtsysteem?

Volgens mij valt het onder het amerikaans rechtsysteem, dan loop je toch wel onnodig extra risico.
Ik heb eigenlijk geen idee. Wel wordt bij Mozy een 448-bit Blowfish encryption gebruikt waarbij je zelf een sleutel kan maken. Tevens sla ik somige bestanden al standaard encrypted op, op m'n laptop. Daarnaast is mijn data niet heel intressant voor derden denk ik, en doe ik niets onrechtmatigs dus denk niet dat ik me echt druk hoef te maken over welk rechtsysteem...
Pagina: 1