Toon posts:

opstartprobleem: cmos settings wrong

Pagina: 1
Acties:
  • 3.620 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
PC gegevens (overgenomen van de faktuur omdat de pc het niet meer doet)

Intec Economic + PC
10 GB harde schijf
64 Sdram intern geheugen
PCI sound pro 32 bits a 3d dolby surr
40 speed cdrom
1,44 floppydrive
10/100 netwerkkaart
56K internfax modem
80w pmpo speakerset
kleurenbeeldscherm 17
Proview PK 772
0,27 dp
Verder draait er windows 2000 op, inbelverbinding met HETNET, evenals spam/antivirus via hetnet

de volgende foutmelding krijg ik met het opstarten:

cmos settings wrong

Press F1 to run setup
Press F2 to load default values and continue.

Als ik F2 doe loopt íe door maar is de pc heel lang bezig met 'het voorbereiden van netwerkinstellingen' (ca 5 min.)
Vervolgens: 'bezig met het toepassen van beveiligingsbeleid' (ca 10 min.) en dan krijg ik een blauw scherm en doet de PC niets meer.

Ook staat de klok met het opstarten telkens op 0:00.
En is de PC in het algemeen ontzettend traag.

Hetgeen ik gedaan heb: een nieuwe batterij gekocht en deze erin gezet. Echter dit heeft niets opgeleverd.
Hitmanpro erop gedraaid, levert niets op.
Schijfopruiming/defragmentatie levert niets op.
Verder heb ik het idee dat windows 2000 er 2x op staat, wellicht veroorzaakt dat de traagheid ?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

heb je hem al eens opgestart in veilige modus en nagekeken wat voor fouten hij geeft in de logboeken van systeembeheer?

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben zojuist bezig de pc op te starten in de veilige modus.
waar moet ik zijn voor deze logboeken ?

sorry voor mijn onwetendheid.

bvd

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:28
Is het batterijtje van je moederbord soms leeg? Dat gebeurt nog wel eens bij oude moederborden die al weer een tijdje draaien. Die vertonen namelijk dezelfde kenmerken. Het batterijtje zorgt ervoor dat de instellingen van CMOS vastgehouden worden en als ie dus leeg is, kan dat niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
het batterijtje heb ik al vervangen
Robkazoe schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:04:
Is het batterijtje van je moederbord soms leeg? Dat gebeurt nog wel eens bij oude moederborden die al weer een tijdje draaien. Die vertonen namelijk dezelfde kenmerken. Het batterijtje zorgt ervoor dat de instellingen van CMOS vastgehouden worden en als ie dus leeg is, kan dat niet meer.

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
toch zou het daar aan moeten liggen. hij vergeet namelijk gewoon elke keer die instellingen lijkt het wel.

is dat nieuwe batterijtje wel vol? maakt het wel contact (niet toevallig eens stofje ertussen ofzo, je zal het maar net hebben)

of zou dat ding zijn settings op verkeerde "factory defaults" zetten elke keer omdat er een verkeerde instelling inzit?

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

MeNTaL_TO

The future is not set

Weet je zeker dat het batterijtje het doet en goed aangesloten is?

Het lijkt erop of dat of de batterij toch echt de boosdoener is, of dat cmos het niet meer lekker doet, gezien de leeftijd van de hardware zou dat best wel eens een mogenlijkheid kunnen zijn.

Ik snap 1 ding niet:
(overgenomen van de faktuur omdat de pc het niet meer doet)
Hitmanpro erop gedraaid, levert niets op.
Schijfopruiming/defragmentatie levert niets op.
Als je setup doorloopt, kan dan de pc wel normaal starten?

[ Voor 6% gewijzigd door MeNTaL_TO op 31-10-2006 15:25 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Topicstarter
om eerlijk te zijn heb ik al 2 keer een nieuwe batterij gekocht en geplaatst en het maakt wel contact naar mijn idee, er zit niets tussen

hoe kan ik dat nakijken van die factory defaults ?
Lucky Luke 008 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:22:
toch zou het daar aan moeten liggen. hij vergeet namelijk gewoon elke keer die instellingen lijkt het wel.

is dat nieuwe batterijtje wel vol? maakt het wel contact (niet toevallig eens stofje ertussen ofzo, je zal het maar net hebben)

of zou dat ding zijn settings op verkeerde "factory defaults" zetten elke keer omdat er een verkeerde instelling inzit?

Verwijderd

Topicstarter
Ben er achter gekomen dat als ik F1 de pc wel 'werkt'.
ALs ik F2 doe krijg ik dat blauwe scherm.

Hoe kan ik setup het beste doorlopen ?
MeNTaL_TO schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:24:
Weet je zeker dat het batterijtje het doet en goed aangesloten is?

Het lijkt erop of dat of de batterij toch echt de boosdoener is, of dat cmos het niet meer lekker doet, gezien de leeftijd van de hardware zou dat best wel eens een mogenlijkheid kunnen zijn.

Ik snap 1 ding niet:

[...]

[...]

Als je setup doorloopt, kan dan de pc wel normaal starten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij nog verder helpen ?

Bvd !

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Batterijtje zit er niet verkeerd in? + en - omgedraaid ofzo?

In de setup geef je je hardware instellingen etc. aan. Ook al plaats je een batterijtje, je zult dan nog de setup in moeten om daar de correcte gegevens in te stellen.

In het boekje van je moederbord (mag tenminste hopen dat je die hebt) kun je de meeste instellingen wel terugvinden. Heb je geen boekje dan zul je even moeten zoeken naar de gegevens van je moederbord (merk, type en revisie).

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 20:43
ik heb ook al eens gezien dat de batterij gewoon niet meer bijgeladen wordt. oftewel: nieuw MB halen....

-edit: btw, als je bios naar de defaults gaat, pakt hij de laagste fsb, en cpu settings, dus het kan kloppen dat je pc niet meer vooruit te poken is...

-edit2@ onder: het hangt van je MB af of er een oplaadbare batterij opzit.

[ Voor 55% gewijzigd door Meester_J op 01-11-2006 10:01 ]

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

MeNTaL_TO

The future is not set

Meester_J schreef op woensdag 01 november 2006 @ 09:55:
ik heb ook al eens gezien dat de batterij gewoon niet meer bijgeladen wordt. oftewel: nieuw MB halen....
Dat is maar goed ook, het zijn geen oplaadbare batterijen.

Verder heb ik geen idee wat het zou kunnen zijn, behalve dat de cmos duidelijk geen stroom ontvangt, ik heb geen idee of cmos gewoon op kan raken, wat als gevolg heeft dat de instellingen niet opgeslagen blijven. Dus computer zo veel mogenlijk aanlaten of toch gaan kijken voor een nieuwe, een reparatie heeft (gezien de rest van de configuratie) niet echt veel zin.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reakties.

De batterij zit er sowieso goed in

Nu heb ik in de setup alles op load bios default gezet, tijd goed gezet, het gekke is trouwens dat de tijd telkens terugspringt naar 11 0kt 2000 00:00

Het boekje met moederbordgegevens heb ik niet meer, waar kan ik deze gegevens opzoeken ?

de beschikbare schijfruimte is 6,06 gb, heb ik dan nieuwe mb nodig ?

kan het ook zijn dat er een virus in de bios zit ?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 20:43
MB staat dan dus voor MoederBoard, en niet voor MegaByte.

als je bios dus ondanks je nieuwe batterijtje, en alle aangedragen oplossingen, nog steeds zo dement als een deur is, dan kun je beter kijken naar een nieuw Moederboard.

Tenzij je natuurlijk geen heftige problemen ondervind bij het dagelijks gebruik, dan maakt het niet uit verder...
Pagina: 1