Toon posts:

Ondersteunt Windows XP 5¼" floppy drives?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van oude 1,2 MB 5¼" floppydrives onder Windows XP?
Ik krijg hem wel aan de praat (=lezen & schrijven) maar formateren lukt niet, kan in het formateer menu in explorer geen keuze maken bij ' capacity' en 'file system'. Knap vervelend...heb namelijk nog drie doosjes ongeformateerde floppys liggen die ik nodig heb om met een aantal antieke computers te communiceren.

Bij voorbaat dank,

Robert

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan formateer je ze op die antieke computers. :Y)

{signature}

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Op de commandline heb je het format commando, daarbij kun je volume grootte opgeven. Ik zou die eens proberen ipv dat stomme geklik in een venster ;)

🖥️ | 🚗

• User321
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-01 20:09
ik heb er geen om aan te sluiten en proberen.. maar via de commandline format B: intypen zou toch moeten gaan. (eventueel met /F:1.2 )

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:21:
Heeft er iemand ervaring met het gebruik van oude 1,2 MB 5¼" floppydrives onder Windows XP?
Ik krijg hem wel aan de praat (=lezen & schrijven) maar formateren lukt niet, kan in het formateer menu in explorer geen keuze maken bij ' capacity' en 'file system'.
Explorer?! Wat is dat voor modern gedoe? :)

Start even een command prompt op, geef als commando FORMAT /? en kijk naar de /F:size parameter.

Disclaimer: Ik haal dit uit Win2000, XP heb ik hier even niet :*)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

LOL, 3x hetzelfde antwoord binnen een minuut :D

Lezen jongens, ik was eerst ;)

🖥️ | 🚗

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 17:08

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Winimage kan dat.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ndarang/Pub/format.PNG

zullen vast wel andere progjes zijn die het kunnen, zoals Alkonost MaxFormat.

google is your friend ;)

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik formateer ze maar op de antieke computer, dat ik daar niet aan heb gedacht 8)7 Als ik formateren onder de command prompt in XP worden ze als 180K floppys geformateerd! (ligt niet aan de floppys, heb verschillende types en merken geprobeerd) Met de /f: functie ben ik bekend maar onder XP prof is deze beperkt tot 1.44 Mb zelfs een 3,5" 720 kb floppy formatten lukt (mij althans) niet meer. Maar goed, door ze op m'n oude pc te formateren kom ik er ook. (kan ik eindelijk tetris naar mijn seagate MFM 10mb hardeschijf kopieren :9~ ) Bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
En met winimage lukt 't idd ook.

Verwijderd

Even uit pure interesse. Waarom heb je die floppy's nodig ??

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:24:
Even uit pure interesse. Waarom heb je die floppy's nodig ??
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:21: <knip> heb namelijk nog drie doosjes ongeformateerde floppys liggen die ik nodig heb om met een aantal antieke computers te communiceren.
Lezen is idd moeilijk blijkbaar B)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
het kan kloppen dat je ze niet als 1.2mb kunt formateren
dit ligt aan de drive zelf deze kan waarschijnlijk niet hoger de eerste versies konden niet hoger dan 180byte (heb ik zelf ook gehad)
1.2mb drives zijn pas later gekomen
gebruik een andere drive die wel 1.2mb ondersteund en vola het zal werken

Verwijderd

Topicstarter
Aan de drive ligt het denk ik niet. De floppydrive kan namelijk wel 1.2 mb floppys lezen en hij staat in het bios ook ingesteld als 1.2 drive. Daarnaast is de floppy drive uit een pc gesloopt waarin een 3,5" 1.44 mb drive hem gezelschap hield (een 286).
En de pc waar ik mee wil communiceren is een IBM5160 uit 1983 en zelfs die heeft al 360kb floppys. Zijn 180k drives niet uit het pre-IBM PC-compatible tijdperk? (Waarvan de floppys desalniettemin door PC's te lezen waren)

Ik houd het er op dat ondersteuning voor deze drives in Windows xp simpelweg is geschrapt om wat voor reden dan ook. Maar 't schijnt dat windows vista nieuwe functionaliteit biedt dus we wachten rustig af :)

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:16:
Ik houd het er op dat ondersteuning voor deze drives in Windows xp simpelweg is geschrapt om wat voor reden dan ook. Maar 't schijnt dat windows vista nieuwe functionaliteit biedt dus we wachten rustig af :)
Ja, ze gaan vast meer support toevoegen voor obsolete technologie die niemand meer gebruikt! :?

Maar goed, XP kan die dingen dus inderdaad alleen lezen en beschrijven, niet formatteren. Zie ook hier.

[ Voor 18% gewijzigd door NNF op 01-11-2006 19:43 ]

Pagina: 1