Programma start alleen op onder administrator

Pagina: 1
Acties:
  • 1.733 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 00:08
He hallo,

Ik gebruik 2 accounts, een Master (als administrator) en een onder mijn eigen naam (met beperkte rechten). ik installeer alles ingelogd als Master en werk normaliter als Foppe.

Het programma Photofunstudio viewer (van mijn panasonic camera) doet hier moeilijk onder. Dit programma vereist dat je administrator rechten hebt (staat zelfs in de handleiding). Mijn workaround is nu op dit moment, dat ik in de shortcut "runas /user:Master" toe heb gevoegd, maar ik heb hier niet echt vrede mee. Wie weet een betere oplossing?

Dit heb ik al geprobeerd:

1a) in map opties weergave eenvoudig delen van bestanden uitvinken.
1b) user Foppe volledige rechten geven van de map: \program files\panasonic\photofun...
maar werkte niet

2a) volledige uninstall van photofunstudio
2b) Foppe volledige rechten gegeven in gebruikeraccounts
2c) restart en installeren onder de naam Foppe
2d) Foppe weer teruggezet naar beperkte account
Helaas werkt ook niet...

De workaround runas werkt dus wel, alleen onhandig dat je wel een paswoord moet invoeren. Dus iemand een beter idee?

gr,
Foppe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Niet in de Program Files map installeren, daar heb je te maken met vererving van rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 12:19

Emiel1984

Made in NL

Jezelf de rechten van administrator geven op je totale 2e account is geen optie ?

Zo doe je dat iig
Start -> Instellingen->Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Lokale gebruikers en groepen ->Gebruikers -> Selecteer je account met minder rechten en klik open -> Selecteer tabbled "Lid van" en voeg de groep "administrators" toe.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:41
Probeer uit te vinden welke rechten de applicaties nodig heeft op file-system en registry en sta deze expliciet toe voor je normale gebruikersaccount of een groep waarin deze gebruiker komt.

Op www.sysinternals.com zijn de tools regmon en filemon te vinden welke je daarbij kunnen helpen.

En natuurlijk een e-mail sturen naar de leverancier met de klacht dat het product niet Windows compatible is. Die status heeft een applicatie namelijk pas als het aan de richtlijnen van Microsoft voldoet. De richtlijnen betreffende lokatie van verschillende bestanden en registry keys staan al vast sinds Windows 95. Weinig excuses voor leverenaciers wat mij betreft op dat gebied.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

MakeMeAdmin

maar waarschijnlijk is er dus met het ontwerp van dat programma geen rekening mee gehouden.

[ Voor 34% gewijzigd door PipoDeClown op 31-10-2006 14:36 ]

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
Pannenkoekkie schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:12:
Niet in de Program Files map installeren, daar heb je te maken met vererving van rechten.
werkt niet: de melding die ik krijg is nog steeds: This application can only be run by users with administrators permisssions. ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
Emiel1984 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:17:
Jezelf de rechten van administrator geven op je totale 2e account is geen optie ?

Zo doe je dat iig
Start -> Instellingen->Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Lokale gebruikers en groepen ->Gebruikers -> Selecteer je account met minder rechten en klik open -> Selecteer tabbled "Lid van" en voeg de groep "administrators" toe.
ok, dat kan. Maar daarmee heb ik als Foppe ook het volledige beheer... Dat is toch een grotere risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Emiel1984 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:17:

Zo doe je dat iig
Dat is juist wat hij niet wil (en zo hoort het eigenlijk ook).

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
PipoDeClown schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:35:
MakeMeAdmin

maar waarschijnlijk is er dus met het ontwerp van dat programma geen rekening mee gehouden.
Nee, zullen ze vast wel een reden voor hebben gehad.... Misschien ook niet, dan vind ik het gewoon stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
The Lord schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:18:
Probeer uit te vinden welke rechten de applicaties nodig heeft op file-system en registry en sta deze expliciet toe voor je normale gebruikersaccount of een groep waarin deze gebruiker komt.

Op www.sysinternals.com zijn de tools regmon en filemon te vinden welke je daarbij kunnen helpen.

En natuurlijk een e-mail sturen naar de leverancier met de klacht dat het product niet Windows compatible is. Die status heeft een applicatie namelijk pas als het aan de richtlijnen van Microsoft voldoet. De richtlijnen betreffende lokatie van verschillende bestanden en registry keys staan al vast sinds Windows 95. Weinig excuses voor leverenaciers wat mij betreft op dat gebied.
Hier zal ik even in moeten duiken. Met registry keys heb ik nog niet echt veel gedaan....
Dankjewel voor de tip iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 11:43
en wat gebeurd er als je de opties uitvoeren als... kiest?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 16:05

Tijntje

Hello?!

De melding die jij krijgt lijkt er op te wijzen dat ze gewoon een check uitvoeren voor het programma opstart of je Admin rechten hebt.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-06 20:28
Murcielago schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:46:
Dat doet ie nu min of meer dmv de Run As commandline..

En foppe, gebruik even deAfbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif mogelijkheid om meerdere posts in 1 post te stoppen :)

Ik denk verder dat het heel lastig gaat worden.
Stel je vind een REGISTRY KEY, waar je foppe meer rechten op geeft..
Dan nog zul je de melding over administrators krijgen, ben ik bang voor.

[ Voor 47% gewijzigd door Hoyden op 31-10-2006 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
Murcielago schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:46:
da's hetzelfde als runas: het is heel eenvoudig in te stellen: Pak een shortcut open die en voeg toe in het opstartveld vooraan: runas /user:Master.
Als je nu op de shortcut klikt, wordt automatisch het programma opgestart onder de user die jij gedefinieerd hebt. er komt alleen een commandline shell, waar je de administrator password inmoet vullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
Tijntje schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 14:47:
De melding die jij krijgt lijkt er op te wijzen dat ze gewoon een check uitvoeren voor het programma opstart of je Admin rechten hebt.
Dat denk ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 16:05

Tijntje

Hello?!

Vaak zie je bij dit soort programma's dat ze niet eens echt Admin rechten nodig hebben maar als een zekerheid er in zetten. Zodat het zeker werkt. Ook al zou je alle rechten in de regitry en filesystem goed zetten dat user foppe alles mag dan nog zal hij waarschijnlijk zeggen dat je geen admin bent.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-06 16:25
Dat is dus ook de reden dat ik weer als administrator draai.

Eerst gebruikte ik de computer altijd als user maar je maakt het je zelf zo enorm moeilijk... Veel software kan er totaal niet mee om gaan.

Je kunt met runas de optie /savecred meegeven maar dan heb je weer een lek in je beveiliging gemaakt. Anders zul je echt moeten gaan kijken welke bestanden en registry keys er nodig zijn.

als laatste zou je de ini files kunnen proberen te bewerken. Mijn HP1215 all in one is niet te installeren onder Windows 2003 maar in de ini files kun je de check naar het os uitschakelen zodat je wel kunt installeren, misschien kun jij de check uitschakelen of je wel administrator bent maar dit is een vrij specifiek zoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
GH45T schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:11:
Dat is dus ook de reden dat ik weer als administrator draai.

Eerst gebruikte ik de computer altijd als user maar je maakt het je zelf zo enorm moeilijk... Veel software kan er totaal niet mee om gaan.

Je kunt met runas de optie /savecred meegeven maar dan heb je weer een lek in je beveiliging gemaakt. Anders zul je echt moeten gaan kijken welke bestanden en registry keys er nodig zijn.

als laatste zou je de ini files kunnen proberen te bewerken. Mijn HP1215 all in one is niet te installeren onder Windows 2003 maar in de ini files kun je de check naar het os uitschakelen zodat je wel kunt installeren, misschien kun jij de check uitschakelen of je wel administrator bent maar dit is een vrij specifiek zoekwerk.
Zal ik ook eens naar kijken. Trouwens dat stomme edit knopje kan ik niet vinden !!! Staat alleen bij mijn eigen posts. :( Wat moet ik precies doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
foppe schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:15:
[...]

Zal ik ook eens naar kijken. Trouwens dat stomme edit knopje kan ik niet vinden !!! Staat alleen bij mijn eigen posts. :( Wat moet ik precies doen?
Dat is logisch dat het alleen bij je eigen posts staat, je hoeft ook alleen maar je eigen berichten aan te passen he ;)

Met Edit kun je iets toevoegen aan je bestaande bericht zodat je niet meerdere berichten van jezelf onder elkaar krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
GH45T schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:22:
[...]

Dat is logisch dat het alleen bij je eigen posts staat, je hoeft ook alleen maar je eigen berichten aan te passen he ;)

Met Edit kun je iets toevoegen aan je bestaande bericht zodat je niet meerdere berichten van jezelf onder elkaar krijgt.
Ah nou vat ik hem, en ik snap ook wat je bedoelde, Ik was gewoon iedereen aan het quoten...
ja dan krijg je meerdere berichten onderelkaar vam dezelfde persoon. Bij sommige andere Forums wordt mijn toevoeging dan aan het originele bericht geplakt, hier niet... maar dit is off topic :z

Thanks koekiemonster ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe
He jongens, :*)

Ik heb besloten om het maar zo te laten, puur om tijdsgebrek. Ik heb nog wel even naar de log van filemon gekeken, maar dat is best veel uitzoekwerk. En tweaken is eigenlijk mijn bedoeling niet.

Ik had gehoopt dat er een optie was om per programma iemand de rechten te geven of je hem kan laten runnen of niet. Dat zal er vast wel zijn, maar zo simpel is deze oplossing niet.

Bedankt voor alle hulp iig! _/-\o_, ik heb weer wat meer inzicht gekregen in dit soort problematiek en hoop dat ik niet terug hoef te vallen op een administrator account...

gr,
Foppe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:26
Als je me de executable geeft kan ik wel proberen de melding er uit te slopen (en dus de administrator check te skippen..). Ik geef je geen garantie dat het werkt maar het is het proberen waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
foppe schreef op donderdag 02 november 2006 @ 06:23:
He jongens, :*)

Ik heb besloten om het maar zo te laten, puur om tijdsgebrek. Ik heb nog wel even naar de log van filemon gekeken, maar dat is best veel uitzoekwerk. En tweaken is eigenlijk mijn bedoeling niet.

Ik had gehoopt dat er een optie was om per programma iemand de rechten te geven of je hem kan laten runnen of niet. Dat zal er vast wel zijn, maar zo simpel is deze oplossing niet.

Bedankt voor alle hulp iig! _/-\o_, ik heb weer wat meer inzicht gekregen in dit soort problematiek en hoop dat ik niet terug hoef te vallen op een administrator account...

gr,
Foppe
Tja, zoals ik al eerder zei, je kunt een snelkoppeling naar runas.exe maken waarin je de optie savecred meegeeft. Je krijgt dan zoiets:
code:
1
runas.exe /user:computernaam\Master /savecred "c:/pad naar executable"

Dan hoef je maar één keer je wachtwoord op te geven maar je haalt ook een stukje beveiliging onderuit.
Pagina: 1