Toon posts:

Macje onthoudt mijn wireless netwerk niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een aantal weken herkent mijn macbook mijn wireless netwerk niet meer automatisch bij het opstarten. Het netwerk staat ook niet in de lijst als ik op het wifi-icoontje in de menubalk klik. Als ik op "Anders" klik en de naam van het netwerk intoets lukt het eerst niet (ik ben te lui om het wachtwoord in te toetsen, dus meldt hij zich waarschijnlijk niet goed aan), maar vervolgens staat het netwerk dan wel in het menu. Als ik het dan aanklik, gaat alles goed. Kennelijk heeft hij het wachtwoord dus wel onthouden.

Hij geeft het netwerk dus eerst niet aan, maar als ik de naam zelf intoets wel (en signaalsterkte is trouwens 100%). Tot voor kort was dit nooit een probleem, dan meldde hij zich automatisch aan. Het zou trouwens best kunnen zijn dat dit verband houdt met de laatste systeemupdate, maar dat weet ik dus niet zeker.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

TIA,

R

Verwijderd

Is idd een bekend probleem sinds de update naar 10.4.8... (sorry geen source) . Volgens mij heeft Apple nog geen oplossing voor het probleem. Ik heb ook hetzelfde probleem. Maar het is niet elke keer dat ik opstart/ontwaak dat ik opnieuw mijn gegevens moet invullen.

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:50
* meldt!

Ook ik heb hier last van als ik mijn iMac opnieuw opstart. Bij ontwaken uit de slaapstand pakt 'ie wel automatisch het wireless netwerk. Best frustrerend :(

Verwijderd

Heb je je eigen netwerk wel als voorkeurs netwerk ingesteld?

Systeemvoorkeuren > Netwerk > Configureer > Verbind standaard met . .

Ik heb daar mijn eigen netwerk ingesteld als voorkeursnetwerk (op het +tje klikken om er een toe te voegen) en dat werkt prima.

Screenshotje:
Afbeeldingslocatie: http://timversnel.nl/MacBook/Netwerk/Afbeelding%201.png

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:50
De workaround was volgens mij ff verwijderen uit voorkeursnetwerken en vervolgens weer toevoegen...

• Blaffeh
Ja dat was inderdaad de workaround, en dit werkt jammergenoeg niet. Ook voorkeursnetwerk instellen werkt niet. Heb het al gemeld bij Apple.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tip; ga de truc met voorkeursnetwerk zeker even uitproberen.

Verder vroeg ik me af of je niet via een shell-script of applescript de verbinding kunt maken (kun je het alsnog automatiseren)...?

Verwijderd

Dit probleem had ik ook, de oplossing is:
zet airport uit
delete de "com.apple.airport.preferences.plist"
verwijder alle airport opgeslagen key's uit de keychain.

daarna gewoon de verbinding opnieuw maken, hij zou nu stabiel moeten zijn.

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Hmm, zal die oplossing van MirrorSpock eens proberen als ik weer bij mijn ouders ben... Heb hetzelfde probleem namelijk alleen daar, en niet bij mij thuis (terwijl we allebei dezelfde Linksys-router hebben... 8)7) Maar verwijderen uit voorkeursnetwerken werkte iig niet...

iBook G4 bij mij trouwens, en ik had het (dacht ik) ook al met 10.4.7

Verwijderd

The Evil Brain schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:05:
Hmm, zal die oplossing van MirrorSpock eens proberen als ik weer bij mijn ouders ben... Heb hetzelfde probleem namelijk alleen daar, en niet bij mij thuis (terwijl we allebei dezelfde Linksys-router hebben... 8)7) Maar verwijderen uit voorkeursnetwerken werkte iig niet...

iBook G4 bij mij trouwens, en ik had het (dacht ik) ook al met 10.4.7
ik had het probleem ook alleen bij 1 draadloos netwerk (helaas bij mij thuis), op het werk had ik nergens last van

• Blaffeh
Ik heb inmiddels weer cat 5 kabels getrokken en geknepen. Kon er niet uitkomen, ook met de suggestie van MirrorSpock niet. Bekabeld is ook wel weer fijn; stabieler en hogere doorvoersnelheid.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 23:06

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:51:
Dit probleem had ik ook, de oplossing is:
zet airport uit
delete de "com.apple.airport.preferences.plist"
verwijder alle airport opgeslagen key's uit de keychain.

daarna gewoon de verbinding opnieuw maken, hij zou nu stabiel moeten zijn.
Bij mij heeft deze optie dan weer wél gewerkt. Thnx!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
MirrorSpocks oplossing werkte bij mij ook. Bedankt!

Nog een kleine aanvulling: com.apple.airport.preferences.plist kun je vinden in de map /Library/Preferences/SystemConfiguration. En natuurlijk eerst een backup ervan maken voordat je het weggooit ;)
Pagina: 1