Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Winterbanden met grotere afrolomtrek

Pagina: 1
Acties:
  • 1.626 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 07:25

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
Auto: Renault Laguna 1.8 (1994)

Komende winter wil ik winterbanden onder mijn auto monteren. Het huidige formaat banden wat onder de auto ligt is 185/65/R14. Het is de bedoeling dat deze auto nog een paar jaar mee gaat het valt echter niet te verwachten dat de nieuwe winterbanden versleten zullen zijn bij de koop van een nieuwe auto. De volgende auto wordt hoogst waarschijnlijk een Renault megané. Op een aantal versies daarvan zit een band van het formaat 195/65/r15. Ik overweeg daarom grotere banden te kopen voor mijn huidige auto zodat ieg de banden mee kunnen naar de volgende auto. (velgen zullen dan alleen waarschijnlijk vervangen moeten worden)

Ik heb hier het een en ander over gelezen over het gevolg van een grotere afrolomtrek. Er staat op verschillenden sites geschreven dat er een afwijking mag zijn van -2,0% of +1,5%, dit metname ivm met de snelheidsmeter afwijking. Al is dit geen APK eis. Bij een verandering van 185/65/R14 naar 195/65/r15 is het verschil +6,44% afrolomtrek. Dit is meer dan geadviseerd. Het argument voor de afwijking van de snelheidsmeter gaat hier in dit geval niet op aangezien ik heb geconstateerd met verschillende gps systemen dat de afwijking van de snelheids meter met de huidige banden ongeveer -7,5% is. Met de nieuwe banden zou de snelheidmeter dus nog altijd een hogere snelheid aangeven dan daadwerkelijk wordt gereden. Voor mij is dit dus geen argumenten om deze overstap niet te maken.

Ik vraag mij echter af of er andere technische beperkingen zijn waardoor dit niet mogelijk zou zijn?

- Ik weet bijvoorbeeld dat de trekkracht afneemt door een grotere banden maat. Zolang dit verder geen overbelasting veroorzaakt van het differentieel vind ik dit geen probleem. Is er een reele kans op schade aan het differentieel bij deze auto met deze grotere banden?

- Heeft het vergroten van de banden een significant effect op de remweg of het functioneren van de remmen?

- Hoe zit het met de ruimte in de wielkasten? Er is een uitvoering van dit type auto met grotere banden. Kunnen er in deze wielkasten dan ook grotere banden? En heeft dit nog gevolgen voor de stuurinrichting?

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven. Al vast bedankt.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:54
Ik heb ook ooit iets grotere banden op mijn auto gehad en dat was ipv 175/60/14, 175/65/14. Ik weet niet of je zo snel het verschil kunt uitrekenen maar bij mij had dat geen negatieve effecten. Ik reed inderdaad iets harder met hetzelfde toerental maar verder niet.
Wat denk ik veel belangrijker is is de vraag of de steek en ET waarde hetzelfde zijn.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo'n probleem zal het niet zijn... Behalve dat je snelheidsmeter af gaat wijken...

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Het huidige formaat banden wat onder de auto ligt is 185/65/R14.........
Op een aantal versies daarvan zit een band van het formaat 195/65/r15. Ik overweeg daarom grotere banden te kopen voor mijn huidige auto zodat ieg de banden mee kunnen naar de volgende auto.
Wil jij 15" banden op een 14" velg leggen? dat gaat niet erg goed lukken :)

De Nederbelg !

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

Jellabie schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:04:
[...]

Ik wil net zeggen, die wanghoogte maakt zo gek veel niet uit, maar dat gaat niet.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Stoffel schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:08:
[...]

Ik wil net zeggen, die wanghoogte maakt zo gek veel niet uit, maar dat gaat niet.
maar wang hoogte+bredere banden kan wel aanlopen veroorzaken (al dan niet bij alleen bij heftig inveren of grote stuuruitslag)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ik ben van een 195/60/15 naar 215/40/17 gegaan. niets problemen.

ok... wanghoogte is wel gezakt :P maar banden zijn breder

[ Voor 35% gewijzigd door Jellabie op 31-10-2006 18:30 ]

De Nederbelg !

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

[...]

ik denk dat 'ie bedoelt dat 'ie wel 15" velgen koopt, maar die later vervangt ivm (ws.) andere steekmaat.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Jellabie schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:29:
ik ben van een 195/60/15 naar 215/40/17 gegaan. niets problemen.

ok... wanghoogte is wel gezakt :P maar banden zijn breder
Dus? De breedte heeft geen invloed op je afrolomtrek

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
[...]

niet helemaal duidelijk vermeld idd. Ik ga idd nieuwe stalen velgen kopen van 15" voor deze winterbanden. Bij het veranderen van auto zullen deze dan hoogst waarschijnlijk weer vervangen moeten worden door andere 15" velgen ivm een andere ET waarde en steekmaat. Ik was ieg niet van plan 15" banden te monteren op 14" velgen ;).

Uit alle andere reacties mag ik dus concluderen dat ik deze grotere bandenmaat kan monteren onder mijn laguna. Dat is super :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, maar dan moeten de steek en de ET waarde ook wel overeenkomen natuurlijk...

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:03
Hier nog 'n handig hulpmiddeltje:

http://www.miata.net/garage/tirecalcold.html

Gevoelsmatig zou ik 't niet doen. Als de banden nog goed zijn kun je ze prima 2e hands verkopen. Ik heb onlangs een complete set van velgen (15", voor o.a. Peugeot 307) en winter banden (Goodyear Ultragrip 7 in de maat 195/65R15) voor m'n pa verkocht voor 450 Euro. Bij de koop van de nieuwe auto heeft ie een set stalen velgen afgedwongen (daar moest 16" onder met 205/55R16 banden) en daar hebben we nu net nieuwe winterbanden (zelfde merk en type) op laten zetten voor 450 Euro. Wat dat betreft heeft 't dus eigenlijk niks gekost :).

De banden waren dan weliswaar ook nog maar één winter oud en hadden ongeveer 7500km gereden.

edit: Ik had niet helemaal goed gelezen. Het model wordt zowel met de bandenmaat die je nu hebt, als met de bandenmaat die wilt hebben verkocht ... dan lijkt 't me geen probleem (tenzij 't één of andere sportversie met dito onderstel is).

Overigens is met name de steek belangrijk aangezien die per merk verschillend is (bij sommige merken dan wel weer uitwisselbaar). De ET waarde moet tussen twee bepaalde waarden liggen, 't is dus niet zo dat één waarde de enige juiste is. Er kan zelfs een marge van 10 tussen de hoogste en laagste waarde zitten. Je kunt met vragen daarover ook zo even bij de merkdealer terecht, in dit geval Renault begrijp ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Wouter! op 01-11-2006 00:52 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:26
Waarom neem je geen band met een lagere wang dan? dus ipv 195/65/r15 bijvoorbeeld 195/55/r15.

Hiermee verklein je de rolomtrek en kun je nog steeds dezelfde velgen blijven gebruiken!

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
911GT2 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 08:58:
Waarom neem je geen band met een lagere wang dan? dus ipv 195/65/r15 bijvoorbeeld 195/55/r15.

Hiermee verklein je de rolomtrek en kun je nog steeds dezelfde velgen blijven gebruiken!
ik neem geen band met een kleinere wang omdat deze band dan weer minder geschikt is voor de volgende auto, waar een 195/65/r15 band omligt. Daarnaast zijn alle moddelen van de renault laguna vanaf 1998 met deze banden maat uitgerust. Dus het lijkt mij aannemelijk dat onder het model van 1994 welke volgens mij alleen uitterlijk iets anders is ook de 195/65/r15 banden kunnen.

Het argument dus om te kiezen voor een grotere band is dus compatibiliteit met een volgende auto. En als het dus op deze auto past waarom dan niet? Ik vroeg me dus alleen af of er technische beperkingen zijn. Bijv. vering, remmen, wielkast ruimte etc.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
1) Iemand die toevallig weet wat de ET waarde is van een Renault Laguna uit 1994?

2) Wat is daarnaast de gangbare breedte voor een velg met een band van het formaat 195/65/R15 ? Is dat 6,5j x 15 of is dit 6,0j x 15 ?

ET: ?????
velgmaat: 6,5j x 15 of 6,0j x 15 ????
steekwaarde: 4 x 100

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ET minimaal 35
Velgmaat kan 6 of 6,5 zijn, enige verschil is dat bij 6 je banden wat meer om je velg bollen...

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 02 november 2006 @ 10:22:
ET minimaal 35
Velgmaat kan 6 of 6,5 zijn, enige verschil is dat bij 6 je banden wat meer om je velg bollen...
ahh super.. iemand die duidelijk antwoord geeft :)

je geeft in dit gevalt de minimum waarde. Ik heb begrepen dat je ET mag variëren tussen bepaalde waardes? Wat is de standaard waarde van een stalen velg op een laguna? Ik neem aan dat deze in het midden zit van de minimum en de maximum waarde?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, dat kan ik niet terugvinden... Maar ik denk dat die juist dichter tegen de minimumwaarde aanligt...

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
ik heb nog is de modder en andere zooi van de velg afgeschuurd en er blijkt toch een velgmaat op de velg te staan.

de maat van de huidige orginele velg blijkt te zijn: 5,5j x 14FH x 50

ik neem aan dat 50 correspondeert met de ET/ offset. Als ik nu een bredere velg neem moet ik dan ook de ET waarde daarop aanpassen? of blijft deze hetzelfde?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je een bredere velg neemt vrees ik dat je onmogelijk een ET waarde van 50 zult vinden, die varieren van 30 tot 42 ongeveer voor 16-17" velgen, 15" kan nog een beetje boven de 42 komen, maar 50 heb ik nog nergens gezien. Je moet ook oppassen dat je niet te ver naar binnen komt en zo delen van je ophanging gaat raken. In de andere richting kun je je wielkasten raken... Hoe hoger je ET, hoe meer hij naar binnen valt.

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 02-11-2006 14:25 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grrrrrene schreef op donderdag 02 november 2006 @ 14:10:
Als je een bredere velg neemt vrees ik dat je onmogelijk een ET waarde van 50 zult vinden, die varieren van 30 tot 42 ongeveer voor 16-17" velgen, 15" kan nog een beetje boven de 42 komen, maar 50 heb ik nog nergens gezien. Je moet ook oppassen dat je niet te ver naar binnen komt en zo delen van je ophanging gaat raken. In de andere richting kun je je wielkasten raken... Hoe hoger je ET, hoe meer hij naar binnen valt.
Mjah, maar tis meer een kwestie van welke wielen eronder mogen...

Tot 7x17 mag er iig onder gezet worden...

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Topicstarter
De nieuwe banden zitten er onder.

Velgmaat:

6,0j x 15
ET: 43 (scenic velg)
4x100

Bandmaat:

195/65 R15 (goodyear ultra grip 7)

En het past allemaal perfect. De kilometerteller afwijking was 10 % en is nu ongeveer 3-4 % dus dit levert geen problemen op. Verder staat de auto iets hoger op de wielen (+/- 2 cm) wat niet heel veel is maar voor het oog toch behoorlijk wat. Het is niet heel mooi maar voor in de sneeuw heeft het misschien zelfs wel practische voordelen.

Wat betreft het weggedrag is er zo op het 1e gevoel niets veranderd. Het sturen en remmen voelt nog als vanouds. Wat betreft comfort heb ik het idee dat het zelfs iets vooruit is gegaan door de hogere wang van de band. Verder zijn de irritante hobbels van het remmen bij verkeerslichten ook minder voelbaar als je eroverheen rijd met 50 km/u.

Wat betreft geluidscomfort heeft het ieg. ook niet negatief uitgepakt. De motor draait iets minder toeren bijzelfde snelheid dit is vooral hoorbaar als je op de snelweg rijd met +/- 140. Voorheen was dit het omslag punt waar de motor echt luidruchtig werd dit punt is nu wat verschoven. Verder is het bandengeluid naar mijn idee ook niet toegenomen.

Al met al lijkt het dus een succes. Nu afwachten wat de verdere ervaringen zijn.
Pagina: 1