Toon posts:

Samba + tijd rechten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers :)

Ik draai een samba server en daar hangen een stuk of 10 windows pc's aan.
Alles werk perfect alleen de tijd wil niet geupdated worden. Als ik dat bekijk blijkt dat de windows pc's geen rechten hebben om de tijd uit te lezen. Alleen wat moet ik dan veranderen in de config van camba??

Greetz themuzz

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

een ntp daemon draaien? 8)7

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27
net time \\servername /set /yes gebruiken 8)7

Met andere woorden: waar slaat die 8)7 op?

Het lijkt me eerder dat je windows-gebruikers _lokaal_ geen rechten hebben om de tijd in te stellen. Ik heb nog nooit iets speciaals in smb.conf gezet zodat men de tijd op zou mogen vragen? Het is dan ook geen security-issue ofzo om te weten wat de tijd op de server is?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou je dat in windows moeten instellen dan dat gebruikers de tijd kunnen wijzigen??

Ik dacht dat het toch aan de config van de samba lag...

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:27
Loggen de gebruikers in op een domein? Dan staat het in je GPO's. Is je domein de samba-server dan kun je het in een inlogscript zetten, die draaien afaik met de credentials van (minstens) local admin.

Als het lokale gebruikers zijn dan weet ik het niet precies, het kan zijn dat "beperkte gebruikers" de datum/tijd niet aan mogen passen.

Ik geloof niet dat ik ooit aan een samba-server _niet_ de tijd op heb mogen vragen? Zowel security share als user laten het gewoon toe, maar het kan zijn dat de server mij al kent omdat ik eerder al een netwerkshare heb geopend ofzo. Wat als je eerst een schijf mapt en dan "net time \\servername" opvraagt? Wat geeft dat voor output?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

nou ja dat kan ook , maar dan zit je met het probleem dat dat nog wel eens wil foutgaan met samba

sowieso: als zijn lokale gebruikers het dus niet mogen instellen in windows: is het dan een NOS vraag?
en wat heeft de TS gedaan?

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Boudewijn schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:55:
nou ja dat kan ook , maar dan zit je met het probleem dat dat nog wel eens wil foutgaan met samba

sowieso: als zijn lokale gebruikers het dus niet mogen instellen in windows: is het dan een NOS vraag?
en wat heeft de TS gedaan?
voor de tijd in te stellen moet je admin zijn.
installeer een ntp daemon 8)7 en stel deze als admin in bij de windows clients dan gaat windows met de tijd mee
of val gewoon de ntp server van je provider lastig.
ntp.xs4all.nl bijvoorbeeld

>.< >.< >.< >.<

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

hey daft: kijk eens in de 2e reply ;)

Verwijderd

Topicstarter
Opzich vind ik het ook wel een idee om een bestaande time server lastig te vallen.. Alleen hoe voer je dat in in dos om via NET TIME een server lastig te vallen, ik krijg het alleen voor elkaar om netwerken lastig te vallen..

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja heb je die rechten nou wel?

ik snap het probleem eerlijk gezegd niet.

Pagina: 1