Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Foutieve storting consequenties voor mijn stufie?

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zojuist werd ik gebeld door een mevrouw van de ING bank. Ze vertelde me dat er iemand een foutief bedrag op mijn spaarrekening gestort had en of ik dat terug wou storten. Natuurlijk wil ik dat. Ik dus kijken hoeveel het was en tot mijn verbazing was het echt een enorm bedrag. Nu begon ik me dus af te vragen wat voor consequenties dat heeft voor mijn stufie. Als ik meer dan 10.630,74 euro netto inkomen heb krijg ik namelijk geen stufie meer. Nu weet ik niet wat er wel en niet onder inkomen valt. De IB-groep geeft het volgende lijstje:

Inkomsten die meetellen:
# netto-loon: Ook ingehouden bedragen voor contributie van personeelsvereniging of vakbond worden als inkomen meegerekend, net als vakantiegeld en uitkering van een dertiende maand. Reiskosten en stagevergoedingen tellen mee als ze belastbaar zijn
# belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen. Hieronder vallen onder andere uitkeringen volgens de Ziektewet, Werkloosheidswet, Wet op de arbeidsongeschiktheid- verzekering, Wet arbeidsongeschiktheids- voorziening jonggehandicapten (Wajong-uitkering), lijfrente, alimentatie ontvangen van een ex-partner
# winst uit onderneming: er wordt gerekend met het jaarinkomen, dus ook het inkomen dat genoten is in de periode dat de studiefinanciering stopgezet is. Van het jaarinkomen nemen we per ontvangen maand studiefinanciering, 1/12 deel.
# belastbare inkomsten uit overige werkzaamheden, bijvoorbeeld free-lance werk
# belastbare inkomsten uit eigen woning
# voordeel uit sparen en beleggen. Van dit voordeel telt 1/12 deel per maand mee
# wezenpensioen
# uitkeringen in het kader van de Algemene Nabestaandenwet. Van deze uitkering mag je in 2006 van januari tot en met juli € 292,58 en van augustus tot en met december € 293,75 per maand aftrekken. Het bedrag dat overblijft telt mee als inkomen

Inkomsten die niet meetellen:
* studiefinanciering
* uitkering op grond van de Wet Werk en Bijstand of Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
* kinderbijslag voor jouw kinderen
* huursubsidie
* loterijprijzen
* alimentatie voor jouw kinderen of van jouw ouder(s)

Nu vraag ik me dus af waar die foutieve storting onder valt en of dat eventueel consequenties voor mijn stufie heeft. Zelf kan ik het nog niet echt ergens onder indelen.

Verwijderd

Vraag de ING om een soort van schriftelijke verklaring voor de foutieve storting, bel daarna de IBG met je vraag en alles is in orde.

Daarnaast is er geen sprake van inkomen, waarschijnlijk moet je zelfs de rente terugbetalen. Ik zou eerder kijken of het niet onder de MOT valt. Schriftelijke verklaring van ING lijkt me dus een handige!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 10:32 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56
Foutieve inkomsten zijn geen inkomsten, dus telt het niet mee.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
ING geeft geen informatie door aan IB, dat doet de Belastingdienst. Ik neem niet aan dat deze fout op een jaaropgave van je salaris zal verschijnen of invloed zal hebben op je bankopgave die je bij je belastingaangifte door moet geven.

Sortingen op je rekening van je ouders, van je dopedealer of van wie dan ook komen als het goed is nooit bij de IB terecht.

[ Voor 21% gewijzigd door paknaald op 31-10-2006 11:00 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Aan de andere kant, je bent niet verplicht om het terug te storten. Netjes is het wel, maar je bent het niet verplicht. In het uiterste geval: Houd het geld in gijzeling tot dit opgelost is, mocht de IB groep hier moeilijk over gaan doen.

PSN: djmurcielago

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Murcielago schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:20:
Aan de andere kant, je bent niet verplicht om het terug te storten. Netjes is het wel, maar je bent het niet verplicht. In het uiterste geval: Houd het geld in gijzeling tot dit opgelost is, mocht de IB groep hier moeilijk over gaan doen.
En wat hoop je daar mee te bereiken? :?

Ik zou het gewoon terugstorten. Men heeft het netjes gevraagd en daarnaast is het een foutieve stortng.

@ TS: hoe weet je zo zeker dat je door de bank bent gebeld? Misschien is het wel iemand die weet dat dat bedrag op jouw rekening heeft gestort en probeert zodoende om het te krijgen. >:)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

ik zou gewoon het terug storten.
de ib groep zou echt niet moeilijk gaan doen.
want dit is namelijk verkeerd overgeboekt.
en dan nog... al het geld wat op je spaar rekening geboekt word word volgens mij niet ingekort bij de ib groep.
het is echt wat je maandelijks verdiend.
en kijk dit is een fout geweest bij de bank.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
^^

Als mijn pa 200.000 euro op mijn rekening stort ben ik toch niet direct mijn studiefinanciering kwijt.

IBgroep kijkt naar je inkomen, dit krijgen ze door van de belastingdienst. De belastingdienst komt aan deze informatie vanuit je werkgever, welke hij verplicht is door te geven en eventuele uitkeringen etc.

Wat er verder op je rekening gebeurd is privé en kan de belastingdienst laat staan de IBgroep niet bij.

Mensen die zwart werken vangen dus gewoon flinke poen en dit is niet te controleren door de belastingdienst.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Hmm, nee hoor, schenkingen etc, vallen ook onder belastingen en JIJ bent uiteindelijk altijd ZELF verantwoordelijk van het opgeven van alle inkomsten/bedragen/bezittingen, waarover je belasting moet betalen.
Met schenkingen is het tot een bepaald bedrag belastingvrij per jaar.

En, ik ben bang, dat een schenking op een gegeven moment wel onder inkomsten valt, maar overleg dat maar met een belastingadviseur/boekhouder.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Misschien is het handig hier niet al te veel over te stressen. Als jij dat geld terugboekt met als mededeling "terugstorting foutieve overboeking dd. #datum#" kan je dat bankafschrift altijd nog aan de IB groep laten zien als ze gaan zeuren. En als de IB gaat zeuren heb je standaard een dozijn klachtenregelingen om uit te kiezen, daar zal allicht één redelijk denkend mens tussen zitten.;)

Overigens ben je wel degelijk verplicht dit terug te betalen, begoogle (of be-andere-zoekmachine-naar-uw-keuze) "onverschuldigde betaling" maar eens.

• descon
  • Laatst online: 12-11 22:20
Geloof je het zelf ? 8)7 8)7 8)7

Ik weet niet hoe het precies zit maar je bent zeker verplicht om het terug te betalen. Met goederen zit het anders. Zoals TS aangeeft kan je bij grote bedragen nagaan dat het om een fout gaat, je bent zelfs strafbaar als je niks meld.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

descon schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:58:
[...]

Geloof je het zelf ? 8)7 8)7 8)7

Ik weet niet hoe het precies zit maar je bent zeker verplicht om het terug te betalen. Met goederen zit het anders. Zoals TS aangeeft kan je bij grote bedragen nagaan dat het om een fout gaat, je bent zelfs strafbaar als je niks meld.
Nee hoor, dat ben je niet verplicht.

Hoe vervelend ook voor de partij die het verkeerd gestort heeft, maar terugstorten is een zeer vriendelijk verzoek en zeker geen verplichting.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

MAX3400 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:00:
[...]

Nee hoor, dat ben je niet verplicht.

Hoe vervelend ook voor de partij die het verkeerd gestort heeft, maar terugstorten is een zeer vriendelijk verzoek en zeker geen verplichting.
Kom maar op met de regeling en de jurisprudentie waarin staat dat ik een bedrag wat foutief op mijn rekening is gestort niet terug hoef te betalen :) Want daar ben ik dan toch zeer benieuwd naar :)

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mirreke schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:06:
[...]

Kom maar op met de regeling en de jurisprudentie waarin staat dat ik een bedrag wat foutief op mijn rekening is gestort niet terug hoef te betalen :) Want daar ben ik dan toch zeer benieuwd naar :)
Artikel 203 | BW6, Boek 6, Titel 4, Afdeling 2
1.
Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

2.
Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Mirreke schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:06:
[...]

natuurlijk zijn er topics op ons aller eigen tweakers te vinden
Geld naar verkeerde rekening overgeschreven... wat nou :( ?

of de consumentenbond forum
http://www.consumentenbond.nl/forum/showthread.php?t=1929

goed, beetje laat, kon ff geen wetboek napluizen :P
voor meer foutieve overboekingen, stuur een dm en je krijgt een rekeningnummer van me

[ Voor 10% gewijzigd door Murcielago op 31-10-2006 13:15 ]

PSN: djmurcielago

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Weet trouwens niet hoe het in Nederland zit, maar in België ben je bij een "onverschuldigde betaling" inderdaad verplicht om het, op vraag, terug te betalen. Indien je "te kwader trouw" bent, moet je daarbovenop nog eens wettelijke interesten betalen. Die zijn spijtig genoeg wel een streep hoger dan de bankinterest die je zelf gekregen hebt.. direct terugstorten dus, want te kwader trouw ben je nogal snel als er aantoonbaar is dat je wist dat je dit geld gekregen had, en je wist dat je het niet hoorde te krijgen....

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• kwiebus
  • Laatst online: 20-11 21:58
Viper® schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:46:
^^

Als mijn pa 200.000 euro op mijn rekening stort ben ik toch niet direct mijn studiefinanciering kwijt.

IBgroep kijkt naar je inkomen, dit krijgen ze door van de belastingdienst. De belastingdienst komt aan deze informatie vanuit je werkgever, welke hij verplicht is door te geven en eventuele uitkeringen etc.

Wat er verder op je rekening gebeurd is privé en kan de belastingdienst laat staan de IBgroep niet bij.

Mensen die zwart werken vangen dus gewoon flinke poen en dit is niet te controleren door de belastingdienst.
Zeker nog nooit van de MOT gehoord?

http://www.postbus51.nl/p...C44/loket/thema/objectid/

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Daarbij geeft je bank aan het einde van het jaar ook netjes je saldi door aan de belastingdienst, aangezien ze verplicht zijn dit te doen, dus als die 2 ton er dan nog op staat weet je ook meteen hoe laat het is ;)

Anyway, gewoon terugstorten, niks aan de hand.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• StevenK
  • Laatst online: 22:21
DexterBelgium schreef op maandag 06 november 2006 @ 08:59:
Weet trouwens niet hoe het in Nederland zit, maar in België ben je bij een "onverschuldigde betaling" inderdaad verplicht om het, op vraag, terug te betalen. Indien je "te kwader trouw" bent, moet je daarbovenop nog eens wettelijke interesten betalen.
Is in Nederland net zo.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• onkl
In de categorie "offtopic": waar komt het collectieve idee eigenlijk vandaag dat TS uberhaupt overweegt dit niet terug te storten?

• StevenK
onkl schreef op maandag 06 november 2006 @ 10:33:
In de categorie "offtopic": waar komt het collectieve idee eigenlijk vandaag dat TS uberhaupt overweegt dit niet terug te storten?
Goede vraag; er staat toch duidelijk:
KappuhH schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:30:
Zojuist werd ik gebeld door een mevrouw van de ING bank. Ze vertelde me dat er iemand een foutief bedrag op mijn spaarrekening gestort had en of ik dat terug wou storten. Natuurlijk wil ik dat.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Eerder reactie hierop: nuancering/rechtzetten foutieve "boerenwijsheden"

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• KappuhH
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk het bedrag gewoon teruggestort en hoop dat er verder geen problemen van komen. Als er wel problemen komen dan bel ik wel even met de IB-groep en dat komt dan denk ik ook wel goed. Uiteindelijk heb ik er nog een paar tientjes rente aan over gehouden ;)

• onkl
KappuhH schreef op maandag 06 november 2006 @ 11:04:
[...] Uiteindelijk heb ik er nog een paar tientjes rente aan over gehouden ;)
En nu niet vergeten dat aan de IBgroep te melden natuurlijk... :+

• djluc
  • Laatst online: 17:52
Was een serieus bedrag dan als je nu al een paar tientjes rente hebt?

• KappuhH
  • Niet online
djluc schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:20:
Was een serieus bedrag dan als je nu al een paar tientjes rente hebt?
210.000

• onkl
Ik gok dat er iemand een paar dagen vrij slecht geslapen heeft. ;)
Wat was het eigenlijk, van een particulier (hypotheek/huizen iets of zo), of een of ander bedrijf?

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Bel de bank gewoon op en vraag zoiezo om een schriftelijke verklaring van de bank, zo zit je altijd goed mits er eens ge*** over komt. Vraag ook om de gegevens waarop je het moet terugstorten. Voor de rest, maak je geen zorgen want dit wordt nooit bij je inkomen geteld.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• KappuhH
  • Niet online
onkl schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:31:
[...]

Ik gok dat er iemand een paar dagen vrij slecht geslapen heeft. ;)
Wat was het eigenlijk, van een particulier (hypotheek/huizen iets of zo), of een of ander bedrijf?
Het was een bedrijf. Ik moet zeggen dat die mevrouw van de bank wel behoorlijk zenuwachtig klonk ;) Ik kan maar 50.000 euro per dag overmaken dus ik had eerst 50.000 euro teruggestort met als omschrijving: Terugstorting deel 1. Het duurde niet lang of er werd al gebeld waarom ik niet alles overgemaakt had ;)

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
KappuhH schreef op maandag 06 november 2006 @ 12:37:
[...]

Het was een bedrijf. Ik moet zeggen dat die mevrouw van de bank wel behoorlijk zenuwachtig klonk ;) Ik kan maar 50.000 euro per dag overmaken dus ik had eerst 50.000 euro teruggestort met als omschrijving: Terugstorting deel 1. Het duurde niet lang of er werd al gebeld waarom ik niet alles overgemaakt had ;)
EDIT

[ Voor 9% gewijzigd door Compusmurf op 06-11-2006 13:01 . Reden: dom, verkeerd gegeken ]

http://Compusmurf.xs4all.nl

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe krijgt iemand het voor elkaar zo'n bedrag op een verkeerde rekening te storten. Je moet sowieso twee nummers verkeerd intypen om door die 'proef van elf' oid heen te komen, of niet?

Verwijderd

DexterBelgium schreef op maandag 06 november 2006 @ 08:59:
Weet trouwens niet hoe het in Nederland zit, maar in België ben je bij een "onverschuldigde betaling" inderdaad verplicht om het, op vraag, terug te betalen. Indien je "te kwader trouw" bent, moet je daarbovenop nog eens wettelijke interesten betalen. Die zijn spijtig genoeg wel een streep hoger dan de bankinterest die je zelf gekregen hebt.. direct terugstorten dus, want te kwader trouw ben je nogal snel als er aantoonbaar is dat je wist dat je dit geld gekregen had, en je wist dat je het niet hoorde te krijgen....
Dat is in Nederland op enkele details na ook zo. Het is, lijkt mij, niet alleen een beginsel van verbintenissenrecht maar ook een algemeen fatsoensbeginsel dat je bedragen (of zaken) die je hebt ontvangen zonder reden teruggeeft c.q. terug moet geven. De gever had immers niet de bedoeling jou eigenaar te maken. Dus geen pik-lekker-in en dat is maar goed ook.

• djluc
  • Laatst online: 17:52
Het is niet zo goed geregeld in Nederland zoals het merendeel hier denkt. Het is *niet* direct verplicht om het geld over te maken. Pas bij een officiele uitspraak van de rechten kan je gesommeerd worden geld over te maken naar een ander. Verder heeft niemand de macht dit te doen. Ook mag je de bank dit geld niet zelf overmaken, het geld is simpelweg van jou als het op je eigen bankrekening staat.

Je kan het een beetje vergelijken met winkeldiefstal: Als je als winkelier de gestolen goederen terug wilt hebben dient de dief zelf *afstand te doen* van de gestolen goederen, hij is op dat moment eigenaar. Raar maar waar helaas.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
Volgens mij laat de quote van MadMurdock duidelijk zien dat je _wel_ verplicht bent het terug te geven, wanneer dit verzocht wordt en ik denk dat een dief ook geacht wordt het terug te geven...je bent toch niet zomaar eigenaar wanneer je iets in je bezit hebt?

[ Voor 32% gewijzigd door Abom op 06-11-2006 17:19 ]

• StevenK
djluc schreef op maandag 06 november 2006 @ 17:04:
Het is niet zo goed geregeld in Nederland zoals het merendeel hier denkt. Het is *niet* direct verplicht om het geld over te maken. Pas bij een officiele uitspraak van de rechten kan je gesommeerd worden geld over te maken naar een ander.
Klok en klepel: je bent het wel verplicht, maar met een vonnis, kan de rechtmatig eigenaar het geld terughalen, zonder jouw medewerking.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een familielid van me heeft ook zoiets wel eens gehad (vergelijkbaar bedrag). Hij heeft het toen op een aparte spaarrekening gezet. Na 3/4 jaar belde de bank eens op dat er een transactie fout bleek te zijn gegaan en of hij dat geld terug wilde storten. Toen heeft hij dat weer teruggestort maar wel mooi de rente eraan overgehouden, was goed voor een leuke nieuwe caravan iig ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-11 18:00
Wat een gedoe allemaal.

Het is HEEL simpel.

210.000 IN
210.000 UIT

Winst = 0

Ergste waar je aan kan denken is dat ze je op witwasserij aankijken maar als storting van en naar zelfde rekening is is dat natuurlijk onzin.

Wel lollige zaak dit, ff 210.000 op verkeerde rekening storten.
Pagina: 1