Toon posts:

[js/css] Onmouseover moet de achtergrond veranderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor school ben ik bezig met een site, ik moet alleen met een mouseover op een bepaald woord de achtergrond van een <td> veranderen. Ik heb vanalles bij de mouse over geprobeerd, maar het lukt niet. Wie weet hoe het moet, hieronder de code.

"HTML"

<td height="418" width="623" valign="top" class="informatie1">
<div style="overflow: scroll; overflow-x : hidden; margin-top: 10px; margin-left : 0px; margin-right: 200px; height: 350px;">
<div align="justify" class="tekst">
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing. <a href="#" ONMOUSEOVER="???">Etiam</a>
</div>
</div>
</td>

"CSS"

td.informatie1 {
background-image: url(../images/home4.gif);
color:000000;
}

td.informatie2 {
background-image: url(../images/home41.gif);
color:000000;
}

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-02 13:38

ReseTTim

Chocolate addicted

http://www.groan-zone.net/jscript/mouseover.html

ffies googlen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door ReseTTim op 31-10-2006 10:33 ]

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Dit snap ik dus wel, maar het probleem is dat ik niet weet hoe het moet en of het kan op de "class" van de "td" te wijzigen met een mouseover die in het tekstveld staat. Vooral omdat ervoor nog 2 div's staan.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dit heeft helemaal niks met java te maken. Dit heb ik dan ook uit je titel gehaald. Waar jij mee bezig bent heet javascript.

Je zult in je dom tree op zoek moeten naar het juiste element. Als je bij de onmousover een functie aanroept die je als parameter 'this' meegeeft dan heb je een referentie naar het A object. Je kunt dan wel middels de get parrent achtige methoden op zoek gaan naar de div die er omheen staat.

Aangezien dit geen programmeer probleem, maar een clientside html scripting probleem is verplaats ik hem naar web.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Okee sorry, verkeerd geplaats. Maar ik kom er zelf echt nog niet uit, ook met google of de zoekfunctie niet. Hoop dat iemand het weet!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

TeeDee

CQB 241

Wat heb je dan allemaal zelf geprobeerd?
Een td heeft geen :hover element in IE6. Maar daar heb je denk ik geen last van ;)

Wat zegt Google hier allemaal over?
Grote prutser schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:11:
Dit is idd best makkelijk te vinden hoor... Maar vooruit:
Hmm, is dat nou wel zo hendig? Zo leert TS er niet van.

Om Grote Prutser aan te vullen:
Je zou beter het :hover element aan je TD/TR kunnen koppelen. IE6 snapt dit niet, maar daar staat het e.e.a. over beschreven ;)

[ Voor 49% gewijzigd door TeeDee op 31-10-2006 11:18 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is idd best makkelijk te vinden hoor... Maar vooruit:
JavaScript:
1
2
3
4
5
function changeTableClass(a) {
  // a -> div1 -> div2 -> td
  var td = a.parentNode.parentNode.parentNode;
  td.className = 'informatie2';
}

In je HTML:
HTML:
1
<a href="#" onMouseOver="changeTableClass(this)">click</a>

En ik zou hier zelf geen hyperlink voor misbruiken :)
Hmm, is dat nou wel zo hendig? Zo leert TS er niet van.
Mja sorry, daar heb je wel gelijk in. Ik zal de volgende keer enkel wat hints posten :)
En hij wil de achtergrond laten vervangen als je over dat ene woord gaat. Aangezien CSS geen parent selectors heeft, heb je hier JS voor nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door user109731 op 31-10-2006 11:24 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Het veranderen van een class met javascript is reeeetetraag, dan kun je beter de betreffende stijlen aanpassen ;)

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Andre, zou je daar wat meer over kunnen zeggen? Ik werk nu ook met een onMouseOver en een class-verandering voor een highlight in een table, maar in IE is dat idd erg traag. In Fx valt het mee overigens. Maar jij hebt schijnbaar een methode om het in IE ook snel te krijgen?

Mother, will they like this song?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Het werkt :D Ben zelf echt 4 uur ermee bezig geweest, en snap iig hoe dit werkt nu! Ik ga nog verder proberen wat ik precies wil. Maar dat moet zeker lukken hiermee! Bedankt!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:12:
Bedankt! Het werkt :D Ben zelf echt 4 uur ermee bezig geweest, en snap iig hoe dit werkt nu! Ik ga nog verder proberen wat ik precies wil. Maar dat moet zeker lukken hiermee! Bedankt!
En hoe heb je het nu gedaan?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

TheLunatic schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:26:
Andre, zou je daar wat meer over kunnen zeggen? Ik werk nu ook met een onMouseOver en een class-verandering voor een highlight in een table, maar in IE is dat idd erg traag. In Fx valt het mee overigens. Maar jij hebt schijnbaar een methode om het in IE ook snel te krijgen?
http://www.quirksmode.org/dom/classchange.html

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de code van "Grote Prutser" gebruikt, alleen had ik meerdere mouseovers, dus ik heb een aantal extra functions erbij gemaakt.

Verder kan ik nu zelf wat proberen met if en else, maar dat ga ik uitzoeken of het me lukt! Want allerlei functions is ook niet handig.
Pagina: 1