Toon posts:

[PC-upgrade] 800 euro voor mobo+proc+videokaart+geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben na 4 jaar toe aan een upgrade voor mijn oude Athlonx XP-systeem
Alleen het moederbord, processor(koeler), geheugen en de videokaart zal vervangen worden.
Het budget is ongeveer 800 euro. Daarnaast is het de bedoeling dat het systeem zo stil mogelijk wordt.Waterkoeling is echter geen optie vanwege het budget.

Doelstelling:
Deze upgrade is bedoeld om fatsoenlijk te kunnen gamen/films kijken op mijn Samsung LCD,
een 1920x1080p scherm (LE40F71B). Tweemaal DVI, of 1xDVI en 1xHDMI is dus een must.
Met Crossfire in het achterhoofd is een ATI-kaart die dit ondersteunt, en een Intel 775-chipset
ook een voorwaarde.

Mijn idee:

- Moederbord Asus P5W DH Deluxe (200 euro)
Een goed allround moederbord van Asus, wat telkens in reviews weer positief naar voren komt. De Intel 775-chipset
is hier aanwezig, en het moederbord is daarnaast fanless.

- Processor Intel Core 2 Duo E6300 2MB (180 euro)
Een Intel processor volgt natuurlijk automatisch uit de keuze voor het moederbord. Vanwege het budget een Intel 2 Core Duo 6300. Zit nog wel te twijfelen voor een processor met 4MB cache, biedt dit veel extra 'adem' en prestatievoordeel?

- Geheugen (ong. 250 euro)
Sowieso 2x 1Gb geheugen, nog geen idee welk merk. Ideeen?

- Videokaart (180 euro)
De meest lastige keuze. Via DVI/HDMI lijk je overscan te hebben, maar moderne videokaarten hebben geen VGA-uitgang meer.
Mijn keuze valt op het eerste gezicht op een Ati X1950 PRO, omdat hierbij is afgezien van het master/slave principe.
Sapphire Radeon X1950 PRO 256MB DDR3 met 2x DVI uitgangen lijkt me een goede keuze.

Ik hoop dat jullie mijn keuze kunnen verfijnen of eventueel met andere ideeen komen, binnen de voorwaarden (stil, 800 euro, gamen/films kijken op LCD 1920x1080p en 19" TFT, toekomst eventueel Crossfire)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 10:11 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:57
Met een videokaart van 180 euro op zo'n resolutie gamen... Dat lukt nooit vrees ik. Maximum wat je voro die prijs kan krijgen is een 7600 gt en die trekt zo'n resolutie echt niet met alles open in bijvoorbeeld battlefield 2142

http://specs.tweak.to/16567

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:56

Theo

moederbord

Ik zou een ander moederbord nemen, bijvoorbeeld de Asus p5b van rond de 130 euro. p5b deluxe van rond de 170 euro.Dit is een moederbord rond de 965 chipset en biedt plaats voor een crossfire opstelling en een core2duo cpu. Verder is dit bord zeer goed over te klokken met een core2duo erop. Als je geen crossfire wilt dan is de p5b ook een goed bordje.

Voor een videokaart kun je het beste een nvida 7900 GTO nemen van 250 euro. Dit is eigelijk een 7900GTX maar dan wat lager geklokt. Als je hem weer op de GTX speeds klokt heb je dus een high end videokaart welke vele malen beter is dan je gekozen kaart.

Het geheugen:
Als je niet gaat overklokken kun je gewoon twee reepjes PC4200 (533 MHz) of PC5300 (667 MHz) nemen. Er zit eigelijk geen preformanceverschil tussen deze twee soorten geheugen als je niet overklokt. Het eerste geheugen is iets goedkoper dan de tweede (enkele euro's), maar het tweede geheugen is nog een beetje overklokbaar.
Als je echt wilt overklokken kun je het beste gaan kijken naar PC6400 (800 mhz) geheugen. Dit is wat duurder dan gewoon geheugen, maar hiermee kun je wel je cpu goed overklokken zonder dat het je je geheugenbandbreedte kost.
Het merk geheugen maakt volgens mij niet zoveel uit, als je maar wel merk geheugen neem, en geen OEm reepjes.

Voor de koeling kun je het beste de stock koeklers gebruiken. Mochten deze je toch teveel geluid maken kun je altijd later nog een andere cooler kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 03-11-2006 11:40 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ergens gelezen dat een Crossfire opstelling alleen mogelijk is met de Intel 775 chipset..?

Verder blijf ik bij ATI..Maar is een dergelijke resolutie ook niet te behalen in zo'n Crossfire-opstelling, met twee identieke kaarten? Anders kan ik altijd nog kiezen voor de 1280x720p resolutie op een LCD, dat lijkt me sowieso wel gaan, toch?

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:45
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:20:
Ik had ergens gelezen dat een Crossfire opstelling alleen mogelijk is met de Intel 775 chipset..?

Verder blijf ik bij ATI..Maar is een dergelijke resolutie ook niet te behalen in zo'n Crossfire-opstelling, met twee identieke kaarten? Anders kan ik altijd nog kiezen voor de 1280x720p resolutie op een LCD, dat lijkt me sowieso wel gaan, toch?
"LGA775" Is een type socket, geen chipset... :/

Verwijderd

Topicstarter
Socket, ook prima, zelfde vraag ;)

• Theo

Theo

moederbord

De betere s775 core2duo moederborden (dus met Intel chipset) ondersteunen Crossfire, geen SLI.
Alleen is Crossfire leuk als je direct twee kaarten koop. Als je nu één kaart koop en over een (x aantal) jaar, als je systeem langzaam begint te worden, een tweede kaart bijplaatst dan betaal je voor oude techniek. Voor hetzelfde geld kun je dan één nieuwe kaart kopen die jouw crossfireopstelling (die bestaat uit dan twee oude kaarten) in de pan hakt omdat dat nieuwe techniek is.
Kijk ook maar naar nu. Stel je heb één geforce 6800 in je pc zitten en je wilt upgraden. je kan dan voor 200 euro een nieuwe 6800 kopen en die in sli zetten. Voor 200 euro kun je ook een 7900 GT kopen, en deze is behoorlijk sneller dan twee 6800 in SLI. Ofwel, sli/crossfire is alleen relevant als je direct twee kaarten koopt, later upgraden is niet zinnig.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat ik wel nodig heb om fatsoenlijk te kunnen gamen op 1920x1080. Misschien twee goedkopere kaarten in SLI-configuratie?

• Theo

Theo

moederbord

één 7900 GTO die je overklokt tot een GTX. Kost toaal 250 euro. De 7900gto is op dit moment de kaart met ongeveer de beste prijs/prestatie verhoudingen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 21:55
theodouma schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:41:
Ik zou een ander moederbord nemen, bijvoorbeeld de Asus p5b van rond de 130 euro. Dit is een moederbord rond de 965 chipset en biedt plaats voor een crossfire opstelling en een core2duo cpu. Verder is dit bord zeer goed over te klokken met een core2duo erop.
Ik wist niet dat crossfire ook mogelijk is op een moederbord met maar één PCIe x16 slot?

Verwijderd

Hij bedoelt de P5B Deluxe. Zo te zien ge-edit in zijn post.
Pagina: 1