Toon posts:

Netwerk werkt ineens niet meer (onder XP)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds ik vandaag op de computer wil, werkt mijn netwerk niet meer.
Het IP-adres bij ipconfig klopt niet meer, het is een standaard adres geworden (196.254...), en als ik deze vernieuw krijg ik de fout dat er geen contact kan worden gemaakt met de DHCP-server.

De verbinding bestaat uit een router die verbonden is met 3 pc's en een draadloos netwerk (waar ik nu gebruik van maak). Alles heeft hiervoor jaren goed gewerkt, en ik heb niks veranderd.
De probleem pc is gewoon via een kabel verbonden, heb al aantal keer opnieuw opgestart zonder resultaat. Ook het "herstellen" in windows XP heeft geen zin.
De kaart is goed geinstalleerd (logisch want heb niks veranderd) en het lampje brand ook.
Als ik de kabel eruit haal, krijg ik de melding dat de verbinding weg is, ook als ik dat aan de routerzijde doe, dus zou je zeggen dat de kabel ook in orde moet zijn.
Router ook al paar keer gereset, maar dat maakt ook geen verschil.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27

ajhaverkamp

gewoon Arjan

DHCP server uitgezet in de router? Iemand die toegang heeft tot het draadloos gedeelte, zoals een buitenstaander kan dat gedaan hebben.

Het argument "het heeft jaren zo gewerkt", voegt enkel de informatie toe dat het blijkbaar oud spul is, en die gaat soms gewoon stuk.....

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de router is beveiligd en heb het gecontrolleerd en staat nog steeds op enabled.
Router is 2 jaar oud geloof ik, maar als deze stuk zou zijn, dan zouden de andere computers ook niet meer op het netwerk kunnen toch. En het probleem is maar bij 1 pc.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Andere UTP kabel proberen? Andere UTP poort op router proberen?

Een link krijgen is 1 ding, voor communicatie heb je meerdere draadparen nodig.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Andere poort heb ik al geprobeerd, maar kan goed aan de kabel liggen, want zou niet weten wat het anders zou moeten kunnen zijn. Zal zo is even een andere proberen, bedankt voor de reactie iig...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat andere computers (nog) wel werken zegt niets over het wel of niet werken van de DHCP server in je router. Het kan goed zijn dat de DHCP lease op enkele dagen, weken of maanden in staat gesteld.
Wat mij betreft kan het probleem 1 van de volgende oorzaken hebben:
1. Firewall op je computer die DHCP blokt.
2. DHCP server = rot
3. Kabel = rot
4. Storing van buitenaf op kabel. (=eigenlijk ook optie 3).

Probeer het IP nummer eens te vernieuwen op 1 van de andere (nog werkende) pc's.
(in de command prompt kan dat met IPCONFIG /RELEASE en daarna IPCONFIG /RENEW )
Als je na de renew een nieuw, of zelfde ip nummer krijgt, dan werkt je DHCP server nog gewoon.
Als je na de renew geen of een standaard (169.X.X.X) ip krijgt, dan is je DHCP server gaar en weet je waar je naar moet gaan kijken.

Op de computer die nu niet werkt kan je ook zelf een IP nummer instellen, kies een IP die nu niet in gebruik is op je netwerk, bv. 192.168.0.X (gebruik wel de range waar je in werkt dus 192.x.x.x of 10.x.x.x), stel de netmask, gateway en DNS hetzelfde in als op een van je andere computers (op te vragen in de command prompt met IPCONFIG /ALL ).
Dan zou die gewoon moeten werken. Werkt het dan nog niet, dan is er mogelijk iets met je kabel mis.

Alles kan stuk.

Pagina: 1