SATA, andere power minder warmte?

Pagina: 1
Acties:

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
Hey,

Ik heb hier 2 sata WD's van 250gig hangen (WD2500KS) samen met nog 2 andere schijven.
Ze hangen allemaal boven elkaar met 2mm vrije ruimte tussen.
De WD's kregen stroom via standaard molexen en werden verschrikkelijk heet (~65°C !!)
Ik heb er toen een 120mm fan op 12v tegengeplakt, toen werden ze gewoon lauw (~30° C)

Nu heb ik dit weekend een nieuwe voeding gekocht, daar zitten 2 sata-connectors op. Nu heb ik die schijfjes dus daar aangehangen natuurlijk.
Wat merk ik? Die schijven blijven gewoon koud! (En ja, ze draaien wel :+ )
De fan aan 7v gehangen, nog steeds gewoon koud!

Hoe kan dat nou? :?

Verwijderd

Een mogelijkheid waaraan ik zou denken is dat de WD schijf wel degelijk 3.3V nodig heeft. Het heeft zelf een voltage regulator op de PCB die deze 3.3V kan maken uit de 5V/12V die hij krijgt van een molex en hierbij wordt door deze voltageregulator extra warmte verstookt (hoewel ik nu niet zó veel zou verwachten). Als je sata power connector gebruikt wordt dit overbrugd omdat hij toch al 3.3V krijgt.

Is maar een ideetje...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SATA schijven willen 3.3volt hebben en dat kunnen ze niet krijgen van een normale Molex, en dan moeten ze stroom om gaan zetten van 5 naar 3.3. Dat omzetten produceert warmte.

iig dat lijkt me een logische uitleg... ik zeg niet dat het waar is, maar op een SATA connector zit wel een 3.3v lijn en op normale Molex niet.

edit: spuit11

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Fire69
Tja, da's misschien wel een mogelijkheid. Maar dat daarvan de volledige schijf kokend heet wordt?
Ik kon ze amper vasthouden (zal wel niet bevorderlijk voor de levensduur geweest zijn :X )

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-02 16:22
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1122272///temperatuur%2Cprobleem%2Cwestern%2Cdigital

Als je eerlijk wilt vergelijken moet je ook de fan uit zetten wanneer je de SATA power connectors gebruikt... Wel 1 connector tegelijk gebruiken :P Check deze link eens, staat meer informatie over jouw probleem. Uiteindelijk heb ik er ook een HD koeler met 2 kleine fans onder gehangen. Punt is dat de schijf, als je voelt, nooit echt warm wordt (bij mij althans) maar de sensor uitlezing lijkt soms te flippen.

Edit: ^ Dus echt te heet :-)

"That was left handed..." - JJH

• Fire69
Als ik het goed begrijp (heb topic gewoon even gescanned) hebben ze last van verkeerd gemeten temperaturen.
Mijn schijven werden echt heet, ik kon er mijn hand niet tegenhouden.

Eerlijk vergelijken?
Aangesloten op molex en fan op 12v => lauw
Aangesloten op sate en fan op 7v => koud

Redelijk verschil lijkt me toch? :)

Verwijderd

In dat geval objectief testen:
Zonder fan: met molex en met sata en in beide gevallen met de hand voelen
Met traag draaiende fan: met molex en met sata en in beide gevallen met de hand voelen
Met snel draaiende fan: met molex en met sata en in beide gevallen met de hand voelen (hierbij ga je waarschijnlijk geen verschil meer voelen.

Staat op de schijf geen aanduiding van hoeveel stroom hij gebruikt bij de verschillende voltages?

• Fire69
OK, zal vanavond even een testopstelling maken hiervoor. :)

Geen idee of er iets opstaat, en om ze nou terug uit de pc te halen, heb ik effe geen zin. 't is nogal krap allemaal :P

Verwijderd

Een voorbeeldje:
Bij de meeste simpele lineaire voltage regulatoren is het extra verstookte vermogen gelijk aan (Vin - Vout)*I
Indien met dus van 12V naar 3.3V zou gaan, en we veronderstellen bijvoorbeeld 0.5A:
(12V - 3.3V)*0.5A = 4.3W extra
Onder omstandigheden waarbij de regulator thermisch is vastgemaakt aan de casing van de hd zu dit dus mogelijk kunnen zijn en 4.3W exta resulteert wel degelijk in een voelbaar verschil.

• Fire69
Maar 4.3W gaat toch nooit het verschil tussen koud en heet maken?
Zou het dan ook niet logischer zijn moesten ze die 3.3V uit de 5V halen trouwens?

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Of je oude voeding zorgde gewoon voor veel rommel op de voedingslijnen die resulteerde in extra warmte afgifte van de voltregulatoren.

• Fire69
Dat zou ook wel kunnen.
De reden dat ik die vervangen heb, was omdat ze het niet meer trok.
Eén van de 2 WD's viel constant uit, de pc startte pas op na enkel malen resetten, ...
Ben nu van 300W naar 650W gegaan, het lukt nu allemaal wat beter :P

Verwijderd

Fire69 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:35:
Maar 4.3W gaat toch nooit het verschil tussen koud en heet maken?
Zou het dan ook niet logischer zijn moesten ze die 3.3V uit de 5V halen trouwens?
4.3W is toch al aanzienlijk vind ik. Allenszins ik ben maar uitgegaan van een hypothetisch veronderstelling van een lineaire regulator en 0.5A (en Vin = 12V).
5V zou logischer zijn ja, probleem kan wel zijn dat er een minimum verschil moet zijn tussen Vin en Vout om de drop-out te overbruggen van de voltage regulator, en 1.7V als verschil is misschien net te weinig waardoor men toch gebruik maakt van de 12V. Maar goed dit is veronderstellingen en gissen. Ik wou maar beredeneren of zoveel extra warmte mogelijk is door deze optie.
cyspoz schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:38:
Of je oude voeding zorgde gewoon voor veel rommel op de voedingslijnen die resulteerde in extra warmte afgifte van de voltregulatoren.
Kan dit resulteren in zoveel extra warmteafgifte bij de regulator?
Fire69 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 10:41:
Dat zou ook wel kunnen.
De reden dat ik die vervangen heb, was omdat ze het niet meer trok.
Eén van de 2 WD's viel constant uit, de pc startte pas op na enkel malen resetten, ...
Ben nu van 300W naar 650W gegaan, het lukt nu allemaal wat beter :P
als je hd's telkens opnieuw moeten opspinnen verbruiken ze wel veel extra vermogen wat resulteert in extra opwarming, en dan zou de oorzaak wel eens niets te maken kunnen hebben met de sata<->molex theorie

Eigenlijk zou de test dan moeten uitgebreid worden: als je met de nieuwe voeding geen verschil merkt tussen sata en molex kan je er vanuit gaan dat het aan de oude voeding lag.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 11:04 ]

Pagina: 1