Toon posts:

Panasonic of fuji ?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben er bijna uit wat ik wil.

De laatste twijfels wegen het zwaarst, nu heb ik nog de keuze tussen drie toestellen :

Fuji S9600
Lumix FZ50
Nikon D50

Nu de nikon d50 is een totaal ander toestel dan de andere twee, dus die valt uit het rijtje, ik moet dus nu nog kiezen tussen de lumix of de fuji, dewelke mij beiden even goed lijken alsook op dpreview.

Heeft iemand van jullie beiden of beiden zelf getest en wat zijn de bevindingen ?

Voor mij zijn mooie foto's en een goede zoom belangrijk !

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou toch eerst even willen zeggen dat je maar even moet zoeken op GOT, want deze discussie is ondertussen echt wat te vaak langsgekomen... Ga flink lezen op GOT en post morgen wat je verder te weten gekomen bent. Heb je dan nog vragen waar je echt geen antwoord op hebt kunnen vinden dan stel je ze alsnog hier.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Zelf ben ik ook op zoek naar zo een soort camera en lees hier een tijdje mee. Over beide staat genoeg beschreven. Ik ben totaal geen expert maar door lezen hier en vele plekken elders op internet kom je aardig wat te weten. Zoals hierboven al gezegd is! De conclusie is..... dat je het zelf mag weten......., De een heeft dat, en de ander weer dat. Om je te helpen....zie tig topics..........
Grofweg is de conclusie denk ik: fz50 heeft IS, maar (sneller) ruis. fuij presteert beter op kwaliteit, vooral donderde omstandigheden(hoog ISO waarde)), maar moet je bij veel inzoomen tijdens het maken van de foto niet je neus snuiten. Maar presteert bij hogere iso weer beter, dus snellere sluitertijden. en werkt in donkerdere(zoals bewolk/binnen) omstandigheden beter. Voor mijzelf heb ik de keuze voor de s6500 gemaakt. BIj sluitertijd van 1/200 heb je geen IS nodig. (bijvoorbeeld grote zoom overdag). In wat duistere omstandigheden, binnen etc, zoom ik volgens mij nooit ver in. Dus leek mij de veel fuij beter.

DEZELFDE VRAAG:
FZ50 of S6500FD of S9100

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 10:54 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Ik zou eens naar een goede winkel gaan (waar ze ook het product waar ze iets minder aan verdienen durven te adviseren) en dingen uit proberen.

De keuze waar tussen je staat is: wil je alleen foto's kunnen maken en daar voor door een zoeker moeten kijken en een aantal verschillende lenzen voor verschillende stuaties (nodig) hebben. Je kan er alleen foto's mee maken en dan houdt het echt op.

Of wil je allerlei ander dingen er mee kunnen en vind je een daaibaar schermpje en 1 lens die alles een beetje kan prettig, maar dan lever je wel in op foto qualiteit en bedieningsgemak/instelmogenlijkheden.

Zo zie je dat geen van beide opties heilig zijn en ze ook zeker beiden naast elkaar bestaansrecht hebben. Regelmatig denk ik ook wel eens een mooie compact voor er bij lijkt me wel wat (als het ding meenaar school moet, of als je ergens een filmpje van wil maken). Als het op het maken van foto's aan komt ben ik weer blij met m'n keuze.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil vanalles wat, en ook nog de beste quali foto's. Wat ik nu mis in mijn huidige oude sony dsc-p50 is vooral scherpte tijdens donkere tijden :)

Die IS, maakt dat echt veel uit? Ik kan me voorstellen dat enorm veel toestellen geen IS hebben en dat daar toch enorm veel mooie foto's uit voorgevloeid zijn in het verleden. Waarom zou de keuze dan vallen op een toestel met IS, of speelt dit enkel een grote rol bij het inzoomen en dan bij hoge iso waarden ....

Verwijderd

Uit je reactie blijft dat je het misschien net niet helemaal door hebt.
IS is ervoor om trillingen tegen te gaan, je hand stilhouden nou eenmaal niet mogelijk. Dit wist je vast al. Maar IS zit zelfd niet in een standaard DSLR lens hoor.... Hoe meer de zoom, hoe groter de beweging is. Pas maar eens een verrekijker. als je dan 6 keer vergroot beweegt en trilt alles, omdat je hand altijd wat trilt. Dat wordt dan bv 6 keer uitvergroot. Als je niet zoomt dan valt het nog iets mee, omdat de handbewegingen niet worden uitvergroot.
Hoe langer de sluitertijd, hoe meer de beweging je ziet. De bij hoge sluitersnelheid zal je de beweging niet zien. Maar bij 1/2 seconde wel.
hoge ISO getal zorgt er alleen maar voor de de film/sensor gevoeliger,gedraagd is. Hoe gevoeliger, hoe korter de sluitertijd. Dat eigenlijk het enige waar ISO goed voor is. Nadeel is dat hoge ISO waarde slechtere kwaliteit betekend. Maar hier verschillende camera's dus in.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:38:
Uit je reactie blijft dat je het misschien net niet helemaal door hebt.
IS is ervoor om trillingen tegen te gaan, je hand stilhouden nou eenmaal niet mogelijk. Dit wist je vast al. Maar IS zit zelfd niet in een standaard DSLR lens hoor.... Hoe meer de zoom, hoe groter de beweging is. Pas maar eens een verrekijker. als je dan 6 keer vergroot beweegt en trilt alles, omdat je hand altijd wat trilt. Dat wordt dan bv 6 keer uitvergroot. Als je niet zoomt dan valt het nog iets mee, omdat de handbewegingen niet worden uitvergroot.
Hoe langer de sluitertijd, hoe meer de beweging je ziet. De bij hoge sluitersnelheid zal je de beweging niet zien. Maar bij 1/2 seconde wel.
hoge ISO getal zorgt er alleen maar voor de de film/sensor gevoeliger,gedraagd is. Hoe gevoeliger, hoe korter de sluitertijd. Dat eigenlijk het enige waar ISO goed voor is. Nadeel is dat hoge ISO waarde slechtere kwaliteit betekend. Maar hier verschillende camera's dus in.
Wel zo had ik het idd begrepen maar ik kon het zo niet overbrengen :)

Ik denk voor de FZ50 te gaan, ik vraag me wel af of er nu een zonnekap bij zit of niet, want in sommige winkels (online) staat een zonnekap bij de accessoires en bij andere wwinkels niet ....

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Als fotograferen een echte hobby is: Nikon
Als je serieuze vakantiefoto's wilt maken: Panasonic
Als je een alleskunner wilt voor algemeen gebruik: Fuji

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

pvdplanet schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:01:
Als fotograferen een echte hobby is: Nikon
Als je serieuze vakantiefoto's wilt maken: Panasonic
Als je een alleskunner wilt voor algemeen gebruik: Fuji
jij geeft duidelijke adviezen, maar of ze nou gegrond zijn weet ik niet, daarover geef je iig geen transparantie ;)

Snap je verschil bijvoorbeeld wel tussen de nikon en de andere 2, maar het verschil met vakantie en alleskunnder zie ik niet zo eigenlijk

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Die Panasonic heeft een 12x zoom en maakt scherpe foto's. Ideaal voor op vakantie waar het weer goed is en je op iso 100 kan schieten. Vanaf iso 100 wordt deze camera een ruisbak van hier tot Tokyo. Niet geschikt voor binnen dus, dat is de Fuji namelijk weer wel. Deze heeft echter minder zoom en de camera heeft een langere tijd nodig om onder de knie te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
pvdplanet schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 18:42:
Die Panasonic heeft een 12x zoom en maakt scherpe foto's. Ideaal voor op vakantie waar het weer goed is en je op iso 100 kan schieten. Vanaf iso 100 wordt deze camera een ruisbak van hier tot Tokyo. Niet geschikt voor binnen dus, dat is de Fuji namelijk weer wel. Deze heeft echter minder zoom en de camera heeft een langere tijd nodig om onder de knie te krijgen.
Spreek jij hier uit ervaring en is dit dan echt zo slecht met de panasonic ?

Verwijderd

Nou, dat kun je zien als je plaatjes van de FZ50 opzoekt.

hier wat moois gevonden
Check vooral de ISO 3200 shot. :'( Om te huilen, impressionistisch fotograferen ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 23:31 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Maar de pagina daarvoor lees je dat de plaatjes in lagere ISO modes mooier zijn bij de FZ50: ...overall I personally think it's a more attractive image (and there seems no doubt it's a better lens). The FZ50' color is certainly more appealing.

De mooie plaatjes vind je overigens in de samples pagina.
Foto 1, 4: ISO 400
Foto 5, 11: ISO 800

ISO 800 is goed bruikbaar als je de plaatjes in RAW schiet en daarna met een programma als Noiseware behandelt.
Ruis kun je vrij eenvoudig weghalen, bewegingsonscherpte niet.

Hier is een voorbeeld van de voordelen van IS:
Zonder IS
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/konijn_geenIS.jpg

Met IS
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/konijn_IS.jpg

Instellingen: ISO 80, 432mm, 1/20s

Om in deze omstandigheden een scherp plaatje te bekomen met een camera zonder IS moet je al tot ISO 1600 gaan. En zelfs de Fuji toont gigantisch veel ruis op ISO 1600.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt me duidelijk dat ik toch meest onder iso400 zal blijven en dat ik IS wel belangrijk vind. Daarom ga ik resoluut voor de fz50 gaan :)

één vraagje nog, wat zit er allemaal bij in de doos, bijna op iedere pagina is het verschillend, de één zeg met lenskap en zonnekap, de ander zegt zonder,

Ook de prijsverschillen zijn enorm groot van 548 bij pixmania tot 677 bij vandenborre (die beweert de laagste te zijn). Dit scheelt toch enorm veel voor hetzelfde ??

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-01 15:24

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:05:
één vraagje nog, wat zit er allemaal bij in de doos, bijna op iedere pagina is het verschillend, de één zeg met lenskap en zonnekap, de ander zegt zonder,
Als het goed is zitten die er beide bij, en je kan altijd de winkel of webshop bellen om het te controleren. Veel winkels hebben de lijst van de Panasonic site, gekopieerd maar zijn daarbij (o.a) vergeten mee te nemen.
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:05:
Ook de prijsverschillen zijn enorm groot van 548 bij pixmania tot 677 bij vandenborre (die beweert de laagste te zijn). Dit scheelt toch enorm veel voor hetzelfde ??
En 512 bij Digital Street.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Verwijderd

Topicstarter
Deacon schreef op woensdag 01 november 2006 @ 10:41:
[...]

Als het goed is zitten die er beide bij, en je kan altijd de winkel of webshop bellen om het te controleren. Veel winkels hebben de lijst van de Panasonic site, gekopieerd maar zijn daarbij (o.a) vergeten mee te nemen.

[...]

En 512 bij Digital Street.
Nou bedankt man, in het prijsverschil zit er dus geen verschil qua accessoires of andere ...

Ik kijk ff op digital als ze naar belgie leveren ook ondertussen :)

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:17:
[...]

Nou bedankt man, in het prijsverschil zit er dus geen verschil qua accessoires of andere ...

Ik kijk ff op digital als ze naar belgie leveren ook ondertussen :)
Ik heb vorige week de Fuji S5600 besteld bij digitalstreet. (ik ben ook belg)
Je moet vooruitbetalen, wat bij mij nogal lang duurt (internationale overschrijving, normaal moeten ze die vandaag krijgen) en ze versturen via UPS, wat normaal de volgende dag toekomt. (€25 verzendkosten)

</onzin>

Verwijderd

Topicstarter
nuclear waste schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:25:
[...]

Ik heb vorige week de Fuji S5600 besteld bij digitalstreet. (ik ben ook belg)
Je moet vooruitbetalen, wat bij mij nogal lang duurt (internationale overschrijving, normaal moeten ze die vandaag krijgen) en ze versturen via UPS, wat normaal de volgende dag toekomt. (€25 verzendkosten)
Laat me ff weten hoe dat verlopen is, ik weet niet waar ik 'm zal kopen, pixmania, digicamshop,digitalstreet of gewoon ergens in een mediamarkt of vandenborre, veel prijsverschil alvast hé ppff

Verwijderd

Twister336 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:27:
Maar de pagina daarvoor lees je dat de plaatjes in lagere ISO modes mooier zijn bij de FZ50: ...overall I personally think it's a more attractive image (and there seems no doubt it's a better lens). The FZ50' color is certainly more appealing.

De mooie plaatjes vind je overigens in de samples pagina.
Foto 1, 4: ISO 400
Foto 5, 11: ISO 800

ISO 800 is goed bruikbaar als je de plaatjes in RAW schiet en daarna met een programma als Noiseware behandelt.
Ruis kun je vrij eenvoudig weghalen, bewegingsonscherpte niet.

Zonder IS
[afbeelding]

Met IS
[afbeelding]

Om in deze omstandigheden een scherp plaatje te bekomen met een camera zonder IS moet je al tot ISO 1600 gaan. En zelfs de Fuji toont gigantisch veel ruis op ISO 1600.
Met NoisNinja en aanverwanten kun je ruis reduceren, maar dat kan óók op de s9600. Dus kun je met de s9600 op ISO 1600 schieten en de ruis weghalen. Waardoor je met de s9600 een bewegend konijn mooi kan fotograferen, en met de FZ50 niét. Hogere ISO's geven meer flexibiliteit dan IS.

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 11:37:
[...]

Laat me ff weten hoe dat verlopen is, ik weet niet waar ik 'm zal kopen, pixmania, digicamshop,digitalstreet of gewoon ergens in een mediamarkt of vandenborre, veel prijsverschil alvast hé ppff
Als je de shopsurvey's op de frontpage even doorneemt en pixmania vergelijkt met digitalstreet dan zou ik wel weten waar ik m'n gerief haal. (in .be was het overal minstens €100 duurder dan bij digitalstreet inc. verzending, behalve bij pixmania dan, die ik niet vertrouw)

</onzin>

• Twister336
  • Niet online
Bij fotokonijnenberg in Turnhout kun je de FZ50 kopen voor 554 euro.
Hiermee zou je ook aanspraak kunnen maken op de laagste prijs garantie van Vanden Borre.

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 12:54:
[...]
Met NoisNinja en aanverwanten kun je ruis reduceren, maar dat kan óók op de s9600. Dus kun je met de s9600 op ISO 1600 schieten en de ruis weghalen. Waardoor je met de s9600 een bewegend konijn mooi kan fotograferen, en met de FZ50 niét. Hogere ISO's geven meer flexibiliteit dan IS.
Je kunt inderdaad de ruis ook weghalen in ISO 1600. Maar dat kun je met de FZ50 natuurlijk ook. Die heeft nl. ook ISO 1600 (en zelfs ISO 3200 maar dat is zo goed als onbruikbaar).

Het verschil tussen ISO 800 en ISO 1600 is overigens maar één stop. Vanaf je een beetje inzoomt heb je die ene stop meteen teruggewonnen omdat de lens van de FZ50 veel lichtgevoeliger is dan die van de S9600 (F3.7 vs. F4.9)

Verwijderd

Twister336 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:48:
[...]

Je kunt inderdaad de ruis ook weghalen in ISO 1600. Maar dat kun je met de FZ50 natuurlijk ook. Die heeft nl. ook ISO 1600 (en zelfs ISO 3200 maar dat is zo goed als onbruikbaar).

Het verschil tussen ISO 800 en ISO 1600 is overigens maar één stop. Vanaf je een beetje inzoomt heb je die ene stop meteen teruggewonnen omdat de lens van de FZ50 veel lichtgevoeliger is dan die van de S9600 (F3.7 vs. F4.9)
Jammer dat bij de FZ50 ISO 400 al een bruikbare uiterste is, waar dat bij de s9500 ISO 1600 is.
Ik blijf erbij, al kun je die 2 stops compenseren met IS, met hogere ISO's ben je flexibeler.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 17:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Twister336 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 15:32:
Bij fotokonijnenberg in Turnhout kun je de FZ50 kopen voor 554 euro.
Hiermee zou je ook aanspraak kunnen maken op de laagste prijs garantie van Vanden Borre.
Zou men dat bij vandenborre aanvaarden van een online winkel?

Ik heb vandenborre alvast gemaild daar het prijsverschil wel enorm groot is hé ...

• nuclear waste

nuclear waste

<onzin>

Verwijderd schreef op woensdag 01 november 2006 @ 19:10:
[...]

Ik heb vandenborre alvast gemaild daar het prijsverschil wel enorm groot is hé ...
Heb je bij VandenBorre al eens gekeken op hun site, het staat er duidelijk op wat de voorwaarden zijn voor prijsverlaging:

De verkoopsvoorwaarden moeten gelijk zijn aan de hunne. En de winkel moet binnen een straal van 20km van één van hun vestigingen liggen.

Je kan proberen, maar mijn ervaring is dat grote winkels dit vooral gebruiken als lokkertje, en als het erop aankomt zich verstoppen achter de kleine lettertjes, in dit geval het meest eenvoudig achter hun verkoopsvoorwaarden. (die allesbehalve universeel zijn)

Ik heb in m'n zoektocht door gans België heel wat fotozaken gemaild, met de vraag of ze mijn Fuji konden leveren. Hier heb ik heel merkwaardige besluiten uit kunnen nemen: bijna geen enkele winkel had hem op voorraad (heb 2 winkels gevonden) en ze waren allen minstens € 100 duurder dan de goedkoopste in de pricewatch.
Mijn advies: geniet van de prachtige pricewatch en shopsurvey's op T.net en koop in Nederland. (of misschien zelfs Duitsland, daar heb ik geen onderzoek gedaan wegens taalprobleem :p)

</onzin>

• simplicidad
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:16
[...]

Heb het ooit eens geprobeerd met een LCD TV en mij lukte dat dus niet. En bij mij had het dan nog eens betrekking op de prijzen van een belgische webshop.

Het verhaal was dat je bij een webwinkel niet de luxe had om de toestellen in real life te bekijken. Dat webshops geen kosten hadden mbt huur van panden, onderhoud van die panden, personeel, etc. Vandenborre kan dus niet goedkoper gaan dan dergelijke shops aldus de vdb medewerkster die ik heb gesproken.

Je kunt proberen maar ik betwijfel het ten zeerste. Ik heb al ondervonden dat als je iets af te handelen hebt bij vandenborre het soms verschilt van medewerk(st)er tot medewerk(st)er.

Belgie is idd heel duur als het op foto toestellen aankomt. Op het werk hebben we een Nikon D80 aangekocht in een Nederlandse shop, geloof dat die 200€ goedkoper was dan de lokale fotowinkel.

[ Voor 3% gewijzigd door simplicidad op 01-11-2006 21:12 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Twister336 schreef op woensdag 01 november 2006 @ 01:27:

Zonder IS
[afbeelding]

Met IS
[afbeelding]

sorry hoor, maar wie zegt mij dat de eerste foto niet gemaakt is al zwaaiend met de cam en de 2de netjes stil gehouden??
dit lijken echt typische reclame foto's of foto's door iemand die 1 foto gemaakt heeft waarbij dit duidelijke verschil zichtbaar is, en direct aanneemt dat het altijd zo erg is.

ik heb zelf een S5600, en kan prima een konijntje schieten zonder IS op volle zoom uit de hand..

tuurlijk bied IS voordelen, maar deze 2 foto's zijn absoluut geen bewijs daarvan, en al helemaal geen goede vergelijking tussen de 2

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Twister336
  • Niet online
[...]

Het is niet omdat een winkel een website heeft dat het enkel een online winkel is ;)
Foto Konijnenberg is een gewone winkel waar je kunt binnenstappen.

Online bij een Nederlandse winkel bestellen is een andere optie (ik bestel bijna al mijn hardware daar) maar daar heb je maar één jaar garantie, in België twee jaar (althans volgens Foto Konijnenberg).

Verwijderd

Volgens mij moet je je ook niet helemaal gek laten maken voor de mindere lichtsterkte. Als je niet (ver) inzoomt zijn de f waardes ongeveer hetzelfde. Bij ver inzoomen zijn de waardes iid hoger dan fz50, h2/5 en s3 . Maar 4.8 is op zich geen vreemd getal als je kijkt naar veel andere camera's. Veel!!!! compacter camera's.en zelfs bijvoorbeelde de R1, imo een topcamera als je je niet gek laat maken door veel zoom :X

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat 9500/6500/9500 een lens hebben die ver naar buiten komt! ? fz50 en s3, h2 gebeurt het meest van schuiven van de lenzen, na het opstarten, intern. Weet iemand de techniek/voordelen nadelen hiervan? Naar mijn eerste idee ligt het niet aan het glas, (omdat bij weinig zoom er weinig verschil in f waarde is) maar aan het ver uitschuiven van de lens??

EXTRA, is zag net de spec van kitlens van canon 350, (18-55mm) gaat tot 5.6 :o :o

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 21:59 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
f/5.6 is niet vreemd voor een lens op een SLR, sterker nog alle kitlenzen (op nikon 18-70 en minolta 17-35 na) en veel budger lenzen doen dat. Hoe groter de sensor hoe moeilijker het er een lens met een groot bereik voor te maken. De sensor van een dSLR is gewoon best groot dus vandaar.

Gelukkig dat je op een dSLR wat meer ruimte hebt om je iso omhoog te doen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Twister336
  • Niet online
BasieP schreef op woensdag 01 november 2006 @ 21:13:
[...]
sorry hoor, maar wie zegt mij dat de eerste foto niet gemaakt is al zwaaiend met de cam en de 2de netjes stil gehouden??
Dat kun je zien aan de gegevens van die foto.
Als je een foto maakt aan 432mm met een sluitertijd van slechts 1/20s dan hoef je echt niet met de camera te zwaaien om een wazige foto te bekomen. Deze foto zou eigenlijk met een sluitertijd van 1/400s of sneller gemaakt moeten worden.
dit lijken echt typische reclame foto's of foto's door iemand die 1 foto gemaakt heeft waarbij dit duidelijke verschil zichtbaar is, en direct aanneemt dat het altijd zo erg is.
Ik weet niet of er mensen zijn die uit de hand scherpe foto's aan 432mm kunnen maken met een sluitertijd van 1/20s en zonder IS. Ik kan dat in ieder geval niet :)
(voor alle duidelijkheid: ik heb die foto's zelf gemaakt)
ik heb zelf een S5600, en kan prima een konijntje schieten zonder IS op volle zoom uit de hand..
Als er voldoende licht is en/of met een hogere ISO waarde.
En 300mm is natuurlijk een pak minder dan 432mm.
tuurlijk bied IS voordelen, maar deze 2 foto's zijn absoluut geen bewijs daarvan, en al helemaal geen goede vergelijking tussen de 2
IS is in veel gevallen heel handig. In sommige gevallen (zoals mijn voorbeeld) is het bijna een wondermiddel. Het is wel zo dat je soms verschillende foto's na elkaar moet nemen om een optimaal resultaat te bekomen. Maar dat natuurlijk enkel in de extreme gevallen.

Verwijderd

38-380 mm bij de S5600
28-300 mm bij de s6500fd/ 9500/ 9600
36-432 mm max bij de FZ5/ 7/ 10/ 20
35-420 mm bij de FZ30/ 50

De tegenhanger van de FZ7(waarmee die foto's zijn gemaakt), de s5600 gaat tot 380mm, niet tot 300.
De de 9500/9600/6500fd hebben ook meer groothoek dan de panasonics, nog een reden om voor Fuji te gaan.

In veel gevallen heb je aan IS ook niets. Hoge ISO's kunnen altijd handig zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2006 10:03 ]

Pagina: 1