Toon posts:

Weer niet stabiele telefonie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is weer eens zover :( : Tiscali heeft een verandering doorgevoerd (de verbetering van het netwerk op 19 oktober jl.) en mijn telefoonverbinding is niet meer stabiel. :'(

Om een stapje eerder te beginnen: Ik heb een abonnement T4 dat inmiddels T6 :9~ zou moeten kunnen zijn voor dezelfde prijs. Helaas komt Tiscali er pas ruim na de oplevering achter dat ze dat helemaal niet stabiel kunnen leveren (elke paar minuten klapt de lijn eruit). Dat heeft blijkbaar alles met mijn afstand tot de centrale van zo'n 3 km te maken. Na veel gemail en gebel had ik eindelijk een "T1,5" verbinding die stabiel was. Na een paar maanden zit er iemand van Ticali met zijn vingers aan de instellingen (hij had er een "T3" van gemaakt) :X en kon ik weer proberen m'n lijn op een lagere snelheid in te laten stellen (en met de juiste compressie; ik heb trouwens geen idee welke). Nu wordt ik weer geconfronteerd met een verandering (nu 1723 kbps down en 382 kbps up) en begint het weer van voor af aan 8)7 . Ik begin het eigenlijk zo langzamerhand wel een beetje zat te worden. Mijn voornemen om ook de 2e telefoonlijn te laten activeren en KPN op te zeggen durf ik niet eens aan gezien de stabiliteit. ;(

Heeft er iemand een idee hoe ik nu de maximale snelheid van Tiscali te pakken krijg met een stabiele verbinding? :? Ik heb al wel eens gevraagd om het stapsgewijs te verhogen maar daar krijg ik dan gewoon geen antwoord op. Daarom nu maar eens op deze wijze mijn probleem aangekaart. Wellicht levert dat goede suggesties op om aan Tiscali voor te leggen.

Ik heb trouwens een Zyxel 2602HW met als firmware ZyNOS F/W Version: V3.40(MU.5)b2 | 01/27/2006. Dat is dus over ISDN.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Upgrade je modem eens naar MU5b3, daar zit nieuwe code in voor de DSL chipset.

En als je nog ISDN hebt van KPN, controleer even het type NT1 kastje dat je hebt. Als dit ouder is dan S4 kan dit ook problemen geven op de stabiliteit en snelheid van je ADSL verbinding. Zeker als je lijn al wat langer is zoals je noemt en gezien ook de maximale snelheid kan dit problemen geven.

En ik mag hopen dat je je splitter + modem direct bij de hoofdaansluiting (hoofdaansluitpunt/ISRA) hebt aangesloten zonder verlengkabels naar elders in de woning? Als je een langere lijn hebt wordt dat steeds essentieler een goede aansluiting (zoals het hoort).

[ Voor 91% gewijzigd door bjck op 30-10-2006 23:06 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:15

knakworst

Get more sats!

wat dacht je van een nieuwe firmware?

http://www.tiscali.nl/helpdesk/service.asp?id=4227#faq4228

[ Voor 45% gewijzigd door knakworst op 30-10-2006 22:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste bjck,

Bedankt voor je snelle reactie. _/-\o_
Die firmware ga ik zo proberen. Wellicht helpt het. :)

Mijn NT1 is een S3. Maar ik snap eigenlijk niet wat dat uitmaakt :? . Die zit immers achter de splitter?
Wat zou ik er trouwens aan moeten doen om een nieuwere NT1 te krijgen?

M'n splitter en modem zitten trouwens pal achter het hoofdaansluitpunt (in totaal minder dan 1 meter kabel).

• bjck
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 23:15:
Beste bjck,

Bedankt voor je snelle reactie. _/-\o_
Die firmware ga ik zo proberen. Wellicht helpt het. :)

Mijn NT1 is een S3. Maar ik snap eigenlijk niet wat dat uitmaakt :? . Die zit immers achter de splitter?
Wat je eens zou kunnen proberen om te kijken of het uitmaakt is om je NT1 los te maken en dan je modem even te herstarten. Kijken of het stabieler werkt op die manier.

Maar eerst je firmware en testen, altijd maar 1 ding tegelijk aanpassen en testen anders weet je niet wat het is geweest.

Oudere type NT1 willen nog wel eens buiten hun frequenties ook zenden of een te sterk vermogen uitsturen waardoor het je DSL signaal kan verstoren/wegdrukken. De S3 is zo'n lastig geval omdat sommige nergens last van hebben en andere weer wel.

Testen zonder is een interessante om te proberen, maar dan doet je ISDN lijn even niets natuurlijk.
Wat zou ik er trouwens aan moeten doen om een nieuwere NT1 te krijgen?
Je kan even een primafoon bellen in de buurt en vragen of ze een nieuwe op voorraad hebben. Als je aangeeft problemen te hebben met ISDN sinds je ADSL hebt of andersom dat je problemen hebt met je ADSL als je hem aansluit krijg je meestal gratis een nieuwe. Kan je hem zo omruilen als je even langsgaat.

Soms doen ze (heel) moeilijk... zou kunnen dat ze je ervoor willen laten betalen. Gewoon dreigen dat je ISDN dan helemaal opzegt en overstapt op VoIP volledig omdat dat prima werkt als je je NT1 losgooit bijvoorbeeld wil wel helpen dan vaak.
M'n splitter en modem zitten trouwens pal achter het hoofdaansluitpunt (in totaal minder dan 1 meter kabel).
Ok.

Verwijderd

Topicstarter
Zo,

De firmware zit erin en internet werkt in ieder geval alweer :D . Nu maar eens kijken en testen hoe het met de rest zit.

• bjck
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 23:36:
Zo,

De firmware zit erin en internet werkt in ieder geval alweer :D . Nu maar eens kijken en testen hoe het met de rest zit.
Ging hij resetten naar de fabrieks instellingen ook weer vanzelf? Anders moet je dat nog even doen om niet een nieuwe firmware met een oude configuratie file te laten werken wat rare problemen kan geven.

Als je dus niet opnieuw met 1234 moest inloggen na de update en je wachtwoord opnieuw aanpassen hem even resetten helemaal en je (telefonie)instellingen weer terug zetten handmatig.

Verwijderd

Topicstarter
Beste bjck,

Ik heb 2x met 1234 moeten inloggen. De 1e keer na het laden van de firmware (ook al staat dat anders in de handleiding van Tiscali) en de 2e keer na het terugzetten van de Default instellingen.

Ik heb inmiddels de telefonie-instellingen ook weer goed gezet. Ook dat werkt. Morgen maar eens kijken of het ook goed werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Pfffff,

Het is er allemaal niet beter op geworden :( . Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat dit door de update van de firmware moet zijn gekomen. Dat zou immers niet de bedoeling van een update moeten zijn 8)7 . Maar goed; op dit moment is zowel de telefoonlijn als de internetverbinding niet stabiel. De eerste valt regelmatig weg en ook de laatste gaat er weer elke paar minuten uit (als ik al een verbinding te pakken krijg). |:(

Heeft er iemand nog suggesties? :?
Bjck, heeft het nog, of al, zin om te proberen m'n NT1 vervangen te krijgen voor een nieuwer exemplaar?

Iemand tot slot mogelijk een idee hoe ik dit het beste bij Tiscali ga aankaarten?

Hoe dan ook, alvast bedankt. _/-\o_

• bjck
Je kan gewoon zonder NT1 testen. NT1 los en even je modem een herstart geven en kijken wat het doet en of het verbetert.

Anders contact met Tiscali opnemen om te kijken wat er mogelijk is en waar het aan ligt. Misschien is er een probleem met je lijn of is hij gewoon erg lang icm ook nog eens ADSL over ISDN. Dan kunnen ze je snelheid wellicht iets omlaag drukken waardoor je stabiliteit terug krijgt.

Ik zou het gewoon eens een avondje zonder die NT1 testen, gewoon om te proberen dat ding even helemaal loshalen van de lijn. Dan maar even niet bellen en gebeld worden op die lijn.
Mijn voornemen om ook de 2e telefoonlijn te laten activeren en KPN op te zeggen durf ik niet eens aan gezien de stabiliteit.
Dat zou ik ook zeker niet doen nu als je deze voorkennis al hebt. Maar als het testen zonder NT1 wel slaagt is het een idee natuurlijk.

[ Voor 36% gewijzigd door bjck op 02-11-2006 00:35 ]

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 20:36
bjck schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 23:26:
Soms doen ze (heel) moeilijk... zou kunnen dat ze je ervoor willen laten betalen. Gewoon dreigen dat je ISDN dan helemaal opzegt en overstapt op VoIP volledig omdat dat prima werkt als je je NT1 losgooit bijvoorbeeld wil wel helpen dan vaak.
Als ze je willen laten betalen doen ze het echt niet volgens 'het boekje'. Uberhaupt al gek dat primafoons, ik weet dat het gebeurd, moeilijk doen bij het uitgeven van NT1 kastjes. Een primafoon heeft geen enkel, maar dan ook echt geen enkel nadeel bij het weggeven van een NT1 kastje. Rare wereld.
Pagina: 1