Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

autoradio aan de normale kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 695 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
naja mijn vraag dus, kan ik een auto radio gewoon aan de antenne kabel van het huis hangen?
ik zi een probleem omdat deze kabel werkt met stroompjes en de ether niet..
iemand een idee? een tip? een oplossing?

------ edit ----------
als dit echt niet mogelijk is wil ik wellicht nog wel overstappen op een grote antenne... zou een bakkie antenne een beetje opschiete? of wat zijn hier de aanradingen over?
ik ben hier niet echt thuis in, dus ook simpel informatieve tips/sites zijn welkom
------ / edit -------

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 21:04 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Totaal ander frequentiebereik afaik. andere modulatie. won't work afaik...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

McKaamos schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:01:
Wat is er anders aan het frequentiebereik dan? Is bij beide 88 - 104 (zo uit m'n hoofd)
De modulatie is bij beide gevallen gewoon FM, dus dat lijkt me ook geen probleem.

Staat me bij dat het ook wel kan, misschien iemand hier met ervaring :)

[ Voor 5% gewijzigd door job op 30-10-2006 21:04 ]

Verwijderd

McKaamos schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:01:
:+ whahahahah

totaal ander freqentie bereik :) niet dus :X kabel en ether radio zenden allebei uit op 88.0 tot 108.00 uit ofzo.

je kunt gewoon de kern van de antennekabel in de radio stoppen alleen de massa mantel niet in contact brengen met de radio. dan werkt het meestal wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:03:
[...]

Wat is er anders aan het frequentiebereik dan? Is bij beide 88 - 104 (zo uit m'n hoofd)
De modulatie is bij beide gevallen gewoon FM, dus dat lijkt me ook geen probleem.

Staat me bij dat het ook wel kan, misschien iemand hier met ervaring :)
zo zat ik dus ook te denken... frequentie is hetzelfde.. en fm is fm... maar blaas ik bijv me ontvanger niet op omdat er op de huis tuin en keuken kabel "stroom" staat

---edit----
gaat lekker rap :)
als ik alleen de kern aansluit merk ik bijv bij de tv een vrij groot verschil d8 ik, gaat dit geen invloed hebben dan op het radio bereik?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 21:07 ]

• job
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Op een coax kabel staat volgens mij geen stroom (misschien door een stereo die stroom lekt, maar je zou de coax kabel ook moeten aarden (in de meterkast)).

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Kan, geen probleem.
Alleen is je kabel 75 ohm en je radio niet.
Dus als je het netjes wil doen moet je een goede afsluitweerstand hebben.
Maar zonder werkt ook wel.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Elke receiver die ik in mijn handen heb gehad had een aparte aansluiting voor de ether antenne en voor de radio uit de muur. Lijkt me dat ze dat neit zomaar scheiden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Werkt prima hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:06:
Op een coax kabel staat volgens mij geen stroom (misschien door een stereo die stroom lekt, maar je zou de coax kabel ook moeten aarden (in de meterkast)).
ik heb het geluk in een 25 jaar oud studenten huis te wonen.. geen idee hoe het hier zit..
ik weet wel dat er een versterker gebruikt word door mijn onderbuurman waar wij allemaal opzitten, de kabel komt zeg maar in zijn kamer binnen, weet iegenlijk niet of deze eerst nog door de meterkast gaat maar ik denk het niet!!!
deze kabel komt denk ik rechtstreeks uit de grond naar zijn kamer.

---- edit----
is een nog niet zo heel oude radio jaartje ofzo, weet niet of dit echt overbodige info is maar ik denk zeg het even :)
zijn er mensen die mij dit uit ervaring kunnen vertellen? ik heb er ook al iets over gevraagd in het pc in je auto topic onder de casemodding, ik doe dan wel het tegenovergestelde maarja, wie weet weten hun ook iets :)
----------------

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 21:12 ]

• naftebakje
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:59:
naja mijn vraag dus, kan ik een auto radio gewoon aan de antenne kabel van het huis hangen?
ik zi een probleem omdat deze kabel werkt met stroompjes en de ether niet...
Dat zie je verkeerd. Bij een antenne lopen er ook (erg kleine) stroompjes, omdat de antenne elektromagnetische straling ontvangt (heel kort door de bocht: denk aan een transformator, dat zijn 2 antenne's, ene zend energie uit, andere ontvangt deze).
AFAIK kan het gewoon, je moet nog wel ergens een convertorkabeltje uitvogelen om een goeie verbinding te kunnen maken.

Ik zie het hier overigens weer veel passeren, stroom kan nergens over "staan", stroom vloeit (stroomt) ergens door. Spanning staat ergens over.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 30-10-2006 21:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:05:
[...]

zo zat ik dus ook te denken... frequentie is hetzelfde.. en fm is fm... maar blaas ik bijv me ontvanger niet op omdat er op de huis tuin en keuken kabel "stroom" staat
Waar haal je dat vandaan? op de coax die uit de muur komt (voor je radio) staat geen dc spanning (of iig is deze nagenoeg nul, dien ten gevolge loopt er dus ook geen dc stroom) er staat wel een HF signaal (die 80-108Mhz).

Verwacht niet al te goede ontvangst, omdat je met een mismatch in impedantie tussen coax (ergens rond 50ohm) en ontvanger (1000 ohm o.i.d.) kun je reflecties krijgen en komt het signaal uit de kabel niet geheel aan bij je ontvanger.

Als de mismatch niet te groot is zul je het alleen maar merken doordat je de radio harder moet zetten om een radiostation te kunnen horen. Als je mismatch heel erg is dan hoor je alleen nog maar ruis.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:09:
[...]

Dat zie je verkeerd. Bij een antenne lopen er ook (erg kleine) stroompjes, omdat de antenne elektromagnetische straling ontvangt (heel kort door de bocht: denk aan een transformator, dat zijn 2 antenne's, ene zend energie uit, andere ontvangt deze).
AFAIK kan het gewoon, je moet nog wel ergens een convertorkabeltje uitvogelen om een goeie verbinding te kunnen maken.

Ik zie het hier overigens weer veel passeren, stroom kan nergens over "staan", stroom vloeit (stroomt) ergens door. Spanning staat ergens over.
helemaal waar stroom vloeid, maar voor de algemene newb zoals ik is dat toch wel een beetje herzeflde :)
wat je zegt idd over dat met die elektromagnetische dingen klopt matuurlijk ook helemaal.

het enige probleem wat ik nu nog kan merken uit de reacties is de ohm waarde..
weet iemand deze? zijn hier een soort van omvormers voor? hoeveel last ga ik hiervan hebben?

----- edit------
ik ga er intussen vanuit dat ik sowieso niets stuk kan maken, dus ik haal morgen even bij de lokale auto dealer wel zoon aansluiting van een antenne en anders zoek ik der wel een op de sloop :)
Part schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:08:
Kan, geen probleem.
is dat DE oplossing? en zoja hoe pak ik dit aan :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 21:18 ]

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:58
Forgive me for going off-topic, maar houd je tong eens op de kern en de buiten mantel van 'de kabel' voel je toch echt wel stroom lopen.
Wat is dat dan precies? Ik heb het welleens op me wang gevoeld en dat voelt best heftig...

Verwijderd

Autoradio op CAI is geen enkel probleem. Connectortje bij de electronicawinkel halen en aan de coax solderen en klaar ben je. De impedantie van de autoradio ingang is ook gewoon 75 Ohm, net als de CAI.

edit:
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:04:
[...]...
je kunt gewoon de kern van de antennekabel in de radio stoppen alleen de massa mantel niet in contact brengen met de radio. dan werkt het meestal wel goed.
Ik zie geen enkele reden om de massa niet aan te sluiten :?
Part schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:08:
Kan, geen probleem.
Autoradio is gewoon 75 Ohm.
frickY schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:08:
Elke receiver die ik in mijn handen heb gehad had een aparte aansluiting voor de ether antenne en voor de radio uit de muur. Lijkt me dat ze dat neit zomaar scheiden.
Dat komt omdat de antenne-ingang voor "ether" bedoeld is voor een dipoolantenne en die hebben een impedantie van 300 Ohm.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
My-life schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:18:
Forgive me for going off-topic, maar houd je tong eens op de kern en de buiten mantel van 'de kabel' voel je toch echt wel stroom lopen.
Wat is dat dan precies? Ik heb het welleens op me wang gevoeld en dat voelt best heftig...
ik moet zegge ik ook, maar toen was er duidelijk last van lekspanning.
ik heb eigenlijk zo ook geen meter ofzo hier om het te meten ofzo
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:19:
Autoradio op CAI is geen enkel probleem. Connectortje bij de electronicawinkel halen en aan de coax solderen en klaar ben je. De impedantie van de autoradio ingang is ook gewoon 75 Ohm, net als de CAI.
CAI = cai, met een i zeg maar dus?
dat is zeg maar wat ik zie als de huis tuin en keuken kabel? waar ook tv enzo opzit?

----
kan zo niet vinden wat de ohm waarde is van de radio, morge ff blaupunkt belle.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 21:24 ]

Verwijderd

Heb bij mij in de garage ook een autoradio hangen met een coax er aan werkt perfect.

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:19:
Ik dacht dat het 300 ohm was maar je hebt gelijk het is 75.
Dan is het helemaal geen probleem voor de topic starter, gewoon aansluiten!!

Verwijderd

Topicstarter
naja ff shop lijstje make :)
15mtr coax
1 zon connector voor aan de radio

daar zal ik wel niet dood aan gaan :) zolang de radio maar heel blijft

bedankt voor alle en snelle informatie, alle tips blijven welkom

ps. moet ik nou wel of niet de buite mantel aansluiten?

• Part

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:28:
.....

ps. moet ik nou wel of niet de buite mantel aansluiten?
Wel aansluiten.

Verwijderd

heb ff een pic van mijn opstelling
Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/7607/1000299xf2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door een moderator op 30-10-2006 22:01 . Reden: naftebakje: prentje zichtbaar gemaakt. ]

Verwijderd

Topicstarter
wel netjes :)
ik wil dat van mij in een ikea kast maken, deze kast is helaas heel erg open dus ik moet nog wat timmeren anders blijft er nix van de bass over omdat de speakers hier ook in komen te zitten.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
My-life schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:18:
Tuurlijk staat er een (wissel)spanning op de kabel, hoe wou je anders signalen doorgeven? Hoe sterk dat signaal is weet ik niet (zal wel niet gigantisch sterk zijn) maar dat kan je gewoon meten natuurlijk, voor de geïnteresseerden B)

Ik had eens zo'n midi-setje met achterop zo'n standaard coax-aansluiting, de antenne zat gewoon met een draadje (dus alleen de kern) op die aansluiting, maar je kon er ook een standaard coaxplug in stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
hoor net van een huisgenoot dat ie wel nog een meter heeft ligge,
zal het dadelijk eens meten :)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

wat voor een voeding gebruik je?

als je een niet zo goede voeding hebt kan je radio gaan brommen, met een pc voeding heb je daar geen last van (denk ik)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

Topicstarter
B-lennium schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:29:
wat voor een voeding gebruik je?

als je een niet zo goede voeding hebt kan je radio gaan brommen, met een pc voeding heb je daar geen last van (denk ik)
ik heb zoon mooi ding dat precies 13,8v (want een auto is 13,8v geen 12v)uitspugt en dan 6A aan kan, (8 max)
meet zoon labvoeding :) dus dat zit wel goed

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:27:
hoor net van een huisgenoot dat ie wel nog een meter heeft ligge,
zal het dadelijk eens meten :)
Wat ga je meten dan, karakteristieke impedantie kan je niet met een multimeter meten en de AC spanning ook niet.

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04

Theuno

Da Devil Crew

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 12:10:
[...]

Wat ga je meten dan, karakteristieke impedantie kan je niet met een multimeter meten en de AC spanning ook niet.
Ik vermoed de lengte..

Maar de weerstand van een kabel is niet te meten met een multimeter ?

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Verwijderd

Topicstarter
kan ik niet gewoon de meter op ac zette dan? zit er wel op hoor... maar dan krijg ik natuurlijk allemaal verschillende waardes door elkaar... naja boeie, dadelijk ff naar de auto shop

Verwijderd

Topicstarter
alles werkt :)
bedankt voor alles

Verwijderd

hmm mischien denk ik te moeilijk :)
Maar de weerstand van een kabel is niet te meten met een multimeter ?
De weerstand van een kabel wel (ohmse weerstand) maar niet de karateristieke impedantie (= waar die 50 ohm op slaat bij je tv)

Die impedantie bepaal je door de inductantie en de capaciteit van de coax kabel te meten en dan heb je daar een mooie formule voor om de impedantie uit te rekenen (sqrt(L/C) dacht ik)
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 13:47:
kan ik niet gewoon de meter op ac zette dan? zit er wel op hoor... maar dan krijg ik natuurlijk allemaal verschillende waardes door elkaar... naja boeie, dadelijk ff naar de auto shop
Nope AC is bij de multimeters voor 50 hz (net frequentie) of je moet een true RMS meter hebben, deze zal een weerstand opwarmen met je ingangssignaal en kan aan de hand daarvan de spanning over deze weerstand uit rekenen.

• Sine
  • Laatst online: 14:21
Nope AC is bij de multimeters voor 50 hz (net frequentie) of je moet een true RMS meter hebben, deze zal een weerstand opwarmen met je ingangssignaal en kan aan de hand daarvan de spanning over deze weerstand uit rekenen.
Oef ! dat is de prehistorische methode, dat gebeurt in den modernen multimeter geheel elektronisch :P

Afbeeldingslocatie: http://www.meettechniek.info/basis/uipe/def-images/sch-rms.gif

Kijk hier maar eens voor meer : http://www.meettechniek.info/

Repareren doe je zo.

• naftebakje
  • Nu online
Mensen, ik ben er volledig mee akoord dat het bediscussiëren van meettechnieken allerhande erg interessant is (netwerkanalysers roeleren), maar niet in dit topic. Maak gerust een ander topic ervoor aan.
Hier gaan we verder over radio's aansluiten op distributie, en eventueel over impedantieaanpassingen indien die benodigd zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gaat gewoon werken. Aan een gewone 'losse' portable radio kun je bv. ook een coaxkabel knopen voor kabelontvangst. (geldt ook voor die kleine antenne-tv`s met monochroom scherm).

Als jij de voeding voor de radio goed geregeld/aangesloten krijgt, moet de radio het gewoon doen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Sine
  • Laatst online: 14:21
Het werkt al zover ik weet ;)

En op thermokoppel of gloeidraad ampere/watt meters moet ik gewoon eventjes commentaar geven, dat zit in apparaten van voor 1970 :P

Repareren doe je zo.

Pagina: 1