Linux webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:32
Welke Linux-distributie kan het best gebruikt worden als webserver voor professioneel gebruik (database, scripts, etc.) en waarom ? (nog geen Linux-kennis)

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Als je echt puur een webserver wilt, zou ik voor een lekker kale versie van Debian of Mandrake gaan. Dan heb je niet veel andere troep, maar ja dit geldt natuurlijk voor veel distro's als je ze uikleedt zijn ze toch wel aardig hetzelfde. (De echte webserver is natuurlijk niet de hele distro maar alleen apache waarschijnlijk :) )

Ik ben fan van dingen

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

[dubbelpost]

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Linux is linux, wat bedrijfjes als SUSE/REDHAT/SLACK/ETC er zelf van maken tja..

maar als je een webserver wil hebben maakt het niet uit welke distro je pakt, je moet het gewoon goed configgen en bij de een is dat makkelijk gemaakt, en de ander zegt: hier heb je de docs, regel het maar.

veel nieuwe gebruikers starten meestal met redhat of suse goeie keus voor als je begint. maar als je toch met scripten gaat werken kun je er al vast aan wennen door slack goed te configgen *D

Als je uitsluitend web server gaat draaien kun je alle andere dingen gewoon uitzetten zoals nfs/mail/ftp/etc.

suc6 :)

• Valium
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Debian.
Is een meer professionele distributie.
Het managen van het systeem op afstand is zeer eenvoudig door de erg goede package-management.
Je kunt via die package manager meteen SSH, apache-ssl, php, perl en al dia andere zooi installeren. Je hebt niet al die grafische zut (RPMdrake??) nodig die beginners-ossen wel nodig hebben om lekker te kunnen werken. En dat is een GROOT voordeel.

In mijn ogen het enige alternatief door deze feature.

Nog een voordeel is dat er regelmatig pakketten worden ge-updeet. Er is een site (die uiteraard bereikbaar is via de package-manager) die beta-pakketten heeft die 2 weken zonder bugs hebben gedraaid. Dat is dus redelijk stabiel.

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
En je vergeet het snelle security-team en de makkelijke manier om die securitypatches te installeren 8-)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ach, ik beheer (en draai zelf) meerdere servers.
Deze draaien allemaal op redhat6.2, en lopen heel goed. Zonder dat ze rare grafische tools nodig hebben. En met een handige packagemanager (rpm (het commando dus)) voor de grote lastige pakketten, apache etc zijn uiteindelijk "op maat gecompileerd".

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 31 januari 2001 16:56 schreef vink het volgende:
En je vergeet het snelle security-team
Dat is tenminste een echt voordeel van debian.
Redhat etc doen er meestal iets langer over, maar meer dan een week is het nooit. (dacht ik)

• joennie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08-2025

joennie

Certified SCRUM Professional

als je al wat verder qua linux-kennis bent, kun je gaan kijken naar BSD (FreeBSD of OpenBSD). Zeer stabiel, werkt heerlijk, werkt ook met (gratis) Apache webserver. alleen de 'IPFW' van BSD werkt wat lekkerder dan 'IPCHAINS' van Linux enzo...

Linux aanhanger!

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
maakt niet zoveel uit denk ik ...

alle distro's hebben Apache aan boord geloof ik ...

meer een kwestie van smaak

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
doe simpel en gooi e-smith erop en kloot evt. zo nog wat verder...is toch redhat gebaseerd dus is veel info over te vinden :)

Verwijderd

Debian :)

Verwijderd

Op woensdag 31 januari 2001 16:55 schreef Valium het volgende:
Debian.
Is een meer professionele distributie.
professioneel op welke manier? als je UNIX als professioneel beschouwt, zit slackware daar toch echt 't dichtste bij van de (grote) linux distributies...

debian is wel goed, maar professioneel? neuh, niet echt.. 't is meer gericht op eindgebruikers en gemak dan voor 't gebruik op grote professionele servers (die op linux draaien)

maarja, als een beginnende gebruiker een goed systeem wil zonder teveel bullshit, zou ik ook debian aanraden..
als maikel veel van prutsen houdt zou ik 'm slackware aanraden :)

en in de rest van je verhaal houdt je niet echt rekening met slackware; je vergelijkt debian alleen met mandrake enzo..

maarja, als je een professionele server wilt moet je idd geen mandrake nemen ;)

...maar als je er over nadenkt, professionele servers moeten goede systeembeheerders hebben; en die die hoeven die binary-shit niet en weten wel hoe ze zélf hun systeem moeten beveiligen :P

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Je moet alleen uitkijken voor mensen die je server resetten, daarna is je bak nooit meer hetzelfde lijkt wel.. :( (Ik spreek uit ervaring)

Ik ben fan van dingen

Pagina: 1