Access external HD via router

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Deef_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-03 11:40
Hi,

Ik heb de volgende situatie.

Ik heb een DSL modem/router waaraan een externe HD met LAN functie gekoppeld is. Deze heeft een static IP gekregen.

Als ik mijn laptop in de router plug, krijg ik, wanneer ik naar de public mapping van de HD (//192.168.1.X/public) wil gaan, een login scherm. Wat ik ook typ, ik geraak er niet op.

Wanneer ik de laptop van een kameraad erin plug, krijg hij bij hetzelfde een loginscherm, waarom de Guest user al 'grijs' ingevuld is, en enkel moet enteren, waarna hij meteen toegang heeft.

Nu heb ik het daarnet nog eens een andere laptop geprobeerd, maar die had dan hetzelfde probleem als mijn laptop.

Aan wat kan dit liggen?

Alle laptop's hebben windows XP Pro.

Verwijderd

Kun je wel pingen naar het apparaat?

Wat voor merk is het?

• Deef_
Jawel, pingen gaat.

Het is een pacardbell, netstore 3500 (gekocht in de Makro).

Verwijderd

Hmm, krijgen alle pc's een IP adres via dhcp? Ook de HD ?

Kun je de HD alleen benaderen via IE? Of kun je hem met explorer, \\192.168.1.X ook benaderen?

• Deef_
Configureren via http://192.168.1.X is geen probleem.

DHCP is ingesteld op de router, maar de HD heeft een static IP.

Verwijderd

als je via start -> uitvoeren \\192.168.1.X\Public intyped, vraagt ie dan ook om authenticatie?

Verwijderd

dubble post

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 21:12 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-03 07:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Deef_ schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:22:
Wanneer ik de laptop van een kameraad erin plug, krijg hij bij hetzelfde een loginscherm, waarom de Guest user al 'grijs' ingevuld is, en enkel moet enteren, waarna hij meteen toegang heeft.
Als ik mijn laptop in de router plug, krijg ik, wanneer ik naar de public mapping van de HD (//192.168.1.X/public) wil gaan, een login scherm. Wat ik ook typ, ik geraak er niet op.
Ik neem aan dat je op je eigen PC ook al alleen 'guest' hebt geprobeerd ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Deef_
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:02:
als je via start -> uitvoeren \\192.168.1.X\Public intyped, vraagt ie dan ook om authenticatie?
Nee. Nu niet...

Great!
Alvast bedankt.

Maar kan je mij nu ook vertellen waarom dit wel werkt?
Ik ben geen expert in die dingen...

• Deef_
Koffie schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:22:
[...]

[...]

Ik neem aan dat je op je eigen PC ook al alleen 'guest' hebt geprobeerd ?
Inderdaad.

Verwijderd

Deef_ schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:59:
[...]

Nee. Nu niet...

Great!
Alvast bedankt.

Maar kan je mij nu ook vertellen waarom dit wel werkt?
Ik ben geen expert in die dingen...
Gebruik jij IE als browser? Zo ja zet dan al je instelingen eens terug naar default, denk na over wat de verschillen zijn tussen de instellingen van de browser die jij gebruikt en de instellingen op de laptop van je maat. Wellicht zou een firewall het probleem ook nog kunnen veroorzaken, al is dat niet het meest waarschijnlijke..

Wat je nu in principe doet is de HD op share nivo benaderen, niet via de web-interface waarvoor autheniticatie waarschijnlijk verplicht is.

Hoop dat het een beetje duidelijk is

//edit Je kan nu ook via explorer -> extra -> netwerkverbinding maken een drive mappen naar \\192.168.1.X\Public naar bijv G: .. wellicht is dat handig voor de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 22:19 ]

• Deef_
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:18:
[...]

Gebruik jij IE als browser? Zo ja zet dan al je instelingen eens terug naar default, denk na over wat de verschillen zijn tussen de instellingen van de browser die jij gebruikt en de instellingen op de laptop van je maat. Wellicht zou een firewall het probleem ook nog kunnen veroorzaken, al is dat niet het meest waarschijnlijke..

Wat je nu in principe doet is de HD op share nivo benaderen, niet via de web-interface waarvoor autheniticatie waarschijnlijk verplicht is.

Hoop dat het een beetje duidelijk is

//edit Je kan nu ook via explorer -> extra -> netwerkverbinding maken een drive mappen naar \\192.168.1.X\Public naar bijv G: .. wellicht is dat handig voor de toekomst.
Thx!
Pagina: 1