Nieuwe PC voor 750 euro

Pagina: 1
Acties:

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:57
Hoi,

Omdat mijn oude pc (athlon 2800+, 6600GT) het begint te begeven, vooral het moederbord, heb ik snel een nieuwe pc nodig. Omdat ik geen zin heb om nog geld te spenderen aan deze pc door een ander moederbord oid erin te zetten, wil ik gaan voor een nieuw systeem. Mijn budget is nu 750 euro, ik weet dat je daar nu ook wel geen superpc voor kan neerzetten, maar ik wil zo'n systeem bouwen dat ik hem later kan upgraden.

Wat doe ik er allemaal mee?
  • Tekstverwerken, chatten e.d.
  • CS 1.6 spelen
  • Films kijken en muziek luisteren
  • Rarren parren e.d.
Zoals jullie zien zijn mijn game eisen nu niet echt hoog, zachtgezegd. Natuurlijk ben ik nog wel van plan modernere spellen te gaan spelen in de toekomst maar ik speel dit jaar nog wel 1.6 en daarna zie ik wel, kan ik als ik modernere spellen wil gaan spelen een dx10 kaart kopen of wie weet ben ik dan wel helemaal gestopt met gamen.

Vooral voor het rarren/parren is natuurlijk een snelle cpu erg handig, daarom is dat mijn basis. Een betere videokaart/meer geheugen/meer hdd kan ik later nog makkelijk aanpassen.

Het systeem wat ik in gedachten had:

Behuizing

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_1075_M.jpgAntec Sonata II, Zwart, € 113,10

Goedkope behuizing met redelijke voeding, hier kan ik het eerst wel mee uithouden.

Processor

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_7540_M.jpgIntel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Boxed, € 222,59

Sja, beste prijs/kwaliteit cpu van dit moment naar mijn inzicht na alles wat ik erover gelezen heb hier op GoT en verder op internet. Hier kan ik ook een heel tijdje mee door met mijn eisen lijkt mij.

Moederbord

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_8585_M.jpgMSI P965 Neo-F, Retail, 103,93€

Ik heb sterk zitten twijfelen tussen de asus PB5 en dit moederbord. De asus PB5 wordt vaak aangeraden, maar dit msi moederbord is toch weer 2 tientjes goedkoper, en qua specs maakt het voor mij geen verschil uit, of zie ik dit nu verkeerd?

Geheugen

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_4959_M.jpgCorsair ValueSelect, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x, € 134,97

Dit geheugen wordt veel aangeraden op dit forum. Ik heb nog wat opgezocht in de faq omdat ik geheugenspecificaties e.d. niet zo goed snap maar die faq is een beetje oud geloof ik. Daarom heb ik bij dit onderdeel ook vooral advies nodig. Hiermee moet ik toch in staat zijn om een over te klokken?

Harde schijf

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_5862_M.jpgSeagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 rpm, 16 MB, Serial ATA300, € 76,80

Goede prijs/kwaliteit verhouding. Van wat ik heb gevonden van reviews op het net is hij stil, snel en 5 jaar garantie. Kan niet beter, toch?

Grafische kaart

Afbeeldingslocatie: http://azerty.nl/_azerty/data/producten/PR_6249_M.jpgClub3D GeForce 7300 GT, 256 MB, DDR2, PCI Express x16, € 86,31

Door toms hardware verkozen tot beste videokaart <100$, en wat ik uit reviews kan opmaken is dit inderdaad zo. En deze kaart pompt natuurlijk makkelijk 100fps uit cs 1.6

Totaal € 737,70

Wat haal ik nog uit mijn oude pc?

De dvd speler, cd brander, linksys wireless netwerkkaartje, en nog een oude 120 gig maxtor ide hdd.

Hebben jullie nog advies wat betreft mijn keuze?

Bij voorbaat dank.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17
Uhmm kerel je oude VGA kaart zou nog wel eens sneller kunnen zijn. En die 2800+ is denk ik een stocket A ? als het een S754 is zou ik die een upgrade geven.

[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 30-10-2006 20:19 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:25
waar is de voeding?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Astennu schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:18:
Uhmm kerel je oude VGA kaart zou nog wel eens sneller kunnen zijn. En die 2800+ is denk ik een stocket A ? als het een S754 is zou ik die een upgrade geven.
Ik ben het eigenlijk wel een beetje hiermee eens. Waarom voldoet je oude systeem niet meer? Zo hoog zijn je eisen niet. Beetje zonde imo, tenzij je je systeem voor een leuk prijsje weg kan doen.
Zit bij de kast in.

• Trubo
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:58
Volgens TS: "Goedkope behuizing met redelijke voeding, hier kan ik het eerst wel mee uithouden."

In de kast dus ;)

Verder een goed systeem, misschien idd het Asus moederbord kiezen.

Verwijderd

oude videokaart houden en een 6600 kopen :)

• Dersan
Mwah maar mijn oude 2800+ wordt me te traag jongens....wilde toch al een tijd lang gaan upgraden.

Alleen ik kan geen goede socket 775 conroe mobo's vinden met een agp slot, alleen gare asrock borden waar allemaal slechte ervaringen over op het forum staan..Of zijn die er wel?

• mastermkw
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-12-2025
Gewoon Sapphire VGA Radeon X1600 XT 256 MB kopen bij salland 114euro is een aardig kaartje dacht ik

• Dersan
mastermkw schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:42:
Gewoon Sapphire VGA Radeon X1600 XT 256 MB kopen bij salland 114euro is een aardig kaartje dacht ik
Waarom zou ik die nodig hebben? Ik speel alleen cs 1.6.

• DataCracker
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 14:04
Als ik jouw was zou ik de Palit VGA GeForce 7300GT Sonic 256 MB bij Sallandautomatisering nemen. Die is voor €85,- te koop. En het is een redelijk goede kaart voor het geval je toch nog andere games wilt gaan spelen.

• Dersan
DataCracker schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:00:
Als ik jouw was zou ik de Palit VGA GeForce 7300GT Sonic 256 MB bij Sallandautomatisering nemen. Die is voor €85,- te koop. En het is een redelijk goede kaart voor het geval je toch nog andere games wilt gaan spelen.
Waarom een Palit ipv een Club3d?..
Dersan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 20:14:

Grafische kaart

[afbeelding]Club3D GeForce 7300 GT, 256 MB, DDR2, PCI Express x16, € 86,31

Door toms hardware verkozen tot beste videokaart <100$, en wat ik uit reviews kan opmaken is dit inderdaad zo. En deze kaart pompt natuurlijk makkelijk 100fps uit cs 1.6

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17
Als je alleen cs 1.6 speeld is een 2800+ ook overkill.

En als je al een nieuw PC koopt zou ik wel een vga kaart kopen die sneller is. Die 7300 GT is een stuk slomer dan jou 6600 GT. De kans is er dat je dan minder peformance hebt ontdanks de snellere cpu. Ik zou even wachten en over een half jaar een nieuwe pc kopen waar meteen een snellere vga kaart in zit. Of die nu al kopen alla X1650 XT of X1950 Pro. Die laatste is een hele goede prijs/ prestatie kaart. En ik weet ook niet wat voor een voeding je hebt maar tegenwoordig heb je een 40 pins ATX connector nodig dus mischien moet je ook je voeding vervangen. Je kunt ook altijd 2e hands een leuke s939 set kopen waar je geen nieuwe voeding / vga kaart voor hoeft te kopen en daar kan ook een dual core cpu op. ( of een nieuwe moederbord en cpu maar dan toch agp maar dat is ook zonde ).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Dersan
Astennu schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:10:
Als je alleen cs 1.6 speeld is een 2800+ ook overkill.

En als je al een nieuw PC koopt zou ik wel een vga kaart kopen die sneller is. Die 7300 GT is een stuk slomer dan jou 6600 GT. De kans is er dat je dan minder peformance hebt ontdanks de snellere cpu. Ik zou even wachten en over een half jaar een nieuwe pc kopen waar meteen een snellere vga kaart in zit. Of die nu al kopen alla X1650 XT of X1950 Pro. Die laatste is een hele goede prijs/ prestatie kaart. En ik weet ook niet wat voor een voeding je hebt maar tegenwoordig heb je een 40 pins ATX connector nodig dus mischien moet je ook je voeding vervangen. Je kunt ook altijd 2e hands een leuke s939 set kopen waar je geen nieuwe voeding / vga kaart voor hoeft te kopen en daar kan ook een dual core cpu op. ( of een nieuwe moederbord en cpu maar dan toch agp maar dat is ook zonde ).
Maar het gaat mij ook om het rarren/parren e.d. ;)

Dat die 7300GT slomer is maakt voor mij nu ook weinig uit he, met cs 1.6 .Waarom zou ik nu een duurdere videokaart kopen terwijl ik hem nu toch niet nodig heb en de dx10 kaarten eraan komen.

En tweedehands is voor mij geen optie.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Dit is een systeem samengesteld bij Salland Automatisering.nl

Afbeeldingslocatie: http://img124.imageshack.us/img124/4052/825pcir2.png

Kost wel eens waar 75 euro meer dan je budget, maar heeft wel een betere videokaart.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Waarom heb je nieuwe kast nodig?

Als je de huidige kast gebruikt, dan bespaar je wat geld.

en tot slot, moet er een andere voeding komen, dan bespaar je toch alsnog geld..

• Dersan
Silver7 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:27:
Waarom heb je nieuwe kast nodig?

Als je de huidige kast gebruikt, dan bespaar je wat geld.

en tot slot, moet er een andere voeding komen, dan bespaar je toch alsnog geld..
Omdat ik deze kast dus al een paar jaar heb en als 13 jarige wannabe modder aardig vernaggeld heb.... :P

En de voeding die erin zit is 300watt noname troep.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
Als het je enkel te doen is om die cpusnelheid zou ik een socket 939 bordje kopen met agp en pci-express en een athlon x2 5200 oid. Geen am2 omdat je anders je oude geheugen niet kan hergebruiken(zou moeten DDR2 zijn) end us ook geen core2duo. Die cpu kan je nog zeer lange tijd gebruiken en dankzij het pci-express/agp combo kun je later een pci-express kaart er bijsteken. Maar omdat je toch enkel CS 1.6 speelt is dat voorlopig niet nodig. Ook is het zeer onnuttig van nu een systeem te kopen waarmee je denkt binnen een jaar misschein te gaan gamen. Die hardware is tegen dan weeral verouderd en dan ben je er weer nix mee.

http://specs.tweak.to/16567

• DataCracker
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-01 14:04
Dersan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:04:
[...]

Waarom een Palit ipv een Club3d?..

[...]
Omdat die door Palit hoger is geclockt dan de standaard 7300GT en met DDR3 is uitgerust.

• CodeConnected
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
ik snap niet echt wat jullie moeilijk doen over die video kaart als hij tog alleen CS 1.6 speeld kan ie het makkelijk af met een 7300 GT, ik heb zelf een 6800 XT :P (wel een beetje overgeclockt) maar dat heb ik ook samen met een dikke C2D maar ik heb ook niet echt meer nodig....

• Dersan
DataCracker schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:48:
[...]

Omdat die door Palit hoger is geclockt dan de standaard 7300GT en met DDR3 is uitgerust.
Bedankt voor de tip! :)
CodeConnected schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 21:55:
ik snap niet echt wat jullie moeilijk doen over die video kaart als hij tog alleen CS 1.6 speeld kan ie het makkelijk af met een 7300 GT, ik heb zelf een 6800 XT :P (wel een beetje overgeclockt) maar dat heb ik ook samen met een dikke C2D maar ik heb ook niet echt meer nodig....
Inderdaad videokaart is eigenlijk het onderdeel wat me het minste kan schelen, maar iedereen post hier een reply over.. ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat komt omdat je al een goede videokaart hebt, en het dus eigenlijk zonde is om die weg te doen. Maargoed, het kan dus niet anders aangezien je proc je te traag wordt, en er geen geschikt AGP bord is. Dan moet er een PCI-E kaart in en is de keus te rechtvaardigen.

• Dersan
RoD schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:05:
Dat komt omdat je al een goede videokaart hebt, en het dus eigenlijk zonde is om die weg te doen. Maargoed, het kan dus niet anders aangezien je proc je te traag wordt, en er geen geschikt AGP bord is. Dan moet er een PCI-E kaart in en is de keus te rechtvaardigen.
Jullie hebben wel gelijk dat het zonde van de 6600GT is...heb ik ook aan zitten te denken.

Er is alleen geen fatsoenlijk socket 775 AGP mobo te vinden...erg jammer.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
Dersan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 22:10:
[...]

Jullie hebben wel gelijk dat het zonde van de 6600GT is...heb ik ook aan zitten te denken.

Er is alleen geen fatsoenlijk socket 775 AGP mobo te vinden...erg jammer.
Zoals ik al zei, doe dan een 939 met een athlon 4800+. Ok, ik weet ook wel dat die c2d beter is, maar je zal goedkoper uitkomen(je hoeft geen nieuwe graka en ram te kopen). Die athlon 4800+ kan heus ook wel snel parren en rarren.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Ik heb ook een dergelijk systeem samengesteld:

Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Dit lijkt mij toch het beste moederbord kwa prijs/prestatie vergelijking

Intel Core 2 E6400 (2,13GHz. , 266MHz. QDR FSB, 64Kb. L1, 2MB L2) Boxed
Lijkt mij logisch, zie boven

Kingston 1024MB DDR2 (2x512) PC5300 667MHz CL5 (KVR667D2N5K2⁄1G)
Hier zit ik nog over te twijfelen, ik ben niet echt van plan te gaan overklokken, ik wil een stabiel systeem, moet ik hier dan voor de PC5300 of voor de PC4200 gaan? en welke latency kan ik het best hierbij gebruiken? CL4 of CL5?

Sapphire Radeon X1900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI)
Op Tom's Hardware Guide kwam deze als beste getest onder de 200 euro uit, dit lijkt mij dan ook de meest logisch keuze, of hebben jullie hier nog een beter idee voor?

Seagate 250GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3250620AS)
Dit is alleen mijn eerste harde schijf, ik zal deze later nog gaan uitbreiden.

Totaalprijs € 720,70

Ik vroeg mij ook nog af of ik met mijn huidige voeding: Coolermaster Pro 350W dit systeem kan draaien?
zo nee, wat voor voeding heb ik hierbij nodig om een stabiel systeem te hebben?

Edit: heb ik ook nog een extra CPU-fan nodig? of voldoet meestal de standaard Boxed cooler?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2006 18:04 . Reden: nog een extra vraag ]

• robvanderaart
Ligt eraan of je overclockt ofniet.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

Als je het tegen mij hebt, nee dat ben ik niet van plan

• Dersan
Naar aanleiding van jullie advies ben ik voor de volgende configuratie gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://xs208.xs.to/xs208/06442/zobeter.JPG

Veranderingen t.o.v. mijn eerste configuratie:

Gegaan voor een AMD Athlon 64 X2, 3800+, goedkoper dan een conroe maar goed genoeg voor mij. Hierdoor creër ik de keuze voor mezelf om een agp bord te nemen, en zo veel geld te besparen door mijn oude 6600GT te gebruiken. Ik kom wel uit op een asrock bord, maar ik ben niet van plan over te klokken dus dan is het toch niet erg dat de asrock kwalitatief wat minder is?

Het geheugen vind ik wel problematisch, ik kan nergens goede bronnen vinden die uitleggen welk geheugen aan te bevelen is nu voor mij. Over het algemeen vind ik de opvatting dat je zo snel mogelijk geheugen moet nemen met zo'n laag mogelijke CL, is dit dus het goede geheugen voor mij?

Iemand nog op of aanmerkingen?

• RoD
  • Niet online

RoD

Die Asrock bordjes doen hun werk wel. Als je niet veeleisend bent (en dan ben je volgens mij niet :P ) dan moet het voldoen. Verder voldoet dat geheugen ook wel. Voor jou eisen denk ik niet dat het geheugen veel verschil gaat maken. Daar ga je niet zoveel van merken. Wat je nu hebt is prima imo.

• robvanderaart
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:08:
[...]

Als je het tegen mij hebt, nee dat ben ik niet van plan
Dan heb je geen CPU fan nodig. En op 350 Watt zou hij best kunnen draaien.

Je zou trouwens voor PC4200 CL4 kunnen gaan, maar de performancewinst is niet zo drastisch hoger.

Voor de rest goed systeempje, maar zou ik voor 30 euro meer voor de MSI 7900GTO gaan. MSI 7900GTO is beter, koeler en stiller dan een 1900GT.

Al zou je later bijvoorbeeld een harde schijf erbij willen doen en nog meer fratsen, dan is het wel aan te raden om een betere voeding te halen. Maar dan praat je pas over de toekomst.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
voor rarren en parren zou ik je aanraden 2 schijven in RAID-0 te draaien! zeker voor parren scheelt dat enorm! Veel en snel geheugen doet daar ook wonderen!

• Dersan
Vind het alleen beetje jammer dat mijn topic nu gekaapt wordt en users door de war raken...

Verwijderd

Dersan schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:03:
Vind het alleen beetje jammer dat mijn topic nu gekaapt wordt en users door de war raken...
Excuses hiervoor, maar ik vond het zinloos om een nieuw topic te openen hiervoor, mijn vragen zijn beantwoord en ik heb mijn systeem besteld, suc6 met het samenstellen van jou systeem.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:19:
[...]

Excuses hiervoor, maar ik vond het zinloos om een nieuw topic te openen hiervoor, mijn vragen zijn beantwoord en ik heb mijn systeem besteld, suc6 met het samenstellen van jou systeem.
In dit geval is het geen probleem om een eigen topic te openen :)
Liever dat dan dat je zo inbreekt in een ander topic

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Dersan
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 21:19:
[...]

No problem hoor :)

Maar je mag best nieuwe topics hier openen hoor ;).

Btw iemand ervaringen over de luidruchtigheid van de koeler op de boxed cpu. Kan er weinig doorslaggevens over vinden met google.
Pagina: 1