P5W64 Pro driver compatibiliteit met XP 64Bit pro ?

Pagina: 1
Acties:

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 14:08
Hoi,

Heb zojuist wat nieuwe spulletjes gekocht (P5W65, E6600, 2GB geheugen etc..)
Ben er zeer blij mee, maar nu de windows keuze...

Nu wil ik gaan installeren maar nu twijfel ik tussen XP Pro 64 bit en gewoon.
Ik hoor namelijk veel mensen die zeggen dat XP 64 bit verder prima draait, maar dat er dan bijv. geen 64bit drivers zijn voor : video/geluid/NIC....

Weet iemand of er iig 64bit drivers zijn voor alle ONBOARD zaken, als Netwerk, Multimedia, sATA, RAID en naast de onboard zaken, of er ook 64bit drivers voor de ARECA 1220LP en XFX Geforce 7950GX2 zijn.

Het is allemaal redelijk nieuw op de markt, sommige zaken pas enkele maanden, dus hoopte ik op enkele ervaringsdeskundigen.

Heb al veel in de FAQ gelezen en heeft me enorm geholpen met memory keuze (bedankt o.a. BalusC) en enkele mensen hebben al wat vragen over de Areca beantwoord, waarvoor ook dank !

Hopelijk kan iemand me met mijn laatste vraagstuk helpen ?

P.s. voor de mensen die wel eens een LAN bezoeken, idd it is me, the one and only....

[ Voor 4% gewijzigd door Hobbybob123 op 30-10-2006 19:52 ]

Verwijderd

Kun je toch makkelijk zelf uitzoeken ?

Ga naar de download site van de fabrikanten van je hardware en kijk of ze 64x drivers hebben voor je producten en klaar is kees ;)

Uit mijn hoofd: Nvidia heeft wel 64x drivers en 9 van de 10 keer heeft ook asus 64x drivers.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 20:59 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55
Ja, voor alles wat je opnoemt zijn Windows X64 drivers. Dit had je binnen vijf minuten kunnen checken (heb ik ook gedaan om dit met 100% zekerheid hier te kunnen beweren) ;)

Dingen als een webcam kunnen wel eens een X64 driver missen, maar serieus spul als n.b. een P5W64 Pro en grote fabrikanten zoals nVidia leveren geen enkel probleem op. Ik heb 't zelf ook al een jaar draaiend gehad, XP x64 en daar is niks mis mee. Succes.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Hobbybob123
Ben ik even blij dat jullie het allemaal zo goed weten !

Ik heb dus gezocht en kon vooraf niets vinden (ja Nvidia, maar het ging me dus meer om de onboard spullen).
Het lezen van de manual (RTFM) die ik natuurlijk kreeg NADAT ik de spullen had gekocht (heel gek) daar staat dus doodleuk in dat de onboard LAN niet werkt omdat de drivers nog niet klaar zijn.
Nu kan het natuurlijk een vreeeeeeeselijk oud boekje zijn, maar toch had ik gehoopt op een reaktie van iemand die het board ook heeft, en niet van een moderator die p5w64 ziet staan en vervolgens dan maar de conclusie trekt dat alles wel zou werken onder Win XP 64 omdat er 64 opstaat |:(
Ik kan ook wel 4,2L V8 achterop mijn auto zetten, maar dat maakt het dan toch nog niet zo ?

In de FAQ staan helaas weinig van dit soort nieuwe dingen.
Als ik eraan kan bijdragen, vertel me maar hoe dan doe ik dat graag !

Vroeger was ik nog wel flink op de hoogte (in de tijd van de P4).
Nu wil ik een nieuwe Core2Duo bouwen en vandaag kwam ik erachter dat er toch wel veel nieuwe zaken zijn !
Denk bijv. aan:
- EATX12V stekkers, of bijv. EPS12V 2.1 ?
- Wel of niet een extra voeding aansluiten op de videokaart (makkelijk roepen JA! want hij vreet stroom etc) maar vroeger kon je dus OF bijv. de EZ plug aansluiten op een Asus board OF de 4polige stekker, allebei aansluiten was einde van je moederbord (daar zijn dus veel mensen de mist mee ingegaan, ik niet, want ik had het boekje gelezen...)
- Om dual channel te draaien, moest je vroeger de gelijkgekleurde sloten gebruiken.
Nu is channel A dus een geel bankje en een zwart bankje en daaronder zit channel B in dezelfde kleurtjes, heel verleidelijk niet waar om het zo te installeren als het 4 jaar geleden al ging toch ?
Mooi niet dus, vanaf nu moet om dual channel te draaien de beide modules in een GEEL en een ZWART bankje staat in de manual.
Echter het is gewoon zoals het vroeger was, dezelfde kleur bankjes voor dual channel.

Of de Areca 1220LP gaat passen naast de 7950GX2 ? Iedereen roept wel makkelijk ja, maar dat zijn dezelfde mensen die waarschijnlijk ook denken dat een P5W64Pro met 4x PCIe 16x sloten ze allemaal op 16x kan aansturen (en dat kan dus ook niet, had ik zelf al uitgezocht VOORDAT ik het board kocht...)
Ik heb het nu hier staan (controller komt woensdag) en kan je melden dat het nog verrekte close wordt (wil best een foto maken hoor als ie binnen is!).

Dus voordat je roept dat je het allemaal makkelijk op kan zoeken, ik had geloof ik al gemeld dat het in de FAQ niet stond. En bovenstaande vragen heb ik idd uitgezocht (met de manual, zelf kijken etc...)

Ik probeer dus alleen maar duidelijk te maken dat het vanaf de zijlijn heel makkelijk gillen is dat het is op te zoeken maar veel zaken zijn dus anders dan je in eerste instantie denkt !
Wellicht iets om over na te denken ?

• Abbadon
Hobbybob123 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:46:
maar toch had ik gehoopt op een reaktie van iemand die het board ook heeft, en niet van een moderator die p5w64 ziet staan en vervolgens dan maar de conclusie trekt dat alles wel zou werken onder Win XP 64 omdat er 64 opstaat |:(
Jammer dat je niet leest wat ik geschreven heb en lukraak foute conclusies trekt. Ik heb toch duidelijk gezegd dat ik het gechecked heb en dit daarom met 100% zekerheid kon zeggen? Op de Asus site zijn alle drivers voor jouw moederbord (dus onboard features, geluid, LAN etc.) te vinden in 64 bits versie (gisteravond in enkele minuten allemaal gechecked!). Ik heb ook op de Areca site gekeken en vond daar ook x64 drivers voor de controllers. nVidia x64 drivers zijn er al sinds jaar en dag.

Je kunt wel een beetje verongelijkt gaan doen maar je leest niet goed: je leest mijn post niet goed en je leest ook nog eens de desbetreffende websites niet goed.

Dus steek de hand in eigen boezem in plaats van jouw eigen tekortkomingen op iemand anders te projecteren :)

• Hobbybob123
OK, fair enough, Abbadon.
Dan is een excuus op z'n plaats dus bied ik bij deze mijn verontschuldiging aan en had ik beter moeten kijken.

In het boekje staat dus DNR (Driver not ready) en ik was in de veronderstelling dat het een redelijk nieuw bord was en het boekje wel zou kloppen. Dus ok, idd, het was te vinden op de Asus site, aangezien ik mijn andere pc gedeeltelijk had afgebroken om mijn nieuwe machine te bouwen en testen heb ik dat idd niet gedaan omdat ik dus even zonder zat.

Vooraf dus wel de FAQ bezocht omdat ik zo vaak zie dat mensen daarheen gestuurd worden, daar kon ik echter niets vinden.
Dus al wat eerdere postings gedaan (nog voor ik het bord gekocht had), dus dacht ik gisteren ik post alvast (heb zelf dus idd niet de asus site bezocht, mae culpa) en kijk dan morgen of er wat mensen zijn dit board ook hebben en of er mensen WinXP64 draaien ermee en wat hun ervaringen zijn.
Aan de hand daarvan wilde ik mijn keuze maken.

Voorlopig hoor ik veel collega's die dus bemerkten dat veel van hun 32 bits applicaties trager draaiden dan onder de "normale" WinXp en dus weer terug zijn gegaan.

Da's dus nu een beetje het dilemma, daarbij komt dat nog niet alle onderdelen er zijn.
Vooral een stapeltje Seagate 750 Gb'ers is lastig te vinden.
1 of 2 hebben ze allemaal wel, maar als je er ineens meer wil is het toch een probleem.
Dus denk ik er nog even over na.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
Hobbybob123 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 19:23:
Voorlopig hoor ik veel collega's die dus bemerkten dat veel van hun 32 bits applicaties trager draaiden dan onder de "normale" WinXp en dus weer terug zijn gegaan.
Volgens mij worden je collega's gewoon trager :+. Even alle gekheid op een stokje, maar ik gebruik het nu al zeer lange tijd en van vertraging is totaal geen sprake. 32 Bit benchmarks die ik heb uitgevoerd, gaven vrijwel gelijke resultaten voor zowel 32 bits als 64 bits Windows. Heb op één enkel programma na ook nog niets gehad dat niet werkte (en dat was nog wel een 16 bits programma, wat ik eenmalig voor een dom batchscriptje nodig had (voor de nieuwsgierigen: ASK.COM geloof ik)). Wat wel een klein nadeel is, is het grotere geheugengebruik. Onder precies dezelfde omstandigheden, gebruikt x64 meer dan zijn 32 bits voorloper. Maar goed, met Vista in het vooruitzicht is dat te verwaarlozen :+.

Verwijderd

Hobbybob123 schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 00:46:
Of de Areca 1220LP gaat passen naast de 7950GX2 ?
<snip>
Ik probeer dus alleen maar duidelijk te maken dat het vanaf de zijlijn heel makkelijk gillen is dat het is op te zoeken maar veel zaken zijn dus anders dan je in eerste instantie denkt !
Ik moet het helaas eens zijn met de anderen die zeggen dat het vrij makkelijk te checken is. Even de Areca site bezoeken, even de downloads bij Asus bekijken voor de P5W64 Pro, etc. Dat heb ik zelf ook gedaan voordat ik twee P5W64 Pro's kocht. Op je vraag of de 1220LP en 7950GX2 gaan passen, ja, dat past, en dat kan ik je vertellen uit ervaring (je kunt de specs zien op http://www.ignyter.com/Office, onder 'Helium').

De enige driver die ik niet aan de praat heb weten te krijgen is de XP x64 driver voor de onboard audio van de P5W64 Pro, maar dat kan ook zijn omdat ik er gewoon niet genoeg tijd aan gegeven heb om het uit te zoeken en op te lossen (geluid is voor mij niet zo belangrijk op deze twee P5W64's op dit moment).

-- Stefan

• Abbadon
Ik zelf heb ook niet ervaren dat 32 bits software trager draaide onder XP x64. Wat je wel moet hebben is een duidelijk doel en reden waarom je XP x64 wilt, dit omdat de 32bits versie van XP toch beter compatible is met alle software. Zo liep ik wel eens tegen tooltjes en software aan die niet of niet lekker werkten onder x64, vaak is hier wel een alternatief voor te vinden maar dat betekent dus meer zoekwerk. Mijn reden was in ieder geval heel duidelijk; ik had 4GB en wou dat optimaal gebruiken, dat lukt nml. niet met een 32bits OS. En de voordelen vond ik met het grootste gemak opwegen tegen de nadelen.

Een optie is om het een poosje in dualboot modus te proberen, vergt wel meer tijd, HDD ruimte en gedoe maar je kunt er wel wijzer van worden.

• Hobbybob123
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:09:

De enige driver die ik niet aan de praat heb weten te krijgen is de XP x64 driver voor de onboard audio van de P5W64 Pro, maar dat kan ook zijn omdat ik er gewoon niet genoeg tijd aan gegeven heb om het uit te zoeken en op te lossen (geluid is voor mij niet zo belangrijk op deze twee P5W64's op dit moment).

-- Stefan
Hee Stefan,

Even een stukje offtopic:
Dimitri hier, bedankt voor je reaktie.
Heb al met bewondering naar je desktop gekeken, je bent er in die 10 jaar ofzo dat we elkaar voor het laatst gezien hebben in Rotterdam wel op vooruit gegaan zeg !

Ontopic: Ja idd had beter mijn huiswerk moeten doen, heb Abbadon ook al mijn excuses aangeboden. Ik heb er vanavond 32bits windows opgezet, installeerde als een gek.
Die onboard is dan nog even een probleem, maar nadat ik van de week een beta van Vista bij een vriend van me heb gezien, heb ik eigenlijk toch wel veel zin die ook even te proberen.

En dan idd even wat Abbadon zegt wat benchmarks draaien om zelf te zien of het scheelt.
Wellicht een roundup van XP, XP64 en Vista bijv.
Zelf checken is toch beter dan anderen volgen.
Zo had ik een collega die aangaf altijd gezeik te hebben met intel , dat ze warm werden en kapot gingen ?!?!? Sorry hoor, maar werkelijk altijd Intel gehad en alle processoren vanaf mijn 80286 draaien nog (OK die laatste heb ik werkend uit gezet en hier in de kast gelegd).
Zo heb ik ook spullen gehad die werkelijk 4 jaar goed bij mij gewerkt hadden en na 2 weken bij iemand anders gewoon echt kapot branden, sorry hoor maar dan doe je volgens mij toch echt iets verkeerd....

Bedankt ook voor je reaktie, zag idd op je site dat je ook een Areca had ;-)
Dat was nog even een zorgenpuntje, want die 7950 en Areca moeten dus in Slot 1 en 3 om 16,0,4,0 te kunnen draaien (qua PCIe lanes...)

Nou ben weer een boel wijzer.... leuk om hier dan bij toeval weer een oude bekende tegen te komen...

[ Voor 19% gewijzigd door Hobbybob123 op 01-11-2006 00:41 ]

Pagina: 1