Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[arcade/videokast] lichte defecte monitor vanweg scanlinebug

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:25
Ik heb momenteel een pracht van een aanwist in huis gehaald. Het gaat hier om de arcadekast: The Simpsons. Afbeeldingslocatie: http://img147.imagevenue.com/loc527/th_24215_The_Simpsons_Arcade_game_122_527lo.JPG

Het enige wat mankeerde aan deze speelkast, is een bug in de scanlines(http://www.mame.net/mamefaq.html#s12) van de monitor.
Ikzelf heb helaas weinig verstand van hardware in het algemeen, laat staan monitoren :'(

De bug is als het volgende te omschrijven:
De eerste 60 % van het beeldscherm(van onder naar boven gezien) pakt hier zoals normale scanlines zich horen te gedragen. Daarna pakt die 15% van het beeldscherm alle scanlines bij elkaar. en de overige 25% worden weer uitgerekt(waarschijnlijk omdat die vorige 15% allemaal achterelkaar waren geplakt en toch het beeldscherm moet vullen.

Om de bug te verduidelijken heb ik foto's van de monitor gemaakt:
De Bug: Afbeeldingslocatie: http://img120.imagevenue.com/loc388/th_23697_monitor_bug_122_388lo.jpg

De Bug uitgelegd: Afbeeldingslocatie: http://img14.imagevenue.com/loc309/th_23438_monitorbug_uitgelegd_122_309lo.jpg

Overige Info:
- Over de game: http://www.klov.com/game_detail.php?letter=&game_id=9550
- Over de jamma cartridge: http://i9.ebayimg.com/02/i/08/b4/e1/f4_1.JPG

Mijn vragen zijn:
-Is mijn monitor lichtelijk defect of kan ik nog instellingen veranderen, zodat het misschien veranderd?
-Mocht de monitor lichtelijk defect zijn, is het dan duur om te vervangen?
-Zijn er medetweakers die tegen een vriendenprijsje de monitor kunnen vervangen?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dit lijkt op een probleem dat met wat de-gauss werk prima te herstellen is. Mocht dat niet helpen moet je eens beginnen met je verticale deflectie circuit na te kijken.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Is het niet een probleem van een kapotte spoel? of iig een beschadiging...

Degausen kan je proberen, maar misschien moet de hele afbuigspoel vervangen worden :'(

U vraagt, wij antwoorden.

• Djerique
sebastius schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:54:
Dit lijkt op een probleem dat met wat de-gauss werk prima te herstellen is. Mocht dat niet helpen moet je eens beginnen met je verticale deflectie circuit na te kijken.
Ik ken de De-Gauss mode van de gewone pc-monitor, maar ik heb nog nooit gehoord dat arcademonitoren die mode hebben. Mijn arcademonitor is een 15Khz monitor.

Wat is een verticale deflectie circuit?

• sebastius

sebastius

Als je dat niet weet denk ik niet dat je dit kan oplossen. Verticale deflectie is de sturing die de straal van bovenin naar beneden laat gaan. Horizontale deflectie is van links naar rechts.

Degauss doen de 15khz monitoren zelf zodra je de stekker er in steekt als hij even (halve dag) uit heeft gestaan.

[ Voor 23% gewijzigd door sebastius op 31-10-2006 08:38 ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

zoals ik het lees is jouw arcademonitor gewoon een soort tv, tv's hebben ook een pixelfrequentie van ongeveer 15 khz. volgens mij wordt bij een tv als deze aangezet wordt automatisch even ge De-Gaust

Het verticale deflectie circuit regelt de verticale afbuiging van de electronenstraal in de beeldbuis.

ik vind het trouwens vreemd, tv's hebben in principe maar 1 resolutie welke is bepaalt door de fosforstippen op de beeldbuis. dus hoe kan het dat je hier geen kleurverschil gaat zien.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• sebastius

sebastius

virus.elektro schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 08:51:
[..]
ik vind het trouwens vreemd, tv's hebben in principe maar 1 resolutie welke is bepaalt door de fosforstippen op de beeldbuis. dus hoe kan het dat je hier geen kleurverschil gaat zien.
Klopt maar als de verticale deflectie iets te enthousiast is in het eerste stuk dat ie te grote stappen neemt, dan is het hek van de dam.

Wat het eventueel ook kan zijn is dat het kanon een klein beetje scheef gericht staat, maar daar gok ik niet op.

• Djerique
sebastius schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 08:38:
Als je dat niet weet denk ik niet dat je dit kan oplossen. Verticale deflectie is de sturing die de straal van bovenin naar beneden laat gaan. Horizontale deflectie is van links naar rechts.
In m'n geval heeft mijn monitor dus last van verticale deflectie, neem ik aan.
Degauss doen de 15khz monitoren zelf zodra je de stekker er in steekt als hij even (halve dag) uit heeft gestaan.
Dan werkt de automatische Degauss mode bij mijn monitor niet meer, want soms zit de stekker er wel een weekje uit. :'(
Klopt maar als de verticale deflectie iets te enthousiast is in het eerste stuk dat ie te grote stappen neemt, dan is het hek van de dam.
Ik denk dat dit het geval bij mij is.
Wat het eventueel ook kan zijn is dat het kanon een klein beetje scheef gericht staat, maar daar gok ik niet op.
De kast komt uit 1991, zou het kunnen dat het elektronenkanon door ouderdom is scheefgericht?

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Degausen zorgt er alleen voor dat er geen kleurenvlekken ontstaan en heeft geen invloed op de afbuiging.
Overigens is zo'n monitor meestal een gewone televiesie zonder ontvangerdeel.

Ook de beeldbuis is geen waarschijnlijke kandidaat.
Wel eventuele potmeters op de print.
Dus het volgende voorstel:
Haal de stekker uit het stopcontact en zoek naar de potmeters op de grote print van de monitor.
Probeer met een stift aan te tekenen hoe ze staan.
Spuit ze in met kruipolie of contactspray.
Draai ze wat links en rechtsom, een paar keer en zet ze terug.
Zo maak je ze schoon.
Als je geluk hebt, staan er teksten op de print.
Je kunt daarna testen.
Mocht je nog moeten afstellen, pas dan op. Er staat hoogspanning op een beeldbuis.

Guus Assmann

• Djerique
guus.assmann schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 11:30:
Dus het volgende voorstel:
Haal de stekker uit het stopcontact en zoek naar de potmeters op de grote print van de monitor.
Probeer met een stift aan te tekenen hoe ze staan.
Spuit ze in met kruipolie of contactspray.
Draai ze wat links en rechtsom, een paar keer en zet ze terug.
Zo maak je ze schoon.
Als je geluk hebt, staan er teksten op de print.
Je kunt daarna testen.
Mocht je nog moeten afstellen, pas dan op. Er staat hoogspanning op een beeldbuis.
Volgens de vorige eigenaar staat er na een aantal weken nog 10.000 volt op die monitor. Hij waarschuwde me nog om niet binnen dat luikje te gaan ook zelfs niet na een aantal weken.

Ik heb geen flauw idee hoe lang die voltage daar blijft, wanneer de stekker eruit is.
Het toch aanraken van de monitor ga ik niet wagen, helemaal als monitor noob :+

Voor die zekerheid heb ik nu 3 foto's gemaakt van dat luikje, waar je de achterkant van de monitor en mogelijk zo'n potmeter kan zien.
Afbeeldingslocatie: http://img107.imagevenue.com/loc485/th_37795_foto_binnenkant_luik_voor_monitor1_122_485lo.JPG

Afbeeldingslocatie: http://img130.imagevenue.com/loc412/th_37807_foto_binnenkant_luik_voor_monitor2_122_412lo.JPG

Afbeeldingslocatie: http://img133.imagevenue.com/loc405/th_37813_foto_binnenkant_luik_voor_monitor3_122_405lo.JPG

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Er blijft spanning in je condensatoren hangen, je kan die proberen leeg te maken door de monitor paar keer aan en uit te zetten zonder stekker erin.

• guus.assmann
Ook de beeldbuis zelf is een condensator en kan wat opslaan.
Een paar weken is wel overdreven hoor. ;)
De foto 's zijn niet duidelijk genoeg om potmeters te herkennen.
Maar misschien is er wel iets anders, links van de beeldbuis staat een zwart metalen onderdeel.
En daar weer links van zie ik een stel draden.
Daartussen staat een condensator, een aluminium cylindertje met een plastic folie rond de omtrek.
Bovenop zit een kruisje in het aluminium. Die bovenkant moet vlak of een beetje hol zijn.
Kijk er eens goed naar, of dit niet een beetje bol staat.
Als dat zo is, dan is die condensator kapot.
En gezien de plaats van het ding, kan dat een oorzaak zijn. (Hij zit in de buurt van de hoogspanningstrafo, daar komt de kabel vandaan die naar de beeldbuis zijkant loopt)

Guus Assmann

• Djerique
guus.assmann schreef op woensdag 01 november 2006 @ 08:55:
Ook de beeldbuis zelf is een condensator en kan wat opslaan.
Een paar weken is wel overdreven hoor. ;)
Hoe lang ongeveer dan wel? Wanneer is het safe om de monitor aan te raken? :)
De foto 's zijn niet duidelijk genoeg om potmeters te herkennen.
Hierbij nieuwe foto's ;-):
Afbeeldingslocatie: http://img104.imagevenue.com/loc504/th_80846_achterkantkast_122_504lo.JPG

Afbeeldingslocatie: http://img42.imagevenue.com/loc462/th_80896_van_boven_in_het_luikje_gekekken_122_462lo.JPG

Afbeeldingslocatie: http://img145.imagevenue.com/loc470/th_80901_schuin_122_470lo.JPG

Afbeeldingslocatie: http://img144.imagevenue.com/loc376/th_80926_ingezoomd_122_376lo.JPG
Maar misschien is er wel iets anders, links van de beeldbuis staat een zwart metalen onderdeel.
En daar weer links van zie ik een stel draden.
Daartussen staat een condensator, een aluminium cylindertje met een plastic folie rond de omtrek.
Bovenop zit een kruisje in het aluminium. Die bovenkant moet vlak of een beetje hol zijn.
Kijk er eens goed naar, of dit niet een beetje bol staat.
Als dat zo is, dan is die condensator kapot.
En gezien de plaats van het ding, kan dat een oorzaak zijn. (Hij zit in de buurt van de hoogspanningstrafo, daar komt de kabel vandaan die naar de beeldbuis zijkant loopt)
:+ Aangezien ik weinig kennis heb van hardware onderdelen zoals een hoogspanningstrafo,zou jij misschien aan kunnen geven met paint op de foto's welke onderdelen wat precies zijn? :+

• virus.elektro
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

zo op het eerste gezicht lijken de gezochte potmeters zich te bevinden op dat printje wat op de beeldbuis zit, dus onderaan op de laatste foto

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Djerique
@ Virus.elektro:
Hoe ziet een potmeter eruit en wat doen ze die precies?

• guus.assmann
De potmeters op de beeldbuisvoet zijn voor het instellen van de kleuren.
Afblijven dus, ze zijn erg lastig terug te zetten. :D
(Precies een advies dat je van een professionele sloper zou verwachten..... :+ )

Na zo'n 15 minuten kan er eigenlijk niets meer gebeuren. (Heel grote marge >:) )

Op de onderste print zitten ook diverse potmeters en daar zitten wel de juiste bij.
Een van die potmeters zit rechts en is zwart met een tekst op de rand.
Bij de rest zit er een witte (nylon) schroef, net als bij die 6 die op de beeldbuis voet zitten.
Met een kleine schroevendraaier of een aangepaste steel van een tandenborstel is hier goed aan af te stellen. (Is dan geisoleerd, belangrijk voor het afregelen, dat kan alleen met de monitor aan)
Controleer ook de condensator die vlak bij de hoogspanningstrafo staat. (Zwarte busje)
Is de bovenkant vlak en zit er toch geen bruine vlek bovenop?
De hoogspanningstrafo is dat deel waar die rode kabel uit komt, die naar de beeldbuis loopt.
Die kabel moet je ook niet aanraken als het ding aan staat. 8)
Op de hoogspanningstrafo zit ook een afstelling, die is voor Focus. Dat is scherpstellen van het beeld.
De potmeters op de onderste print zullen onder meer het beeldformaat, vertikale en horizontale synchronisatie en zo kunnen afstellen. In de regel is dit niet heel erg kritisch.
De afregelmethode is meestal, linksom tot fout, rechtsom tot weer fout en dan in het midden zetten.
Er staan onderdeel nummer op de print, dus misschien ook wel functie van potmeters.
Als je maar 1 cm van de hoogspanning weg blijft en geen metaal aanraakt, gebeurd er niets. 8)7

Guus Assmann

• Djerique
guus.assmann schreef op woensdag 01 november 2006 @ 18:04:
Na zo'n 15 minuten kan er eigenlijk niets meer gebeuren. (Heel grote marge >:) )
Ik neem aan dat je bedoelt dat er na 15 minuten geen voltage meer op de monitor zit?
Er zit wel 10.000 Volt op, volgende de verkoper
(Is dan geisoleerd, belangrijk voor het afregelen, dat kan alleen met de monitor aan)
Als je maar 1 cm van de hoogspanning weg blijft en geen metaal aanraakt, gebeurd er niets. 8)7
Met de monitor aan moet ik dus wel de stekker er in doen, lijkt me. Dus met andere woorden staat er dan wel weer stroom op.

Al met al lijkt het me erg link. :D

Is er geen veiligere oplossing?
Ik probeer anders wat mensen te zoeken in m'n kenniskring, maar waar moeten ze dan verstand van hebben? Electrotechniek?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ja zoek dan wat mensen die het wel durven. Als je gewoon goed oppast en doet wat hier staat dan kan er niks fout gaan. Niet met je poten erin zitten graaien als de stekker erin zit, maar als je het wilt afstellen dan zal je toch de stekker erin moeten doen, anders ben je wel erg lang bezig.

Verwijderd

Ik probeer anders wat mensen te zoeken in m'n kenniskring, maar waar moeten ze dan verstand van hebben? Electrotechniek?
Eerder tv reparateurs mi.

• M14
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Djerique schreef op donderdag 02 november 2006 @ 11:54:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat er na 15 minuten geen voltage meer op de monitor zit?
Er zit wel 10.000 Volt op, volgende de verkoper

[...]

Met de monitor aan moet ik dus wel de stekker er in doen, lijkt me. Dus met andere woorden staat er dan wel weer stroom op.

Al met al lijkt het me erg link. :D

Is er geen veiligere oplossing?
Over die spanning op die beeldbuis, dat kan gevaarlijk zijn. Echter, de enige manier waarmee het fout kan gaan is de rode kabel die naar de beeldbuis loopt. Zolang deze er op blijft zitten is er niet veel aan de hand. Wanneer je deze er af haalt, moet je met een kabel een kortsluiting maken tussen dat punt en een massapunt van de beeldbuis (zijn gevlochten koper / staal draden om de beeldbuis heen).

* M14 heeft ooit op een stageplaats tv's gerepareerd.

[ Voor 3% gewijzigd door M14 op 02-11-2006 19:06 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Meestal zijn die monitoren flink gebruikt. De elco's (elecrolytische condensators) zijn na verloop van tijd uitgedroogd. Voor dit soort monitoren kun je 'cap kits' kopen. Een setje vervangingscondensatoren. Gewoon vervangen voor nieuwe. Daarna een beetje afregelen en het is weer prima te doen. Wel oppassen dat je de elco's niet verkeerd om soldeert, anders BOEM. :)

Hier bijvoorbeeld.
Of hier.

Hier een tutorial.
Hier ook een verhaaltjes.

Macbook Pro

Pagina: 1