link naar artikel over ras en cas.....

Pagina: 1
Acties:

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
ik weet ongeveer wat ras, cas etc inhoudt....nu wil ik iemand anders dat ook uitleggen.......ik heb ooit op een site een mooi artikel gelezen maar geen idee waar.....

ras = row
cas = column

maar wat is die derde ook al weer en waarom heeft men het altijd over cas2 en cas3 (en kijk je niet naar ras2 en ras3?)

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 13:28

EaS

Ophardwareinfo staat een heel verhaal over geheugen, vanaf pagina 4 word uitgebreid uitgelegt wat CAS/RAS inhoud etc. hoe het werkt etc. en gewoon in NL.

Verwijderd

Omdat een lagere CAS latency de meeste performance geeft, de andere niet of nauwelijks.
Meeste performance is trouwens ook relatief, scheelt ook maar enkele procenten.

Ik geloof dat de derde RAS-to-CAS was?

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Esoteric:

als je geheugen voorstelt als een excel sheet (die analogie heb ik eerder gelezen) dan is Cas de Column en Ras de Row

Om bij een cel te komen heb je dus altijd beiden nodig..

Als de Cas snel is maar de Ras niet dan zit ie nog niet snel in de juiste cel toch?

Cas2 geheugen met Ras 6 (ik blaat nu maar wat) lijkt me dus niet rap.......

geen idee of dat bestaat maar daarmee geef ik maar aan wat ik bedoel........waarom alleen naar Cas kijken?

bedankt in elk geval beiden voor de reaktie!

Verwijderd

ik heb net even dat artikel op hardware info zitten lezen, maar ik kan dat iedereen aanraden! ik wist natuurlijk wel wat ras,cas precharge e.d. waren, maar het word in een hele makkelijke manier uitgelegd!

voor de beginnende tweaker verplichte kost!

ik was bijv. nog niet zo ingegaan op rdram, maar nu ik dit artikel lees weet ik waarom het bagger is >:)
hehehe...

thx EaS voor de link

mzzlz
;)

Verwijderd

Vraag me niet hoe het kan dat CAS-2 de beste performance geeft, maar in de C!T (Ja je leest het goed, Computer Totaal) stond een tijdje terug een test met geheugen.
Dit geheugen werd op verschillende latencies getest en het bleek dat CAS-2 de beste performance geeft.
En die tests die ze deden leken mij vrij betrouwbaar...

Mischien is CAS-2 sneller omdat er meer kolommen zijn dan Rijen, en het raster dus geen vierkant is maar een rechthoek?

/me is nu driftig op zoek naar dat artikel voor details...
Pagina: 1