Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoradioversterker gebruiken voor MP3 op autoboxen.

Pagina: 1
Acties:

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:07
Ik heb net een autootje op de kop getikt, en daar wil ik wat muziek in af kunnen spelen.
Ik wil er echter geen autoradio in hebben, want die kan alleen maar gejat worden.

Daarom was ik van plan om een oude autocasseteradio die ik heb uit elkaar te slopen en dan alleen het versterker gedeelte ervan te gebruiken. Volgens mij moet ik daar dan gewoon een radio/mp3 speler aan kunnen hangen om zo muziek af te spelen op mijn autoboxen.

Nu is mijn vraag, ziet iemand hier problemen in?
Ik kan wel wat met elektronica, maar het zijn voornamelijk simpele dingen die ik tot nu toe gedaan heb.

Tevens als tweede vraag, is de bekabeling van een autoradio standaard? Mijn radio heeft namelijk als uitgang een serie gekleurde kabels, waarvan ik geen flauw idee heb welke wat doet. Tevens zit op de plek waar een radio past een dobbelsteen met daarin een zooi kabels.

Het is op dit moment alleen nog maar een idee, dus als mensen mij positief willen stimuleren, dan wordt dat op prijs gesteld ;)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Ik ben bang dat het "uit elkaar te slopen en dan alleen het versterker gedeelte ervan te gebruiken" nog wel eens tegen zou kunnen vallen. Volgens mij kan je beter de oude autoradio gewoon inbouwen en dan de line ingang hiervan gebruiken. Als hij die niet heeft kan je altijd nog op de printplaat de versterkeringang opzoeken, daar de baantjes van doorsnijden, en er een jack plug op solderen.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

FireAge schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:31:
Ik heb net een autootje op de kop getikt, en daar wil ik wat muziek in af kunnen spelen.
Ik wil er echter geen autoradio in hebben, want die kan alleen maar gejat worden.

Daarom was ik van plan om een oude autocasseteradio die ik heb uit elkaar te slopen en dan alleen het versterker gedeelte ervan te gebruiken. Volgens mij moet ik daar dan gewoon een radio/mp3 speler aan kunnen hangen om zo muziek af te spelen op mijn autoboxen.

Nu is mijn vraag, ziet iemand hier problemen in?
Ik kan wel wat met elektronica, maar het zijn voornamelijk simpele dingen die ik tot nu toe gedaan heb.

Tevens als tweede vraag, is de bekabeling van een autoradio standaard? Mijn radio heeft namelijk als uitgang een serie gekleurde kabels, waarvan ik geen flauw idee heb welke wat doet. Tevens zit op de plek waar een radio past een dobbelsteen met daarin een zooi kabels.

Het is op dit moment alleen nog maar een idee, dus als mensen mij positief willen stimuleren, dan wordt dat op prijs gesteld ;)
Die "dobbelsteen" is, afhankelijk van het soort auto, een ISO-conncentor. Met het juiste verloop past een nieuwe autoradio er zonder problemen op.

1x blok is voor speakers (meestal tot 8 draden) andere is voor spanning:
Rood = geschakelde plus
Geel = Constant
Oranje = voor als je verlichting van de radio mee aan moet met verlichting van de auto (dacht ik)
Zwart = massa
Blauw = voor aansturing externe versterker (zodat deze alleen aangaat als de radio aan is)

En je zou zo'n oud cassetebandje met draad (kleine jackplug voor in de speakeruitgang van je MP3 speler) kunnen gebruiken.......daarmee kon je vroeger een CD speler aansluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door Lucky-Shirt op 30-10-2006 16:33 ]

• joosd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 22:49
ik las het heel anders, gewoon een autoradioversterker en dan mp3 speler van koptelefoonstekker naar 2 keer tulp.

maar als je een oude casette radio hebt kan je zo'n casettebandje kopen met een koptelefoonplugje eraan en die in je mp3 speler prikken.
klik hier voor info

[ Voor 17% gewijzigd door joosd op 30-10-2006 16:43 ]

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:07
Lucky-Shirt schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:32:
[...]

Die "dobbelsteen" is, afhankelijk van het soort auto, een ISO-conncentor. Met het juiste verloop past een nieuwe autoradio er zonder problemen op.

1x blok is voor speakers (meestal tot 8 draden) andere is voor spanning:
Rood = geschakelde plus
Geel = Constant
Oranje = voor als je verlichting van de radio mee aan moet met verlichting van de auto (dacht ik)
Zwart = massa
Blauw = voor aansturing externe versterker (zodat deze alleen aangaat als de radio aan is)

En je zou zo'n oud cassetebandje met draad (kleine jackplug voor in de speakeruitgang van je MP3 speler) kunnen gebruiken.......daarmee kon je vroeger een CD speler aansluiten.
Het is geen ISO-conenctor, het is gewoon zo'n dobbelsteentje, die je normaal gebruikt om stroomsnoer te verlengen. Bij nader inzien heet at volgens mij kroonsteentje? Enfin.

Het zijn er drie. De eerste is een zwarte kabel met een zwarte isolatiehoes eromheen.
De tweede is een vierkant stekker, met vier platte scheepe pinnen.
De derde is een kroonsteen met 6 of 8 ingangen.

Uit mijn autoradio komt gewoon een bos snoeren, stuk of 10 schat ik.

Maar aangezien ik twee boxen heb, lv en rv, neem ik aan dat ik 6 snoeren nodig heb?
2 voor stroom naar radio, en twee naar elke box?
BJD schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:27:
Ik ben bang dat het "uit elkaar te slopen en dan alleen het versterker gedeelte ervan te gebruiken" nog wel eens tegen zou kunnen vallen. Volgens mij kan je beter de oude autoradio gewoon inbouwen en dan de line ingang hiervan gebruiken. Als hij die niet heeft kan je altijd nog op de printplaat de versterkeringang opzoeken, daar de baantjes van doorsnijden, en er een jack plug op solderen.
Ja ik wil er inderdaad gewoon een jack plug op zetten, maar ik zal eerst eens kijken of er een line in op zit.
joosd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:36:
ik las het heel anders, gewoon een autoradioversterker en dan mp3 speler van koptelefoonstekker naar 2 keer tulp.

maar als je een oude casette radio hebt kan je zo'n casettebandje kopen met een koptelefoonplugje eraan en die in je mp3 speler prikken.
klik hier voor info
Ja die ken ik, maar dat is al weer 20 euro meer dan ik er asan uit wil geven :)
Bovendien lijkt het me leuk om het zelf in elkaar te zetten.
Ik weet namelijk ook niet of het bandjes gedeelte het nog wel doet.