dual screen of 1 groot scherm voor cad?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.363 views sinds 30-01-2008

• mooncat
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02-2022
Hallo,

ik zit met een dilemma. Ik heb nu een 17 inch monitor met een resolutie van 1280x1024. In principe een mooi scherm, maar ik werk veel met CAD programma's en Photoshop, en ik vind dat de resolutie hier een beetje te klein voor wordt. Ik heb gehoord dat een hoge resolutie vooral nuttig is voor CAD werk. Nou zat ik te denken aan:

1) Twee 17 inch schermen, dus ik koop nog een 17 inch met een resolutie van 1280x1024
of
2) Verkoop deze 17 inch en koop een groot 20 inch scherm (evt widescreen) met een hoge resolutie, iets als 1600x1200

Doet iemand hier aan CAD? En wat vinden jullie dan het prettigst werken? Ik weet bijvoorbeeld niet of je bijvoorbeeld viewports kan verdelen over verschillende monitoren... Verder speel ik ook weleens een game, en daar is 1 monitor dan weer in het voordeel. Ik hoor graag wat advies van mensen die ook aan cad en dergelijke doen :)

Verwijderd

Ik zou voor 2 schermen gaan.
Als voorbeeld geef ik het Adobe pakket bij ons op kantoor. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld
Illustrator op het scherm rechts en Photoshop op het scherm links. Importeer/Exporteer je plaatjes etc
dan scheeltje vooral veel tijd door steeds dat minimizen en maximizen over te slaan.
Als ik kijk naar Final Cut Pro waar ik veel mee werk dan kun je ook meer overzicht creeeren door
bijvoorbeeld je op de andere monitor te plaatsen.
Het is maar wat je fijner vind.

Of het met CAD programma's lekker functioneert weet ik niet.

Verwijderd

Ik werk veel met CAD en mijn voorkeur gaat uit naar Dual Screen. Of je moet een hele hoge resolutie widescreen gebruiken (1920x1200). Op deze manier kan je de toolbars kwijt zonder dat je minder beeld hebt. Op dit moment werk ik af en toe met zo'n widescreen als met dual screen, en dual screen werkt toch lekkerder, je hebt een nog bredere resolutie dan met een breedbeeldscherm. Twee kleinere schermen zijn daarnaast ook goedkoper dan één groot scherm.

Verwijderd

Ik werk de hele dag met Arkey en ik heb gewoon 1 19" scherm en naar mijn idee ruimte zat. Zou geen reden kunnen bedenken waarom ik een 2e scherm nodig zou hebben. Heb ook gewerkt met autocad en Allplan en zolang je in 2D blijf werken (wat ik voornamelijk doe) kan ik ook met die programma's niet echt bedenken wat ik op die 2e monitor moet zetten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:40:
Ik werk de hele dag met Arkey en ik heb gewoon 1 19" scherm en naar mijn idee ruimte zat. Zou geen reden kunnen bedenken waarom ik een 2e scherm nodig zou hebben. Heb ook gewerkt met autocad en Allplan en zolang je in 2D blijf werken (wat ik voornamelijk doe) kan ik ook met die programma's niet echt bedenken wat ik op die 2e monitor moet zetten :)
Wat dachtje van het intekenen van de bestaande situaties met foto's van op het ene scherm en op de andere CAD... zo heb je nog wel 10 voorbeelden :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:25:
[...]

Wat dachtje van het intekenen van de bestaande situaties met foto's van op het ene scherm en op de andere CAD... zo heb je nog wel 10 voorbeelden :p
Zoals al in m'n post staat kan ik geen reden bedenken om een 2e scherm nodig te hebben. Ben per dag 8 a 9 uur met CAD bezig al flink wat jaar en ik had altijd nog prima met 1 scherm kunnen werken. Dat is puur een persoonlijke mening gebaseerd op m'n ervaring.

En foto's print ik gewoon uit en leg ze naast me :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 20:42 ]

Verwijderd

Dan zou ik ook voor dualscreen gaan, of natuurlijk een groot 30'' scherm kopen! :P
maar zeker niet 1 van 20''

Verwijderd

CRT's kosten nu bijna niets meer. Ik ben momenteel zelf bezig met CAD en 3Dsmax en heb hiervoor een 21 inch en een 17 inch. Het werkt zo geweldig in principe. Een 21 inch crt vind je voor minder dan 50 euro! Beide draaien op 1280x1024, wat voor mij genoeg is. Die 21 inch gebruik je dan ook voor games enzo, want daar zijn crt's goed in. Als je echt wat geld hebt, zou je pas echt kunnen gaan denken aan grotere LCD schermen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb een tijdje 2 schermen gehad, voor 3dsmax/photoshop/autocad. Ik vond het helemaal niks, veel te veel "gekloot en gefriemel" :) Ik heb nu een 22" crt 2dehands gekocht en dat vind ik erg fijn werken op 1600*1200. Maar volgens mij is het ook best persoonlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 10-11-2006 12:07 ]

specs

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:08
is er software waarmee je 1 groot scherm in 2en kan splitsen. Zodat je gemakkelijk 2 programma's langs elkaar kunt draaien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

whiplash1990 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:40:
is er software waarmee je 1 groot scherm in 2en kan splitsen. Zodat je gemakkelijk 2 programma's langs elkaar kunt draaien.
Gridvista kan dit prima.

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-12 12:03

TWKterry

Master Mariner

Ik heb zelf in diverse configuraties met autoCAD gewerkt en vindt zelf het volgende;

- voor het tekenen wil je zoveel mogelijk schermoppervlak
- het is soms heel handig om een excel-sheet met data ernaast open te hebben
- aanpassen van de toolbars naar het scherm. dus widescreen toolbars on the sides
- muissnelheid aanpassen aan scherm

De huidige widescreen schermen vindt ik hopeloos voor acad omdat de hoogte gewoon veel te weinig is, tenzij je voor de 24" versies gaat. Acad op een single 4-3 tft met 1600-1200 (20") vindt ikzelf het prettigst op mijn Dell 2007FP (GEEN wide, pas de 24" wide = 1920x1200 dus zelfde hoogte)
Ik zou liever naar een twee scherm oplossing gaan als ik minimaal die 1600-1200 kon draaien, anders voegt het voor acad weinig toe.

Ander verhaal is natuurlijk als je er ook veel andere vensters bij wilt openen dan kan ik me voorstellen dat je voor een tweede monitor gaat, puur acad zeg ik van niet.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Offtopic kick van een oud topic. Als je via de search of Google niets kan vonden voor je probleem kun je beter een nieuw topic openen in plaats van zo'n oud topic als dit kicken :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.