Videokaart kaport, wat zijn de opties?

Pagina: 1
Acties:

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-07 22:16
Hoi,

Net kreeg ik van mijn zusje te horen dat de PC beneden het "opeens niet meer deed". Dus ging ik beneden kijken en inderdaad, hij gaf alleen een klein tikje als ik hem aan duwde. Toen ik de videokaart eruit haalde draaide alles wél. Nadere inspectie leerde mij dat er in de kast een klein vierkant blokje lag, wat, bedacht ik me, dan wel van de videokaart moest zijn. Toen ik de videokaart eens wat beter ging bekijken zag ik dat er een stukje van ontbrak, en jawel, het matchte met het stukje wat in de kast lag. Nu is mijn vraag, kan ik dit zelf nog oplossen, zoja hoe, of wordt het een RMAtje?

Afbeeldingslocatie: http://xs208.xs.to/xs208/06441/IMG_3735_resize.JPG
Kaart met dingetje er bovenop
Afbeeldingslocatie: http://xs208.xs.to/xs208/06441/IMG_3747_resize.JPG
Het dingetje nader bekeken
Afbeeldingslocatie: http://xs208.xs.to/xs208/06441/IMG_3745_resize.JPG
Het open gaatje waar het ding hoort (onder de gele rondjes)

P.S. Ik denk trouwens dat mijn zusje, zonder het te willen toegeven, per ongeluk tegen de PC heeft geschopt, waardoor het dingetje eraf viel. Zoals je namelijk op foto 1 ziet zit het isolatieding onderaan ook een beetje scheef.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beste optie is om je zusje een nieuwe te laten betalen?

Je zou kunnen proberen om de kaart te RMA'en maar als ie al enige tijd goed gedraaid heeft en je komt nu ineens terug bij de leverancier met een defecte kaart (en ook zichtbaar mishandeld), denk ik niet dat dat gratis zal gebeuren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als zo'n dingetje er vanaf valt dan zal die kaart zeker niet goed vast gezeten hebben, ook niet als je een keer tegen de kast stoot. Het ziet er dus ook uit als een defect en ik zou het geval gewoon RMAen.

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-07 22:56
Tja, balen...
Maar ik zou zeggen, ben een tweaker en probeer het vast te solderen (mits er geen garantie meer op zit).

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
en wat voor kaart hebben we het over?
zit er nog garantie op?
hoe oud is deze?

PSN: djmurcielago

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
gewoon terug solderen
2 dikke pinnetjes moet wel te doen zijn toch

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Dat ding is goed heet geworden! Het lijkt er op alsof ie gewoon zo heet is geworden dat de tin die er waarschijnlijk te weinig op zat is gesmolten en het ding er uit gevallen is.

Als dit idd het geval is en het ontbreken van dit onderdeel zou er niet voor kunnen zorgen dat de kaart kapot zou gaan zou het terug zetten de kaart weer moeten maken.

Je zou het onderdeeltje terug kunnen duwen en de kaart testen. werkt ie niet trekt je het weer voorzichtig los en doe je hem RMA.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

hmm wel erg raar dat je iets wat gesoldeerd is met een klap ofzo der uit kan rammen, is je zusje niet in de kast geweest?

en zelfs dan betwijvel ik of je zo iets er zo maar af kunt halen. Die Solderingen zijn meestal best goed :)

en terug solderen, zou je kunnen proberen, maar misschien is er op de PCB ook al wat afgebroken ofzo.. of een circuit stuk.. gewoon RMA-en denk ik dan

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• --Christiaan--
Bedankt voor de snelle reacties allemaal :). De kaart is van december vorig jaar, een 6800GT. Ik kan helaas hier nergens solderen, ik had daar namelijk ook al aan gedacht, ik kan natuurlijk wel heel Tweakerig naar school mijn videokaart meenemen en hem daar solderen, maar ben bang dat hij in mijn tas kapot gaat. Maar jullie denken dus dat ik wel recht heb op de RMA?

• --Christiaan--
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:33:
Dat ding is goed heet geworden! Het lijkt er op alsof ie gewoon zo heet is geworden dat de tin die er waarschijnlijk te weinig op zat is gesmolten en het ding er uit gevallen is.

Als dit idd het geval is en het ontbreken van dit onderdeel zou er niet voor kunnen zorgen dat de kaart kapot zou gaan zou het terug zetten de kaart weer moeten maken.

Je zou het onderdeeltje terug kunnen duwen en de kaart testen. werkt ie niet trekt je het weer voorzichtig los en doe je hem RMA.
Dat is het probleem, in het gat heeft zich tin gevormd, waardoor ik hem er niet in kan passen :). Wat gek dat de kaart zo heet is geworden! Er zit gewoon de standaard koeler op, en de kast is een Arctic Cooling kast, die ikzelf ook heb en niet erg warm wordt.

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

in eerste instantie proberen rma te krijgen
anders er zelf op los solderen

Meneer 1000 has spoken......

Verwijderd

Het ziet er dusdanig nog gaaf uit dat het teruggezet kan worden met iemand die van solderen afweet.

Probeer eerst gewoon RMA. Het lijkt er ook op dat dit gewoon slecht gemonteerd (gesoldeerd) is op de kaart. Met oude CRT monitoren flikkeren er soms ook componenten uit als je 'm bijv ondersteboven houdt :P Het gaat hier dan gewoon om een slecht contact met het PCB / Tin.

• --Christiaan--
Ik heb de winkel, Azerty, gemailed over het euvel en of ik hem kan RMA'en. Ben benieuwd :).

Verwijderd

kan je niet beter gewoon naar de gamma/praxis oid gaan en een soldeerbout kopen en tin, had laatst een soldeerbout gekocht van 35 watt met een goede punt voor 5 euro, werkt als een beest en ook verschillende voltmods mee gedaan.

met RMA ben je hem minimaal een week kwijt, even solderen is maximaal een uur werk denk ik zo

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:10:
kan je niet beter gewoon naar de gamma/praxis oid gaan en een soldeerbout kopen en tin, had laatst een soldeerbout gekocht van 35 watt met een goede punt voor 5 euro, werkt als een beest en ook verschillende voltmods mee gedaan.

met RMA ben je hem minimaal een week kwijt, even solderen is maximaal een uur werk denk ik zo
Risico van solderen tegen een weekje RMA - ik zou het wel weten. Gewoon lekker RMA-en dus, stuk veiliger. Nadat je die kaart kapot hebt gesoldeert kan je garantie helemaal wel vergeten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:10:

Misschien kan het onderdeeltje de hitte van de soldeerbout wel niet aan of wordt het metaal te heet dat andere (plastic deeltjes) gaan smelten en ben je misschien nog wel verder van huis!
Ik zou wachten op antwoord van Azerty.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 16:45:
[...]

Misschien kan het onderdeeltje de hitte van de soldeerbout wel niet aan of wordt het metaal te heet dat andere (plastic deeltjes) gaan smelten en ben je misschien nog wel verder van huis!
Ik zou wachten op antwoord van Azerty.
Als dat zo zou zijn is de kaart al kapot denk ik zo, want hoe komt het onderdeeltje anders los he? :)

Mijn theorie: Ik denk dat er al iets anders kapot was op je kaart (of mischien wel je voeding) waardoor dat onderdeeltje zo heet werd dat de tin smolt. En door trilling zal het langzaam maar zeker er uit gevallen zijn.

Over RMA, er zijn neem ik aan geen soldeer sporen, en als je het onderdeel er zo heel weet uit te trekken is de soldeer van de fabriek niet goed. Dus ik denk dat RMA geen probleem moet zijn als je het zo brengt als ik nu doe ;)

Succes, ik ben wel nieuwsgierig wat Azerty doet, houd ons op de hoogte als je wil.. ?

• --Christiaan--
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 17:01:
[...]

Als dat zo zou zijn is de kaart al kapot denk ik zo, want hoe komt het onderdeeltje anders los he? :)

Mijn theorie: Ik denk dat er al iets anders kapot was op je kaart (of mischien wel je voeding) waardoor dat onderdeeltje zo heet werd dat de tin smolt. En door trilling zal het langzaam maar zeker er uit gevallen zijn.

Over RMA, er zijn neem ik aan geen soldeer sporen, en als je het onderdeel er zo heel weet uit te trekken is de soldeer van de fabriek niet goed. Dus ik denk dat RMA geen probleem moet zijn als je het zo brengt als ik nu doe ;)

Succes, ik ben wel nieuwsgierig wat Azerty doet, houd ons op de hoogte als je wil.. ?
Uiteraard hou ik jullie op de hoogte, mijn antwoord in dit topic zullen jullie morgen om maximaal 14.47 uur antwoord van mij verwachten, als ik hun beleid mag geloven :+.

Overigens nog even een vraagje, kan ik, als ik niet ga gamen of zulks dingen, gewoon die paar weken met een pricewatch: Club3D GeForce 6200 LE 128MB DDR (PCI-e, DVI) CGNX-L6216 vooruit als ik XP draai?

[ Voor 14% gewijzigd door --Christiaan-- op 30-10-2006 19:43 . Reden: Vraagje ]

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb hier volgens mij een nvidea geforce 4 mx 440 inzitten en daarmee kan je makkelijk xp en alles (office, msn, browsers e.d.) draaien, alleen gamen vind hij meestal niet zo leuk (silkroad en america's army 2.6 gaan nog wel op lage op lage resolute (1024*768 en 800*600) maar daar houd het dan ook wel op)

• --Christiaan--
achtbaanfreak schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 15:05:
ik heb hier volgens mij een nvidea geforce 4 mx 440 inzitten en daarmee kan je makkelijk xp en alles (office, msn, browsers e.d.) draaien, alleen gamen vind hij meestal niet zo leuk (silkroad en america's army 2.6 gaan nog wel op lage op lage resolute (1024*768 en 800*600) maar daar houd het dan ook wel op)
Ik heb een 6200 gehaald :). Kijk het antwoord dat ik van Azerty kreeg:
U kunt rma aanvragen via onze website. Dit is vermeld onder "Mijn Gegevens". Wanneer u op de juiste manier rma heeft aangevraagd, dan krijgt u een rma nummer.

Graag hoor ik wanneer u rma heeft aangevraagd. U kunt de rma langsbrengen of opsturen met het rma nummer wat u na de aanvraag krijgt.

Vervolgens gaan wij kijken of u ingeleverde produkt (of produkten) inderdaad defect is (zijn). Wanneer dit het geval is, krijgt u een vervangend onderdeel. Indien er geen defect te vinden is of wanneer het gebruikersfout of softwareprobleem betreft, dient u testkosten te betalen .
8)7.

• --Christiaan--
Door omstandigheden gisteren opgestuurd.
Beste P.M. Stroex,

Uw videokaart blijkt defect te zijn, deze wordt direct opgestuurd naar Asus.

Asus kennende kan dit maximaal 4 weken duren.

Excuses voor het ongemak, maar helaas hebben we geen invloed op de reparatietijd van Asus.
Geen idee wie PM Stroex is, maar blij dat ze toch zien dat hij defect is :+.
Pagina: 1