camping distributie

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:23

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Hallo,
laatst was ik op een camping en daar had men de satteliet ontvangers op een of andere manier zo aan de praat gekregen dat elke aansluiting een 'normale' coax aansluiting had. Via de normale kanalenkiezer van de TV (analoog dus) kon met een keuze maken.

Hoe doen ze dat. Ik heb al gezocht en kon alleen iets vinden dat GSO (Gezamelijke Satelliet Ontvangst) heet. Alleen dan heb je een satteliet decoder nodig, en dat was hier niet.

Hoe werkt dat? Is dit duur?

• Bigfoot
  • Laatst online: 09-02 10:55
Dat kan, zo'n systeem komt er in feite op neer dat je per kanaal op een centrale plaats een sat-decoder hebt, en dan al die kanalen via modulatie op 1 uitgang zet.

Hoe meer kanalen hoe duurder dus de installatie wordt! Het is dus geschikt voor een situatie met relatief weinig kanalen en heel veel aansluitingen. Maar sowieso is dit geen goedkope oplossing. Je bent al snel 1000en euros kwijt, tenzij je een verouderd analoog systeem op de kopt tikt, maar dan kun je alleen Duitse zenders enzo bieden.

Als je veel kanalen aan een beperkt aantal aansluitingen wilt bieden kun je beter een GSO installatie nemen

Wat wil je precies gaan bieden, of is dit louter uit interesse?

[ Voor 23% gewijzigd door Bigfoot op 30-10-2006 14:23 ]

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
Bigfoot schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:21:
......

Wat wil je precies gaan bieden, of is dit louter uit interesse?
tis wellicht iets voor onze flat. We worden allemaal een beetje dol van UPC en willen ons eigen plan trekken.

• Bigfoot
boner schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 14:28:
[...]

tis wellicht iets voor onze flat. We worden allemaal een beetje dol van UPC en willen ons eigen plan trekken.
Met hoeveel TV's wil je dit delen?

Ik zou iedereen een eigen sat-ontvanger geven, en dan kiezen voor een Dreambox (500, 7000, 7020, of 8000) zodat je met 1 smartcard / abo voor iedereen toe kan. Daarbij 1 schotel op de Astra met een quatrro switch en daarnaast een multiswitch (8in1 , 16in , afh. van het aantal aansluitingen).

Dan heeft iedereen 500 kanalen, en deel je de abonnementskosten voor een CD toppakket van 60 euro per maand.

• boner

boner

misantropisch altruïst

Topicstarter
is het echt zo dat de gemiddelde camping zoveel geld uitgeeft dan? Die kunnen het toch ook goedkoop aanbieden?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:54

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bigfoot schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 15:47:
[...]

Met hoeveel TV's wil je dit delen?

Ik zou iedereen een eigen sat-ontvanger geven, en dan kiezen voor een Dreambox (500, 7000, 7020, of 8000) zodat je met 1 smartcard / abo voor iedereen toe kan. Daarbij 1 schotel op de Astra met een quatrro switch en daarnaast een multiswitch (8in1 , 16in , afh. van het aantal aansluitingen).

Dan heeft iedereen 500 kanalen, en deel je de abonnementskosten voor een CD toppakket van 60 euro per maand.
Dat is helaas illegaal. Met 1 abonnement mag je niet meerdere ontvangers tegelijk bedienen.

Per TV zul je een decoder + abonnement nodig hebben, een 'camping distributie' mag je ook niet zomaar opzetten.

Ik maak even een grove, erg grove schatting voor je. Een paar jaar terug heb ik bij een redelijk grote satelliethandelaar gewerkt, vandaar dat ik wat weet van de techniek en het kostenplaatje.

Maar een 'echt' GSO project kost een heleboel tijd en geld. Op het dak moet minimaal 1 grote schotel komen (meer als je meerdere satellieten wilt kijken), in de kelder moet een speciale verdeelkast komen, en dan moet er naar elk huis een nieuwe (of meerdere indien meer TV's) coax getrokken worden. Tel daar bij op dat je nog voor iedereen, voor elke TV een kastje + abonnement nodig hebt (als je de NL zenders wilt kijken), zit je tegen een investering aan die behoorlijk is:

Een redelijke Decoder + Smartcard is dacht ik iets van 200 euro tegenwoordig

Per TV dus 200 euro. De meeste huishoudens hebben 2 tv's staan, dus dat is al 400 euro. Exclusief abonnement dus he?

Gezamelijke Satelliet ontvangst ga ik even een gokje voor wagen, tis een hele tijd terug dat ik die dingen gecalculeerd heb voor mijn werk. Schotel + montage materiaal op het dak schat ik op zo'n 300 euro (inclusief LNB). Verdeelkast is afhankelijk van het aantal aansluitpunten dat je wilt hebben maar die beginnen dacht ik rond de 100 a 200 euro. Kabels en hang/sluitwerk in de flats hangt wederom af van de afstand/aantallen, reken op een 50 a 100 euro per aansluiting. Dit is exclusief het 'mannetje' wat het komt aanleggen voor je.

Dus: Gezamelijk deel 500 euro (minimaal, reken maar op het dubbele), individueel deel, per TV iets van 300 euro. Alles exclusief monteur en exclusief abonnement.

Je moet jezelf afvragen of je afschuw voor UPC zo groot is, en van de hele flat dat ook zo is dat iedereen hier een dergelijk bedrag voor overheeft. Je kunt overigens altijd nog een individuele schotel aanschaffen (evt met motor voor meer zenders). Scheelt een heleboel werk in installatie en overleg. Plus dat je je investering mee kan nemen naar een eventueel volgend huis.

• Bigfoot
sebastius schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 20:59:
[...]

Dat is helaas illegaal. Met 1 abonnement mag je niet meerdere ontvangers tegelijk bedienen.
Hij heeft het over een installatie voor in zijn flat. Laten we er maar vanuit gaan dat het een soort van studentenhuis is waarbij men samen 1 huishouden vormt. Binnenshuis cardsharing is niet illegaal.
Pagina: 1