Kortsluiting via USB

Pagina: 1
Acties:
  • 502 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dennisderoo
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02-2021
Goede dag,

Ik heb pas een nieuwe pc gekocht (Athlon 64 3500+ processor met Asrock 939Dual - SATA2 moederbord). Na het installeren van Windows PC (met SP2) deden de USB-poorten het niet. (Leverden ook geen stroom etc.)

Ik dus via het bijgeleverde CDtje van de moederbord via Hardware automatisch zoeken naar drivers voor de USB. Er werden inderdaad drivers geïnstalleerd en de USB poorten leverden stroom.(lampje van de optische USBmuis ging branden) Echter werkte de muis niet. Toen heb ik deze muis in een andere poort gestopt (toen de PC aanstond) en toen ineens "PANG!" kortsluiting :(

Nu weet ik niet wie ze fout het in dit geval is? Was de hardware niet goed aangesloten of heeft het aan mij gelegen? Ze vertelde mij dat je nooit USBapparaten mag aansluiten terwijl de PC aanstaan, dit vind ik vreemd want het heet toch niet voor niets "Plug and Play" ? (en dus niet "Plug, Pc opstarten and Play"...)

Naar mijn idee heb ik niets fout gedaan dus ik heb geen zin om voor de kosten op te draaien.

Hopelijk kunnen jullie helpen!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

dit klinkt als verkeerd aangesloten usb poorten..

heb je front usb poort gebruikt of aan de achterkant van je pc?

Coding 4 Fun!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Klinkt alsof diegene die de usb headers heeft aangesloten van de kast op het moederbord heeft zitten prutsen en wat draadjes heeft omgewisseld. Sluit je dan een usb apparaat aan blaas je de usb controller (of meer) op... Terug naar de winkel dus.

USB is trouwens plug & play, zonder opnieuw op te starten / af te sluiten.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

USB is gewoon hotpluggable, dat is juist een van de grote voordelen van USB :P

Verder klinkt het als of een slecht moederbord of de aarding gewoon erg brak is. Is je bak geaard aangesloten?

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
bedoel je de usb poorten achter op je pc of usb poorten die je moet aansluiten op je moederbord? bijvoorbeeld front usb

heb je verder alle drivers nu goed geinstalleerd ? geen uitroeptekens en vraagtekens in je apparaatbeheer

edit: ik moet echt sneller leren typen :)

[ Voor 9% gewijzigd door wouter37 op 30-10-2006 12:28 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

USB apparaten kun je gewoon aansluiten als je pc aan staat. Theoretisch zou je door de stekker scheef te houden een kortsluiting kunnen veroorzaken maar dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Helaas vertel je niet de USB poorten op een frontpanel zaten of vast op het moederbord. In het laatste geval zou het kunnen zijn dat de pin layout van de connector en het frontpanel niet compatible is waardoor spanning op het verkeerde pootje is gekomen. Heb je de muis gewoon op een poort op het moederbord aangesloten dan is er wss sprake van een fabricagefout.

• Dennisderoo
Vincenz0 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:24:
dit klinkt als verkeerd aangesloten usb poorten..

heb je front usb poort gebruikt of aan de achterkant van je pc?
Aan de achterkant op het moment van de kortsluiting, maar voor deden ze het ook al niet.
Terw_Dan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:24:
USB is gewoon hotpluggable, dat is juist een van de grote voordelen van USB :P

Verder klinkt het als of een slecht moederbord of de aarding gewoon erg brak is. Is je bak geaard aangesloten?
Pc was niet geaard aangeloten (wel zat er een beveiligd stopcontactdoos tussen), ze zeiden dus ook al dat dit fout was maarja dit kan niet de oorzaak zijn het probleem zelf.
wouter37 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:25:
bedoel je de usb poorten achter op je pc of usb poorten die je moet aansluiten op je moederbord? bijvoorbeeld front usb

heb je verder alle drivers nu goed geinstalleerd ? geen uitroeptekens en vraagtekens in je apparaatbeheer
Stond alleen nog een "?" bij een of andere infraroodgedoe. (wist niet eens dat het er op zat, maar goed deze kon hij namelijk ook niet vinden op de CD.)

Verder heb ik de USBpoorten via de bijgeleverde CD geïnstalleerd. Maar normaal heeft Windows deze drivers toch ook al?

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Ik lees wel in m'n handleiding van m'n Mobo dat je goed op moet letten bij het aansluiten van de USB, Firewire etc kabels omdat die allemaal op elkaar passen op het mobo.

Misschien dat dat gebeurt is? Zomaar een idee.

Bij m'n P5ND2 kun je xtra USB-poorten plaatsen in een bracket en die sluit je dan met een kabel aan.

Is dat bij jou gedaan? Of gaat het om de al aanwezige USB-poorten?

• Dennisderoo
Ze vertelden trouwens dat ze de USB poorten in een Windows omgeving getest hebben met een USB dongle en een burn-in test...

• Dennisderoo
Ackermans1973 schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:35:
Ik lees wel in m'n handleiding van m'n Mobo dat je goed op moet letten bij het aansluiten van de USB, Firewire etc kabels omdat die allemaal op elkaar passen op het mobo.

Misschien dat dat gebeurt is? Zomaar een idee.

Bij m'n P5ND2 kun je xtra USB-poorten plaatsen in een bracket en die sluit je dan met een kabel aan.

Is dat bij jou gedaan? Of gaat het om de al aanwezige USB-poorten?
Het zijn gewoon de standaard USB poorten. Voor de Firewire hebben ze een speciale kaart ingebouwd en die zit dus helemaal aan de onderkant dus ik kan mij niet vergist hebben met het aansluiten...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dennisderoo schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:30:
[...]

Pc was niet geaard aangeloten (wel zat er een beveiligd stopcontactdoos tussen), ze zeiden dus ook al dat dit fout was maarja dit kan niet de oorzaak zijn het probleem zelf.
Zo'n beveiligd stopcontact maakt geen reet uit omdat de aardelijn in die dingen niet doorverbonden zijn (je hebt immers geen aarde op de wandcontactdoos). Dit kan ook prima de fout zijn, als het systeem niet goed geaard is dan kan het zijn dat er een potentiaal verschil ontstaat en er dus een spanning op je kast komt te staan (dus ook de usb poorten die eraan vast zitten). Dit kan dus kortsluiting veroorzaken.

• Dennisderoo
Terw_Dan schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:38:
[...]

Zo'n beveiligd stopcontact maakt geen reet uit omdat de aardelijn in die dingen niet doorverbonden zijn (je hebt immers geen aarde op de wandcontactdoos). Dit kan ook prima de fout zijn, als het systeem niet goed geaard is dan kan het zijn dat er een potentiaal verschil ontstaat en er dus een spanning op je kast komt te staan (dus ook de usb poorten die eraan vast zitten). Dit kan dus kortsluiting veroorzaken.
Hmmm. Wel raar want er heeft altijd al een computer gedraaid op deze contactdoos en heb nooit problemen gehad.

Maar, toen ik de pc ging installeren (op mijn eigen kamer mét geaard stopcontact) deden de USBpoorten het ook al niet.

Verwijderd

Dennisderoo schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:35:
Ze vertelden trouwens dat ze de USB poorten in een Windows omgeving getest hebben met een USB dongle en een burn-in test...
Mjah, ze kunnen zoveel vertellen, lijkt me sterk dat ze voor iedere gemaakte pc de USB poorten checken. Testen ze dan iedere poort onafhankelijk ? Verder lijkt het me geen aarde zaak. Als iets goed is aangesloten vanaf assemblage dan functioneert het of niet. Lijkt me niet dat een USB correcte aansluiting een kortsluiting veroorzaakt, mits het MoBo gewoon in orde is.
Pagina: 1