Toon posts:

[newbie] Kortsluiting - pc kaput - maar wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 jaar lurken heb ik maar eens een accountje aangemaakt hier. Waarom? Omdat ik tegen een klein probleempje ben aangelopen met m'n bak:

Ik was een paar dagen weggeweest. In de tussentijd had ik de stekkerbox waar o.a. mijn pc op zit uitgezet. Toen ik terugkwam en de stekkerbox weer aanzette was er meteen een flits + knalletje in de stekker zelf en knalde de stop eruit (tsja, oud R'dams huis met slechte elektriciteit).
Tot nu toe heb ik kunnen bepalen dat het niet in de stekker of kabel naar m'n pc zit (wel weer 2 stoppen verbruikt). :( Ik heb allebei vervangen, maar telkens als ik stroom op m'n pc zet knalt de stop er weer uit. Ik heb dus ergens kortsluiting (voeding, moederbord?).

Als n00b die z'n bak (Antec Sonata met bijbehorende voeding, Asus A7N8X mobo, Athlon) in elkaar heeft laten zetten door een vriend die nu in Engeland woont, zit ik zonder de gebruikelijke gratis tech support in ruil voor bier. Ik heb dus geen idee hoe ik kan bepalen waar het probleem zit en het betreffende onderdeel kan vervangen. 8)7

Wat denken jullie? _/-\o_ Is het de voeding? Of misschien kortsluiting ergens anders? Wat moet ik zeker nog checken/proberen?

Verwijderd

je kan het heel makkelijk testen door 1 voor 1 de apparaten op de stekkerdoos aan te sluiten

sluit je pc eens zonder die stekkerbox aan

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 12:24 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
ik hoop voor je de voeding, ik zou die iig even vervangen. dan kun je die iig uitsluiten. en aangezien je stop er gelijk uitknalt zal het je voeding ook wel zijn, want anders was niet je stop maar de zekering in de voeding zelf eruit geknald.

Offtopic: jammer dat rotterdam zo ver is, tech support voor bier lijkt me een fair-deal ;)

[ Voor 16% gewijzigd door muppet99 op 30-10-2006 12:25 ]

Carpe Diem

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wow! Jullie zijn snel. :)
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:22:
je kan het heel makkelijk testen door 1 voor 1 de apparaten op de stekkerdoos aan te sluiten
Pcies. Dat had ik geprobeerd, op een andere stekkerbox ook nog, en toen knalde de stop eruit zodra ik de pc inplugde.
sluit je pc eens zonder die stekkerbox aan
Dat lijkt me niet meer nodig omdat ik al de andere stekkerbox etc. geprobeerd heb, toch?
ik hoop voor je de voeding, ik zou die iig even vervangen. dan kun je die iig uitsluiten.
Dat ga ik vanmiddag eens proberen. Thanks!
Offtopic: jammer dat rotterdam zo ver is, tech support voor bier lijkt me een fair-deal
Dat werkte ook altijd goed. ;)
De speciaalbiertjes zijn net zo'n beetje op, maar ik heb nog Grolsch, Leffe Blond en Warsteiner liggen. :9

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 12:27:
Als de zekering er uit gaat is dat dus in het deel dat op 230V staat. Gevalletje voeding dus!

Ik neem aan dat je al je andere apparatuur als losgekoppelt hebt (monitor) en ook de verbindingen met andere aardingen (TV kabel, netwerk stekker, etc.)

Haal de voeding los (niet open, maar gewoon uit de kast, los van alles) en sluit die eens alleen aan of breng hem naar een PC winkel of die hem even willen testen (kun je gelijk een nieuwe mee nemen).
Ik fiets ff langs Paradigit vanmiddag. Thx.

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:55 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 12:07
Heb ik dus ook gehad, verteld dat de zekering het niet zou houden als ze de stekker erin zouden stoppen. 2 Minuten later kwam de administratie de winkel in vertellen dat alles donker was achter de schermen :D

Bij mij was het dus ook de voeding ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mhoogendam op 30-10-2006 13:42 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

blij dat ik geen stoppen maar automaatjes in de meterkast heb.... -->stroom deraf? knoppie omhoog duwen--> stroom doet weer

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 30-10-2006 13:44 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
En wat was het probleem nou? :P

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 08:22:
[...]

en gingen de lampen nog uit in die winkel?
Pfff, de slome mannen van paradigit wilden de voeding niet ff ergens inpluggen en testen. Dus ik heb een nieuwe gekocht en geinstalleerd, en toen deed ie het weer!

Alleen, het is een CoolerMaster, en die is duidelijk niet zo stil als de Antec voeding. :(
Dus ik denk dat ik nog ff een stillere uitzoek online, die bestel, en deze weer terugbreng. Ik zie alleen dat bv. Antec maar een paar 380 W voedingen heeft (http://tweakers.net/pricewatch/cat/212), en dat het tegenwoordig of 350 of boven de 400 is? Ik zal de FAQ erover eens gaan nalezen...
Pagina: 1