Toon posts:

Meerdere PC's op een CHELLO aansluitng

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag 2 pc's op een aansluiting van mijn kabelinternet. Nu mag dat eigenlijk niet van Chello, erg flauw. Ook niet tegen geringe bijbetaling. Mijn vraag is nu hoe kan ik dit het best doen? Met hub's of switches of meerdere netwerkkaarten? Ik ben namelijk nogal een netwerk-rookie.

Een netwerkkaart moet in ieder geval in het systeem, en dat is de door Chello geleverde netwerkkaart, zonder deze geen toegang. En beide pc's moeten dus op hetzelfde ip-nummer.

Alvast bedankt.

Verwijderd

In een pc twee netwerkkaarten en sygate server installen
in andere pc een netwerkkaart en sygate client
http://users.bart.nl/~xvp/delen

Verwijderd

1 netwerkkaart kan maar 1 verbinding aangaan, dus 2 netwerkkaarten installeren. Iemand anders die ik ken heeft gewoon zijn kabelmodem op een hub aangesloten en zo rechtstreeks verbinding gemaakt, vreemd genoeg is hij er nog niet afgetrapt, het is namenlijk ERG makkelijk voor chello te zien dan

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Wat wil je?

Een LAN (intern netwerkje) koppelen aan het internet.

Wat is daarvoor nodig?

Er is dus 'iets' nodig dat als het ware de pakketjes afkomstig van het internet naar de juiste PC routeert en vice versa: dat is een router.
Dat is (meestal) een PC die op beide netwerken is aangesloten en speciale software (Linux, SyGate, Wingate...) draait die deze taak op zich neemt.
Omdat deze computer deelneemt in 2 netwerken (internet + LAN) heeft deze twee netwerkkaarten nodig.

Voor de aansluiting van de Router met het kabelmodem is een UTP-netwerkkaart noodzakelijk.
Voor het LAN kun je ook een COAX netwerk gebruiken, maar UTP is wel aan te bevelen (minder storingsgevoelig).
Heb je in je LAN maar 2 PC's (incl. router), is een hub of switch niet nodig, dan volstaat een UTP-crosscable (gekruiste lijntjes). Heb je drie of meer PC's, dan is een hubje of switch noodzakelijk.
Neem een 10/100 hub met 10/100 netwerkkaartjes, dan heb je een prima intern netwerkje.

Suc6

Houdoe

Verwijderd

Rembo
Die sygate client is niet nodig btw

• The_Yeti
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2014

The_Yeti

bibo ergo sum

Windows 98 SE ondersteunt internet connection sharing, supersimpel !!!! W98SE is alleen nodige op de server

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ten eerste:
"Een netwerkkaart moet in ieder geval in het systeem, en dat is de door Chello geleverde netwerkkaart, zonder deze geen toegang."

onzin, je kan met ipconfig in windows het ip adres releasen en dan kan je elke willekeurige netwerkkaart gebruiken ( mits je een terayon modem hebt )

Ten tweede:
"Iemand anders die ik ken heeft gewoon zijn kabelmodem op een hub aangesloten en zo rechtstreeks verbinding gemaakt"

ehm, volgens mij kan je aan een hub geen ip adres toewijzen dus dit kan nooit ( weet je zeker dat het wel een hub is ? )

correct me if I'm wrong...

Verwijderd

Topicstarter
Had ik ook al iets over gelezen over internersharin via W98SE. En kan dat dan gewoon met een parallele/seriële kabel (lijkt mij beetje traag) of gewoon met 3 netwerkkaarten?

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-08 15:31

reapher

Z POWER

Nou i correct you. nu even ter zaken. Ik weet niet hoe het bij chello zit maar bij sonera kan een andere netwerk kaart niet. DIt heeft te maken dat je modem alleen reageert op je mac adress van je netwerk kaart. dus niet van een andere. en via die hub, tja dat kan bij mij ook maar dat zien ze iets te snel.

Click hier niet

Verwijderd

Ik zou zeggen: hou het simpel, vooral omdat je zelf aangeeft een netwerk-rookie te zijn:
Maak van 1 pc een "servertje" met win98SE erop. Win98SE heeft ICS: internet connection sharing er inzitten (windows ME ook d8 ik en W2K zeker).
In die pc stop je 2 NIC's (netwerkkaartjes): 1 voor het kabelmodem en 1 voor de verbinding naar je andere PC.
Onder windows kun je aangeven dat je gebruik wilt maken van ICS. Je netwerkkaart naar het kabelmodem geef je je IP adres van Chello. Als het goed is (iig onder W2K) krijgt je andere netwerkkaart meteen het interne lan adres 192.168.0.1

In de andere PC zet je ook een NIC en die geef je als ip 192.168.0.2 (of 3-254) en 192.168.0.1 als gateway.

Nu heb je de keuze: als je voorlopig toch geen meer pc's aan wil sluiten kun je tussen de 2 pc's een "cross-cable" leggen: heb je geen hub nodig.
Wil je meer dan 2 pc's dan zul je een hub moeten aanschaffen.

Als de netwerkkaarten goed werken en win98se op de andere machine hebt staan moet het in een kartiertje klaar kunnen zijn.

Verwijderd

Met een COM21 modem kan je ook wel een andere netwerkkaart gebruiken, en ik ken ook iemand die gewoon 2 netwerkkaarten heeft met een HUB ertussen dus dat werkt ook wel. Ik weet alleen niet of je er gezeik mee kan krijgen.

• Unex
  • Niet online
Ik heb ook chello met 2 compu's erop, hetzelfde gedaan als tweakotine zei. Ik heb het win ME gedaan, is ech super easy.
Je bent klaar in 5 min. dus 3 netwerkkaarten en een cross over utp kabel.
Eerst gebruikte ik sygate, maar dat wilde niet helemaal lekker werken onder Win ME, en dit werkt perfect.

specs

Verwijderd

Dat sygate niet nodig is weet ik ook wel, maar ik vind het wel 't gemakkelijkste werken. Die i-net-sharing van win88SE is ook niet alles, als die niet in een keer goed werkt, blijf je klooien. Sygate staat alleen op m'n server geinstalleerd, meer was niet nodig voor de sharing :)

• Unex
  • Niet online
Achja, opzich werkt het allebei wel, en het allebei makkelijk te installeren.....
ik had met sygate trouwens wel vaak dat de client over icq steeds online/offline knipperde (om de 10 min ofzo). Maar dat kan ook door iets anders komen en of het nu (met win) ook nog is weet ik niet aangezien ik het er gisteren op heb geknald en ik niet op de client zit :)

specs

Pagina: 1