[debian] Mail instellen voor smtp & pop3 mail?

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• Erik
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07-2025
Hey,

Ik experimenteer wat met linux, maar ik vraag me af hoe ik email kan verzenden (en evt. ontvangen)

Ik heb al ontdekt dat als ik "mail e.kleinlangenhorst @ dla[.]nl" intyp dat ik dan een mailtje verstuur naar dat adres....

Maar, dan krijg ik op dat mailadres een mailtje binnen van 'mail delivery system' dat de From: geen geldig domein is

code:
1
2
3
4
  e.kleinlangenhorst@dla.nl
    SMTP error from remote mailer after MAIL FROM:<root@localhost.localdomain> SIZE=1374:
    host mail.kleinlangenhorst.nl [193.138.249.61]:
    501 Your domain does not seem to be valid. Could not find MX record for your domain.

Nu begrijp ik dat er als afzender wordt meegegeven 'root@localhost.localdomain'
Da's niet goed natuurlijk! :) ik wil gewoon erik [@] kleinlangenhorst[.]nl als afzender meegeven! :)

hoe configureer ik dit?

mijn smtp server is mail.kleinlangenhorst.nl, en mijn popserver is ook mail.kleinlangenhorst.nl

ik heb begrepen dat dit ergens kan worden ingesteld als smarthost?

[ Voor 0% gewijzigd door Erik op 30-10-2006 11:39 . Reden: even mijn mailadresjes spam proof gemaakt. ]

Verwijderd

code:
1
sudo dpkg-reconfigure exim4-config

Hij klaagt trouwens over het MX record, dit is dus eigenlijk een DNS probleem.
Je moet een MX record voor je domein instellen, zodat hij je mail server kan vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2006 11:52 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:52:
Je moet een MX record voor je domein instellen, zodat hij je mail server kan vinden.
Mwah, ik denk niet dat 't nut heeft om een MX-record voor `localhost.localdomain` in te stellen ;)

• Erik
Verwijderd schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 11:52:
code:
1
sudo dpkg-reconfigure exim4-config

yeah 8-) ik had 't net zelf gevonden :D het werkt!

Maar nu zie ik als afzendernaam 'root'

Hoe kan ik dit wijzigen? wordt hiervoor de inlognaam van linux voor genomen misschien?
edit: ja dus! Hoe kan ik de afzendernaam veranderen in iets anders, zonder mijn hele linux username te wijzigen?

[ Voor 9% gewijzigd door Erik op 30-10-2006 12:16 ]

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Om te beginnen niet alles onder root doen. Alleen het hoognodige.... Gewoon useraccount erik aanmaken en als het dan nodig is met sudo de belangrijke changes doorvoeren(apt-get install sudo)...

[ Voor 0% gewijzigd door mtak op 30-10-2006 13:10 . Reden: Erik met een c, met een k... w/e ]

• Erik
Llanorant schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 13:10:
Om te beginnen niet alles onder root doen. Alleen het hoognodige.... Gewoon useraccount erik aanmaken en als het dan nodig is met sudo de belangrijke changes doorvoeren(apt-get install sudo)...
dat begreep ik al ja :D

maar ik kreeg dus onder een useraccount ook die tekst, maar ik heb bijvoorbeeld een useraccount 'hallo' en ik wil een mail versturen met als afzender 'hoi'

kan dat? :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Erik schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 19:38:
[...]

dat begreep ik al ja :D

maar ik kreeg dus onder een useraccount ook die tekst, maar ik heb bijvoorbeeld een useraccount 'hallo' en ik wil een mail versturen met als afzender 'hoi'

kan dat? :)
Natuurlijk kan dat, lees bijvoorbeeld voor de gein eens de documentatie van je mailprogramma. En waarschijnlijk wil je wel overstappen naar een iets geavanceerdere client als je hem meer wil gaan gebruiken, maar ook daarover is genoeg te vinden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.