Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Energieverbruik crt bij zwart scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een dual monitor setup met een crt en tft. Op mijn tft werk ik meestal en staat de crt uit (vanwege het energie verbruik).

Vaak is dit toch wel lastig omdat je dan minder snel venstertjes kan wegslepen naar de crt toe. Deze moet je eerst aanzetten en soms het aantal Hz weer instellen en niet vergeten weer uit te zetten.

Best leuk allemaal wil het feit dat ik graag dingen makkelijk maak. Dus ik projecteer een zwart formulier op mijn crt scherm en wanneer de cursor op die monitor komt verdwijnt dat formulier. Leuk natuurlijk maar als het energie verbruik even hoog blijft is het misschien toch beter de monitor uit te schakelen. Anders komen we niet aan onze 6% (Kyoto ;) ).

Is er iemand al eens zo gek geweest het verschil tussen het verbruik van wit en zwart te meten? Zelf denk ik dat het een paar watt zal schelen maar dat het dus niet echt de moeite zal zijn op jaarbasis.

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

volgens mij zit het grote vermogensgebruik niet in het afbeelden van de kleur (dus afschieten van wel of geen elektronen/neutronen/protonen/fotonen, weet ik veel wat het zijn), maar in het opladen van de beeldbuis. Deze staat ook vaak onder gevaarlijke spanning soms wel een nog een dag na afkoppelen van het lichtnet.

Het zal zeker wel schelen denk ik, maar denk niet significant merkbaar: bdw als je zwart doet, dan moet je ook echt de kleur zwart maken met rgb waardes 0 0 0....anders krijg je bijvoorbeeld " lichtzwart" met waardes 10 10 10 ofzo en dan stuur je alsnog je elektronen uit.......maar ik kan het technisch niet onderbouwen...doe maar hbo elektro :(

T60P Widescreen

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Seesar schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 10:49:
volgens mij zit het grote vermogensgebruik niet in het afbeelden van de kleur (dus afschieten van wel of geen elektronen/neutronen/protonen/fotonen, weet ik veel wat het zijn), maar in het opladen van de beeldbuis. Deze staat ook vaak onder gevaarlijke spanning soms wel een nog een dag na afkoppelen van het lichtnet.

Het zal zeker wel schelen denk ik, maar denk niet significant merkbaar: bdw als je zwart doet, dan moet je ook echt de kleur zwart maken met rgb waardes 0 0 0....anders krijg je bijvoorbeeld " lichtzwart" met waardes 10 10 10 ofzo en dan stuur je alsnog je elektronen uit.......maar ik kan het technisch niet onderbouwen...doe maar hbo elektro :(
Er is niet zoiets als het continu opladen van de beeldbuis, ja de eerste paar tellen dat je hem aanzet.. Maar dat is niet significant voor het verbruik. Wel is dat de straalstroom. Reken erop dat er bij maximale helderheid bij een 17" monitor iets van 1mA zal lopen. Gecombineerd met een hoogspanning van 28kV geeft dat dus 28 watt verschil tussen zwart scherm en maximale helderheid. Door rendementsverschillen van de hoogspanningsvoeding zal dat nog iets af kunnen wijken, maar in die orde van grootte moet je denken. Op die manier kan je ruwweg stellen dat een monitor met een zwart scherm bijvoorbeeld 55W verbruikt, en met een volledig verlicht scherm 80W.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

mae-t.net schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 01:38:
[...]

Op die manier kan je ruwweg stellen dat een monitor met een zwart scherm bijvoorbeeld 55W verbruikt, en met een volledig verlicht scherm 80W.
Voor de mensen die na 8 maanden nog een CRT gebruiken :P

17 inch CRT trinitron

54 Watt zwart
60 Watt bureaublad
70 Watt wit