Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[leasewagen] Catalogus waarde ?

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CORVETTE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:59

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Ik moet een nieuwe lease wagen voor het werk uitzoeken en kwam van het weekend bij de garage.

Die hebben een oud model auto staan van voor de facelift ( nieuwe neus ). De auto staat al meer dan 1 jaar stil en is niet op kenteken gezet en heeft geen Km gereden. Is vrij luxe ook: buiten een gemiddeld pakket zit er als extra Xenon en Kleurennavi in. De auto mag weg met een Fikse korting omdat niemand de auto met een oude neus schijnbaar wil hebben.

Nu komt de vraag: Wanneer de garage en de lease maatschappij eventueel een deal hebben samen. Wat zou dan de cataloguswaarde van mijn auto zijn ?
Ik zou aannemen het bedrag waarvoor de auto nu verkocht wordt , domweg omdat dat het bedrag is wat ervoor neergelegd zou worden.
Nu zei een collega: Voor de belasting telt dat niet en die gaan uit van de waarde wat hij ooit waard was en die is duizenden euro's hoger.

Wat zou het zijn ?
En hoe komt de belastingdienst aan het bedrag van een Cataloguswaarde , want ik neem aan dat in de papieren van de Garage staat dat de auto verkocht wordt met de huidige waarde.

zoveelste slachtoffer van Casema................... :(

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij de leasemaatschappij kun je de catalogus waarde opvragen (soms krijg je vanzelf een brief met de waarde).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Belastingdienst vraagt de bruto catalogus waarde gewoon op bij de RDW. Die hebben hier databases over staan met de precieze gegevens van auto/model. Als jouw trucje zou werken dan zouden alle leaserijders in een auto gaan rijden die pas 1 jaar na productie op naam gezet is... met als gevolg dat de belastingdienst een hoop geld misloopt. Verder staat de bruto catalogus prijs (en de bpm die daar een percentage van is) als het goed is gewoon op de papieren van de auto.

• Janoz
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je truukje gaat niet werken. Het is niet voor niks catalogus prijs. Dat is de prijs die in de catalogus staat. Het bedrijf waarbij ik werk heeft bijvoorbeeld fixe kortingen bij Pon geregeld. We kunnen dus al redelijk snel in een grotere VW rijden. De bijtelling verander echter geen drol aan en deze wordt nog steeds over het volle pond gerekend.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Trucje ??? Ik kwam die auto van het weekend pas tegen.

Maar hoe komt die RDW dan aan zijn gegevens , die komen pas toch om de hoek kijken als de auto op kenteken wordt gezet ?

Hoe kom ik zelf dan aan die catalogus waarde ? De auto is behoorlijk veranderd en de pakketten / uitvoering is niet eens meer leverbaar. Ik kan nergens de catalogus waarde vinden zoals het 1 jaar geleden was.

[ Voor 38% gewijzigd door CORVETTE op 30-10-2006 09:57 ]

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 13:30
CORVETTE schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:53:
Trucje ??? Ik kwam dat die auto van het weekend pas tegen.

Maar hoe komt die RDW dan aan zijn gegevens , die komen pas toch om de hoek kijken als de auto op kenteken wordt gezet ?
De catalogus waarde wordt gehanteerd voor je bijtelling.
Dit is dus gewoon de nieuwwaarde.
Dus als die auto vorig jaar 40.000 was (nieuwprijs) zul je hierover je bijtelling gaan betalen, ongeacht of je hem nu zou kopen voor bijvoorbeeld 30.000.

Zelfde voorbeeld heb ik ook; Golf IV uit 2001, cataloguswaarde € 25.000,=
Deze zal nu nog een keer misschien 10.000 opleveren, echter de bijtelling gaat gewoon over de catalogusprijs van 2001 dus.

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Zo , dan worden "we" weer zwaar benadeeld door de belastingdienst.

Hier baal ik ontzettend omdat het de auto was die ik echt heel graag wilde hebben. DAMN :(

Het enige waar ik dus nog een beetje hoop op mag vestigen is dat de waarde toen laag uitviel en dat de navi missschien later is ingebouwd.

[ Voor 30% gewijzigd door CORVETTE op 30-10-2006 10:01 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20
Een vriend van mij wilde ook een 2e hands auto leasen (Renault Espace).
Bij het lease bedrijf en zijn eigen werk werd er verteld dat hij dan de nieuw prijs (catalogus waarde) moest betalen. De auto wordt nog steeds nieuw verkocht, dus wordt de nieuw prijs van dat model gerekend. Dus koop je een 2e hands auto, dan betaal je dus nog steeds de prijs zoals hij nieuw in de winkel zou zijn.
Of iets in die trend. Je betaald in iedergeval niet de 2e hands prijs.

-edit-

Wat Fire_Bird dus gemakkelijker al uitlegde (overheen gelezen).

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 30-10-2006 10:03 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Logisch dat de BD met de cataloguswaarde rekent. Anders wordt de berekening voor de BD wel erg ingewikkeld. Je auto wordt iedere dag minder waard namelijk, leuke eigen bijdrage gaat dat opleveren. Omdat bijna iedereeen toch een nieuwe auto least hanteren ze bij de BD simpelweg de nieuwprijs. Met achteraf ingebouwde accesoires kun je inderdaad voordeel halen, deze accesoires zitten dan niet in de cataloguswaarde verwerkt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Janoz
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik vermoed dat je het over de 307 hebt. Het kleurenschermpje dat midden voorin het dashboard zit is (incl navigatie) af fabriek ingebouwd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• CORVETTE

CORVETTE

---- American V8 ---

Topicstarter
Nope Vectra ;-)

Maar ik zat eens te kijken bij directlease en daar kun je je netto maandlasten berekenen.
Ik heb eerder nooit een auto prive gereden namelijk maar ben van plan dat nu wel te doen.

Klopt het dat je maar 204 Euro netto hoeft te betalen voor een auto met een waarde van 32.000 ?
( los van wat je als extra aan je werkgever moet betalen van wat je boven je lease bedrag zit )

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07
Meer iets voor VV. SG->VV

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-03 14:26
Rekensom is heel simpel (en met drie klikken op te zoeken bij de belastingdienst site).

Je pakt percentage x van de bruto catalogus waarde (nu geloof ik 20 procent, maar dit kan per jaar varieren, afhankelijk van gewijzigde regelingen). Dit tel je bij je inkomsten uit je werk op (ook bruto). Vervolgens mag je hier je eigen bijdrage weer vanaf trekken (nettto eigen bijdrage). Stel jezelf de volgende formule voor

Inkomsten uit werk : 30.000
Bijtelling auto (0.20x32000) +
--------------------
Subtotaal
Eigen bijdrage 620 - (zie jaaropgaaf werkgever)
--------------------
Belastbaar inkomen xxxxxx

Afhankelijk van over welke schalen je inkomen verdeelt is, betaal je dus een ander belastingtarief over je betelling.

• PWM
  • Niet online

PWM

CORVETTE schreef op maandag 30 oktober 2006 @ 09:59:
Zo , dan worden "we" weer zwaar benadeeld door de belastingdienst.
Tsja, stel dat het niet zo zou zijn:

De Volvo Dealer verkoopt mij een V50 met 99% korting. Vervolgens ben ik wel verplicht een trekhaak bij hem aan te schaffen voor de prijs van 40.000 euro.

Totale prijs 40.500
Bijtellingsprijs: 500,-

:+

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Zal ik je nog een grap vertellen,
die opties die zijn geinstalleerd komen ook nog eens boven de prijs omdat de auto nog niet eens op kenteken staat.

Auto van de zaak,
zoveel mogelijk kaal kopen, op kenteken zetten, en achteraf extra opties installeren. En dan nog kan de belastingdienst moeilijk doen als het wel heel vreemde opties zijn als erg brede banden, prijzige tuning, etc.

Voorbeeld van navigatie, niet standaard maar achteraf geinstalleerd, scheelt bijtelling,
weliswaar niet erg veel,
maar navigatie van 1000 euro fabrieksaf gaat je vervolgens ook nog eens 92 euro per jaar extra kosten. (22% bijtelling en 42 tarief).

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

half gerelateerd:
Subaru Australia had ook iets vaags, de catalogus prijs van de Forester was gebaseerd op de prijs zonder Airco (scheelt $1000 ofzo) maar je kon hem niet zonder airco bestellen 8)7
Was puur om de reclame's: 'vanaf $xxxx' legaal te maken..
Dus misschien heeft opel NL ook wel zoiets..
Officieel laat je al die opties verwijderen en later weer inbouwen om zo de catalogus prijs in te bouwen.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Pagina: 1