[XP, 3 NIC's, Gbit]Win XP pakt verkeerde NIC naar server

Pagina: 1
Acties:

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Ik zit hier met een probleem en wel het volgende.

Ik heb een server.
De specs daarvan zijn:

- P3 1GHz
- 512 MB RAM
- 1 Intel 100MBit NIC (PRO/100 VM) (172.16.98.32)
- 1 Intel 1000MBit NIC (PRO/1000 MT) (10.0.1.23)
- 500 GB HDD Space
- Debain Sarge, Linux kernel 2.6.8
- SaMBa, FTP, HTTP, DHCP e.d.

En ik heb ook een client:

- Sempron 2400+
- Asus A7V600-X
- 1024 MB RAM
- Intel PRO/1000 MT Gbit NIC (10.0.1.12)
- VIA Onboard 100MBit (N/C)
- 3Com Offboard 100 Mbit (172.16.98.4)
- 80 GB Disk Space

Mijn normale, 100Mbit netwerk met switch en router draait in het subnet 172.16.98.0/24 , mijn Gbit connectie in 10.0.1.0/24, is met een crosskabel tussen PC en server.
Met de prestaties is niks mis IMO, ik haal 27 MB/s (365 Mbit), waar ik zeer tevreden mee ben.
Toch ben ik benieuw waar de bottleneck ligt, Leessnelheid server of schrijfsnelheid pc?

Anyway, daar kwam ik niet voor.
Mijn pc pakt nog steeds, ondanks dat ik in de hosts file het ip van de server op 10.0.1.23 heb gezet, de 100Mbit verbinding naar de server toe, zodra ik op naam ga verbinden.
Het lijkt of blijft de pc de naam 'server' omzetten in 172.16.98.32, terwijl die (volgens de hosts file), naar 10.0.1.23 moet.

Nu heb ik het probleem voor SaMBa op een manier opgelost zoals dat eigenlijk niet zou moeten, namelijk door gewoon in de config toe te voegen 'hosts deny = 172.16.98.4', waardoor die gewoon die 10/100 NIC van mijn pc weigert.

Uiteindelijk is het natuurlijk te bedoeling om een Gbit switch te halen, of een 24/48 poorts 10/100 switch met 2 keer 10/100/1000, maar dat is nu gewoon nog niet mogelijk ;)

Mijn vraag is:

Hoe vertel ik Windows dat 'ie voor verkeer naar de server toe standaard de Gbit NIC pakt?

- SaMBa verkeer van de 10/100 NIC laten weigeren
- Hosts file aanpassen (heeft geen effect)
- Iets met static routes? (Ga ik uitzoeken)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Geen specifiek antwoord maar een algemene opmerking:

De zaken worden in dit soort gevallen altijd een stuk duidelijker als je maar 1 netwerk kaart in je pc's en servers hebt.

Functionaliteit scheiden dus. In de professionele netwerk wereld wordt het als slecht beheer beschouwd om netwerk functionaliteit en server of client functies op hetzelfde apparaat te draaien.

In jouw geval zou ik dan zeggen: investeer in een gigabit switch(je).

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 30-10-2006 08:57 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Staat je Gbit adapter op je client bij "adapters and bindings" ook als eerste in de lijst met te gebruiken Nic's?

Start - Settings - Network Connections - Advanced - Advanced Settings

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Stom, ik had er zelf aan moeten denken, maar ik kon natuurlijk bij advanced settings zoals de persoon boven mij net zegt bij de 100Mbit adapters 'File and Printersharing for Microsoft Networks' uitvinken, waardoor die die netwerkkaart niet meer zou gebruiken voor die services.

[ Voor 11% gewijzigd door Romke op 30-10-2006 09:57 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Even een schopje, want er doet zich een nieuw probleem voor.

Ik maar denken dat draadverbindingen niet wegvallen, nou mijn Gbit verbinding doet dat dus wel :P
Eerst dacht dat het dhcpd was die een DHCPACK wou geven naar een subnet waar die netwerkkaart helemaal niet in zat (eth1 zat in 10.0.1.x en hij gaf DHCPACK naar 172.16.98.66)

Dat lijkt het dus niet te zijn.
Nu staat 'My Documents' op een share op die server, dus mijn pc loopt werkelijk als een bejaarde van die de rollator gejat is...

Beetje vervelend allemaal, nu denk ik dat een Gbit switch + linux reinstall op die server een mogelijke en makkelijke oplossing is.
Wat is uw mening?

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 13:46
Anti-XP schreef op dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:32:
Even een schopje, want er doet zich een nieuw probleem voor.

Ik maar denken dat draadverbindingen niet wegvallen, nou mijn Gbit verbinding doet dat dus wel :P
Eerst dacht dat het dhcpd was die een DHCPACK wou geven naar een subnet waar die netwerkkaart helemaal niet in zat (eth1 zat in 10.0.1.x en hij gaf DHCPACK naar 172.16.98.66)

Dat lijkt het dus niet te zijn.
Nu staat 'My Documents' op een share op die server, dus mijn pc loopt werkelijk als een bejaarde van die de rollator gejat is...

Beetje vervelend allemaal, nu denk ik dat een Gbit switch + linux reinstall op die server een mogelijke en makkelijke oplossing is.
Wat is uw mening?
Is die gigabit kabel minimaal cat5e, het liefst nog cat6?

Als je hem zelf geknepen hebt, wat is je aderkleuren volgorde?

Lees in de TS dat je een crosscable gebruikt. Dit is NIET nodig, en bovendien zijn die vaak net iets anders dan de gewone crosscable (aderparen zijn onderling ook nog gecrossed)
Gigabit kun je met een straight kabel gewoon connecten tussen 2 netwerkkaarten, ze bepalen zelf welke kaart een cross verbinding(intern in de kaart) maakt

[ Voor 15% gewijzigd door rdfeij op 31-10-2006 16:48 ]

• Frogmen
  • Niet online
Er is maar een vraag waarom zo ingewikkeld dit zal altijd blijven hobbelen dubbele verbinding met 2 ip adressen in twee ranges is in mijn ogen vragen om problemen. en zeker geen snelheidswinst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Romke

Romke

Dieselhead

Topicstarter
Die crosskabel igeknepen volgens het schema zoals dat in de FAQ staat, de gbit cross ;)

Het gaat erop neerkomen dat ik gewoon een gbit switch ga halen ;)
Nu het allemaal op 100mbit draait (ingeplugd in mijn switch) en het is stabiel.

Ik heb die 2 aparte subnets gebruikt omdat het lijkt dat 'ie anders gewoon mijn 100mbit kaart pakt.

Maargoed, zijn die intel kaarten dan wel auto mdi?
Het zijn geen onboard dingen he, gewoon echte PCI kaarten.

Pagina: 1