[ubuntu] geluidskaart detectie volgorde

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-12-2023
In mijn pc heb ik 2 geluidskaarten zitten:

- VIA (onboard, met 5.1 set)
- creative (pci, headset)

De VIA kaart moet de standaard kaart zijn voor de meeste programma's (muziek, games etc) en de creative kaart wil ik in enkele uitzonderlijke gevallen gebruiken (voip).
Het probleem is dat tijdens het booten SOMS de ene en SOMS de andere als eerste gedetecteerd word. Hierdoor kan ik dan weer gaan priegelen om de instellingen van de programma's goed te krijgen.

ik heb de volgende .asoundrc: (deze wil ik later uitbreiden zodat de VIA kaart stereo signalen upmixed naar 6 kanalen zodat mijn andere boxjes buiten DVD films er niet nutteloos bij hangen. Maar daar is genoeg over te vinden op het www.)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
pcm.creative {
    type hw
    card 0
    device 0
}

pcm.via {
    type hw
    card 1
    device 0
}

In amarok bijvoorbeeld kan ik nu makkelijk opgeven welk apparaat hij moet aanspreken "creative" of "via". Zoals gezegt verschilt er echter per boot welke device 0 is. Ik heb inmiddels mijn ogen droog gegoogled maar kan hier bar weinig over vinden.

Als iemand een idee heeft of een suggestie voor een juiste zoekterm houd ik mij van harte aanbevolen! - Ik draai op ubuntu edgy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je dit handmatig oplossen door in je modprobe.conf een regel op te nemen in de trend van

code:
1
pre-install snd-pcm-creative snd-pcm-via

En dan met whatever de echte module-namen zijn (zie lsmod output). Als de creative eerst wordt geladen, dan pakt ie de via daarvoor. Wordt de via eerst geladen, dan gebeurt er niks. Zo is de via altijd de eerste en de creative altijd tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-12-2023
Bedankt Beelzebubu! Ik kwam er met jouw aanwijzing niet helemaal uit maar het heeft me een goede voorzet gegeven met zoeken.

Uiteindelijk heb ik het volgende bovenaan in /etc/modprobe.d/alsa-base ingevoegt:
code:
1
2
options snd-via82xx index=0
options snd-emu10k1 index=1

Hierdoor krijgt de VIA kaart altijd, hoe de wind ook staat, index 0. Tenminste dat zou het moeten doen, na ~7x opnieuw starten is het steeds goed gegaan dus bewezen is het nog niet maar wel erg aannemelijk. Mocht het fout gaan dan zal ik het hier vermelden

Nu ga ik me concentreren op 6 kanaals geluid. :*) /dikkeknuffel