[Access] Beginners tutorial*

Pagina: 1
Acties:

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:44
Hoi,

Ik wil een overzicht gaan maken van muziekcd's, en volgens mij moet dit in Microsoft Access kunnen. Bestaat er een macro voor zoiets, of is er iemand die dit al gedaan heeft, en die mij een opzetje kan geven? Ik kom er zelf niet helemaal uit hoe je met dit programma een database kan opzetten, vandaar.

The answer is 42.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://www.techtrainteam....lt/office2000/access.html
ik denk dat dit een leuke tutorial is om mee te beginnen. Access is niet een prog waarin je maar wat klikt en er dan wat uitkomt. Je zult toch wel een beetje na moeten denken over een datamodel dat je wil gaan gebruiken (als het enkel voor een overzichtje van cds is kan dit natuurlijk nog redelijk simpel gehouden worden).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt ook mysql pakken met phpmyadmin.
iets makkelijker als je met meerdere pc's werkt.

en eerst een erd tekenen he!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Allereerst welkom @ GoT. :)

Bij Access zijn een aantal wizards meegeleverd. Ik zou zeggen, voer die eens uit en bekijk het resultaat. Een topic als dit heeft namelijk niet veel potentie hier op GoT. Je vraagt eigenlijk naar een beginnerscursus access en daar is GoT niet voor bedoeld.
Anders gezegd: lees eens een boekje over databases en Access, probeer eens wat, druk op F1 en lees vooral ook onze wonderschone Policy: Alle regels die op het forum gelden. :)

Als je dan op een bepaald moment vastloopt, open dan gerust een topic, maar zorg er wel voor dat het voldoet aan de Algemene gedragsregels (Netiquette) en bedenk een titel die de lading dekt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

was deze net niet dicht?

http://en.wikipedia.org/wiki/Entity-relationship_model

teken eens zo'n model :)

Verwijderd

Op deze site vind je enkele cursussen hoe je met office pakketten kan leren werken.

http://www.softwijs.nl/cursusboeken.htm

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Goeie wijn maakt vergevingsgezind O-)

maar als het een opsomtopic wordt dan is een slotje alsnog zo gezet ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

niesje schreef op zondag 29 oktober 2006 @ 20:30:
[...]

Goeie wijn maakt vergevingsgezind O-)

maar als het een opsomtopic wordt dan is een slotje alsnog zo gezet ;)
offtopic:
proost

@TS:

Om hoeveel cd's gaat het?
Wil je ook echt per artiest verschil aanmaken (voor de gevorderden: een apart artiest-object? of gewoon als string).
Op welk platform moet het straks draaien?

Verwijderd

Het hang een beetje af van de hoeveelheid CD's die je wil beheren. Als het er 20 zijn, zou ik het niet te moeilijk maken; 1 of evt 2 tabellen lijkt me voldoende. Wil je echt een serieuze database bouwen om honderden CD's te beheren, waar kenmerken als genre, artiest, album, kleur hoesje, aantal tracks en evt bonus CD opgeslagen kunnen worden, lijkt het mij verstandig om eerste een datamodelletje te tekenen. Als opstapje:

De tabellen (vergeet niet per tabel een ID toe te voegen):
- tbl_artiest (hier zet je alle beschikbare artiesten in)
- tbl_genre (alle beschikbare genres)
- tbl_album (alle beschikbare albums)

- tbl_CD (hierin combineer je de juiste ID's. m.a.w. het ID van de artiest, het ID van het genre en het ID van het album)

Een query:
Aan de ID's tbl_CD hang je de ID's van de andere tabellen en laat je de bijbehorende artiest, genre en album zien.

Je kunt het zo gek maken als je wilt.

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:44
Ik werk met Win98, en Office 2000. Mijn plan was een database met ongeveer 500 CD's te maken, en daarbij als ik bepaalde gegevens (artiest, label, album) selecteer, alle albums die daarmee te maken hebben (zelfde artiest, label etc.) uitgeselecteerd worden. Ik kan wel iets met Access, maar bij mij ontbreekt de optie van muziek in de wizard.
Toch al bedankt voor de tips, ik ben al een heel eind verder.

The answer is 42.

Pagina: 1