In Excel heb ik een aantal grote databestanden, waar de beschrijvingen in de eerste rij (de naam van de variabele) en eerste kolom (de naam van de waarnemingen) staan. Nu moet ik vaak subsetten van dit databestand voor een of meerdere variabelen (de getallen) en een of meerdere waarnemingen (de letters) vinden. Dit is in mijn ervaring een kriem, omdat je alleen of horizontaal of verticaal kan zoeken.
Databestand:
Subset bepalen:
Ik gebruik nu een verticaal zoeken functie die voor 'jan' in de originele tabel de juiste rij bepaalt en tel dan handmatig naar de kolom van de gezochte variabele (in dit geval dus derde rij kolom). Omdat mijn databestand honderden kolommen bevat is dit een hels karwei en zeer foutgevoelig.
Bestaat er een functie die dit van mij kan overnemen (mijn antwoord, na lang zoeken: nee). Zo nee, hoe zou ik hiervoor een macro kunnen schrijven die dit voor mij overneemt (hints, geen uitwerking nodig uiteraard)?
Databestand:
| // | lengte | hoogte | breedte |
| frits | |||
| jan | enorm | ||
| piet |
Subset bepalen:
| // | invoer 'hoogte' |
| invoer 'jan' | functie(jan,hoogte)-->enorm |
Ik gebruik nu een verticaal zoeken functie die voor 'jan' in de originele tabel de juiste rij bepaalt en tel dan handmatig naar de kolom van de gezochte variabele (in dit geval dus derde rij kolom). Omdat mijn databestand honderden kolommen bevat is dit een hels karwei en zeer foutgevoelig.
Bestaat er een functie die dit van mij kan overnemen (mijn antwoord, na lang zoeken: nee). Zo nee, hoe zou ik hiervoor een macro kunnen schrijven die dit voor mij overneemt (hints, geen uitwerking nodig uiteraard)?