[Excel] Zoeken in tabel met rij & kolombeschrijving

Pagina: 1
Acties:
  • 1.786 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 08:18
In Excel heb ik een aantal grote databestanden, waar de beschrijvingen in de eerste rij (de naam van de variabele) en eerste kolom (de naam van de waarnemingen) staan. Nu moet ik vaak subsetten van dit databestand voor een of meerdere variabelen (de getallen) en een of meerdere waarnemingen (de letters) vinden. Dit is in mijn ervaring een kriem, omdat je alleen of horizontaal of verticaal kan zoeken.

Databestand:
//lengtehoogtebreedte
frits
janenorm
piet

Subset bepalen:
//invoer 'hoogte'
invoer 'jan'functie(jan,hoogte)-->enorm

Ik gebruik nu een verticaal zoeken functie die voor 'jan' in de originele tabel de juiste rij bepaalt en tel dan handmatig naar de kolom van de gezochte variabele (in dit geval dus derde rij kolom). Omdat mijn databestand honderden kolommen bevat is dit een hels karwei en zeer foutgevoelig.

Bestaat er een functie die dit van mij kan overnemen (mijn antwoord, na lang zoeken: nee). Zo nee, hoe zou ik hiervoor een macro kunnen schrijven die dit voor mij overneemt (hints, geen uitwerking nodig uiteraard)?

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Als je alleen naar hints zoekt....
Alles weergeven

INDEX

Zie ook

Resulteert in een waarde of de verwijzing naar een waarde vanuit een tabel of reeks. De functie INDEX() heeft twee varianten: matrix en verwijzing. De matrixvariant geeft altijd een waarde of een matrix met waarden als resultaat, terwijl de verwijzingsvariant altijd een verwijzing als resultaat geeft.

INDEX(matrix;rij_getal;kolom_getal) resulteert in de waarde van een bepaalde cel of matrix met cellen in matrix.

INDEX(verwijzing;rij_getal;kolom_getal;bereik_getal) resulteert in een verwijzing naar bepaalde cellen in verwijzing.

Syntaxis 1 (matrix)

Syntaxis 2 (verwijzing)
Hiermee gaat het zeker lukken, is een standaard excel formule... succes!

Mooooooeeeee......

• paknaald
Voor index moet je al weten in welke kolom en welke rij je iets zoekt. Je moet immers het nummer van de rij en de kolom opgeven. Ik weet niet in welke rij en welke kolom de waarde die ik zoek voorkomt, ik weet alleen hoe de rij en de kolom 'heten'.

Als er nou een functie bestaat die de rij en de kolom voor me vinden, dan ben ik natuurlijk ook klaar. Daar zal ik eens naar zoeken.

[ Voor 21% gewijzigd door paknaald op 29-10-2006 17:35 ]

• paknaald
Zo zie je maar dat eens netjes uittypen wat je wil en een kleine hint wonderen kunnen doen.

De oplossing die ik nu heb gevonden:
• Een combinatie van index en match. De tweede formule laat je een keer horizontaal in eerste kolom en een keer verticaal in de eerste rij zoeken. Match geeft dan de nummers van de kolom en rij die je zoekt. Deze plug je in index en je krijgt je dataset.

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Om een leuk grafisch iets ervan te maken kan je natuurlijk ook een cel maken met een pull down menutje [makkelijkst via functie valideren] voor naam en waarde..... Hoef je niet zelf in een formule te klooien......... :9

Mooooooeeeee......